2022-07-12, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Nej nej.
Alla ska ha ledigt på julen. Men är man muslim så har man dessutom ledigt på eid bla bla.

Alla befintliga röda dagar behålls och ger alla ledigt, inklusive muslimer. Sen så inför vi extra röda dagar som bara gäller för muslimer.
Fast muslimhelgerna kanske borde vara gröna dagar i almanackan?

Det var rätt roligt, faktiskt.
Citera
2022-07-12, 08:39
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Ska vi vara petiga även när alla förstår?

Skribenten trodde uppenbarligen att ett parti kan komma in i riksdagen med ett mandat. Det var fel, så jag rättade det. Minsta antalet man kan komma in med är ca 4% av 349, dvs runt 14 st, lite beroende på utjämningsmandat.

Rent teoretiskt, om vi hade 27 partier som var och ett fick 3.5% av rösterna, och ett 28:e parti som fick 5% av rösterna så skulle detta 5%-parti få alla 349 mandat (bara en räkneövning, det lär ju inte hända )
Citera
2022-07-12, 08:40
Medlem
Löjligt förslag. De röda dagar som finns gäller alla oavsett religion och är ett arv från förr när Sverige var enhetligt kristet och troende.

Vi har idag sekularism i Sverige, någonting som Islamist partiet nyans inte tycker om. Det innebär att vi inte lagstiftar och ändrar det offentliga samhället utifrån religiösa övertygelser.

Alla är fria att leva efter sin egen religion idag i Sverige, gamla helgdagar är ett icke-argument från Islamist partiet nyans för att vinna röster och senare kunna skapa opinion kring sekularism. Högt uppsatta representanter för Islamist partiet nyans har blivit fällda för grova ekobrott i samband med religiösa friskolor och de har gått ut i tidningar och uttryckt sitt stöd för att föräldrar tvingar på sina flickor slöja.
Citera
2022-07-12, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Detta är ett system som redan finns i progressiva länder.

"Progressiva länder" vad ospecifikt! Och intetsägande.

Syftar du på Ukraina då?
Citera
2022-07-12, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foodoratjuven
Vi borde egentligen ersätta alla kristna dagar. svenskar är inte kristna, inte många iallafall

Nej, precis, över 80% av de infödda svenskarna är ateister och vill egentligen inte ha religiösa dagar alls.

Men det är ingen som vill avstå från några extra lediga dagar.
Citera
2022-07-12, 08:59
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Trettondedag jul 6.1.
Långfredag 15.4.
Annandag påsk 18.4.
Kristi himmelsfärdsdag 26.5.

Du har rätt de är röda dagar också. Ok, då är det hela sex dagar.
Citera
2022-07-12, 09:05
Medlem
ImTheMans avatar
Allmänna helgdagar, bank holidays, är just allmänna. I ett sekulariserat land som Sverige har de yttersta lite att göra med religion. Skulle väl vara Kristi flygare då, men det är en dag om året.

Har mer med kultur att göra, vilken man bör anamma värdlandets.

Sen är det här snarare en fråga för arbetsmarknadens parter
Citera
2022-07-12, 09:22
Medlem
Stones avatar
Citat:
Skribenten trodde uppenbarligen att ett parti kan komma in i riksdagen med ett mandat. Det var fel, så jag rättade det. Minsta antalet man kan komma in med är ca 4% av 349, dvs runt 14 st, lite beroende på utjämningsmandat.

Rent teoretiskt, om vi hade 27 partier som var och ett fick 3.5% av rösterna, och ett 28:e parti som fick 5% av rösterna så skulle detta 5%-parti få alla 349 mandat (bara en räkneövning, det lär ju inte hända )

Jag tänkte själv inte ens så långt som du. Det stämmer att man inte kan komma in med ett mandat.
Citera
2022-07-12, 09:23
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Nej, precis, över 80% av de infödda svenskarna är ateister och vill egentligen inte ha religiösa dagar alls.

Men det är ingen som vill avstå från några extra lediga dagar.

Precis. Men det handlar ju mycket om tradition och kultur också. Jag har en kristen bakgrund (är inte troende dock) så jag firar givetvis jul och påsk såsom det sig bör.

De allra, allra flesta personer med muslimsk bakgrund är lika sekulära men har ju samma tradition med sig att fira Al-Hijra och Eid ul-Fitr. Så det känns rätt självklart att de ska ges den möjligheten utan att behöva ta ut en egen ledig dag. De jobbar ofta inom hårt schema-satta yrken där det kan vara svårt och kostsamt att ta ut en egen ledig dag också.
Citera
2022-07-12, 09:23
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandareutannamn
Det är sällan demokrati nämns i bibeln. Som jag har förstått det är det kungar hit och kungar dit och "gud" är med och krigar och mördar folk. Om kristendomen har lyckets anpassa sig kan nog islam också göra det.

Nej. Islam är inte anpassningsbar, islams koran är dikterad av deras gud Alah o därför fulländad og perfekt. Den är utöver ett religiöst verk likaså en lagbok som reglerar alla muslimers levene.

En anpassning är den värsta sortens hedelse o ska bestraffas med döden…
Citera
2022-07-12, 09:24
Medlem
KillenArCPs avatar
Själv vill jag starta en grisfarm i Irak och Turkiet. Någon som har kontakter hur jag går tillväga?
Citera
2022-07-12, 09:25
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:

Men lite intressant är det.
O väldigt pedagogiskt beskrivet.
:-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in