Citat:
Vänta lite nu.ja, du verkar helt missat att snuten numera bötfäller rätt ofta för ett aggressivt körsätt. Det innefattar mycket mer än bara hastighet. Det är mer din attityd bakom ratten och hur du kör. Om du hetsar, tutar, slänger dig mellan filer etc. Spelar knappast nån roll om du var först in i rondellen om du kör i 100 och krockar, eftersom inga rondeller har så hög hastighetsbegränsing. LÄttare att bevisa att du körde för fort än att den andra kom in 1,5 sekunder senare än du i rondellen. Syns ju på skadorna om inte annat.
Nu börjar du påstå en massa saker jag aldrig påstått att jag gör. Vad gäller de där 100 i en rondell har jag redan skrivit att jag klarar en standardrondell i 80 OM den är tom på andra. Tror du verkligen att detta är något jag ens gör normalt sett? Knappast. Jag har gjort det en gång bara för att testa.
Vad gäller polisen.
Nu ska du få spotta rejält men…. Eftersom Polis, ambulans, brandbilar, militärfordon etc etc är oförsäkrade så vet jag genom min farsa att de betalar skitbra om de vållar en olycka.
För 15 år sedan var jag helt skrupelfri och visste om hur folk körde i en viss rondell. Min bil hade klart mer att önska och det var dax att byta den.
Jag ska då rakt fram i denna rondell och ser då just polisen du pratade om och denna gång tog jag sikte och stampade på rejält på gasen. I sista sekund tvärnitade polisbilen och lämnade företräde med några centimeters marginal.
Det jag gjorde var att hålla min fil samt blinka korrekt. Jag vet att bryta mot väjningsplikt inte är tillåtet ens om den på huvudled kör för fort.
Vad som hände? Inte ett skit.
Så, där föll ditt snack om polisen och OBS att detta skedde för länge sedan när jag faktiskt var en rövhål på alla fronter.
Btw. Nej, hastigheten oftast syns inte på skadorna vid rondeller då olyckorna antingen sker med bredsidor eller som i mitt fall med polisbilen där de hade förlorat sin front när de skrapade upp min sida.
Vid en olycka kan man bara gå på fakta. Fakta vid en rondell är huvudled samt filbyten. Hastigheten är inte en faktor de tar hänsyn till om den inte är så hög att den som bröt mot väjningsplikten inte hade en chans att se.
Även detta har jag exempel på.
En kille som var ökänd fortkörare i byn jag bodde i när jag var skrupelfri. Här pratar vi inte om att köra i 100 utan hans marschastighet var ständigt 200. Utanför Hultsfred på RV34 kom han över en knäppa med en korsning 200m senare. Den personen som åkte ut utan att ens se honom dömdes till vållande av annans död, inte av Transportstyrelsen utan i en Tingsrätt.
Jag tror inte att tingsrätten gissar på samma sätt som dig.