Citat:
Ursprungligen postat av
marlar13
Källa på detta? Jag viker mig naturligtvis för vetenskap och beprövad erfarenhet.
Det är svårt att hitta källor egentligen, eftersom det tolkas så olika.
Personligen är jag verkligen ingen supporter av Socialtjänsten, vad jag menar är att LVU-lagen i praktiken har blivit en gummilag, som används lite som den vill av de som utför den!
En snabb googling och jag hittade detta, en studie från Lunds Universitet, om begreppet "påtaglig risk" i LVU-lagen, men är sammanstäld utifrån Förvaltningsrätterna (som borde synas och granskas också, men är en egen diskussion. Det ger vid handen att begreppet är upphov till subjektiva tolkningar hos Förvaltningsrätterna, jag skulle vilja påstå ännu grövre subjektivitet hos Socialtjänsterna och dess "nämnder"!
"Abstract (Swedish)
Att tvångsomhänderta ett barn enligt LVU (Lag om vård av unga (1990:52) innebär en inskränkning
av de enskilda fri- och rättigheterna och innebär ett av de mest långtgående ingripandena i en familjs
liv, vilket följaktligen ställer höga krav på rättssäkerheten och på förutsebarheten i lagarna.
Rekvisiten i LVU redogör för när beredande av vård är motiverat. Ett av dessa är att det ska föreligga
en påtaglig risk för att den unges hälsa och utveckling skadas.
Påtaglig risk är ett brett begrepp som ger utrymme för subjektiva tolkningar hos förvaltningsrätterna,
vilket kan ställa rättssäkerheten på sin spets, då förutsebarheten blir svårare att uppnå och de enskilda
bedömningarna kan skilja sig åt mycket.
Med utgångspunkt i detta undersöker denna studie huruvida tre förvaltningsrätter i södra, mellersta
och norra Sverige tillämpar rekvisitet påtaglig risk på ett rättssäkert sätt. ........"
https://lup.lub.lu.se/student-papers...cation/9045619