2022-07-12, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
ja, du verkar helt missat att snuten numera bötfäller rätt ofta för ett aggressivt körsätt. Det innefattar mycket mer än bara hastighet. Det är mer din attityd bakom ratten och hur du kör. Om du hetsar, tutar, slänger dig mellan filer etc. Spelar knappast nån roll om du var först in i rondellen om du kör i 100 och krockar, eftersom inga rondeller har så hög hastighetsbegränsing. LÄttare att bevisa att du körde för fort än att den andra kom in 1,5 sekunder senare än du i rondellen. Syns ju på skadorna om inte annat.
Vänta lite nu.
Nu börjar du påstå en massa saker jag aldrig påstått att jag gör. Vad gäller de där 100 i en rondell har jag redan skrivit att jag klarar en standardrondell i 80 OM den är tom på andra. Tror du verkligen att detta är något jag ens gör normalt sett? Knappast. Jag har gjort det en gång bara för att testa.
Vad gäller polisen.
Nu ska du få spotta rejält men…. Eftersom Polis, ambulans, brandbilar, militärfordon etc etc är oförsäkrade så vet jag genom min farsa att de betalar skitbra om de vållar en olycka.
För 15 år sedan var jag helt skrupelfri och visste om hur folk körde i en viss rondell. Min bil hade klart mer att önska och det var dax att byta den.
Jag ska då rakt fram i denna rondell och ser då just polisen du pratade om och denna gång tog jag sikte och stampade på rejält på gasen. I sista sekund tvärnitade polisbilen och lämnade företräde med några centimeters marginal.
Det jag gjorde var att hålla min fil samt blinka korrekt. Jag vet att bryta mot väjningsplikt inte är tillåtet ens om den på huvudled kör för fort.
Vad som hände? Inte ett skit.
Så, där föll ditt snack om polisen och OBS att detta skedde för länge sedan när jag faktiskt var en rövhål på alla fronter.

Btw. Nej, hastigheten oftast syns inte på skadorna vid rondeller då olyckorna antingen sker med bredsidor eller som i mitt fall med polisbilen där de hade förlorat sin front när de skrapade upp min sida.
Vid en olycka kan man bara gå på fakta. Fakta vid en rondell är huvudled samt filbyten. Hastigheten är inte en faktor de tar hänsyn till om den inte är så hög att den som bröt mot väjningsplikten inte hade en chans att se.
Även detta har jag exempel på.
En kille som var ökänd fortkörare i byn jag bodde i när jag var skrupelfri. Här pratar vi inte om att köra i 100 utan hans marschastighet var ständigt 200. Utanför Hultsfred på RV34 kom han över en knäppa med en korsning 200m senare. Den personen som åkte ut utan att ens se honom dömdes till vållande av annans död, inte av Transportstyrelsen utan i en Tingsrätt.
Jag tror inte att tingsrätten gissar på samma sätt som dig.
Citera
2022-07-12, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag kommer i alla scenarion in i cirkulationsplatsen först. Fartdåren i 100 knyck beräknas komma in 2 sekunder efter mig. Litar du på att han kommer hinna stanna?
DÄR tar du upp något nytt. Det du nu beskriver är att du inordnat dig i trafiken på gällande väg. Klart, kör du i 20 medan trafiken flyter i 40 så lämnade du inte företräde.
Det vi pratar om är när den som startade detta väntar på ”sin tur”. Hans tur är det när han har en lucka. Hans lucka råkade tydligen passera mig och han kan då ta luckan bakom mig som uppstår när bilen bakom svänger av. Precis som tanken med rondellkörning är.
Citera
2022-07-12, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Folk som inte kör upp i skyltad hastighet vid påfart på motorväg.
Citat:
Ursprungligen postat av django_0818
Ett irriterande beteende som verkar ha ökat lavinartat de senaste åren, åtminstone i mina trakter:

Motorväg. Avfartsskylten dyker upp i god tid. Alltför många bilister släpper då på gasen eller bromsar (!) så fort de ser skylten. Ibland går det i 70-80 när de har hunnit fram till själva avfarten.

