Citat:
Ursprungligen postat av
Inkentinken
Kan hålla med dig om bilden av pojken och att det är ett stort problem i den svenska skolan att vissa barn inte bör vara på en vanlig skola i vanlig klass!
Håller däremot inte alls med dig i din bild om att M-B skulle vara särskilt våldsam jämfört med andra skolor i kommunen. Har själv jobbat på både M-B och ett flertal andra skolor i kommunen. Kan hålla med om att sammanslagning till stora skolenheter inte var så lyckat, men de stora problemskolorna ligger i utkanten av kommunen och har betydligt större problem än M-B som helhet. Även socioekonomiskt är dessa skolor i utkanten mkt värre drabbade. Sen kan det vara så att visa årskurser blir extra stökiga av olika orsaker men så har det alltid varit. Jag skulle med lätthet välja att sätta mina barn på MB hellre än skolorna i ytterområdena!
Sen har utgången med den här pojken ingenting att göra med om det var stökigt på MB eller inte, som du säger borde han inte ha gått i vanlig klass
Har endast jobbat i skolor i centrum, borde kanske klargjort det. Det är dock där jag sett mest våld.
Poängen med att redogöra hur det ser ut på skolan var mest för att visa på att det är ett systemfel i kommun (säkert resten av landet också) som gör att vissa problem inte får uppmärksamheten dom förtjänar, och det är något alla skolor jag jobbat på har gemensamt.