2022-07-06, 06:51
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av fannaha
Hur går en efterkontroll av bromsbeläggen till? Tittar man bara om de är bytta eller ingår någon annan form av testning? Kan jag få nedslag på något nytt under efterkontrollen?
De tittar ju så att de är bytta, och skulle jag tro gör ett bromstest för att verifiera effekten.
Ja, om de ser en uppenbar brist kan du få underkänt på en efterkontroll, men det är bara det som var underkänt som aktivt kontrolleras. Att bilprovningen inte hittar en brist betyder ju inte att den är laglig att köra med för den delen.
Citera
2022-07-06, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
De tittar ju så att de är bytta, och skulle jag tro gör ett bromstest för att verifiera effekten.
Ja, om de ser en uppenbar brist kan du få underkänt på en efterkontroll, men det är bara det som var underkänt som aktivt kontrolleras. Att bilprovningen inte hittar en brist betyder ju inte att den är laglig att köra med för den delen.

Nej men så är det ju. Det var mer en generell fråga, mig veterligen har jag inga allvarliga brister som uppstått efter senaste besiktningen för lite mindre än en månad sedan. Har knappt rört bilen sedan dess, mer än att jag åtgärdat de fel som skulle åtgärdas. Han rullar på bra min lille Frasse.

Min förra bil hade en motorlampa som nu och då började lysa för att sedan slockna igen. Hur hade man sett på det på en omkontroll? Säg att den inte lös på första besiktningen men sedan började lysa när det var dags för omkontroll, hur hade man ställt sig till det? Jag var inne på verkstad med den hur många gånger som helst för felsökning men de hittade inget fel. Den kunde som sagt även slockna av sig själv. Jag förstår ju såklart att om motorlampan lyser vid besiktningen blir den underkänd, men om jag kommer på omkontroll för något och lampan lyser? Hade den blivit underkänd igen?
Citera
2022-07-06, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fannaha
Nej men så är det ju. Det var mer en generell fråga, mig veterligen har jag inga allvarliga brister som uppstått efter senaste besiktningen för lite mindre än en månad sedan. Har knappt rört bilen sedan dess, mer än att jag åtgärdat de fel som skulle åtgärdas. Han rullar på bra min lille Frasse.

Min förra bil hade en motorlampa som nu och då började lysa för att sedan slockna igen. Hur hade man sett på det på en omkontroll? Säg att den inte lös på första besiktningen men sedan började lysa när det var dags för omkontroll, hur hade man ställt sig till det? Jag var inne på verkstad med den hur många gånger som helst för felsökning men de hittade inget fel. Den kunde som sagt även slockna av sig själv. Jag förstår ju såklart att om motorlampan lyser vid besiktningen blir den underkänd, men om jag kommer på omkontroll för något och lampan lyser? Hade den blivit underkänd igen?
Ja, du blir underkänd.
Citera
2022-07-10, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Man tittar självklart att de är bytta, bromsok och allt som kan tänkas vara bortmonterat sitter fast. Görs ett komplett nytt bromsprov.
Efterkontroll är enligt TSFS föreskrifter rent formellt en ny kontrollbesiktning där kontrollerna får begränsas till komponenter som kontroller som föregående kontrollbesiktnings utfall renderat i. Detta betyder helt enkelt; Ja, nya anmärkningar kan självklart underkännas vid Efterkontroll. Dock generellt om dessa upptäcks vid de kontrollerna som görs vid en kontrollbesiktning.
Citera
2022-07-11, 12:23
Medlem
cmdQs avatar
Fråga till Besiktningsteknikern:
Är det vanligt med mutor eller hot mot besiktningstjänstemän?
Med tanke på hur många bilfirmor som verkar drivas av kriminella så borde väl det vara normalt att dom ibland försöker ta lagen i egna händer för att få en skrotbil att klara besiktningen även om motorn sitter ihop med tejp osv.
Citera
2022-07-12, 17:57
Medlem
Nya fel vid efterkontroll. Vad gäller?

Hej!

Jag fick anmärkning på att avgassystemet läckte på besiktningen. Det är nu åtgärdat. Men nu började ABS lampan att lysa. Kommer de anmärka på det vid en efterkontroll?

Svårt att hitta info om vad som gäller vid en efterkontroll. Läste någonstans att de kan anmärka på "allvarliga fel".

Vad tror ni?
Citera
2022-07-12, 17:59
Medlem
Nepp, det är bara den specifika punkten (i ditt fall avgassystemet) som kontrolleras på efterkontrollen.
Citera
2022-07-12, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Nepp, det är bara den specifika punkten (i ditt fall avgassystemet) som kontrolleras på efterkontrollen.

Okej, låter ju bra!

Så ABS lampan räknas inte som ett "allvarligt" fel? Lite nojig, pallar inte få en ombesiktning till!
Citera
2022-07-12, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
OM systemen inte är närliggande eller hänger ihop.
Citera
2022-07-12, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackie
Okej, låter ju bra!

Så ABS lampan räknas inte som ett "allvarligt" fel? Lite nojig, pallar inte få en ombesiktning till!

Jo visst är det ett fel som kommer att ge nedslag............men på nästa kontrollbesiktning.
Citera
2022-07-12, 18:17
Medlem
Flexarn10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackie
Okej, låter ju bra!

Alla fel på bromssystemet är väl av allvarlig karaktär?

Du får ju en månad på dig att laga ev fel efter den vanliga besiktningen.
Tänkte du köra ett år till och "spara" pengar på
Att slippa laga bromsar?

Svar på din fråga nej dom kommer inte anmärka på det.
Men just nu tycker jag du är ute på hal is....
Citera
2022-07-12, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
OM systemen inte är närliggande eller hänger ihop.

Sant, men nu är det ABS-lampa och läckande avgassystem.

Men annars (och det har du ju rätt i), om man får ombesiktning för dåligt däckmönster på vänster bak så kan man inte bara åka hem och skifta med höger bak, och sedan tro att bilen ska gå igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in