Citat:
Många gör det. Många utbildar sig om de inte redan har utbildning och sedan arbetar de som vilken svensk som helst. Jag känner en syv som träffar många av dessa människor och många av de som försöker men har svårt också för den delen.
Andra ser inte meningen med att utbilda sig och de tycker det är svårt och jobbigt eftersom de kommer från en kultur där man jobbar för att klara sig och inte bara för att jobba. "Karriär" är inte så viktigt då. Om du frågar en "svensk" gymnasieelev varför hen utbildar sig blir nog svaret i de flesta fall inte "för att stötta samhället". Svenskar är lika själviska som vilket folk som helst och utgår i första hand från sina egna behov. Om någonting bevisas ju det av hur ovilliga vi är att hjälpa andra länder. Grejen med Sverige är att kulturen är sådan att det blir en individuell angelägenhet att vilja utbilda sig för nästan alla människor. Sedan är hela den resan förstås mycket lättare också om man är född och uppvuxen i Sverige så det krävs inte lika mycket motivation.
Andra ser inte meningen med att utbilda sig och de tycker det är svårt och jobbigt eftersom de kommer från en kultur där man jobbar för att klara sig och inte bara för att jobba. "Karriär" är inte så viktigt då. Om du frågar en "svensk" gymnasieelev varför hen utbildar sig blir nog svaret i de flesta fall inte "för att stötta samhället". Svenskar är lika själviska som vilket folk som helst och utgår i första hand från sina egna behov. Om någonting bevisas ju det av hur ovilliga vi är att hjälpa andra länder. Grejen med Sverige är att kulturen är sådan att det blir en individuell angelägenhet att vilja utbilda sig för nästan alla människor. Sedan är hela den resan förstås mycket lättare också om man är född och uppvuxen i Sverige så det krävs inte lika mycket motivation.
Men alltför många gör det inte. Och varför skulle de? Som en annan användare sa så får de allt serverat ändå. Inga som helst krav.
Varför de utbildar sig är irrelevant. Självklart är det för att klara sig själv. Det viktiga är ATT de jobbar. Inte VARFÖR. Hade jag vunnit på lotto hade jag inte heller jobbat, men nu måste jag göra det så länge jag inte gör det.
Citat:
Det är oerhört frustrerande att argumentera med någon som inte är insatt i nykolonialism. Jo, om Sverige har ett ansvar för sina egna medborgare har Sverige ett ansvar för andra länders medborgare också. Att få ett bättre liv handlar förresten inte om att bli värsta förmögna kungen utan det handlar om vad vi i Sverige skulle se som grundläggande. Vad har flyktingarna för anledning att INTE vilja ha det? Varför kräver du att de bara ska acceptera sin livets lott och att allt är orättvist när du själv uppenbarligen inte alls skulle kunna tänka dig byta plats med dem eller ens dela med dig lite av din plats? Man väljer inte var man föds!
Nej. För andra länders medborgare betalar inte skatt i Sverige. Därför har Sverige inget ansvar för dem. Livet är inte rättvist. Bara att gilla läget. De hade ett eget land som de valde att kriga sönder. Inte Sveriges problem. Det är samma princip som att du bara har ansvar för dina egna barn, inte grannens. Om du tar på dig att försörja även grannens barn med samma resurser så blir det mindre över till dina egna barn. Varför skulle jag byta plats med dem eller dela med mig? Jag jobbar och betalar skatt för att få det jag har rätt till. Kallas samhälkskontraktet. Jag begär inte att Bill Gates t.ex ska byta plats med mig. Du förstår det när du själv börjar jobba och betala skatt. Innan dess är du fri att skänka ditt socialbidrag till tredje världen om du vill.