Flashback bygger pepparkakshus!
2022-07-12, 11:55
Medlem
SkattefriZons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Ändå kul hur du formulerade frågan.

"Kämpar för fred och nedrustning" Som att dessa är synonyma med varandra, när de i verkligheten är motsatserna.

Att kämpa för fred betyder inte att man nedrustar, lika lite som att utsättas för våld skulle öka desto starkare man är.

Du har helt klart en bra poäng i det du skriver.
Kan bara hålla med här.
Citera
2022-07-12, 11:55
Medlem
sebnies avatar
Jag tycker vi borde dumpa NATO och nedrusta försvaret.

För att våld och krig är fel. Det är bättre att visa att man inte vill motparten illa, och inte göra motstånd, och istället förhandla, ingå olika diplomatiavtal och använda sig av ickevåldsmetoder.

Ukraina borde t.ex. skrivit på Anti-NATO avtalet så hade Ryssland aldrig invaderat.

Själv hade jag velat ta i princip ALLA vapen som finns i Sverige (med några få undantag, t.ex. införa statliga jägare och de som tävlar i prickskytte SM och VM kan få behålla sina vapen) och köra i en sådan här maskin, dvs en metallåtervinningskross:
https://www.youtube.com/watch?v=uNChzq48N6U

Häller du ner en stor lastbil med vapen ner i den maskinen ska du se att världen blir en bättre plats att leva på.
DÖD ÅT ALLA VAPEN!
DÖDA VARENDA GEVÄR!
DÖDA VARENDA PISTOL!
MAL NER ALLA VAPEN TILL METALLFLIS!

Ickevåld och pacifism är mycket bättre än att skjuta på fienden. Alla människor är lika värda.
Försvara sig, det kan man göra med mildare "vapen", t.ex. pepparspray, elpistol, batong osv. Som man använder försiktigt så man inte skadar angriparen för mycket.

Fred och nedrustning är det bästa som finns.

Läs mer här: https://www.svenskafreds.se/upptack/fred-och-sakerhet/faq-kriget-i-ukraina/
och här: https://www.svenskafreds.se/vad-vi-gor/nedrustning/
Citera
2022-07-12, 12:06
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Ukraina borde t.ex. skrivit på Anti-NATO avtalet så hade Ryssland aldrig invaderat.
Och om du skriver på anti-ha-avtalet så slipper du bli utpressad av Bandidos. Bara lite, om du inte ger en del av kakan till dem.

Varför ska inte alla länder själva få bestämma över hur de vill ha det?
Citera
2022-07-12, 12:07
Medlem
SkattefriZons avatar
Citat:
Jag tycker vi borde dumpa NATO och nedrusta försvaret.

För att våld och krig är fel. Det är bättre att visa att man inte vill motparten illa, och inte göra motstånd, och istället förhandla, ingå olika diplomatiavtal och använda sig av ickevåldsmetoder.

Själv hade jag velat ta i princip ALLA vapen som finns i Sverige (med några få undantag, t.ex. införa statliga jägare och de som tävlar i prickskytte SM och VM kan få behålla sina vapen) och köra i en sådan här maskin, dvs en metallåtervinningskross:
https://www.youtube.com/watch?v=uNChzq48N6U

Häller du ner en stor lastbil med vapen ner i den maskinen ska du se att världen blir en bättre plats att leva på.
DÖD ÅT ALLA VAPEN!
DÖDA VARENDA GEVÄR!
DÖDA VARENDA PISTOL!
MAL NER ALLA VAPEN TILL METALLFLIS!

Ickevåld och pacifism är mycket bättre än att skjuta på fienden. Alla människor är lika värda.
Försvara sig, det kan man göra med mildare "vapen", t.ex. pepparspray, elpistol, batong osv. Som man använder försiktigt så man inte skadar angriparen för mycket.

Fred och nedrustning är det bästa som finns.

Läs mer här: https://www.svenskafreds.se/upptack/fred-och-sakerhet/faq-kriget-i-ukraina/
och här: https://www.svenskafreds.se/vad-vi-gor/nedrustning/

Underbart att det äntligen kommer en pacifist och skriver i tråden.