Den aktuella sträckan har väl tilltagna avfarter, det finns ingen som helst anledning att sakta ner i förväg.
De här förarna verkar inte fatta eller bry sig om att de sabbar trafikrytmen för övrig trafik.
Eftersom jag redan lyckats reta upp ett gäng ordningsmän på FB så kan jag fortsätta.
Börjar i fel ordning med att sakta av för tidigt. Ja, även detta kan vara jag. Det kan vara så illa att jag till och med just kört om dig.
Är vägen fri så är det inte jag men om jag som exempel kör om dig i min farthållarhastighet som antagligen är lite högre än skylten visar och sedan närmar mig min avfart så slår jag av hastigheten till skyltad hastighet när jag ser 1000m till min avfart. Är det då bilar framför mig så anpassar jag min fart för att inte komma så nära att jag hamnar inom omkörningsavstånd.
Som sagt, är vägen fri så kör jag inte under skyltad hastighet.

Nu till det jag vet att många retar sig på när det gäller mig då det räcker med att kolla backspegeln för att se hur käften går på vissa.
Jo, jag drar inte upp min bil i skyltad hastighet för tidigt. Återigen, ser jag att vägen är fri så drar jag på.
Men nu till det fina.
Om föraren bakom mig kollar in vad jag har för motor, vilket den lätt bör klara med tanke på hur nära de oftast ligger, så kommer de/ni förstå att jag kommer gasa NÄR det passar mig, inte er.

Det jag gör vid påfart till motorväg är att ligga under max hastighet samtidigt som jag återigen läser av trafiken för att anpassa MIN fart för att ta mig in på ett smidigt sätt. Om ni håller avstånd till framförvarande så kan ni säkert göra samma sak.
Grejen är den att jag har två bilar varav den slöa hade 220 hästkrafter innan optimering. Exakt vad den nu har vet jag inte men dessa hästkrafter har jag köpt för att använda.
Fördelen för mig, inte er är att jag nu kan välja.
Jag kan i sista stund anpassa min, inte er hastighet så att jag på ett smidigt sett kan glida in mellan två bilar.
Jag kan även stampa fullgas och köra om ex en lastbil under den där långa sträckan som är kvar på påfarten.
Jag kan även sakta ner för att glida in i en lucka som är på väg att komma. Antagligen samma lucka ni trodde att ni hade första tjing på då ni slickade min röv.

Ert problem är inte min hastighet utan ert avstånd till mig då jag avgör själv vilken hastighet som är mest lämplig för att störa minst antal bilister. De enda som störs här är ni.😁
Hit me
Citera
2022-07-12, 16:35
Medlem
En annan sak som är väldigt riskabelt är alla personbilar på motorvägar som blåser på i >100 km/h med släpvagn. Ofta 110-120 km/h.

Folk har inte fattat att det är max 80km/h som gäller för dessa. Eftersom trafikpolisen numera i stort sett är obefintlig på den sträcka av E6:an som jag brukar köra, Helsingborg-Malmö, så kommer alla undan med det. Denna sträcka är extremt olycksdrabbad, ja rent av livsfarlig pga övertrafikering, fulla lastbilschaffisar och allmänna idioter. Vi behöver inte folk med fullastade öppna släpvagnar som överskrider hastigheterna. Sträckan är redan extremt drabbad av allvarliga olyckor.
Citera
2022-07-12, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Eftersom jag redan lyckats reta upp ett gäng ordningsmän på FB så kan jag fortsätta.
Börjar i fel ordning med att sakta av för tidigt. Ja, även detta kan vara jag. Det kan vara så illa att jag till och med just kört om dig.
Är vägen fri så är det inte jag men om jag som exempel kör om dig i min farthållarhastighet som antagligen är lite högre än skylten visar och sedan närmar mig min avfart så slår jag av hastigheten till skyltad hastighet när jag ser 1000m till min avfart. Är det då bilar framför mig så anpassar jag min fart för att inte komma så nära att jag hamnar inom omkörningsavstånd.
Som sagt, är vägen fri så kör jag inte under skyltad hastighet.

