Flashback bygger pepparkakshus!
2022-07-13, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Praktiskt taget alla över typ 7 års ålder vet att man inte får plåga, våldta och slå ihjäl gråtande barn. De vet rent av att djurplågeri i sak är fel och lär sig tidigt att det är "synd om" någon som blir utsatt. Barn i den åldern skvallrar när andra är dumma.

Problemet är när de har empatistörningar och har våldstendenser, då spelar det ingen roll för dem.

Givetvis vet gärningsmannen att det är fel alldeles oavsett om han är 13 eller 15 år.
Håller med om det du skriver till punkt och pricka.
Fel av mig att formulera att "de vet att det är fel". Som du skriver så är det självklart att de vet att det är fel i den åldern. Även de flesta med förståndshandikapp vet det. Men som du nämner så är inte empatin inte alltid fullt utvecklad och det egna "jaget" är så stor att andras känslor helt enkelt är på en distanserad andraplats. De kan inte helt förstå hur det de gör drabbar andra då de inte känner deras känslor. Gäller många vuxna också tyvärr. Men när det gäller barn måste de få chansen att utveckla empati innan vi dömer dem. Det är därför enligt mig de vuxna runtomkring denna pojk ska få straffet för vad pojken gjort. De skulle ha ingripit och ordnat hjälp åt honom.
Citera
2022-07-13, 15:28
Medlem
mogulen70s avatar
Någon som VET hur det går för flickan?
Citera
2022-07-13, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mogulen70
Någon som VET hur det går för flickan?
inge nytt vad jag sett nedsövd än
Citera
2022-07-13, 15:29
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Skärp dig. Vilka "barn" stryper, stampar, slår och våldtar yngre barn?
Läs om mordet på James Bulger.
Gärningspersonerna i det fallet var betydligt yngre än här, och var dessutom kritvita engelsmän.
Citera
2022-07-13, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Skolan anmälde denna pojke för ett halvår sedan till någon myndighet för hans aggressiva beteende men inget hände.

Vilket bara återigen visar på att det finns stora brister i det svenska systemet där man inte ens efter anmälningar kan fånga upp individer som beter sig på ett sätt som leder till överfall och attacker.

Märkligt att inget hände speciellt med tanke på att han redan hade en historik.
Citera
2022-07-13, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag vill minnas att tråden kartlagt både honom och hans hemförhållanden ganska väl.

Det enda jag har läst är
- Bor kanske hos förståndshandikappad mamma (ingen vet var mamma isf bor för annars brukar man som vanligt få namn och efternamn t.ex), eventuellt något syskon varav en nyfödd
- Bor kanske i fosterhem hos några fd kioskägare
- Pappa i Italien

Enormt torftigt jämfört med vad Flashback brukar åstadkomma, därav min slutsats att ingen verkar veta alls vilket är mystiskt
Citera
2022-07-13, 15:31
Medlem
Gromyko-666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Enl. uppgift så är ett av barnen inte ett biologiskt barn. Det är ju fullt möjligt, att det barnets familj/släkt betalar henne för att ha etablerat ett ankare för dem i Sverige.

Barn är oftare en handelsvara för dessa människor, har de barn blir det lättare att få asyl i Sverige, barnets biologiska föräldrar tjänar på det också då de vet att barnet får en tryggad tillvaro i Sverige, och eventuellt senare kanske de kan komma hit också.

Och ju fler barn de påstås ha, desto mer bidrag får de.

Det borde vara obligatoriskt med DNA utredning för alla barn som följer med flyktingarna till Sverige. Jag tror inte ens hälften av dessa barn är biologiska barn till föräldrarna.
Citera
2022-07-13, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Hur fungerar hjärnans utveckling om man är utvecklingsstörd som GM då? Någon skrev i tråden, att intellektet är på en treårings nivå medan man får hormonsvallningar som vilken tonåring som helst, i puberteten. Fattar verkligen inte hur man kan göra något sånt här. Att man är sjuk säger sig själv. Straff lär väl inte påverka honom nämnvärt.
Jag skulle gärna se ansvariga för pojken både inom dennes familj och eventuella kontakter inom sjukvården och skolan skulle få ta det straff som rätten utdelar för detta brott. Pojken ska få vård för han är som du också skriver sjuk. Oavsett om han har ett förståndshandikapp eller inte.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Aloyshepherd
Begår män 98% av alla våldsbrott för att kvinnor som jobbar på socialen är inkompetenta - hur menar du?
Ditt sätt att argumentera håller inte idag. För 20 år sedan hade folk gått på det, men idag lever vi dagligen med en oroande stor mängd våldsbrott.

