2022-07-11, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Du måste ha tillstånd från föreningen för att få hyra ut bostadsrätten. Att vilja tjäna pengar är nästan aldrig ett godtagbart skäl.

Dessutom så får du inte ta ut hur hög hyra som helst. Hyr du ut den för 20K med en avgift på 8K så är det för mycket i lagens ögon.

Är det en dyr lägenhet kan det gå.

Nu vet jag inte vad TS menar med att månadskostnaden är 8k i månaden men vanligtvis får man även lägga på kapitalkostnaden.

Är lägenheten värd 2,5 miljoner så är kapitalkostnaden kanske 100.000 om året eller 8333 kronor per månad.
Citera
2022-07-11, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nej man kommer märka att du inte bor där.
Köp en lägenhet i en förening som tillåter det istället eller köp en ägarlägenhet om du har råd.

Hur märker man av det? Föreningen har ju ingen rätt att kontrollera på det viset.
Citera
2022-07-11, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bastarder
Hur märker man av det? Föreningen har ju ingen rätt att kontrollera på det viset.

T ex vilka som går in och ut ur lägenheten. Att du aldrig är där.
Citera
2022-07-11, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
T ex vilka som går in och ut ur lägenheten. Att du aldrig är där.

Jag kommer att sova där ungefär 3 gånger i veckan.
Citera
2022-07-11, 19:52
Citat:
Det förklarar dock inte vilka de tre andra är.
Citera
2022-07-11, 20:07
Citat:
Jag ser till att de andra tre är skötsamma individer. Menmen, det här landet är ett äckligt feminist land. Om man vill lyckas här i Sverige måste man vara kvinna. Som tur är att jag är 22 och har hela livet framför mig och är klar med mina studier vid 26. Då flyttar jag till USA och skrattar åt alla dumma män som bor här.
Citat:
Tyvärr är det så. Man blir ju nästan blodtörstig i det här sletna jävla kvinnolandet. Jag köper en lägenhet för två miljoner och har inte ens rättigheten att hyra ut den, vad är det för land man lever i egentligen?
En bostadsrätt är en bostad du själv äger rätten att bo i. När det kommer till äganderätt, däremot, äger du bostaden helt och hållet. Om du nu vill hyra ut din lägenhet som du äger får du ta att äga din lägenhet först, inte bara rätten att bo där.
Citera
2022-07-11, 20:09
Medlem
Nu har folk redan skrivit detta men ska du köpa enbart för o hyra ut så undvik bostadsrätt okej finns några få föreningar som tillåter andrahandsuthyrning dock väldigt få.

Jag hade hellre satsat på en ägarlägenhet dessa är dock lite dyrare ofta då det ej finns lika många på marknaden samt att man ej kan "gömma" undan lånen i föreningen utan man tar på sig hela kostnaden för bostaden själv direkt när man köper.
Citera
2022-07-11, 20:30
Medlem
Citat:

Om du kommer sova i lägenheten 3 gånger i veckan är det inga problem.

Då hyr du ut 3 rum till 3 inneboende.
Citera
2022-07-11, 20:35
Medlem
Köp ett hus istället så slipper du gnäll från föreningen och du får hyra varje rum ut om du vill..
fyll tomten med husvagnar och hyr ut dom också
Citera
2022-07-11, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Köp ett hus istället så slipper du gnäll från föreningen och du får hyra varje rum ut om du vill..
fyll tomten med husvagnar och hyr ut dom också

Hshahahahhaha nej det behövs inte. Jag är bara en ung man som vill tjäna en skön slant om månaden utan att behöva jobba som en häst som alla andra män gör i det här landet.
Citera
2022-07-11, 20:59
Medlem
Citat:

I så fall har du ju 3 faktiska inneboende.
Inga problem alls och då behövs inte heller föreningens tillåtelse.

Dock begränsas du i hur mycket du kan ta i hyra. Det skall vara skälig hyra vilket innebär boendekostnad plus kapitalkostnad delat på del av lägenheten som hyrs ut.

Dvs har du en boendekostnad och kapitalkostnad på 10 000kr/månad och personen hyr 25% av bostaden får du alltså ta ut 2 500kr/mån i hyra. Är rummet möblerat får du lägga till 15%.

Du kan göra en hyfsad vinst genom att övervärdera kapitalkostnaden ganska saftigt utan risk.
Det värsta som kan hända är att du kan tvingas sänka hyran, men då kan du säga upp personen och skaffa ny inneboende.
Citera
2022-07-11, 21:07
Medlem
Glöm inte att du måste även skatta på pengarna du tjänar från uthyrningen. Bra att veta är att föreningen har rätt att vräka dig om du hyr utan deras tillstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in