2022-07-13, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Instämmer. Skolans översyn sträcker sig inte så långt utanför skolans byggnad men oftast sker handläggning i samråd med olika berörda samhällsaktörer, varav skolan är en sådan för en kille i denna ålder.
Faktumet att det är sommarlov, ställer egentligen skolan ansvarsfri vad gäller förebyggande/förhindrande av händelser.
Ansvarsdelen med att förutspå och förebygga ligger dock helt hos Soc om det är så att han attackerat en kvinna tidigare.
Likaså har föräldrar ett enormt ansvar för detsamma, och även här har det brustit rejält om killen agerat tidigare.

Jag vet att straffmyndiga elever fått utdömt samhällstjänst, men att ansvariga lärare inte fått höra ett ljud förrän eleven berättade själv.

Dock borde det här vara en elev där SIP-möten borde hållits (med vårdnadshavare, socialtjänst, skola och BUP)
Citera
2022-07-13, 20:01
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
Detta måste vara ett av de vidrigaste brotten i Sveriges historia. En liten 9-årig svensk flicka som så brutalt utsätts för både sexuellt och dödligt våld på vägen hem från fritids. Bara några stenkast från sitt eget hem. Mitt i det som ska vara hennes trygghet.

Och gärningsmannen visar sig återigen vara en mörkhyad invandrare som utnyttjat svenska folkets gästvänlighet och givmildhet.

Det är ofattbart att inte alla de politiker, journalister, socialtanter, flyktingaktivister, m.m., som bjudit in och strösslat miljarder över invandrare från icke-skidåkande nationer de senaste åren, inte skäms ögonen ur sig. De är ju medskyldiga till inte bara detta vidriga brott, utan även tusentals andra grova brott.

Hur kan alla dessa naiva vänstersympatisörer se sig själva i spegeln på morgonen? Eller njuter de av att vita svenska barn blir våldtagna, förnedrade, misshandlade och i värsta fall mördade av araber, negrer och muslimer?
Så jä_la tragiskt alltså, detta tillsammans med tjejen på moppen och flickan på D-gatan (+andra!), gör en så ledsen varje gång man tänker på't!
Ledsen och så inihelvetes förbannad på alla dessa förrädare politiker.
Citera
2022-07-13, 20:01
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Inte ofta man ser på en människa att den är efterbliven, bra gjort Sverige hur mycket pengar tjänas på den där?
Citera
2022-07-13, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapenski
Ja det är jättebra (!) och soc och polisen får väl ringas dit lite oftare helt enkelt. För jag tror liksom inte den är killen gått omkring och uppfört sig normalt i skolan.

Nu går han i och för sig i grundsärskolan där många elever inte uppför sig ”normalt”. Men att skolan inte sett något av detta beteende ser jag som osannolikt.
Citera
2022-07-13, 20:03
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapenski
Ja det är jättebra (!) och soc och polisen får väl ringas dit lite oftare helt enkelt. För jag tror liksom inte den är killen gått omkring och uppfört sig normalt i skolan.

Han har tafsat och äcklat sig mot tjejer på MB skolan sedan han började där.

Det hela eskalerade givetvis till den dagen då han blev stoppad när han försökte slita in en liten tjej på skoltoaletten.

Efter det så kom attacken I gångtunneln...flytten till Lejonström, och resten är som man säger "historia".
Senast redigerad av HazzardAlard 2022-07-13 kl. 20:05.
Citera
2022-07-13, 20:04
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Kan du utveckla resonemanget i det fetade?
Om han enligt den uppgivna åldern ska ha varit 6 år när han fick UT och registrerades ( kanske kom tidigare och hade LMA inära två år). En avvikelse på ca 4 år kanske kan passera för en som sägs vara i tonåren eller äldre men mer synligt fel om en 10 åring sägs vara 6 år?

