2022-07-12, 19:28
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Du är väl medveten om att hyrorna på hyreslägenheter idag redan är väldigt höga? Många kommer ha problem med hyrorna. Folk kommer inte köpa bostäder om det inte lönar sig att hyra ut. Inflationen på varor drabbar folk som bor i hyresrätter hårdast idag.

Det är inte bara till att köpa en bostadsrätt och sedan hyra ut den. Dom flesta bostadsrättsforeningar har regler for andrahandsutyrning. Max 1-2 år exempelvis. Därfor kommer du inte om du har pengar kunna köpa tre stycken lägenheter i en förening for uthyrning, det kommer aldrig att godkännas.

Nej, marknaden finns inte om köpkraften inte finns. Folk som äger sina bostäder kommer att bo kvar alternativt sälja med förlust.

Jag har inte sett något bevis pa varför det ska krävas att befolkningen blir mindre för att det ska bli en bostadskrasch.

Varför ska vi slå vad om något? Vi har haft en krasch tidigare 90 talet och även då ökade befolkningen.

När bankerna kräver högre marginaler för att få ett lån, då blir slutpriset på en bostad lägre. Dessa krav kommer gälla alla, oavsett vilka "behov" de har. Folk betalar redan idag en stor del av sin inkomst till boendet, väldigt mycket högre än för 20 år sen. Löneutvecklingen har inte hängt med, nu kommer vi till den oundvikliga kraschen.

Fråga: Många idag kommer få problem om räntan på deras lån ökar med 1% exempelvis eller mer. Hur menar du att något behov kommer att täcka det? Enda lösningen är om staten går in och räddar med subventioner (om möjligt). Räntan måste förbli hög pga skenande inflation.

Du missar poängen, alla måste inte köpa en bostad. Köpen sköts av spekulanterna.

Så du vill slå ett vad? Vilket år sker det en bostadskrasch? Och hur mycket är du villig att slå vad om? Jag har råd att slå vad om 10000 kr med dig att bostadskraschen inte kommer att ske i Sverige, oavsett vilket årtal du vill slå vad om. Från och med nu.
Citera
2022-07-12, 19:32
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Du glömmer bort att man kan smälla upp ett primitivt Attefalls hus billigt alternativt bo i en husvagn.
Ditt (ursprungliga) argument bygger på att alla måste äga en bostad. Oavsett om de hyr eller äger finns det mycket billigare alternativ än Stockholms innerstad.

Jag skrev aldrig att alla måste äga en bostad. Jag skrev endast att en bostadskrasch aldrig kommer att ske i Sverige, eftersom efterfrågan är konstant högre än tillgången.
Citera
2022-07-12, 19:35
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Jag skrev aldrig att alla måste äga en bostad. Jag skrev endast att en bostadskrasch aldrig kommer att ske i Sverige, eftersom efterfrågan är konstant högre än tillgången.

Trams!Det går enkelt att vräka upp tusentals billiga kåkar mitt i ingenstans.
Större delen av invandrarna har ju inget jobb, så de kan bo i skogen
Citera
2022-07-12, 19:36
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Ett intressant läge. Höjda räntor, bostadspriserna faller något, men samtidigt hsr vi bostadsbrist och folk kommer inte sälja till underpriset så det kommer finns färre bostäder på marknadrn. Gissar på att priset sakta går ner med 10% kommande år när listräntan stiger till 3.5-4% för att jämna ut sig och håll sig ett, kanske två år.

Åh myten om bostadsbristen börjar ju bli lite som Göbbels "ljug tillräckligt mycket så blir det en sanning".
Citera
2022-07-12, 19:36
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausSchwabWannabe
jag ska va snäll mot dig för den mentala ohälsan du hade känt när du får fel hade blivit jobbig.

jag bara önskar att du kunde komma ner på jorden igen och se vad som verkligen händer.

kraschen är global, att du fokuserar på bara inrikes gör dig till en automatisk förlorare.

sverige styrs av united states imperium.

det som händer i usa kommer hända i sverige.

varför? jo för dollarn är reservvaluta i hela världen. allt viktigt köps och säljs i dollar.

tycker alla borde släppa inrikestänket och komma in i matchen.

vad sveriges rb gör är helt ointressant. rb lyder bara order från den riktiga bossen.

har usa bestämt att räntorna ska upp då ska räntorna upp. ska dom trycka pengar så ska dom trycka pengar.

vi alla kommer gå under för att vi lyder under usa imperialism.

tack för ordet.

Vill du slå ett vad om det? Nämn ett årtal när bostadskraschen sker i Sverige, jag är villig att satsa 10000 kr på att det aldrig kommer att ske en bostadskrasch i Sverige. Så säker är jag i den frågan. Frågan är dock om du är så säker på dina egna argument? Om du är det, då borde du knte ha några problem med att slå ett vad med mig.
Citera
2022-07-12, 19:37
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Du missar poängen, alla måste inte köpa en bostad. Köpen sköts av spekulanterna.

