Citat:
Ursprungligen postat av
GengusKhan
Varför skulle jag vilja hjälpa någon som inte kan och vill hjälpa sig själv? Att muslimer i snitt har ett lägre IQ än i väst är ju knappast någon hemlighet, finns decennier och miljoner datapunkter som styrker detta.
Du verkar tro att skillnaden ligger i religionen, och jag anser att det ligger i folket. Kusingifte är standard i arabländerna, men här är det något sjukligt. De måste ju veta av hälsoriskerna vid detta laget?
Vill de ha hjälp så är det bara att flytta tillbaka till mellanöstern så kan Sverige skicka ner en säck med pengar, investera i infrastruktur och hoppas de kan lösa det.
Problemet i sig är att människorna är helt enkelt inte gjorda för ett modernt samhälle. Gång på gång så åker västerlänningar ner till Afrika för att bygga brunnar så att man skall kunna få det bättre, och ha rent dricksvatten. Gång på gång sker också samma sak, att någon kriminell person tar kontroll över brunnen tills att allt fallerar och man får gå tillbaka till att dricka avloppsvattnet.
Om man inte är smart nog att förstå att alla kan tjäna på att jobba tillsammans i ett samhälle så har man inget där att göra. Vad hade hänt om alla människor i alla länder varit sådana ynkryggar som de i Somalia och Mellanöstern? Tänk om alla människor runt om i världen hade flytt till de fungerande länderna vid första motgången, hur länge tror du att ett sådant system hade fungerat, givetvis inte länge alls.
Varför du skulle vilja hjälpa någon som inte kan hjälpa sig själv? Just FÖR ATT personen inte kan hjälpa sig själv. Någonsin sett en superhjältefilm, läst en serietidning eller vad som helst? Visst att livet inte är någon film och handlingen är en annan men samma moral kan appliceras eftersom den tycks vara vår kulturs mest önskvärda. Lägre IQ kan bero på många saker. Kanske främst på bristen av utbildning. I vilket fall som helst finns det en stor dubbelmoral i att hjälpa svenskar med låg IQ men inte andra nationaliteter. Om det var IQ som bestämde ett lands fattigdom kina dessutom haft högre BNP per capita men just det, de har liksom de flesta fattiga länder dåligt med naturresurser, en historia av konflikter, de är en diktatur m.m. som gör att det ännu kommer dröja innan de kommer ifatt västvärlden.
Om jag tror att skillnaden ligger i religion? I stort sett hela mitt förra inlägg handlade om att den inte gör det. Den ligger inte i folket heller. Den ligger i kulturen som religionen visserligen är en viktig del av men eftersom religionen formas mer av kulturen är vad kulturen formas av religionen spelar det ingen roll. Läs mitt förra inlägg igen om du inte förstod. De bra saken med kultur är att den förändras. Du hade inte velat bo i Sverige för några hundra år sedan när det var häxjakt och barngiftermål och annat skit. Trots det tycks den ursprungliga svenska kulturen ha ett högt värde i mångas ögon, som om den var mer önskvärd än någon annan jävla kultur. Vad som är bra med den är att den har ändrats i takt med att samhället har ändrats och det kommer alla kulturer göra men det går inte på trettio år. Sedan är det knappast alla araber som hade velat gifta sig med sin kusin men för de som vill det är det helt lagligt i Sverige så svenskarna är uppenbarligen inte heller medvetna om hälsoriskerna i sådana fall.
Vad gäller resten av det du skrev tycker jag att du ska läsa på dig om nykolonialism, fundera på hur det hänger ihop med korruption och komma tillbaka sedan.