2022-07-12, 14:52
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandareutannamn
Många gör det. Många utbildar sig om de inte redan har utbildning och sedan arbetar de som vilken svensk som helst. Jag känner en syv som träffar många av dessa människor och många av de som försöker men har svårt också för den delen.

Andra ser inte meningen med att utbilda sig och de tycker det är svårt och jobbigt eftersom de kommer från en kultur där man jobbar för att klara sig och inte bara för att jobba. "Karriär" är inte så viktigt då. Om du frågar en "svensk" gymnasieelev varför hen utbildar sig blir nog svaret i de flesta fall inte "för att stötta samhället". Svenskar är lika själviska som vilket folk som helst och utgår i första hand från sina egna behov. Om någonting bevisas ju det av hur ovilliga vi är att hjälpa andra länder. Grejen med Sverige är att kulturen är sådan att det blir en individuell angelägenhet att vilja utbilda sig för nästan alla människor. Sedan är hela den resan förstås mycket lättare också om man är född och uppvuxen i Sverige så det krävs inte lika mycket motivation.

Men alltför många gör det inte. Och varför skulle de? Som en annan användare sa så får de allt serverat ändå. Inga som helst krav.

Varför de utbildar sig är irrelevant. Självklart är det för att klara sig själv. Det viktiga är ATT de jobbar. Inte VARFÖR. Hade jag vunnit på lotto hade jag inte heller jobbat, men nu måste jag göra det så länge jag inte gör det.

Citat:
Det är oerhört frustrerande att argumentera med någon som inte är insatt i nykolonialism. Jo, om Sverige har ett ansvar för sina egna medborgare har Sverige ett ansvar för andra länders medborgare också. Att få ett bättre liv handlar förresten inte om att bli värsta förmögna kungen utan det handlar om vad vi i Sverige skulle se som grundläggande. Vad har flyktingarna för anledning att INTE vilja ha det? Varför kräver du att de bara ska acceptera sin livets lott och att allt är orättvist när du själv uppenbarligen inte alls skulle kunna tänka dig byta plats med dem eller ens dela med dig lite av din plats? Man väljer inte var man föds!

Nej. För andra länders medborgare betalar inte skatt i Sverige. Därför har Sverige inget ansvar för dem. Livet är inte rättvist. Bara att gilla läget. De hade ett eget land som de valde att kriga sönder. Inte Sveriges problem. Det är samma princip som att du bara har ansvar för dina egna barn, inte grannens. Om du tar på dig att försörja även grannens barn med samma resurser så blir det mindre över till dina egna barn. Varför skulle jag byta plats med dem eller dela med mig? Jag jobbar och betalar skatt för att få det jag har rätt till. Kallas samhälkskontraktet. Jag begär inte att Bill Gates t.ex ska byta plats med mig. Du förstår det när du själv börjar jobba och betala skatt. Innan dess är du fri att skänka ditt socialbidrag till tredje världen om du vill.
Citera
2022-07-12, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Nu bor det inte speciellt många svenskar i Syrien eller Irak heller… men hade det gjort det och ett ”svenskt” parti kommit in i riksdagen där så hade såklart frågan kunnat lyftas. Så inte speciellt konstigt att det inte är aktuellt nu.
Fortsätt dröm, fråga dom som är kristna hur det är att leva där. Finns inte någon religion som är så sekulär som islam
Citera
2022-07-12, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orosmoln
Människor i din situation brukar försvara sig med att förneka situationen. Mest för att inte förvärra den och för att offret oftast beskyller sig själv för allt våld denne måste motstå. Det är inte ditt fel, du är omtyckt och älskad. Du förtjänar bättre! Säg det med mig, JAG FÖRTJÄNAR BÄTTRE. Tillsammans tar vi dig ur den här röran.
Människor i din situation brukar också förneka. När man har dålig självkänsla måste man försöka övertyga sig själv om att man duger. Om man inte kan se sig själv som bättre är det enklare att se andra som sämre. Problemet är att den dagen illusionen försvinner måste du fortfarande ta tag i vem du är.
Citera
2022-07-12, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Japp, den anledningen kallas jihad i första hand.

Sverige har varit ett fungerande kristet land i nästan 1000 år. Ett av de bästa i världen. Byter man ut allt som utgjort till anledningen till detta, så kommer vi få SA här. Inte konstigt, det som är konstigt är dock att människor som du arbetar för islamisering av Sverige. Hade du varit oladdad, så skulle du försökt ta bort religionen i ledigheten, inte försökt främja den. Alltså är du muslim eller kommer bli det. Frågan är bara om du fattar det själv.
För tusen år sedan handlades det med slavar i Sverige. Det förbjöds först år 1335. Det närmaste milleniet har vi dessutom fått utstå trevliga problem såsom häxjakt, barngiftermål, diktatur, svält, krig, patriarkat, emigration m.m. Om du tror att Sverige för 500 år sedan var bättre än arabländerna idag får du nog tänka om. Anledningen till att Sverige lyckades ta sig upp ur skiten var att religionen anpassades efter samhället och normerna förändrades, något som sker med alla kulturer i takt med att samhället förändras.