Så du vill slå ett vad? Vilket år sker det en bostadskrasch? Och hur mycket är du villig att slå vad om? Jag har råd att slå vad om 10000 kr med dig att bostadskraschen inte kommer att ske i Sverige, oavsett vilket årtal du vill slå vad om. Från och med nu.
Spekulanter kommer inte att köpa om priserna faller. Dagens spekulanter kommer inte ha råd när de säljer med förlust idag.

Varför ska vi slå vad ? detta är ett diskussionsforum. Dina argument blir inte mer övertygande för att du vill slå vad
Citera
2022-07-12, 19:37
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Vart ska du smälla upp ditt attefallshus tänker du? Vatten och el? Sophämtning? Och har du sett priserna på husvagn/bil. Dom känns bubbliga.

Har de inga pengar får de gå och hämta vatten från en tank. El får de lösa själva om de vill och har råd.
Citera
2022-07-12, 19:38
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Trams!Det går enkelt att vräka upp tusentals billiga kåkar mitt i ingenstans.
Större delen av invandrarna har ju inget jobb, så de kan bo i skogen

Nej, det är det inte. Det är därför Sverige inte kommer att hinna bygga ikapp dagens bostadsbrist. Varje år behöver ca 100.000 asylsökanden nya bostäder (och är det endast asylsökanden och invandrare). Den siffran är mycket större om man räknar in myndiga svenskar som behöver en bostad också.
Citera
2022-07-12, 19:39
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkkonserv
nej det gör den inte, innan det här året är slut kommer det inte finnas nån börs längre, svält, upplopp och bankkrascher står runt hörnet.
Attans, jag missade den lilla detaljen.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkkonserv
dom sabbar ju allt dom kan nu det kan ju knappast undgå någon. hur det än blir om eliten får igenom sina planer eller inte så kommer det bli ordentligt stökigt framöver.
Vem är den där eliten som skall sabba allt? Nooshi och Åkesson?
Det är väl bara dom som kan ställa till så pass.
Citera
2022-07-12, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Du är väl medveten om att hyrorna på hyreslägenheter idag redan är väldigt höga? Många kommer ha problem med hyrorna. Folk kommer inte köpa bostäder om det inte lönar sig att hyra ut. Inflationen på varor drabbar folk som bor i hyresrätter hårdast idag.

Det är inte bara till att köpa en bostadsrätt och sedan hyra ut den. Dom flesta bostadsrättsforeningar har regler for andrahandsutyrning. Max 1-2 år exempelvis. Därfor kommer du inte om du har pengar kunna köpa tre stycken lägenheter i en förening for uthyrning, det kommer aldrig att godkännas.

Nej, marknaden finns inte om köpkraften inte finns. Folk som äger sina bostäder kommer att bo kvar alternativt sälja med förlust.

Jag har inte sett något bevis pa varför det ska krävas att befolkningen blir mindre för att det ska bli en bostadskrasch.

Varför ska vi slå vad om något? Vi har haft en krasch tidigare 90 talet och även då ökade befolkningen.

När bankerna kräver högre marginaler för att få ett lån, då blir slutpriset på en bostad lägre. Dessa krav kommer gälla alla, oavsett vilka "behov" de har. Folk betalar redan idag en stor del av sin inkomst till boendet, väldigt mycket högre än för 20 år sen. Löneutvecklingen har inte hängt med, nu kommer vi till den oundvikliga kraschen.

Fråga: Många idag kommer få problem om räntan på deras lån ökar med 1% exempelvis eller mer. Hur menar du att något behov kommer att täcka det? Enda lösningen är om staten går in och räddar med subventioner (om möjligt). Räntan måste förbli hög pga skenande inflation.
Räntorna tillsammans med prisökningar på i princip allt kombinerat med löneökningar som inte kommer ligga i närheten av inflationen kommer påverka bostadspriserna neråt. Och förmodligen en hel del.

För egen del tycker jag räntehöjningarna har varit en fis i rymden med tanke på inflationen. Och kanske bara i min krets men uttalande om att räntor på 6% inte är några problem har varit standard. Så ska ju inte vara problem. Får hoppas man höjer rejält så allt vi importerar kan hållas ner i pris. Har folk lånat för mycket är det ju deras problem att hantera. Inte hela Sveriges befolkning.
Citera
2022-07-12, 19:41
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Nej, det är det inte. Det är därför Sverige inte kommer att hinna bygga ikapp dagens bostadsbrist. Varje år behöver ca 100.000 asylsökanden nya bostäder (och är det endast asylsökanden och invandrare). Den siffran är mycket större om man räknar in myndiga svenskar som behöver en bostad också.

Det är invandrarens problem att hitta bostad, inte Sveriges problem
Citera
2022-07-12, 19:44
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Nja, har folk inte råd så har de inte. Då tränger man ihop sig fler på samma yta i stället och efterfrågan minskar, särskilt på nyproducerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in