2022-07-12, 09:07
Medlem
Otto Flicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet

Det gick inte, sorgligt och fruktansvärt.

Vet inte hur detta skall tolkas. Men bedömde man helt enkelt att det inte går alls eller vill man 'bara' skjuta upp det ytterligare? Mitt hjärta brister för henne och familjen.
Citera
2022-07-12, 09:08
Medlem
09GRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
De bedömde att de skulle väcka flickan igår.

Det gick inte, sorgligt och fruktansvärt.

Ajdå, det är däremot inget bra tecken.
Citera
2022-07-12, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkentinken
Jag tänkte att det var ett missförstånd. Vårdnadshavare i BOs klass har fått ett brev med information om att det hänt en i klassen.

Ah, tack för info. Självklart! Nu kan jag tyda den info jag fått bättre. Då var det som jag trodde- syftningsfel. Det låter mer logiskt det du beskriver och kan stämma även med min info. Läste det även i en källa någonstans nu. Tror det var SVT:s rapportering? Så då är infon ute även till journalisterna.
Citera
2022-07-12, 09:11
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otto Flick
Vet inte hur detta skall tolkas. Men bedömde man helt enkelt att det inte går alls eller vill man 'bara' skjuta upp det ytterligare? Mitt hjärta brister för henne och familjen.
Antar att man försökt lätta på sömnmedlen och sett hur hjärnan reagerar och att man efter det bedömt att hon skall vara fortsatt nedsövd. Man bedömer även trycker i hjärnan. Hon har nu varit sövd i knappt fem dygn och någon vecka till är "inget" problem.
Citera
2022-07-12, 09:17
Medlem
Otto Flicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Antar att man försökt lätta på sömnmedlen och sett hur hjärnan reagerar och att man efter det bedömt att hon skall vara fortsatt nedsövd. Man bedömer även trycker i hjärnan. Hon har nu varit sövd i knappt fem dygn och någon vecka till är "inget" problem.

Det låter väldigt logiskt att man inte stressar fram uppvaknandet, fick lite obehagskänsla när jag läste "det gick inte" och befarade det värsta där ett tag.
Citera
2022-07-12, 09:24
Medlem
Alwaysrights avatar
Killen är förmodligen en tickande bomb!

Vi behöver veta var han håller hus, hur han ser ut, hur mamman ser ut, hur han bevakas/inte bevakas!

Vi måste kunna skydda våra barn!

Fram med web-adresser där det finns uppgifter om nu Flashback är så ”hänsynsfull” mot detta monster och förbjuder adresser m.m.

Har det plötsligt dykt upp en svart tonåring i en soc lägenhet med neddragna gardiner? Var är det troligt att han hamnar? Soc byter ju klienter mellan sig. Vilka brukar Skellefteå ha samarbete med?
Citera
2022-07-12, 09:27
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elena
SAMMANFATTNING

Om sammanfattningen: Någon som vill ändra (om jag fått saker fel) eller lägga till får gärna utgå från denna. Går säkert att beskriva allt mer detaljerat, men detta var vad jag fick ihop.

Datum och plats: 2022-07-07, Morö Backe i Skellefteå

Händelse: En 9-årig flicka, L, lämnade fritids på Morö Backe skola cirka kl 15.00 för att gå hem. Någonstans därefter blev hon överfallen och misshandlad av MGM. 17.45 hittades hon av andra människor i en skogsdunge som ligger några hundra meter från skolan. De människorna larmade strax efter Polisen.

Exakt hur det gick till när flickan hittades och Polisen larmades verkar lite oklart. MGM ska ha stannat kvar på platsen, stoppat flera andra personer och sedan ska någon av de ha ringt 112. Läs detta inlägg: (FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07).

Karta över platsen samt om Morö Backe:
Morö Backe är en stadsdel som ligger i nordvästra Skellefteå. Det finns både villor samt bostadsrätter och hyreslägenheter. Området uppges vara stökigt och det finns en del problem. Läs mer i detta inlägg: (FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07)

Här länkas till en karta över området där flickan hittades: (FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07)

Om MGM (misstänkt gärningsman): Polisens uppgifter: Polisen gick 2022-07-08 ut med att de har en misstänkt pojke under 15 år. De höll förhör med honom 2022-07-08, men han släpptes efter det med tanke på åldern. Offer och MGM är inte släkt med varandra.

Uppgifter från Flashback: MGM heter Ab*shi (*=u) och är 14 år gammal. Kom till Sverige för 7 år sedan och bor med sin mamma. Hans pappa bor i Italien. Efter att hans uppgifter kom ut så ska familjen ha flyttats till okänd plats. Många har undrat var de är just nu, men självklart vet ingen det.

Han kopplas samman med tidigare brottslighet. I juni 2021 överfölls flera kvinnor vid en gångtunnel i Morö Backe. Senare blev den gärningsmannen bekräftad som någon under 15 år och identifierades via skolkatalog och nu påstår flashbackare att det är Ab*shi. MGM sägs även ha trakasserat flickor på Morö Backe skola. Han försökte dra in en flicka på skoltoaletten och efter det flyttades han till Lejonströmsskolan, och går nu särskolan där.

Läs inlägg om hans skolgång mm (inlägg 948): (FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07)

Skadeläge: Flickan ska vara mycket skadad. Togs till och vårdas på Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Det finns länkade bilder från mammans instagram (tidigare öppen profil, numera stängd) som visar allvarliga skador. Sövdes ner på sjukhuset och är måndag 2022-07-11 fortfarande nedsövd.

