2022-07-11, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
I så fall har du ju 3 faktiska inneboende.
Inga problem alls och då behövs inte heller föreningens tillåtelse.

Dock begränsas du i hur mycket du kan ta i hyra. Det skall vara skälig hyra vilket innebär boendekostnad plus kapitalkostnad delat på del av lägenheten som hyrs ut.

Dvs har du en boendekostnad och kapitalkostnad på 10 000kr/månad och personen hyr 25% av bostaden får du alltså ta ut 2 500kr/mån i hyra. Är rummet möblerat får du lägga till 15%.

Du kan göra en hyfsad vinst genom att övervärdera kapitalkostnaden ganska saftigt utan risk.
Det värsta som kan hända är att du kan tvingas sänka hyran, men då kan du säga upp personen och skaffa ny inneboende.

Tack får dina råd!🙏 Finns det något mer jag bör vara medveten om?
Citera
2022-07-11, 22:39
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastarder
Tyvärr är det så. Man blir ju nästan blodtörstig i det här sletna jävla kvinnolandet. Jag köper en lägenhet för två miljoner och har inte ens rättigheten att hyra ut den, vad är det för land man lever i egentligen?

Tro det eller ej, men kvinnor får inte heller hyra ut sina bostadsrätter hur som helst.

Tips är att köpa en lgh I en stor förening med många lgh, då kanske det märks mindre att det springer 4 personer ut och in ur samma lgh, samt hur sitt efternamn på brevlådor och dylikt. Eller tänkte du att dina inneboenden inte skulle vara skrivna på adressen?
Citera
2022-07-11, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Tro det eller ej, men kvinnor får inte heller hyra ut sina bostadsrätter hur som helst.

Tips är att köpa en lgh I en stor förening med många lgh, då kanske det märks mindre att det springer 4 personer ut och in ur samma lgh, samt hur sitt efternamn på brevlådor och dylikt. Eller tänkte du att dina inneboenden inte skulle vara skrivna på adressen?

Du har helt rätt, ska ta en titt på föreningen som står för försäljningen av den lägenhet jag är ute efter.
Citera
Iknowafewthingss avatar

Moderatormeddelande

Postat av Iknowafewthings 2022-07-11, 23:19
Moderator
Det var då otroligt svårt att hålla sig till trådens ämne, diskutera den juridiska frågan och håll er från alla typer av kukmätartävlingar och gnäll om feminism.

/Mod
2022-07-11, 23:44
Medlem
Du köper inte ”en lägenhet” när du köper bostadsrätt. Du köper rättighet att bo i en lägenhet som bostadsrättsföreningen äger.

Det du har är en andel i bostadsrättsföreningen och möjlighet att påverka i föreningen och föreningen bestämmer reglerna, simple as that.

Inget av detta har med feminism eller kvinnor att göra, det har varit lika sedan 1800-talet.
Acceptera eller dra, typ.
Citera
2022-07-11, 23:54
Medlem
remedy4sanitys avatar
Vad är det för trams om att det skulle vars skitsvårt att hitta föreningar som tillåter uthyrning? Det har jag då aldrig märkt.
Jag och min kille har en bostadsrätt i ett högst ordinärt medelklassområde där ingen av oss någonsin bott utan som enbart hyrts ut till studenter. Genom att hyra ut möblerat kommer du runt regeln om att du bara får lägga på 15% av föreningsavgiften, då du tar betalt för vad du tycker att bredbandet/bäddsoffan/den slitna micron är värd. Tar du betalt halva hyran svart (eller så att du iaf kommer under 40 lax om året) slipper du att staten snor dina surt förvärvade hyresintäkter utan att riskera något.
Senast redigerad av remedy4sanity 2022-07-12 kl. 00:33.
Citera
2022-07-12, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remedy4sanity
Vad är det för trams om att det skulle vars skitsvårt att hitta föreningar som tillåter uthyrning? Det har jag då aldrig märkt.
Jag och min kille äger en lgh i ett högst ordinär medelklassområde där ingen av oss någonsin bott utan som enbart hyrts ut till studenter. Genom att hyra ut möblerat kommer du runt regeln om att du bara får lägga på 15% av föreningsavgiften, då du tar betalt för vad du tycker att bredbandet/bäddsoffan/den slitna micron är värd. Tar du betalt halva hyran svart (eller så att du iaf kommer under 40 lax om året) slipper du att staten snor dina surt förvärvade hyresintäkter utan att riskera något.