Nu till det jag vet att många retar sig på när det gäller mig då det räcker med att kolla backspegeln för att se hur käften går på vissa.
Jo, jag drar inte upp min bil i skyltad hastighet för tidigt. Återigen, ser jag att vägen är fri så drar jag på.
Men nu till det fina.
Om föraren bakom mig kollar in vad jag har för motor, vilket den lätt bör klara med tanke på hur nära de oftast ligger, så kommer de/ni förstå att jag kommer gasa NÄR det passar mig, inte er.

Det jag gör vid påfart till motorväg är att ligga under max hastighet samtidigt som jag återigen läser av trafiken för att anpassa MIN fart för att ta mig in på ett smidigt sätt. Om ni håller avstånd till framförvarande så kan ni säkert göra samma sak.
Grejen är den att jag har två bilar varav den slöa hade 220 hästkrafter innan optimering. Exakt vad den nu har vet jag inte men dessa hästkrafter har jag köpt för att använda.
Fördelen för mig, inte er är att jag nu kan välja.
Jag kan i sista stund anpassa min, inte er hastighet så att jag på ett smidigt sett kan glida in mellan två bilar.
Jag kan även stampa fullgas och köra om ex en lastbil under den där långa sträckan som är kvar på påfarten.
Jag kan även sakta ner för att glida in i en lucka som är på väg att komma. Antagligen samma lucka ni trodde att ni hade första tjing på då ni slickade min röv.

Ert problem är inte min hastighet utan ert avstånd till mig då jag avgör själv vilken hastighet som är mest lämplig för att störa minst antal bilister. De enda som störs här är ni.😁
Hit me

Ditt problem är nog att din bil verkar fungera som en kukförlängare. Du använder bilen, enligt egen utsago fullproppad med hästkrafter till den milda grad att det inte verkar vara mätbart, för att hävda dig och ge dig rätten att bryta mot trafikbestämmelser. Am I right?
Citera
2022-07-12, 16:54
Medlem
Niguers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Folk med fina och dyra bilar som inte kan köra. Efterblivna idioter med pengar.
Såg en sådan med en enorm buckla i fronten idag bli bärgad av en nerbajsad traktor, ganska rolig kontrast. Traktorn var dock hel så vitt jag såg. Antar att människor med mer modesta bilar både har ekonomiska skäl att vara försiktigare, och att de inte har den där känslan av att behöva hävda sig genom småaktigheter i trafiken.
Citera
2022-07-12, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag kommer i alla scenarion in i cirkulationsplatsen först. Fartdåren i 100 knyck beräknas komma in 2 sekunder efter mig. Litar du på att han kommer hinna stanna?

Varför ska han stanna om han är så snabbare än vad du är? Om han hinner in och dessutom undan innan du kommer till exakt samma punkt så ska du inte bry dig.

Det är värdelöst att stoppa upp all energi man har i fordonet för att vänta på att du skall söla dig genom cirkulationen.
Citera
2022-07-12, 17:26
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niguer
Såg en sådan med en enorm buckla i fronten idag bli bärgad av en nerbajsad traktor, ganska rolig kontrast. Traktorn var dock hel så vitt jag såg. Antar att människor med mer modesta bilar både har ekonomiska skäl att vara försiktigare, och att de inte har den där känslan av att behöva hävda sig genom småaktigheter i trafiken.
Så är det! Dyrare bil betyder inte bättre förare!
Citera
2022-07-12, 17:40
Medlem
Citat:
Vänta lite nu.
Nu börjar du påstå en massa saker jag aldrig påstått att jag gör. Vad gäller de där 100 i en rondell har jag redan skrivit att jag klarar en standardrondell i 80 OM den är tom på andra. Tror du verkligen att detta är något jag ens gör normalt sett? Knappast. Jag har gjort det en gång bara för att testa.
Vad gäller polisen.
Nu ska du få spotta rejält men…. Eftersom Polis, ambulans, brandbilar, militärfordon etc etc är oförsäkrade så vet jag genom min farsa att de betalar skitbra om de vållar en olycka.
För 15 år sedan var jag helt skrupelfri och visste om hur folk körde i en viss rondell. Min bil hade klart mer att önska och det var dax att byta den.
Jag ska då rakt fram i denna rondell och ser då just polisen du pratade om och denna gång tog jag sikte och stampade på rejält på gasen. I sista sekund tvärnitade polisbilen och lämnade företräde med några centimeters marginal.
Det jag gjorde var att hålla min fil samt blinka korrekt. Jag vet att bryta mot väjningsplikt inte är tillåtet ens om den på huvudled kör för fort.
Vad som hände? Inte ett skit.
Så, där föll ditt snack om polisen och OBS att detta skedde för länge sedan när jag faktiskt var en rövhål på alla fronter.