Jag antar att du trollar, för du kan inte vara seriös som idag ställer frågan "varför begår män dessa brott"? Då har du inte varit ute i samhället på väldigt lång tid som missat denna fruktansvärda utveckling.

Det är skillnad på män och män. Den våg av meningslöst och överdrivet våld som nu sköljer över Sverige har i ett väldigt fåtal fall med svenska män att göra. Orsaken till att svenskar reagerar som de gör är för att det inte är så svenskar beter sig. Att svenskar också begår våldsbrott vet vi alla, men för de som noga följt utvecklingen av invandringen och den problematik den fört med sig, har knappast missat den explosion av våldsbrott som nu plötsligt skakar landet. Det är något vi svenskar inte är vana vid och det är därför nyheterna flera gånger dagligen tvingas rapportera om det.

Jag får en känsla av att du på allvar undrar vad det är som plötsligt hänt med oss svenska män som skapat denna otrygga tillvaro. Tror du att det är svenska män som står för majoriteten av alla våldsbrott vi idag har?

Du kan inte få det tydligare än den bild media dagligen ger dig, det är olika kulturer som nu plötsligt ska leva bland oss svenskar. De behandlar inte varann på det sätt vi svenskar är vana vid. Att du idag inte har förstått det är väldigt konstigt. Det är därför jag ser dig som ett troll.

Sen vad det gäller fallet som tråden tar upp, har det nog absolut inget att göra med att pojken är afrikan. Det verkar vara annat som ligger bakom.
Senast redigerad av RollonHomie 2022-07-13 kl. 15:36.
Citera
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Om personen är "15" vid brottet och kommit till Sverige för 7 år sedan så innebär det att han var 8 vid inresa till Sverige.

Det finns ju då inga skäl att ljuga om åldern. Låt säga att han var 12 vid inresa så gör det ju ingen skillnad.

Att han skulle varit mellan 16-18 för sju år sedan och sedan gått i grundskola (1 klass) låter ju helt osannolikt att någon skulle gått på.

Det jag menar är att han är så pass ung och kommit till Sverige redan för 7 år sedan talar för att lögn om ålder sannolikt inte är så avgörande.

barnbidrag i två år extra är inget incitament? kanske tre år extra. 45 000 kr
Citera
2022-07-13, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToreSkog
Jag tror ändå att social bakgrund har större korelation än kön, du må ha funnit en bredare nämnare men absolut inte en närmare nämnare.

Att evolutionen har premierat stark sexualdrift kan vi nog vara överrens om, det blir svårt att skylla det på något kön eller etnicitet.
Om man inte vill utgå från att en majoritet av alla lyckade befruktningar skulle varit våldtäkter så får vi nog belasta män och kvinnor lika vad det gäller vilka egenskaper den nuvarande versionen av sapiens besitter.

Om man vill förbättra något så är det såklart bra att generalisera för att med minsta medel få största effekt. Då tror jag att etnicitet och kön spelar mindre roll och uppfostring, skola och mijö spelar en större roll.

Kultur får du lägga in i den också men du kanske tar det under miljö?

Avsaknaden av svenska normer och regler är den huvudsakliga orsaken till att det ser ut som det gör. Två generationer efter inflyttning så är i princip alla etniska variationer borta, förutom när det gäller socialt separerade befolkningsgrupper (som exempelvis romer). Risken är dock att de stora grupperna av invandrare nu leder till separata grupperingar under lång tid framöver.

I detta fallet då är nog huvudproblemen fel ålder, utvecklingsstörning, samt dålig hantering från socialtjänsten. Möjligen att inte skolan rapporterat in allt som hänt också...
Citera
2022-07-13, 15:35
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Det enda jag har läst är
- Bor kanske hos förståndshandikappad mamma (ingen vet var mamma isf bor för annars brukar man som vanligt få namn och efternamn t.ex), eventuellt något syskon varav en nyfödd
- Bor kanske i fosterhem hos några fd kioskägare
- Pappa i Italien

Enormt torftigt jämfört med vad Flashback brukar åstadkomma, därav min slutsats att ingen verkar veta alls vilket är mystiskt

Det är känt, att han kom till Sverige tillsammans med sina föräldrar och en lillasyster, samt ytterligare en pojke, som ej är familjens biologiska barn (ska vara barn till en släkting). Sedan dess har mamman fött 2 ytterligare barn - och fler lär det ju bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in