Asså? Hur kan man enkelt filtrera ut de föreningar som inte tillåter uthyrning av lägenheter?
Tackar alltid för råd
Citera
2022-07-12, 00:16
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Jag ska klargöra situationen. Jag kommer ej hyra ut i andrahandskontrakt. Jag kommer få det och se ut som att jag bor där och hyr ut 2-3 rum till inneboende. På så sätt undviker jag allt strul med föreningen så länge mina inneboende sköter sig, och det löser Jag. Så min fråga är, går det att göra så?
Du ska alltså ha två BR och det ska se ut som att du bor i båda. Det kan bli svårt med gällande folkbokföringsregler i kombination med vanliga BRF-regler.
Vettigaste är nog att istället köpa en lägenhet som du äger.
Citera
2022-07-12, 00:30
Medlem
remedy4sanitys avatar
Citat:
Asså? Hur kan man enkelt filtrera ut de föreningar som inte tillåter uthyrning av lägenheter?
Tackar alltid för råd

Filtrera ut? Rara du, gnäller bostadsrättsföreningen (och det har jag då aldrig varit med om att den har gjort varesig i någon av de två bostadsrätter jag hyrt ut eller i de åtskilliga jag hyrt lgh i) söker du tillstånd i hyresnämnden där de snällt kommer godkänna din prydliga ansökan du skickat i god tid. Folk som neggar i den här tråden bor i en sliten hyrestvåa i Farsta och kan för sitt liv inte föreställa sig att någon kan tjäna pengar som räcker till mer än hyra och Netflixkonto. Lycka till!
Senast redigerad av remedy4sanity 2022-07-12 kl. 00:34.
Citera
2022-07-12, 06:10
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Tackar alltid för råd

Det kan man inte.

Citat:
Jag ska klargöra situationen. Jag kommer ej hyra ut i andrahandskontrakt. Jag kommer få det och se ut som att jag bor där och hyr ut 2-3 rum till inneboende. På så sätt undviker jag allt strul med föreningen så länge mina inneboende sköter sig, och det löser Jag. Så min fråga är, går det att göra så?

Det blir rätt transparent när du inte är skriven på lägenheten. Du kan bara vara folkbokförd på en adress.

Citat:
Absolut , det förstår jag. Min poäng är att det Ej ska behöva vara så. Betalar man två miljoner så ska man få göra vad man vill med lägenheten tycker jag.

Fast du betalar inte två miljoner för lägenheten, du betalar två miljoner för rätten att nyttja lägenheten.

Citat:
Hur märker man av det? Föreningen har ju ingen rätt att kontrollera på det viset.

Igen, du är inte folkbokförd på adressen, så det är skitenkelt att kontrollera.

Citat:
Filtrera ut? Rara du, gnäller bostadsrättsföreningen (och det har jag då aldrig varit med om att den har gjort varesig i någon av de två bostadsrätter jag hyrt ut eller i de åtskilliga jag hyrt lgh i) söker du tillstånd i hyresnämnden där de snällt kommer godkänna din prydliga ansökan du skickat i god tid. Folk som neggar i den här tråden bor i en sliten hyrestvåa i Farsta och kan för sitt liv inte föreställa sig att någon kan tjäna pengar som räcker till mer än hyra och Netflixkonto. Lycka till!

Nej, det gör hyresnämnden inte. Vad ska du ange som skäl till uthyrning när du _precis_ köpt bostadsrätten och inte skrivit dig på den? "Jag ska provbo med min sambo i min gamla bostad!". Knappast.
Senast redigerad av OldFashioned 2022-07-12 kl. 06:13.
Citera
2022-07-12, 07:01
Medlem
Citat:

Ja, ett år eller ett par år. Men TS är ju ute efter ett mer eller mindre permanent tillstånd? Tillstånd att hyra ut är normalt per hyresgäst och begränsat i tid?
Citera
2022-07-12, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, ett år eller ett par år. Men TS är ju ute efter ett mer eller mindre permanent tillstånd? Tillstånd att hyra ut är normalt per hyresgäst och begränsat i tid?

Det stämmer inte alls. Planen är att jag ska hyra ut den i drygt två år för att sedan sälja den och hitta nägot bättre. Så fortsätter jag tills jag är något rutinerad och kanske kan köpa hus eller något liknande. Det är inte en pernament lösning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in