2022-07-12, 12:41
Bannlyst
religion segrar över ateismen. dom har ett driv en vilja och en tro.
Citera
2022-07-12, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandareutannamn
Om du var ett barn uppväxt i en muslimsk familj skulle du säkert tröttna på att alla kristna ungar alltid fick vara lediga på sina dagar och du alltid tvingades fira deras högtider i skolan trots att de inte behövde fira dina. Visst är det möjligt att konvertera men då säger man upp en del av sin identitet och allt man tror på. Vad är det som är så fel med islam? Visst finns det dåliga saker med religionen men i kristendomen finns det också en jävla massa skit så om man tänker så kan den också dra åt helvete och då spelar det ingen roll vilka dagar vi firar. Religionen behöver hänga med sin tid men varför lägga sig i folks privatliv? De muslimska högtiderna är det ju inte mer fel på än de kristna eller hinduiska eller vilka som helst.
Du borde kanske kolla om du eventuellt har flyttat utomlands. För väljer man att flytta till sweden då får man anpassa sig till svenska seder och högtider. Skulle jag flytta till Syrien, iran, Irak, Somalia eller Afghanistan skulle dom inte ens fundera på att ändra sina högtider för att jag skulle må bra.
Partiledaren för nyans borde genast kastas ut från landet, han saknar verklighetsförankring och gillar uppenbarligen inte sweden
Citera
2022-07-12, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Det är nog en hyfsat fungerande lösning i ett samhälle där alla har sina egna tideräkningssystem och sina egna högtider och det bästa är att där redan finns fem semesterveckor för just det ändamålet.
Fem semesterveckor 🤔🤔, jag har sju veckor, fem verkar lite fattigt tycker jag 😀. Jag firar inga högtider så för mig skulle det inte vara ett problem att man själv fick välja. Men tror att majoriteten av befolkningen fortfarande tycker att julen, påsken, Kristi flygare och midsommar är bra helger för att samla familj och vänner.
Citera
2022-07-12, 12:47
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Sjukt, men inte oväntat. Mycket logisk följd av att muslimer flyttar fram sina positioner i Västvärlden. Kan inte räkna med att Systembolaget har öppet samma dag som en muslims helgdag i framtiden, om partier som Nyans får någon makt.

Om muslimer får politiks makt i Sverige så kan du glömma Systembolaget helt och hållet. De skulle nämligen förbjuda alkohol bland det första de gör.

Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Ironiskt nog en logisk utveckling i ett land som drivit längre och längre bort från Gud.

Du har helt fel. Vi har denna utveckling just för att politiker och för många dårar värnar om att vi ska tillåta gudstrams.

I ett sekulärt samhälle där alla har skolplikt i en skola som endast tillåts lära ut det som är sant och verkligt så skulle vi inte se detta alls.
Citera
2022-07-12, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
För att Sverige är ett sekulärt, kristet land, där försvinnande få människor faktiskt associerar dessa traditionsenliga, röda dagar med någonting religiöst. Det är alltså inte ett islamistiskt land.
Då så du argumenterar mot dig själv, du säger att Sverige inte är ett muslimskt land, då ska inga högtider anpassas till muslimer.
Spelar ingen roll att vi inte firar på grund av att det är en kristen högtid. Det handlar om traditioner. Sådana förutsätter de flesta länder att man följer när man flyttar någonstans.
Citera
2022-07-12, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Varför skulle jag vilja hjälpa någon som inte kan och vill hjälpa sig själv? Att muslimer i snitt har ett lägre IQ än i väst är ju knappast någon hemlighet, finns decennier och miljoner datapunkter som styrker detta.

Du verkar tro att skillnaden ligger i religionen, och jag anser att det ligger i folket. Kusingifte är standard i arabländerna, men här är det något sjukligt. De måste ju veta av hälsoriskerna vid detta laget?

Vill de ha hjälp så är det bara att flytta tillbaka till mellanöstern så kan Sverige skicka ner en säck med pengar, investera i infrastruktur och hoppas de kan lösa det.

Problemet i sig är att människorna är helt enkelt inte gjorda för ett modernt samhälle. Gång på gång så åker västerlänningar ner till Afrika för att bygga brunnar så att man skall kunna få det bättre, och ha rent dricksvatten. Gång på gång sker också samma sak, att någon kriminell person tar kontroll över brunnen tills att allt fallerar och man får gå tillbaka till att dricka avloppsvattnet.

