Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-11, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Precis

https://twitter.com/DoctorJack16/sta...xGsnGSf2A&s=19

Care to comment?

din källa är alltså "A little bird" förstår inte varför jag ens svarar dig. det är ju patetiskt
Citera
2022-07-11, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Holy fuck.
https://cnevpost.com/2022/07/11/byds...t-report-says/

Men nej, BYD kan nog inte skala upp i samma takt som tesla. De kommer bara tillverka 3 GÅNGER fler elbilar per månad i september än vad de tillverkade i Juni. Detta är en runrate på närmare 4 miljoner bilar per år, varav >2 miljoner BEVs. Så snart fungerar inte den bortförklaringen heller.

Och angående att det inte finns demand för PHEV… BYDs backlog har dubblats sedan juni.

Clownfestivalen kommer fortsätta här inne tills alla inser vilken värdelös investering Tesla är. Kineserna går inte bara om, utan accelererar i en absurd fart. Men jag är tydligen den absolut största clownen här inne som rekommenderade folk vid årsskiftet att sälja tesla och köpa BYD

https://www.notebookcheck.net/BYD-ov....633243.0.html

"BYD is now the world’s biggest electric vehicle manufacturer after landing more sales than Tesla in the first six months of 2022."
"The BYD Tang is the first EV from the company to reach Europe."
"BYD is also increasing its market share for EV batteries, becoming the second-biggest maker after CATL, putting LG Energy in third position."

"The first EV from BYD to arrive in Europe was the Tang. The all-electric SUV has up to 528 km (~328 miles) range from an 86.4 kWh battery, which can fast-charge from 30% to 80% in 30 minutes.'

Och Tesla ska skala upp 50% per år? Med en 10? År gammal bilmodell? De måste ju komma med nått nytt snart...
Citera
2022-07-11, 22:39
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
din källa är alltså "A little bird" förstår inte varför jag ens svarar dig. det är ju patetiskt

Jag har inte kallat det källa. Det finns flera saker som tyder på att Tesla har mjukvaru-begränsat räckvidden på sina 4680-model Y. Vad som kan bli patetiskt är hur tvärsäker du var/är på att så inte var fallet, utan tillräckligt med fakta. Snart vet vi, men jag blir inte förvånad om den lilla fågeln har rätt. Jobbig kombo det där, att kunna för lite och vara för tvärsäker.
Citera
2022-07-11, 22:43
Medlem
Citat:
Jag har inte kallat det källa. Det finns flera saker som tyder på att Tesla har mjukvaru-begränsat räckvidden på sina 4680-model Y. Vad som kan bli patetiskt är hur tvärsäker du var/är på att så inte var fallet, utan tillräckligt med fakta. Snart vet vi, men jag blir inte förvånad om den lilla fågeln har rätt. Jobbig kombo det där, att kunna för lite och vara för tvärsäker.

Om det skulle visa sig att rangen som ges nu är allt 4680 har att ge, skulle enligt dig vara ett ganska markant misslyckande va? Tänkte ha din åsikt tills det kommer fram att du har fel
Citera
2022-07-11, 23:35
Medlem
Var inte den rådande hypotesen bland Tesla bullsen att så fort Elon Musk hoppar av Twitteraffären ska Tesla göra en raketresa upp? Eller är det Elon som börjar sälja Tesla igen för att bygga upp kassa inför framtida böter/tvångsköp av Twitter?
Citera
2022-07-11, 23:52
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Om det skulle visa sig att rangen som ges nu är allt 4680 har att ge, skulle enligt dig vara ett ganska markant misslyckande va? Tänkte ha din åsikt tills det kommer fram att du har fel

När batteripacket (som är en bärande konstruktion) med säten, mittenkonsollen och allt väger under 550 kg och har en nuvarande räckvidd på 45 mil så skulle jag inte se det som ett misslyckande med tanke på vad kunkurrenternas batterier väger i förhållande till räckvidden de erbjuder. På detta så sänker Tesla sin produktionskostnad på flera sätt. Bara en sån sak som att montering av interiör och kablage blir lättare, för att till sist fästa batteriet med färdigmonterade säten i ett svep. Skall bli kul att se bruttomarginalen på de bilarna när de rampat upp produktionen ordentligt. Skulle det stämma att räckvidden är närmare 80 mil så blir det som du säkert redan känner lite pinsamt för dig. Men vi får se.
Citera
2022-07-12, 10:07
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
När batteripacket (som är en bärande konstruktion) med säten, mittenkonsollen och allt väger under 550 kg och har en nuvarande räckvidd på 45 mil så skulle jag inte se det som ett misslyckande med tanke på vad kunkurrenternas batterier väger i förhållande till räckvidden de erbjuder. På detta så sänker Tesla sin produktionskostnad på flera sätt. Bara en sån sak som att montering av interiör och kablage blir lättare, för att till sist fästa batteriet med färdigmonterade säten i ett svep. Skall bli kul att se bruttomarginalen på de bilarna när de rampat upp produktionen ordentligt. Skulle det stämma att räckvidden är närmare 80 mil så blir det som du säkert redan känner lite pinsamt för dig. Men vi får se.