Jag är knappast oladdad och det är ingenting jag låtsas vara. Vad jag står för är att muslimer och kristna ska behandlas med lika mycket respekt. Att få bort kristendomen från helgdagarna låter fint i teorin men tyvärr fungerar inte världen så.
Citera
2022-07-12, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Om cyklister i gemensam aktion hade cyklat på gångbanor för att visa dominans så hade jag också haft problem med det.

Nej, det har de aldrig gjort historiskt så varför skulle de göra det nu? Varför vill du att Sverige och den svenska kulturen ska förintas?
Kristna gör ju så. Varför får då inte muslimer?

Jag vill inte att den svenska kulturen ska förintas men jag vill att den ska lämna plats för andra kulturer (och alltså delvis förintas om du vill tolka det så).
Citera
2022-07-12, 15:09
Medlem
Citat:
Varför du skulle vilja hjälpa någon som inte kan hjälpa sig själv? Just FÖR ATT personen inte kan hjälpa sig själv. Någonsin sett en superhjältefilm, läst en serietidning eller vad som helst? Visst att livet inte är någon film och handlingen är en annan men samma moral kan appliceras eftersom den tycks vara vår kulturs mest önskvärda. Lägre IQ kan bero på många saker. Kanske främst på bristen av utbildning. I vilket fall som helst finns det en stor dubbelmoral i att hjälpa svenskar med låg IQ men inte andra nationaliteter. Om det var IQ som bestämde ett lands fattigdom kina dessutom haft högre BNP per capita men just det, de har liksom de flesta fattiga länder dåligt med naturresurser, en historia av konflikter, de är en diktatur m.m. som gör att det ännu kommer dröja innan de kommer ifatt västvärlden.

Om jag tror att skillnaden ligger i religion? I stort sett hela mitt förra inlägg handlade om att den inte gör det. Den ligger inte i folket heller. Den ligger i kulturen som religionen visserligen är en viktig del av men eftersom religionen formas mer av kulturen är vad kulturen formas av religionen spelar det ingen roll. Läs mitt förra inlägg igen om du inte förstod. De bra saken med kultur är att den förändras. Du hade inte velat bo i Sverige för några hundra år sedan när det var häxjakt och barngiftermål och annat skit. Trots det tycks den ursprungliga svenska kulturen ha ett högt värde i mångas ögon, som om den var mer önskvärd än någon annan jävla kultur. Vad som är bra med den är att den har ändrats i takt med att samhället har ändrats och det kommer alla kulturer göra men det går inte på trettio år. Sedan är det knappast alla araber som hade velat gifta sig med sin kusin men för de som vill det är det helt lagligt i Sverige så svenskarna är uppenbarligen inte heller medvetna om hälsoriskerna i sådana fall.

Vad gäller resten av det du skrev tycker jag att du ska läsa på dig om nykolonialism, fundera på hur det hänger ihop med korruption och komma tillbaka sedan.

Du glömde ett viktigt ord, vilja. De kan inte och de VILL inte hjälpa sig själva, eller utvecklas. Istället så är man fast vid sina gamla idéer, kultur och värderingar som inte fungerat i de x antal länder som det prövats, men givetvis skall man ta med det till Sverige och pröva skiten här.

Du får tappa ditt superhjältekomplex och komma in i verkligheten. Det är meningslöst att diskutera saker med människor som lever bland molnen och inte kan se verkligheten för vad den är.

Nej, IQ är inte kopplad till utbildning. Finns inget kausal effekt därimellan, snarare att de gifter sig med sina syskon.

Kusingifte är inte heller utbrett i Sverige, det finns ingen kultur kring det likt det finns i arabländer. Det är väldigt tabubelagt och har varit länge, förutom för undermänniskor som inte förstår bättre.

Nej, jag hade intr velat bo bland idioter, utan med folk som tycker och tänker som jag gör. Så tycker givetvis inte araberna då de flyttar till Sverige där ingen normal människa tycker och tänker som de gör för att de är idioter.

Korruptionen sker i deras skitländer för att det är dumma människor som styr det, dumma människor slm bor där och dumma människor som föds. Importerar Sverige dumma mänkiskor så får vi också lägre betyg i skolan, fler som är intellektuellt funktionsnedsatta, poliser som inte kan läsa och skjutningar varje dag. Ser du inte kopplingen är även du en idiot.
Citera
2022-07-12, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Nej. Islam är inte anpassningsbar, islams koran är dikterad av deras gud Alah o därför fulländad og perfekt. Den är utöver ett religiöst verk likaså en lagbok som reglerar alla muslimers levene.

