2022-07-13, 14:24
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det jag fetstilat är typiskt för utvecklingsstörda svarta individer med låg IQ, vilket är bra att känna till.

Svarta har en annan profil med högre verbal intelligens rel. en låg IQ. Man missar knappast någon vit person med IQ på 60-70. Medan svarta personer med en IQ på 60-70 inte alls sticker ut på samma sätt.

Fast just den typen av utvecklingsstörning stämmer även på en del Svenssons. Det här fallet rör en person som gick i vanlig skola med stöd upp till högstadiet där jag tror han gick i specialklass. Inte Downs eller så så det märks omedelbart. Fastän det blev mer synbart att hans jämnåriga började växa ifrån honom kring tredje och fjärdeklass så var det inget som märktes direkt om man bara pratade med honom en kort stund. Men han var som storvuxen i den åldern, och inte som längre och lite överviktig men "klunsig", som med bred ända, kroppsform som en rultig tjej på väg in i adolescens, och så såg han ut upp i högstadiet också. Han uppfostrades till stor del av sin farmor då hans pappa jobbade. Farmodern gick på tantgympa och simning och han följde visst ofta med på gympan simningen då han nog inte hade så många kompisar.

(FB) 22-åring mördade sin chef med pilbåge, Seskarö, juli 1995
Citera
2022-07-13, 14:27
Medlem
Ja, det här blir ett FUP jag kommer att ha svårt för att läsa. Lilla hjärtat så rädd hon måste ha varit. Helt hjälplös.

Btw, släng ihop han med Anders Eklund. De förtjänar varandras sällskap.
Citera
2022-07-13, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AidanHunt
Ja, det här blir ett FUP jag kommer att ha svårt för att läsa. Lilla hjärtat så rädd hon måste ha varit. Helt hjälplös.

Om GMs ålder inte ändras till över 15 genom åldersbestämning så blir det väl ingen FUP? Den släppts väl när åtal väcks, vilket inte kan ske om GM är under 15.
Citera
2022-07-13, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SieurAthos
Tack för länken. Det var intressant att se vad som blev följden (dvs knappt något alls), Flickan var nära att dö. Undrar hur hon har det idag? Om hon lyckats få ett fullvärdigt liv?

Undrar om förövaren dog av överdos när han kom ut som det antyddes i tråden. Konstigt att det fallet väckte så lite intresse. Var också utfört av en invandrare.
https://www.hitta.se/f%C3%A4rgelanda...4ttan/personer
Bor tydligen med sina föräldrar på samma område som då han gick brottet.
Citera
2022-07-13, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Hur de får det att gå hop fattar inte jag! När man är 15 är man straff och byx myndig. När man är 18 är man myndig.

https://www.1177.se/Vastmanland/barn...ingar-13-18-ar

Jag kan den här utvecklingen av barn och unga eftersom jag har den utbildningen. Plus att jag har utbildningen "barn med särskilda behov"
En bit ner i den texten du länkade till kan man läsa följande:
"Hjärnan är inte färdigutvecklad förrän i 20 till 25-årsåldern."
Barn mognar i så väldigt olika takt. Och en del barn som verkar väldigt mogna, förståndiga och vältaliga kan ha en del kvar inom andra områden att mogna klart. Dock vet praktiskt taget alla över 15 år att man inte får göra så som GM gjort i det här fallet och då bör samhället ge personen i fråga ett straff.
Citera
2022-07-13, 14:31
Citat:
Ursprungligen postat av Inkentinken
Kan hålla med dig om bilden av pojken och att det är ett stort problem i den svenska skolan att vissa barn inte bör vara på en vanlig skola i vanlig klass!

Håller däremot inte alls med dig i din bild om att M-B skulle vara särskilt våldsam jämfört med andra skolor i kommunen. Har själv jobbat på både M-B och ett flertal andra skolor i kommunen. Kan hålla med om att sammanslagning till stora skolenheter inte var så lyckat, men de stora problemskolorna ligger i utkanten av kommunen och har betydligt större problem än M-B som helhet. Även socioekonomiskt är dessa skolor i utkanten mkt värre drabbade. Sen kan det vara så att visa årskurser blir extra stökiga av olika orsaker men så har det alltid varit. Jag skulle med lätthet välja att sätta mina barn på MB hellre än skolorna i ytterområdena!

Sen har utgången med den här pojken ingenting att göra med om det var stökigt på MB eller inte, som du säger borde han inte ha gått i vanlig klass

Har endast jobbat i skolor i centrum, borde kanske klargjort det. Det är dock där jag sett mest våld.

Poängen med att redogöra hur det ser ut på skolan var mest för att visa på att det är ett systemfel i kommun (säkert resten av landet också) som gör att vissa problem inte får uppmärksamheten dom förtjänar, och det är något alla skolor jag jobbat på har gemensamt.
Citera
2022-07-13, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AidanHunt

pröva läs fupen om lilla hjärtat som vart mördat av sina pundar föräldrar då den var jobbig att läsa
Citera
2022-07-13, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloyshepherd
Om GMs ålder inte ändras till över 15 genom åldersbestämning så blir det väl ingen FUP? Den släppts väl när åtal väcks, vilket inte kan ske om GM är under 15.

Ja, vi får se hur det slutar. De kommer nog fram till att han var max 14 år och 11 månader när han raserade hennes liv.
Citera
2022-07-13, 14:33
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Hur de får det att gå hop fattar inte jag! När man är 15 är man straff och byx myndig. När man är 18 är man myndig.

https://www.1177.se/Vastmanland/barn...ingar-13-18-ar

Jag kan den här utvecklingen av barn och unga eftersom jag har den utbildningen. Plus att jag har utbildningen "barn med särskilda behov"

De rent fysiska förändringarna i frontal cortex som påverkar riskbedömning, impulskontroll jämfört med fördröjd belöning pågår till strax över 20 år. 15 års gränsen är väl utifrån normalungen och abstraktionsförmåga ställt till hur något påverkar någon annan (empati i enkel form exempelvis). Fast det är som ett medelmått. En del kanske mognar tidigare och npgra andra lite senare. Jämför skillnaden när hormonproduktionen startar könsmognad vissa flickor börjar menstruera vid 11 år och vissa kanske först vid 15-16.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2022-07-13 kl. 14:46.
Citera
2022-07-13, 14:33
Medlem
Fortfarande ingen som vet vem han bott hos och något efternamn på alt mamman om han bor med henne?
Låter väldigt märkligt att ingen vet vem det är då han antagligen fler gånger mellan förra året och nu har rört sig obevakad bland folk och betett sig obekvämt. Man borde veta var han bor och då borde någon ha koll på vilka som rör sig i det lägenhetskomplexet? Kan man få lite mer information om vad för människor som ansvarat för honom
Citera
2022-07-13, 14:34
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Men skrev du inte att han skulle medicineras? Vad ska han medicineras mot? Vilken medicin gör en person mindre våldsbenägen?
Han vill bara droga ned dem, och (oavsiktligt) få igång samma typ av skandaler som föranledde psykvårdsreformen från början.
Citera
2022-07-13, 14:35
Medlem
ToreSkogs avatar
Det har väl funnits särlingar i alla tider, när jag var liten var vi alltid rädda för byns särling och helst hade vi nog velat att han hade blivit utvisad till etiopien om det gick (han var etnisk svensk).
Samhället har begränsade resurser och oftast händer det ju inget "allvarligare" än misshandel, det är som i naturen, de andra barnen blir bättre på att springa och systemet självreglerar.
Man kan väl inte anpassa allting efter undantagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in