Citat:
Delar din betraktelse och för min del är så är det enligt mig endast den lägsta graden av misstanke när det kommer till SE.
Om jag får spekulera så tror jag att vapensamlarens vapen var det som ställde till det för KP. Hade det istället visat något på plus-sidan, så hade han uttryckligen också nämnt "skäligen". Lyssnar man igenom presskonferensen så nämner inte KP något alls om graden av misstanke, men agerar i övrigt som om det minst vore "skäligen"...
Därav alla "panikåtgärder" som topsningar av släktingar och förhör med poliser 2 veckor innan presskonferensen.
Om jag får spekulera så tror jag att vapensamlarens vapen var det som ställde till det för KP. Hade det istället visat något på plus-sidan, så hade han uttryckligen också nämnt "skäligen". Lyssnar man igenom presskonferensen så nämner inte KP något alls om graden av misstanke, men agerar i övrigt som om det minst vore "skäligen"...
Därav alla "panikåtgärder" som topsningar av släktingar och förhör med poliser 2 veckor innan presskonferensen.
Ett smärtsamt ovärdigt avslut, hela saken är mycket sorglig för alla parter. Obegripligt att det kunde bli på detta vis.
Om man nu inte kom dit man hoppats med SE, varför berättade man inte det istället. Man kunde presenterat SE-saken tillsammans med övriga intressanta uppslag och berättat varför man bedömer att det inte går att komma vidare med något, att vidare utredning framstår som utsiktslös och att utredningen därmed läggs ner.
Angående KP:s poäng att misstankarna mot SE skulle nå upp till graden att de skulle räcka till häktning (och att SE därmed blir något som måste kommas runt, vilket inte går då han är avliden och utredningen läggs av detta skäl ner). Jag kan inte tänka mig att någon domstol skulle drömma om att häkta SE på det som lades fram. En gul linje och oklarheter? Eller på vilken konkret grund, närmare bestämt, menade chefsåklagaren att SE skulle kunnat häktas?