Citat:
Ursprungligen postat av
Umki
Bara en fråga om ett möjligt scenario. Om någon anhörig eller inte, skulle döda gärningsmannen (barnet), är det då juridiskt tillåtet att som inte anhörig till offret, starta en insamling där pengarna oavkortat går till rättshjälp åt den som befriade oss från barnamördaren, samt till rehabilitering av flickan och hjälp till hennes familj?
Det hade såklart varit det bästa, för alla. Jag är i vanliga fall för ett rättssamhälle men här kommer inte lagen göra att rättvisa kommer ske. Den här individen, om han någonsin får vistas fritt igen (vilket är sannolikt), kommer begå liknande brott igen. Om jag får välja om någon oskyldig ska utsättas för den här typen av brott av denna individen, eller om han själv ska tas av daga, då är valet enkelt. Vissa människor kan helt enkelt inte leva i ett civiliserat samhälle.
Jag hade skänkt pengar till en gärningsman som hade avlägsnat den här individen.
Nu när vi ändå pratar om det så bör en insamling startas för att stötta familjen ekonomiskt. Det skulle inte ta bort deras sorg såklart, men att få slippa tänka på ekonomin, kan underlätta det praktiska i vardagen. För att inte tala om flickans skadestånd som kommer vara ett hån, om hon nu ens överlever.
Vilket mörker. Vilket bäcksvart mörker det här är.