Om man inte är smart nog att förstå att alla kan tjäna på att jobba tillsammans i ett samhälle så har man inget där att göra. Vad hade hänt om alla människor i alla länder varit sådana ynkryggar som de i Somalia och Mellanöstern? Tänk om alla människor runt om i världen hade flytt till de fungerande länderna vid första motgången, hur länge tror du att ett sådant system hade fungerat, givetvis inte länge alls.
Varför du skulle vilja hjälpa någon som inte kan hjälpa sig själv? Just FÖR ATT personen inte kan hjälpa sig själv. Någonsin sett en superhjältefilm, läst en serietidning eller vad som helst? Visst att livet inte är någon film och handlingen är en annan men samma moral kan appliceras eftersom den tycks vara vår kulturs mest önskvärda. Lägre IQ kan bero på många saker. Kanske främst på bristen av utbildning. I vilket fall som helst finns det en stor dubbelmoral i att hjälpa svenskar med låg IQ men inte andra nationaliteter. Om det var IQ som bestämde ett lands fattigdom kina dessutom haft högre BNP per capita men just det, de har liksom de flesta fattiga länder dåligt med naturresurser, en historia av konflikter, de är en diktatur m.m. som gör att det ännu kommer dröja innan de kommer ifatt västvärlden.

Om jag tror att skillnaden ligger i religion? I stort sett hela mitt förra inlägg handlade om att den inte gör det. Den ligger inte i folket heller. Den ligger i kulturen som religionen visserligen är en viktig del av men eftersom religionen formas mer av kulturen är vad kulturen formas av religionen spelar det ingen roll. Läs mitt förra inlägg igen om du inte förstod. De bra saken med kultur är att den förändras. Du hade inte velat bo i Sverige för några hundra år sedan när det var häxjakt och barngiftermål och annat skit. Trots det tycks den ursprungliga svenska kulturen ha ett högt värde i mångas ögon, som om den var mer önskvärd än någon annan jävla kultur. Vad som är bra med den är att den har ändrats i takt med att samhället har ändrats och det kommer alla kulturer göra men det går inte på trettio år. Sedan är det knappast alla araber som hade velat gifta sig med sin kusin men för de som vill det är det helt lagligt i Sverige så svenskarna är uppenbarligen inte heller medvetna om hälsoriskerna i sådana fall.

Vad gäller resten av det du skrev tycker jag att du ska läsa på dig om nykolonialism, fundera på hur det hänger ihop med korruption och komma tillbaka sedan.
Citera
2022-07-12, 12:53
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy

Du har helt fel. Vi har denna utveckling just för att politiker och för många dårar värnar om att vi ska tillåta gudstrams.

I ett sekulärt samhälle där alla har skolplikt i en skola som endast tillåts lära ut det som är sant och verkligt så skulle vi inte se detta alls.

Nej. Du har fel. Men det är okej, du är indoktrinerad och då kan det vara svårt.
Citera
2022-07-12, 12:56
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Nej, jag tror att ett inbördeskrig inte skulle startas av majoritetsbefolkningen utan en stor minoritetsbefolkning. Om du vill integrera människor så måste invandrarna anpassa sig till Sverige, ditt spån. Det finns inget mångkulturellt land någonstans som verkligen fungerar. Titta på vilket land som helst. Tror du att USA är mångkulturellt? Inte en chans, helgdagarna anpassas efter den kristna majoritetsbefolkningen. Lagarna likaså. Om USA hade varit mångkulturellt så hade den svarta befolkningen bott i hyddor gjorda av skit och dansat regndans.

Din hårda ton avslöjar att du hatar. Ja. USA är mångkulturellt så in i Helvete. Folk från hela världen söker sig dagligen dit. Jag förstår det så att du tycker att mörkhyade ska bo i hyddor och dansa runt lägerelden. Ska vi alltså bygga hyddor i Sverige för att lösa bostadskrisen? Så USA fungerar inte enligt dej fast du förnekar fakta - att USA vårdar mångkulturen. Nä, det kanske haltar litet liksom Sverige sedan nyssnazzarna kom in i Riksdan. Man kan säga att landet dras isär till ingen nytta för någon.
Citera
2022-07-12, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandareutannamn
Kan nog faktiskt säga det samma. Jag är själv inte mycket för religion. Men ska den nu ändå tvingas på spelar det mig ingen roll om det är kristendom eller islam. Hatar båda egentligen. Men det är inte mer än rättvist att vi ska ta lite av varje om vi nu ska ta någon. Det här handlar om att i fall att någon kan bli glad över ändrade röda dagar kan man väl införa det. Bara för att man ogillar islam behöver man ju inte ogilla muslimer, eller är det så enligt dig? Jag ogillar inte kristna heller och jag tycker båda förtjänar att vara glada och lyckliga och blir de det av sin religion så skiter väl jag i det. Att de muslimska länderna fortfarande är diktaturer beror på att demokratin inte nått den delen av världen ännu men hur märkligt det än må låta beror det inte på religionen. Sverige var ju också diktatur i en evighet. Den första "demokratin" om man nu kan kalla det så var Grekland så vi får väl börja tillbe Zeus och Hera.

