2022-07-12, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remedy4sanity
Filtrera ut? Rara du, gnäller bostadsrättsföreningen (och det har jag då aldrig varit med om att den har gjort varesig i någon av de två bostadsrätter jag hyrt ut eller i de åtskilliga jag hyrt lgh i) söker du tillstånd i hyresnämnden där de snällt kommer godkänna din prydliga ansökan du skickat i god tid. Folk som neggar i den här tråden bor i en sliten hyrestvåa i Farsta och kan för sitt liv inte föreställa sig att någon kan tjäna pengar som räcker till mer än hyra och Netflixkonto. Lycka till!

Dina råd är högst uppskattade. Bra att veta att det finns någon som faktiskt sysslar med detta och lyckas med det. Hyr du ut svart åt inneboende på något vis eller har du bett om tillstånd för de åt dina två BR?
Citera
2022-07-12, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bastarder
Det stämmer inte alls. Planen är att jag ska hyra ut den i drygt två år för att sedan sälja den och hitta nägot bättre. Så fortsätter jag tills jag är något rutinerad och kanske kan köpa hus eller något liknande. Det är inte en pernament lösning

Okej, ja 2år är det nog ingen som orkar bråka om . Uppfattatde det som en men långsiktig investering från din sida.
Citera
2022-07-12, 13:14
Medlem
Citat:
Jag ska klargöra situationen. Jag kommer ej hyra ut i andrahandskontrakt. Jag kommer få det och se ut som att jag bor där och hyr ut 2-3 rum till inneboende. På så sätt undviker jag allt strul med föreningen så länge mina inneboende sköter sig, och det löser Jag. Så min fråga är, går det att göra så?
Låter som en lysande id'e, du riskerar inte enbart att förlora rätten till din andel i föreningen om dom kommer på dig, du riskerar dessutom åka dit för folkbokföringsbrott.
Sen beror det kanske på var denna bostadsrätt ligger någonstans. Här uppe i norr på de populära skidorterna är det oftast okej att hyra ut sin bostadsrätt utan att man bor där själv.
Citera
2022-07-12, 13:15
Medlem
Londiniums avatar
Citat:
Vad är det för trams om att det skulle vars skitsvårt att hitta föreningar som tillåter uthyrning? Det har jag då aldrig märkt.
Jag och min kille har en bostadsrätt i ett högst ordinärt medelklassområde där ingen av oss någonsin bott utan som enbart hyrts ut till studenter. Genom att hyra ut möblerat kommer du runt regeln om att du bara får lägga på 15% av föreningsavgiften, då du tar betalt för vad du tycker att bredbandet/bäddsoffan/den slitna micron är värd. Tar du betalt halva hyran svart (eller så att du iaf kommer under 40 lax om året) slipper du att staten snor dina surt förvärvade hyresintäkter utan att riskera något.

Totalt skitsnack! Jag har suttit i två styrelser och vi tillät/tillåter bara andrahandsuthyrningar som bygger på de allmänt accepterade skälen (provboende, studie/jobb på annan ort, svårt att få sålt lägenhet men redan köpt en annan), och alltid tidsbegränsade.
Väldigt enkelt att kolla om medlemmen står skriven på annan adress eller hyr ut via Airbnb - hittar vi något sådant ber vi förvaltaren utreda och begära omedelbar rättning, eller så förverkas bostadsrätten.

Lycka till!
Citera
2022-07-12, 13:20
Medlem
Köp ett hus istället. Då får du hyra ut den som du vill. BRF är inte tänkt att användas för andrahandsuthyrning.
Citera
2022-07-12, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Låter som en lysande id'e, du riskerar inte enbart att förlora rätten till din andel i föreningen om dom kommer på dig, du riskerar dessutom åka dit för folkbokföringsbrott.
Sen beror det kanske på var denna bostadsrätt ligger någonstans. Här uppe i norr på de populära skidorterna är det oftast okej att hyra ut sin bostadsrätt utan att man bor där själv.

Absolut , det är jag medveten om. Men som andra i den här tråden har sagt , ett till två år bryr sig ingen om. Så länge Jag hittar skötsamma individer som är tystlåtna och respekterar mina regler så blir det ju inga problem. Det här med folkbokföringen skrämmer mig dock, jag kanske får låta min mamma köpa bostaden på sitt namn med mina pengar.
Citera
2022-07-12, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sharpie
Köp ett hus istället. Då får du hyra ut den som du vill. BRF är inte tänkt att användas för andrahandsuthyrning.

Vad för hus kan man hitta i Göteborg som ligger mellan en till två miljoner?
Citera
2022-07-12, 13:28
Medlem
Citat:
Vad för hus kan man hitta i Göteborg som ligger mellan en till två miljoner?

Köp en ägarlägenhet om du inte har råd med ett hus. Då har du rätt att hyra ut den.
Citera
2022-07-12, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sharpie
Köp en ägarlägenhet om du inte har råd med ett hus. Då har du rätt att hyra ut den.