Eftersom du får den mesta informationen från knepiga youtubers så fyller jag på med lite fakta åt dig.

Att bygga bilar på det sättet Tesla nu gör är igen inget nytt. Underredet byggs för sig och karossen för sig, delarna monteras sedan ihop när det är lämpligt. Så gör alla. Vilka komponenter som hamnar var beror på konstruktionenen, i Teslas fall tycker man det är en bra idé att montera stolarna på underredet, det ser kul ut men är inget nytt.

Vad som egentligen är iögonfallande är att Tesla fortfarande håller på att finslipa sina 10 år gamla bilar.
Tesla behöver inte högre bruttomarginal, vad de behöver är en ny bilmodell som kan jämföras med konkurenternas på annat än "range".
Citera
2022-07-12, 11:14
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Eftersom du får den mesta informationen från knepiga youtubers så fyller jag på med lite fakta åt dig.

Att bygga bilar på det sättet Tesla nu gör är igen inget nytt. Underredet byggs för sig och karossen för sig, delarna monteras sedan ihop när det är lämpligt. Så gör alla. Vilka komponenter som hamnar var beror på konstruktionenen, i Teslas fall tycker man det är en bra idé att montera stolarna på underredet, det ser kul ut men är inget nytt.

Vad som egentligen är iögonfallande är att Tesla fortfarande håller på att finslipa sina 10 år gamla bilar.
Tesla behöver inte högre bruttomarginal, vad de behöver är en ny bilmodell som kan jämföras med konkurenternas på annat än "range".

Ja du peppis, jag vet inte vad jag skall säga mer än att jag hellre tar min info från en ingenjör med 40 års erfarenhet i branchen och med ett helt team som jobbar med att utvärdera och ta fram bättre lösningar, än någon suboptimal tyckare på flashback, som menar på att ovanstående kan sammanfattas som "knepig youtuber".

Jag tänker att du kanske redan är medveten om detta, men blir glad över att få prata med någon om vad som helst. Så här är jag och jag finns för dig.
Citera
2022-07-12, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig

Ja, folk vill inte köpa en ny bil som ser precis likada ut som den de redan har, man vet ju inte att de köpt ny bil.
Hade det varit så hade Volvo fortfarande byggt 240...
Citera
2022-07-12, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skankhunt69
Ja, folk vill inte köpa en ny bil som ser precis likada ut som den de redan har, man vet ju inte att de köpt ny bil.
Hade det varit så hade Volvo fortfarande byggt 240...
Ehmm... Smartphones. Ser likadana ut nuförtiden. Folk bryr sig inte.

Du bryr dig dock om processor-hastighet, kamera, minne, 4g/5g, display etc. Mjukvara o hårdvara över design.

Om, tänk om. Samma sak händer med bilar... Företaget med bäst hårdvara och mjukvara skulle vara i en väldigt bra position.
Citera
2022-07-12, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Ehmm... Smartphones. Ser likadana ut nuförtiden. Folk bryr sig inte.

Du bryr dig dock om processor-hastighet, kamera, minne, 4g/5g, display etc. Mjukvara o hårdvara över design.

Om, tänk om. Samma sak händer med bilar... Företaget med bäst hårdvara och mjukvara skulle vara i en väldigt bra position.

Ja, hur ska man designa om en smartphone? Smartass...

Nej det händer inte samma sak med bilar, för bilen är en statussymbol, nu när BMW och Mercedes kommer med elbilar så kommer du aldrig få en BMW-fantast att köpa en 10 år gammal design före en ny design av BMW, samma med Mercedes.
När man köper en ny bil så vill man att det syns på garageuppfarten.
Citera
2022-07-12, 16:38
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skankhunt69
Ja, hur ska man designa om en smartphone? Smartass...

Nej det händer inte samma sak med bilar, för bilen är en statussymbol, nu när BMW och Mercedes kommer med elbilar så kommer du aldrig få en BMW-fantast att köpa en 10 år gammal design före en ny design av BMW, samma med Mercedes.
När man köper en ny bil så vill man att det syns på garageuppfarten.

Väldigt många hade säkert köpt en volvo 240, om bränslekostnaden var 3 kr milen och användarupplevelsen samt säkerheten var bäst i branchen. Det kommer nya bilar, men tillräckligt många vill köpa Teslas bilar av dessa anledningar för att förflyttas från punkt A till punkt B. För Uber förare är det endast ekonomi. Just nu vill inte Tesla öka efterfrågan. Om du förstår bättre så undrar jag varför inte du är den som har 100 miljoner följare på Twitter och postar memes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in