Tack för att du svarade. Ni behövs tycker jag även om jag inte håller med er så tror jag ni är otroligt viktiga för att få bra balans i allt det här som händer nu.
Citera
2022-07-12, 12:08
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Varför ska inte alla länder själva få bestämma över hur de vill ha det?

Självklart ska dem det, men varför ska man gå med i en krigsorganisation? Hoppas krigsorganisationen går i konkurs.
Åt helvete med krigsorganisationen.

Jag tycker man ska vara skyldig att välja den lösning som innebär minsta mängd våld. Att skriva på Anti-NATO-avtalet hade lett till 0 döda ukrainska soldater, 0 döda ryska soldater, och 0 döda ukrainska civila.

Så vad är fel på den lösningen?
Citera
2022-07-12, 12:12
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Självklart ska dem det, men varför ska man gå med i en krigsorganisation? Hoppas krigsorganisationen går i konkurs.
Åt helvete med krigsorganisationen.
För att man måste med den situationen vi har i världen.

Och så har det alltid varit på ett eller annat sätt, även om de man nu ansluter sig till är större än beskyddarna på sidenvägen eller längst afrikanska kusten en gång i tiden.

I dag kan det väl ses som legala mc-gäng.
Citera
2022-07-12, 12:15
Medlem
sebnies avatar
Citat:
I dag kan det väl ses som legala mc-gäng.

Korrekt. Och det är fel att gå med i våldsamma organisationer för våld är fel.
Man "måste" inte använda våld.

Man kan förhandla fredligt, prata, skaka hand och gå med på avtal, så som civiliserade människor gör.
Citera
2022-07-12, 12:19
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Korrekt. Och det är fel att gå med i våldsamma organisationer för våld är fel.
Man "måste" inte använda våld.

Man kan förhandla fredligt, prata, skaka hand och gå med på avtal, så som civiliserade människor gör.
Vad anser du om UN? En organisation jag själv jobbat inom en kort tid, i ett då krigshärjat land.
Citera
2022-07-12, 12:20
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Vad anser du om UN? En organisation jag själv jobbat inom en kort tid, i ett då krigshärjat land.

UN/FN är det bästa som finns, eftersom det är en fredlig organisation, och så hade man kunnat fördöma ukrainakriget i säkerhetsrådet och få till en vapenvila.
Citera
2022-07-12, 12:21
Medlem
SkattefriZons avatar
Pacifisten i tråden har fått mig på andra tankar.
Har vi noll försvar så skulle vi betraktas som ett extremt anti våldsland och då skulle inte ens Ryssarna kunna med att anfalla oss.
Vi skulle förmodligen vara i en tryggare position än vi är i dag.

Men jag är fortfarande själv för att vi ska ha ett eget starkt försvar och att vi borde återstarta det svenska kärnvapenpogrammet.
Men världen skulle vara bättre om mer folk var som pacifisten.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svenska_k%C3%A4rnvapenprogrammet
Senast redigerad av SkattefriZon 2022-07-12 kl. 12:23.
Citera
2022-07-12, 12:22
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayeflatowl
Istället för att tvinga folk kämpa för fred så vore det bättre om man låter folk vara. Lite som när USA ska blanda sig i alla konflikter på planeten i jakt efter mer makt. Vi hade haft bra mycket färre krig om folk slutade lägga sig i skit de inte hade att göra med.
Ja precis.
Krigsmakt eller försvarsmakt?
Det är naturligtvis mer skonsamt för det egna landet att angripa motståndaren på bortaarenan.
Då slipper man få sin egen infrastruktur sönderslagen.
Kanske att Sverige borde lägga pengarna på ett sjuhelsikes robotförsvar istf spendera dem på Nato?
Citera
2022-07-12, 12:24
Som du säger pga miljöpsykos respektive vapenintresse och trygghetsrunkare. Bort med försvaret och allianserna och ha bara smutsiga bomber som motsvarar Sveriges yta. Den som angriper får dem vid tillfällen och situationer som Sverige väjer.
Endast det bör vara Sveriges försvar. Finns inget behov av något annat egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in