Citat:
Ursprungligen postat av
OldFashioned
Nej, det gör hyresnämnden inte. Vad ska du ange som skäl till uthyrning när du _precis_ köpt bostadsrätten och inte skrivit dig på den? "Jag ska provbo med min sambo i min gamla bostad!". Knappast.
Hans brylling behövde någonstans att bo (uthyrning till närstående), lägenheten ligger i ett område där TS alltid velat bo men pga närhet till jobb dröjer det ytterligare något år innan detta kan bli verklighet, TS flickvän vill prompt bo kvar i gamla lägenheten tills hennes gamla morsa som bor i grannlyan har kastat in handduken... saknar du helt fantasi eller? Grejen är att föreningen bara får lov att neka tillstånd till andrahandsuthyrning om det finns s.k "befogad anledning att vägra samtycke" vilket i praktiken framförallt beror på hyresgästens personliga kvalifikationer, eller snarare bristen på dessa - t ex att denne tidigare blivit vräkt. Det är där skon brukar börja klämma, inte vid själva tillståndet att hyra ut öht.
Citat:
Ursprungligen postat av
Engineer
Ja, ett år eller ett par år. Men TS är ju ute efter ett mer eller mindre permanent tillstånd? Tillstånd att hyra ut är normalt per hyresgäst och begränsat i tid?
Jag har ingen aning om hur länge TS planerar att hålla kvar sina hyresgäster, men vi har alltid skrivit kontrakt på ett år med chans till ev förlängning eftersom styrelsen i aktuell brf ger tillstånd ett kalenderår i taget. Såhär efter fyra år i samma förening har det aldrig varit något gnäll eller problem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bastarder
Dina råd är högst uppskattade. Bra att veta att det finns någon som faktiskt sysslar med detta och lyckas med det. Hyr du ut svart åt inneboende på något vis eller har du bett om tillstånd för de åt dina två BR?
Vi har ansökt om och fått tillstånd och jag rekar inte att skippa den biten. Ca 40% av hyran får vi i kontanter för att inte behöva skatta på hyresintäkterna, så den verkliga hyran är ett par tusenlappar högre än den officiella.