Den medelålders mannen som säger sig vara under 18 och sitter med en stor j-a nalle samt den fullvuxna mannen (som låtsas vara barn) och får simundervisning. Dessa bilder av två asylsökande har fastnat på näthinnan. Kunde dom, kan förövarens vårdnadshavare ljuga grovt om ålder. Ingen hemlighet att det är satt i system.
Citera
2022-07-13, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Labingi
Jag tolkar det som att politiskt nyttja en tragisk händelse som involverar barn. Möjligen har ett grovt brott begåtts, men utredningen är inte betjänt av att en lynchmobb formas och driver på hat mot en funktionsnedsatt pojke och dennes familj.

Samhället blir på inget sätt bättre av det narrativ som formas kring händelsen.

Dessutom skedde det i Norrland, vilket alla vet om är en region som har problem med främlingsfientlighet, rasism, hög arbetslöshet och hög kriminalitet.

Återigen så är detta brott liksom för övrigt även den höga arbetslöshet du nämner en följd av att 25% av befolkningen i Sverige mot all rim och reson släppts in i ett land där de inte hör hemma. Hade de inte varit här så hade detta brott omöjligen kunnat ske, likaså hade vi haft färre som konkurrerar om arbetstillfällen. Den rasism och främlingsfientlighet du påtalar hade varit oväsentlig om allsköns pack inte befunnit sig här.

I detta specifika fall finns inga rimliga skäl att anta att GM får ett adekvat straff utdömt av staten, alltså kvarstår att hoppas på självmord, olycksfall eller att någon känner igen honom och avlägsnar problemet.

Vad gäller den stackars flickan, hennes anhöriga och vänner hoppas jag innerligt att myndigheterna och sjukvården får en gångs skull överraskar positivt och ger dem det stöd de sannolikt kommer att behöva för lång tid framöver. Med tanke på vad flickan gått igenom är det svårt att föreställa sig att hon kan bli fullt återställd både fysiskt och psykiskt, mem det minsta man kan göra är att hoppas på detta.
Citera
2022-07-13, 20:05
Medlem
Killyourselfs avatar
En lärare på moröbackeskolan har gjort ett inlägg på sin facebook.

"Skrev en text mitt i natten. Läs gärna. Gilla. Kommentera. Men inte med hat i munnen. Allt sådant kommer plockas bort. Blockeras. Dela gärna. Med kärlek. ❤️

Jag går fortfarande inte förbi platsen där det hände, trots att det bara är några 100 meter bort. Jag viker av åt andra hållet utanför porten när jag ska ut på promenad eller en löptur. Om jag ska vara riktigt ärlig så har jag knappt fått mig ur soffan sen det hände. Promenader och löpturer har stannat av. Liksom det mesta i livet. Det är som en dimma har lagt sig och bestämt sig för att stanna. Och då är jag bara en fröken. Inte familj eller annan närstående.

Jag vet inte vart jag ska ta vägen i allt detta. Förstår inte hur det ska gå att starta upp en vardag när semestern och sommarlovet tar slut. Kommer knuten i kroppen nånsin att lösas upp helt? Kommer illamåendet alltid komma bara genom att vända blicken ditåt? Och jag är bara en fröken. Jag försöker ta för mig mer. Försöker hitta tillbaka. Leva och umgås. Men dimman vill inte lätta helt. Och med jämna mellanrum tätnar den igen totalt. Och jag är bara en fröken.

Det som hänt är fruktansvärt. Vidrigt. Oförståeligt. Galet. Hemskt. Tragiskt. Sorgligt. Mörkt. Mardrömslikt. Overkligt. De tror jag varenda levande människa som läst om det tycker. Jag vet inte om jag nånsin kommer att ta in det helt. Om det nånsin kommer att landa i mig. Det är en sorg som ska bearbetas. Och då är jag bara en fröken.