Btw. Nej, hastigheten oftast syns inte på skadorna vid rondeller då olyckorna antingen sker med bredsidor eller som i mitt fall med polisbilen där de hade förlorat sin front när de skrapade upp min sida.
Vid en olycka kan man bara gå på fakta. Fakta vid en rondell är huvudled samt filbyten. Hastigheten är inte en faktor de tar hänsyn till om den inte är så hög att den som bröt mot väjningsplikten inte hade en chans att se.
Även detta har jag exempel på.
En kille som var ökänd fortkörare i byn jag bodde i när jag var skrupelfri. Här pratar vi inte om att köra i 100 utan hans marschastighet var ständigt 200. Utanför Hultsfred på RV34 kom han över en knäppa med en korsning 200m senare. Den personen som åkte ut utan att ens se honom dömdes till vållande av annans död, inte av Transportstyrelsen utan i en Tingsrätt.
Jag tror inte att tingsrätten gissar på samma sätt som dig.

Min fetning ovan: Samtliga statliga fordon har trafikförsäkring genom Kammarkollegiet. Däremot saknas kaskoförsäkring. Ser ut så här om man kontrollerar en polisbil: Försäkring

Försäkringsbolag
KAMMARKOLLEGIET

Försäkringsdatum
2019-01-17

När det gäller brandbilar så ägs dessa oftast av kommuner, de har försäkringar som alla andra.
Vid skada lär det vara som vanligt, inblandade bolag som avgör hur skador skall regleras.
Citera
2022-07-12, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4pmovement
Ditt problem är nog att din bil verkar fungera som en kukförlängare. Du använder bilen, enligt egen utsago fullproppad med hästkrafter till den milda grad att det inte verkar vara mätbart, för att hävda dig och ge dig rätten att bryta mot trafikbestämmelser. Am I right?
Vilka bestämmelser har jag nu brutit emot förutom att jag ligger i 130-140 på motorväg, något jag även gör med morsans Piccanto.
Men kul att du egentligen inte hade något att komma med förutom att du ogillar mig som person samt min bil.
Citera
2022-07-12, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Min fetning ovan: Samtliga statliga fordon har trafikförsäkring genom Kammarkollegiet. Däremot saknas kaskoförsäkring. Ser ut så här om man kontrollerar en polisbil: Försäkring

Försäkringsbolag
KAMMARKOLLEGIET

Försäkringsdatum
2019-01-17

När det gäller brandbilar så ägs dessa oftast av kommuner, de har försäkringar som alla andra.
Vid skada lär det vara som vanligt, inblandade bolag som avgör hur skador skall regleras.
Det var som fan. Oavsett så betalar de bra.
Citera
2022-07-12, 19:51
Medlem
Citat:
Det var som fan. Oavsett så betalar de bra.
Även ambulanser som du skrev har vanlig försäkring. De kan å andra sidan ägas av privata bolag eller av regioner, så hur de är försäkrade skiljer säkert en del. Hör de till någon statlig inrättning är det städse Kammarkollegiet som är försäkringsgivare. Förmodligen samma som gäller militära fordon, men det går inte lika lätt att kontrollera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in