En anpassning är den värsta sortens hedelse o ska bestraffas med döden…
Är du ironisk?
Citera
2022-07-12, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Alla länder som genomgått en islamsk revolution har gått åt helvete. Du och dina meningsfränder ser gärna att Sverige, likt Iran, går ifrån ett demokratiskt, öppet och progressivt samhälle till det motsatta. Varför hatar ni Sverige?
För ett par hundra år sedan var Sverige allt annat än ett demokratiskt land. Koranen kanske inte hyllar demokrati men det gör fan inte bibeln heller så prata med några muslimer och fråga dem vilket samhälle de helst hade velat ha. Diktator eller inte diktator.

Jag menar det. Prata med minst fem och svara inte förens du gjort det. Sätt inte svaren ur sammanhang.
Citera
2022-07-12, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Du kan inte vara tolerant mot de otoleranta. Förståelse? Du tror de inte förstår - de låga förväntningars rasism. De förstår mycker väl och det kallas islamisering. Islam är islam och det finns inget att "förstå". Konvertera eller dö kommer snart bli verklighet.

Fy fan för naiva som aldrig ser det komma.

Ontopic: Nej, vi ska inte införa helgdagar för folk som valt att komma hit. De ska anpassa sig till oss eller åka hem!
Måste faktiskt säga att det är du som är naiv. Kristendomen är inte guld och gröna skogar och det var definitivt inte bättre förr när den fick härja fritt här i Sverige. Men liksom den kristna kulturen förändrades i Sverige kan den muslimska också göra det, d.v.s. de delar som är skadliga kan ändras. Muslimska högtider finns det ingen mening med att försöka trolla bort. De föder gemenskap och glädje och fyller därmed ett viktigt behov för många människor. Det finns jättemånga muslimer som är inkluderade i samhället utan att ha behövt ge upp sin religion. Om islam ska bort kan fan kristendomen går samma väg för i grund och botten är det inte bättre. Det är sättet den tolkats på som utgjort hela skillnaden.
Citera
2022-07-12, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Du borde kanske kolla om du eventuellt har flyttat utomlands. För väljer man att flytta till sweden då får man anpassa sig till svenska seder och högtider. Skulle jag flytta till Syrien, iran, Irak, Somalia eller Afghanistan skulle dom inte ens fundera på att ändra sina högtider för att jag skulle må bra.
Partiledaren för nyans borde genast kastas ut från landet, han saknar verklighetsförankring och gillar uppenbarligen inte sweden
Det är klart att de inte hade men det betyder inte att de inte borde ha gjort det. I Somalia, Irak, Iran och Afghanistan finns det så få kristna att det nog inte är någon idé men i de kristna Syrien hade behövt mer hjälp. Vill du att Sverige ska bli ett lika idiotiskt land som Syrien är (d.v.s. ignorera sina minoriteter)?
Citera
2022-07-12, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Det finns exempel på länder som erbjuder anställda att antingen vara lediga på muslimska eller kristna helgdagar. Dvs alla har lika många dagar ledighet men man får välja om man vill ta ut dem på de kristna högtiderna eller de muslimska.

Låter vettigt! Ska muslimerna vara lediga både på kristna högtider och på sina egna högtider så blir det inte rättvist mot alla andra. En variant är ju att alla även kristna är lediga på muslimernas röda helgdagar
Senast redigerad av Ajabaja555 2022-07-12 kl. 15:49.
Citera
2022-07-12, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Detta är varför länder/ kulturer med mycket svagt självförtroende alltid kommer riskera att gå under. För att man tänker som du. Kanske har du dåligt självförtroende även som person, inte bara när det gäller ditt land? Du behöver upprepa 10 gånger varje dag högt för dig själv: "Jag gillar mig själv. Jag är lika mycket värd som andra". Passa på att också upprepa samma sak om ditt land.

Röda dagar finns i alla länder och speglar det enskilda landets kulturella bakgrund. Det har inte bara med religion att göra utan även andra saker som t ex nationaldag, högtidsdagar ur landets historia. Sveriges val av röda dagar är inte sämre än något annat lands. Vi har en kristen bakgrund och har under åren därför byggt upp traditioner och vanor kring vissa datum. I princip ingen sitter och ber till Gud på påsk, jul osv. Men vi har likväl hundratals år av traditioner kring dessa helgdagar då man t ex träffar släkt & vänner eller reser bort osv. Så varför skulle vi byta ut dessa dagar? När ett land börjar kompromissa bort sin själ är man illa ute. Partiet Nyans försöker splittra det svenska samhället, inte utveckla. Utgår från att SÄPO håller koll på dem.
Nu är det så här: det är inte jag som är rädd för muslimer. Jag tror på Sverige. Jag tror vi klarar av att hjälpa människor både inom och utanför Sveriges gränser utan att för den sakens skull gå under. Det är du som behöver lita mer på landets förmåga. Vi klarar mer än du tror!🙃

Det finns många traditioner och vanor kring de svenska helgdagarna men även muslimerna har traditioner och vanor kring sina helgdagar som inte är kopplade till religionen. Det handlar om att dela med sig utan att begära något tillbaka. Visste du ens att det var möjligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in