Detta är varför länder/ kulturer med mycket svagt självförtroende alltid kommer riskera att gå under. För att man tänker som du. Kanske har du dåligt självförtroende även som person, inte bara när det gäller ditt land? Du behöver upprepa 10 gånger varje dag högt för dig själv: "Jag gillar mig själv. Jag är lika mycket värd som andra". Passa på att också upprepa samma sak om ditt land.

Röda dagar finns i alla länder och speglar det enskilda landets kulturella bakgrund. Det har inte bara med religion att göra utan även andra saker som t ex nationaldag, högtidsdagar ur landets historia. Sveriges val av röda dagar är inte sämre än något annat lands. Vi har en kristen bakgrund och har under åren därför byggt upp traditioner och vanor kring vissa datum. I princip ingen sitter och ber till Gud på påsk, jul osv. Men vi har likväl hundratals år av traditioner kring dessa helgdagar då man t ex träffar släkt & vänner eller reser bort osv. Så varför skulle vi byta ut dessa dagar? När ett land börjar kompromissa bort sin själ är man illa ute. Partiet Nyans försöker splittra det svenska samhället, inte utveckla. Utgår från att SÄPO håller koll på dem.
Senast redigerad av CenturyVoltaire 2022-07-12 kl. 13:08.
Citera
2022-07-12, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Varför beter de sig då som i sina hemländer? Varför ser de inte till att lära sig svenska och skaffa ett jobb när de kommer hit?
Många gör det. Många utbildar sig om de inte redan har utbildning och sedan arbetar de som vilken svensk som helst. Jag känner en syv som träffar många av dessa människor och många av de som försöker men har svårt också för den delen.

Andra ser inte meningen med att utbilda sig och de tycker det är svårt och jobbigt eftersom de kommer från en kultur där man jobbar för att klara sig och inte bara för att jobba. "Karriär" är inte så viktigt då. Om du frågar en "svensk" gymnasieelev varför hen utbildar sig blir nog svaret i de flesta fall inte "för att stötta samhället". Svenskar är lika själviska som vilket folk som helst och utgår i första hand från sina egna behov. Om någonting bevisas ju det av hur ovilliga vi är att hjälpa andra länder. Grejen med Sverige är att kulturen är sådan att det blir en individuell angelägenhet att vilja utbilda sig för nästan alla människor. Sedan är hela den resan förstås mycket lättare också om man är född och uppvuxen i Sverige så det krävs inte lika mycket motivation.
Citera
2022-07-12, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Hade jag fått välja mellan Rwanda och ett krigshärjat land hade jag valt Rwanda. Och är primärskälet att söka skydd från krig så duger Rwanda alldeles utmärkt. Vill man däremot ha ett bättre liv kan jag förstå att man inte vill bo i Rwanda, men ett bättre liv är varken asylgrundande eller en mänsklig rättighet och än mindre Sverige skyldighet att erbjuda.

Det kan hända, men deras problem är inte Sveriges problem. Sveriges ansvar är gentemot sina egna medborgare som betalar skatt. Inte resten av världens. Förtur till bostäder, billigare vård etc.

För bidragen såklart. Och för att de kan göra vad de vill utan att samhället säger ifrån. Finns en anledning till att Sverige och Tyskland är mest populärt i asylshoppandet och att de inte vill bo i Kroatien, Serbien Montenegro, Bulgarien etc.
Det är oerhört frustrerande att argumentera med någon som inte är insatt i nykolonialism. Jo, om Sverige har ett ansvar för sina egna medborgare har Sverige ett ansvar för andra länders medborgare också. Att få ett bättre liv handlar förresten inte om att bli värsta förmögna kungen utan det handlar om vad vi i Sverige skulle se som grundläggande. Vad har flyktingarna för anledning att INTE vilja ha det? Varför kräver du att de bara ska acceptera sin livets lott och att allt är orättvist när du själv uppenbarligen inte alls skulle kunna tänka dig byta plats med dem eller ens dela med dig lite av din plats? Man väljer inte var man föds!
Citera
2022-07-12, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Vi borde få betald semester under hela ramadan! Då äter man dåligt, vilket gör att man presterar sämre o får svårare att koncentrera sig! Arbetet blir lidande, tänk t.ex. busschaufförer blir trötta o kör ihjäl folk. Staten får stå för semesterersättningen.

Lägg ner kärnkraften, måla fler könsneutrala cykelbanor o dela ut gratis khat också!

Nä, men allvarligt, borde det inte vara lönsammare för företag om man fick olika semestrar? T.ex. kan en fabrik vara igång under julhelgen, för folk som inte firar jul?
Håller med. Detta borde ju egentligen vara något bra. Som det är nu är ju alla fabriker tvungna att stänga produktionen på jul och påsk istället för att kunna vara igång med reducerad produktion. Tror att många pursvenskar också hellre hade sparat vissa dagar som idag är röda.

Bort med alla röda dagar och ge ut motsvarande mängd lediga dagar i semester istället. Sen kan man införa en ledighetsrätt på vissa högtidsdagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in