Tror att det blir bättre för mig att köpa ett hus. Finms riktiga fina hus i Gunnilse/Göteborg för en miljon. Fullt möblerat och fritt fram att hyra ut åt 3 personer på en 10k vinst i månaden.
Citera
2022-07-12, 16:02
Medlem
remedy4sanitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Nej, det gör hyresnämnden inte. Vad ska du ange som skäl till uthyrning när du _precis_ köpt bostadsrätten och inte skrivit dig på den? "Jag ska provbo med min sambo i min gamla bostad!". Knappast.

Hans brylling behövde någonstans att bo (uthyrning till närstående), lägenheten ligger i ett område där TS alltid velat bo men pga närhet till jobb dröjer det ytterligare något år innan detta kan bli verklighet, TS flickvän vill prompt bo kvar i gamla lägenheten tills hennes gamla morsa som bor i grannlyan har kastat in handduken... saknar du helt fantasi eller? Grejen är att föreningen bara får lov att neka tillstånd till andrahandsuthyrning om det finns s.k "befogad anledning att vägra samtycke" vilket i praktiken framförallt beror på hyresgästens personliga kvalifikationer, eller snarare bristen på dessa - t ex att denne tidigare blivit vräkt. Det är där skon brukar börja klämma, inte vid själva tillståndet att hyra ut öht.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, ett år eller ett par år. Men TS är ju ute efter ett mer eller mindre permanent tillstånd? Tillstånd att hyra ut är normalt per hyresgäst och begränsat i tid?
Jag har ingen aning om hur länge TS planerar att hålla kvar sina hyresgäster, men vi har alltid skrivit kontrakt på ett år med chans till ev förlängning eftersom styrelsen i aktuell brf ger tillstånd ett kalenderår i taget. Såhär efter fyra år i samma förening har det aldrig varit något gnäll eller problem.

Citat:
Dina råd är högst uppskattade. Bra att veta att det finns någon som faktiskt sysslar med detta och lyckas med det. Hyr du ut svart åt inneboende på något vis eller har du bett om tillstånd för de åt dina två BR?
Vi har ansökt om och fått tillstånd och jag rekar inte att skippa den biten. Ca 40% av hyran får vi i kontanter för att inte behöva skatta på hyresintäkterna, så den verkliga hyran är ett par tusenlappar högre än den officiella.
Citera
2022-07-12, 16:31
Medlem
Några tänkväda saker.
1. Du kan ha inneboende utan tillstånd.
2. De måste enligt lag skriva sig på adressen där de i huvudsak sover = din lägenhet.
3. Jag skulle betala skatt om jag vore dig, så j*a onödigt att åka dit på en sådan simpel sak. Du får göra rätt bra avdrag (se skattemynd. hemsida). Jag hyr ut för ca 90'/år och betalade 9500kr i skatt...
4. BR styrs inte av samma strama regler vid uthyrning som HR, så joooo, du kan ta vad du vill i princip. Om HR kan de kräva tillbaka pengar, men BR tror jag det är senaste månaden bara = ingen större katastrof.
5. Någon skrev att det kan medföra massa konstnader... nja skulle jag säga, du har en deposition, DE måste ha egen ansvarsförsäkring samt att du har din egna försäkring... Självklart slitage, men va fan du hyr ju inte ut till en skolklass. Jag har målat om en gång på 3år och då från hemsk färg till vitt = inte orimligt. Måste byta ut köket också men det kosta 5500 på hornbach inkl plattor och kyl, haft i 3år. Varken kyl eller plattor är paj men allt annat hade ju övrigt att önska vad gäller kvalitet...

Sen mitt sista tips. Köp en BR med separat uthyrningsdel... skriv dig i uthyrningsdelen och kör din grej i stora delen = hyr ut till så många det bara går... 5-6000/rum kan gå.
Citera
2022-07-12, 16:35
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Hans brylling behövde någonstans att bo (uthyrning till närstående), lägenheten ligger i ett område där TS alltid velat bo men pga närhet till jobb dröjer det ytterligare något år innan detta kan bli verklighet, TS flickvän vill prompt bo kvar i gamla lägenheten tills hennes gamla morsa som bor i grannlyan har kastat in handduken... saknar du helt fantasi eller? Grejen är att föreningen bara får lov att neka tillstånd till andrahandsuthyrning om det finns s.k "befogad anledning att vägra samtycke" vilket i praktiken framförallt beror på hyresgästens personliga kvalifikationer, eller snarare bristen på dessa - t ex att denne tidigare blivit vräkt. Det är där skon brukar börja klämma, inte vid själva tillståndet att hyra ut öht.

Att köpa en bostad man inte tänkt att bo i för att hyra ut till icke-närstående (en "brylling" är inte närstående. Det är inte en kusin heller) är inte en befogad anledning där TS intresse av att hyra ut inte ligger i direkt konflikt med föreningens intresse av att ha medlemmar boende.

Att man har närmare till jobbet från den gamla bostaden är inte heller skäl att få hyra ut i andra hand. Men för all del, TS, köp en bostadsrätt och följ ovanståendes råd. I bästa fall ljuger du dig till ett års uthyrning, och sen var det slut med det.
Senast redigerad av OldFashioned 2022-07-12 kl. 17:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in