2022-07-13, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Men du spekulerar ju bara. Du har ju ingen jävla aning hur det ser ut om några månader, år. Finns ju massor med olika faktorer som påverkar priset framöver. Bo i din hyresrätt med Kenta, Jonny och Kicki om det får dig att må bra. Jag vill inte ha några smutsgrannar som en såsse som du verkar vara helnöjd med.

Påstår du att 9% inflation är borta om några månader?

BOC höjde deras ränta med 100 punkter precis.
Citera
2022-07-13, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Hur kan du ens jämföra de ökade kostnaderna i HR vs BR?

2022s hyreshöjning, någon extra hundralapp i månaden.
2022s ränte och avgiftshöjning, några extra tusenlappar i månaden + sänkt värde på fastigheten.

Går inte ens att jämföra.

Att du också jämför med HR nyproduktion? Du ska inte jämföra det med BR nyproduktion då också?
Hur jävla svettigt kommer det inte blir för de? Extrembelånade fastigheter med osäkra föreningar och skyhöga skulders vars fastighetsvärde dyker... Folk kommer betala pennies on the dollar för de.

Jävla pucko! Att du ens jämför så bevisar ju här korkad du är. Det är ju inkluderat i hyran, även om jag får höjd ränta så kommer summan ändå inte upp mot tex mina vänner som bor i liknande storlek men ännu längre ut i orten. Vår avgift ligger på 4650kr för en trea på 72kvm. Ränta i mitt fall ligger runt 3700kr. Deras lgh är på 68kvm och som sagt längre ut, nyproduktion 14300kr ca. Det är ju jävligt billigt?
Citera
2022-07-13, 20:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Det verkar fortfarande röra sig om minimala nedgångar på ett fåtal procent.
Helt sjukt hur stabil bostadsmarknaden är.

Det stämmer inte. Det är extremt lite som säljs och många objekt plockas bort pga låga bud eller inga bud alls. Om man tittar på sista lagda bud på lgh som plockas bort, så kan man ana att det mycket väl kan ha gått ner 20-30% redan nu på sina håll i Stockholm mot tidigare toppriser. Mycket negativ psykologi nu, så har man is i magen kan man nog göra sig ett fynd om man har tur av någon som absolut måste sälja.
Citera
2022-07-13, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Det verkar fortfarande röra sig om minimala nedgångar på ett fåtal procent.
Helt sjukt hur stabil bostadsmarknaden är.
Fallet i Stockholm är mellan 10 och 20% enligt alla mätmetoder. På 2-3 månader. Hade inte kallat det för stabilt.
Citera
2022-07-13, 20:02
Medlem
Citat:

Du tror alltså att du som hyrestagare slipper högre kostnader vid högre räntor? Det är ett nollsummespel. ALLA blir fattigare.
Citera
2022-07-13, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
Fallet i Stockholm är mellan 10 och 20% enligt alla mätmetoder. På 2-3 månader. Hade inte kallat det för stabilt.

Vart hittar jag datan som styrker det du säger?

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/
Citera
2022-07-13, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Verkligen. Har koll på norrort såg denna. Tänkte att den måste ju vara svårsåld nu. I princip en gammal sommarstuga som köparen kommer jämna med marken. Tomten i direkt anslutning till en av landets mest trafikerade motorvägar. Ett helt otroligt susande året om.

https://www.hemnet.se/salda/villa-5rum-viggbyholm-sjosidan-taby-kommun-sippvagen-28-8952494593823371946

Budades upp en halv miljon. Är nästan lite chockad hur liten effekten är på bostadsmarknaden. Tar man bort vinterns extrema topp som sannolikt fallit något ändå har priserna knappt påverkats sen i senhöstas på kåkar i Sthlm

Den hade sålts LÄTT för 9M på toppen. Du måste tillbaka till juni 2020 för att hitta en billigare såld villa i Viggbyholm oavsett storlek. Alltså har två års uppgång försvunnit på drygt ett kvartal.
Citera
2022-07-13, 20:07
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
Enligt Hemnet så ligger de nuvarande priserna på liknande nivå som i september. Det är alltså inte ens ett år bakåt i tiden.
Citera
2022-07-13, 20:08
Medlem
Citat:

Det handlar ju inte bara om räntan, avgiften till föreningen är ju något du tycks glömma helt. 99,9% av alla hyresrätter betalar man väl mer i hyresavgift än mot motsvarande storlek bostadsrätt?
Citera
2022-07-13, 20:10
Medlem
Citat:
Jävla pucko! Att du ens jämför så bevisar ju här korkad du är. Det är ju inkluderat i hyran, även om jag får höjd ränta så kommer summan ändå inte upp mot tex mina vänner som bor i liknande storlek men ännu längre ut i orten. Vår avgift ligger på 4650kr för en trea på 72kvm. Ränta i mitt fall ligger runt 3700kr. Deras lgh är på 68kvm och som sagt längre ut, nyproduktion 14300kr ca. Det är ju jävligt billigt?
Men de förlorar inte 40000 i månaden på lägre marknadsvärde.
Citera
2022-07-13, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Men de förlorar inte 40000 i månaden på lägre marknadsvärde.

Precis som med aktier, du har inte förlorat något förens du säljer.
Citera
2022-07-13, 20:16
Medlem
Citat:
Precis som med aktier, du har inte förlorat något förens du säljer.
Idiotiskt påstående även när det gäller aktier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in