Förekommer många spekulationer/obekräftade rykten om skadeläge och exakt vad som hänt, exempelvis: (FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07). Det är inte bekräftat att MGM har använt buntband eller exakt vilken typ av våld som förekommit.

Det juridiska och polisarbetet: Larmet inkom till Polisen strax före kl 18.00 2022-07-07 och de inledde då en förundersökning om mordförsök. Teknikerna arbetade på plats för att säkra spår hela kvällen. Polisen höll även vittnesförhör och flög drönare över platsen. Polisen har tagit en blå cykel samt två elsparkcyklar som bevismaterial/i beslag. Oklart om dessa kan kopplas till brottet.

2022-07-09 har den misstänkta pojken i förhör ”gjort vissa medgivanden”.

Övrigt som har diskuterats i tråden:

Brottsoffrets pappa förekommer i en polisutredning angående narkotika: (FB) Narkotikahärva i Skellefteå. Fyra personer anhållna.

Brottsoffrets moster startade en swishinsamling via ett facebookinlägg, men stängde ner denna, oklart varför. https://www.facebook.com/10000115869...5PADN38xbVP8l/

Flashbackinlägg med bilder:
MGM (FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07)
Målsägande, bild från mammans instagram: (FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07)
Inlägg med karta och beskrivning av gångvägarna vid brottsplats: (FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07)
Inlägg med bilder från brottsplats/dungen: (FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07)
Bild från Polisavspärrning, vid Morö Backe skola: (FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07)
Bild som visar förhållande mellan ovanstående bildinlägg: (FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07)
Beslagtagen blå cykel: (FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07)

Nyhetslänkar:
SVT - film med polisavspärrning: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...k-i-skelleftea
SVT - om MGM under 15 år och om cyklar/sparkcyklar: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-pa-moro-backe
Norran - (bakom betalvägg 2022-07-11, men urdrag finns i inlägg (FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07) https://norran.se/bli-prenumerant/artikel/lynoy5pj
Expressen – MGM gjort vissa medgivanden mm: https://www.expressen.se/nyheter/fli...-i-skelleftea/
Norran – om MGM tidigare brott (bakom betalvägg 2022-07-11, men urdrag finns i inlägg (FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07) https://norran.se/bli-prenumerant/artikel/jnxnwenr
Aftonbladet – kopplas till tidigare överfall, skolan larmade: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-tidigare-fall

En föredömlig sammanfattning
Citera
2022-07-12, 09:33
Medlem
Är man kapabel till att genomföra ett sånthär besialiskt brott är lika kapabel till att sitta inspärrad resten av sitt liv.
Citera
2022-07-12, 09:37
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Ja tyvärr så är dom ju det… vi har ju i Sverige en bild av att ”alla barn har rätt att vara barn till vilket pris som helst” o det är väl bra på ett sätt. Men i vissa fall måste man inse allvaret med problematiken hos barnet o ta bort bilden av att det ska kunna skutta fri o lycklig över en sommaräng med blommor i håret! Inte med risk för andra människors liv o hälsa!

Men det finns ju 2 varianter så klart. En där man önskar att låsa in men det finns inga platser då den här problematiken konkurrerar med väldigt många andra som jag beskrivit tidigare… o då blir man ju runtskickad till diverse Hvb eller nått LSS boende som tar emot yngre där dom ofta straffar ut sig rätt fort för problematiken är för svår o dom andra barnen/ungdomarnas säkerhet kan inte garanteras.

O en variant där man hela tiden gör allt för att inte flytta på / låsa in barnet trots uppenbara behov med hänvisning till att barn inte ska vara inlåsta!

Även om man ”lyckas” få en låst BUP plats för tex en sån här 13åring så gör dom allt för att bli av med dom igen… o då uppstår ofta infekterade strider mellan Sjukvård o Socialtjänst! Har sett flera exempel på det under åren!
Det är fruktansvärt att det fungerar så dåligt. Visste att psykiatrin inte är den bästa, men det här är skrämmande läsning. Det finns inga resurser men ändå vill regeringen läggs över allt på socialtjänsten. Då kan det inte bli annat än katastrof. Tack för att du berättar.
Citera
2022-07-12, 09:40
Medlem
Då MGM tidigare misstänkts för att ha utfört olika överfall/försök till överfall på kvinnor/tjejer... Vet någon vilken typ av åtgärd samhället gjort för att skydda allmänheten? Jag läste om att han fick byta skola en gång, men det har inte hjälpt.
Citera
2022-07-12, 09:41
Medlem
Jag tror faktiskt sociala myndigheter försökt vad de har kunnat med ungen. Men de kan liksom inte kontrollera varje stag han tar. Ett hopplöst fall som bara väntade på att explodera. Han lär bli placerad under vård resten av sitt liv, få några permissioner någon gång, förhoppningsvis överbevakade sådana.

Men en undran. Har han varit placerad hos fosterfamilj sista halvåret? En illasinnad sådan?
Citera
2022-07-12, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Återigen, du är tredje personen som inte verkar sett vad hon skrivit.
Hon har varken skrivit att hon behöver pengar till operation eller eventuell begravning, hon har skrivit att ungen ska ha saker.

Det är enda anledningen jag tyckte det var skumt och lågt.
Hade hon skrivit att dom behövde pengar för begravning hade jag absolut inte sett nåt fel i det.

Det jag menade lite var att syftet kanske är att köpa fler enhörningsballonger och gosedjur till när hon vaknar men man vet ju faktiskt inte hur det hela slutar tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in