Men. Jag kan inte skriva denna text utan att nämna det andra som pågår. Jag önskar så att jag slapp. Jag önskar att det var nog, mer än nog, att smälta det som hänt, att oroa sig för vår elev, att bearbeta och våga igen. Men tyvärr stannar det inte där. För hatet jag ser och upplever just nu är paralyserande. Fullkomligt nattsvart och på en helt ny nivå. Rasismen och jakten på den misstänkte killen når nivåer som helt ärligt skrämmer skiten ur mig. Ordval och slutsatser människor på nätet använder sig av har passerat alla gränser. Har vi inte lärt oss än att hat föder mer hat? Kunde inte all vårt fokus få ligga på att oroa oss för flickan, på att smälta det som hänt, på att räkna ut hur vi alla ska gå vidare? Kunde vi inte ha fått hjälpas åt med det? Det är en alldeles tillräckligt stor uppgift som den är. Istället för att utse oss själva till poliser, domare och rättskipare av alla andra slag. Påstå att vi är sanningssägare och att samhället vill skydda monster mer än små flickor. Det hjälper ingen. Att möta hatet gör inget bättre. Jag förstår att folk vill veta. Jag ville också veta. Ville veta och förstå. Förstå kommer jag aldrig helt att göra. Men jag vet att hudfärgen på gärningsmannen inte har någon betydelse för brottet. Jag vet det.

Snälla sluta hata."

https://www.facebook.com/1428794609/...E9fJGr5XZaZdl/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Nu går han i och för sig i grundsärskolan där många elever inte uppför sig ”normalt”. Men att skolan inte sett något av detta beteende ser jag som osannolikt.

Precis man måste ta med i beräkningen att det är på särskolan. Sen har man säkert märkt beteenden som inte varit okej och satt in insatser på skolan som är helt korrekt förfarande om det inte är typ olagliga handlingar. Snarare kan man väl i så fall dra slutsatsen att skolan lyckats bra eftersom det inte hände på skolan. Det hände på andra sidan stan på sommarlovet! Släpp drevet på skolan och granska soc om något
Citera
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Riktigt efterblivet att relativisera detta bestialiska sexualbrott och försöka skydda gärningsmannen genom att hänvisa till helt andra brott. Nella våldtogs mycket riktigt av det minderåriga psykfallet, som sannerligen är ett jävla svin men om du hade läst på så hade du vetat att han flera gånger försökte dra sig ur, men den äldre tvingade honom att fortsätta och det var dessutom den äldre som mördade henne. Han är ett psykfall, men det finns grader även i helvetet.

Jämför du på allvar det fallet med denna gärningsman som på eget bevåg grovt våldtar, sparkar, stampar, stryper och försöker mörda en 9-åring? Såvida du inte kan påvisa att han blev tvingad och påverkad av någon annan på plats så är ditt exempel helt irrelevant.
Skydda gärningsmannen är polisens jobb när det uppstår dödshot.
Inte mitt.

I nuläget bryr jag mig mer om att offret ska vakna och inte vara allt för skadad som komplikationer.

Det framkom i inledningen vad jag ämnade förmedla.
Så fetglöm att jag omhuldar grabben, din sillhjärna.

Det är oavsett rent vedervärdigt att uppvigla och dödshota grabben.

Det är även utomordentligt lågbegåvat att försöka plocka politiska stilpoäng - när det likaväl finns yngre svenska förövare som begått brutala våldsdåd.

Där har du sensmoralen.

Jag har koll på fup ang Fagersta, aktiv i den tråden och de går runt och letar efter ett våldtäktsoffer. Vilket sker och sen mördar Johan henne.
Det var nog snarare så att den yngre tyckte det lät coolt men att det inte var lika roligt sen.
Senast redigerad av develi 2022-07-13 kl. 20:11.
Citera
Medlem
Kallamakaronens avatar
Nu är det visserligen sommarlov men negern bör väl börja skolan om några veckor.
Tror man han börjar på sin gamla skola i Skellefteå eller ny skola dit han flyttat?
Hittar man inte honom nu så bör man göra det när skolan börjar.
Citera
2022-07-13, 20:06
Medlem
rotesaus avatar
Nu kom lite mer från skolans avdelningschef:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...h-socialtjanst

Orkar inte ens citera, men utfrågning om tidigare händelser står i centrum och nu flummar chefen rejält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in