2022-07-12, 01:01
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Nej tyvärr inte, men dom få låsta platserna som finns på BUP är ju ”egentligen” för barn som mår väldigt psykiskt dåligt, är suicidala, har svåra ätstörningar, självskadebeteende, som har skov o behöver justering av medicin mm. Platserna är inte anpassade för att dom ska ”leva där” i några år eller ens i månader.

Då finns det bara SIS kvar, som i sin tur har ännu färre platser för 12-15år, det borde gå lättare att ta reda på än BUP tror jag. Där är det stenhårt från myndigheternas håll hur länge man får låsa in ett barn, även om barnet är en uppenbar fara för sin omgivning.

Har jobbat med familjer som levt i total skräck för sitt barn där både föräldrar o syskon tagit otroligt mycket stryk under flera år, där sjukvård/myndigheter säger att det finns ingenstans att placera ungen så den blir kvar hemma med ”insatser i hemmet”. Man har i vissa fall flyttat yngre syskon o hjälpt till o skydda dom, men lämnat kvar det barnet som behöver mest hjälp hemma. Vilket alltid slutar i katastrof.

Tack för svar! Om man inte har någon som helst insyn, så har man tyvärr inte en susning vad som menas med "få platser". Så när du skriver "dom få låsta platserna som finns på BUP" är det ca 5 platser, ca 15 platser eller ca 25 platser? Fler?
Citera
2022-07-12, 01:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Fast det är alltså inte så man gör IQ-tester för att bedöma hur en individ (eller ett land) förhåller sig i relation till sin omgivning.
Det du beskriver är bara relevant när man ska jämföra objekt inom en population och hur dessa förhåller sig till varandra.

När man jämför en extern så krävs två saker:
1. Ett sample som utgör 100. Det kan vara snittet för jorden, snittet för ingenjörer eller snittet för ett representativt urval för ett land.
2. Ett jämförelseobjekt som ska mätas mot ens sample. Om det är ett representativt urval ur ett land, en enskild person eller finska dvärgar spelar mindre roll.

Det är förvisso sant att 100 blir snittet i grupp 1 (sample) och att 100 också blir snittet i grupp 2 som är jämförelsegruppen.
Det innebär ju dock inte att 100 representerar samma mängd rätta svar i båda grupperna, utan är bara respektive grupps snitt.

När man jämför sample-gruppens 100 mot antingen individuella resultat i grupp 2 eller grupp 2:s normerande 100-värde får man alltså fram hur jämförelsegruppen förhåller sig till ens sample.

På så vis kan man alltså påvisa att somalier scorar runt 68 på ett test där Japaner scorar 106,8.
Och i teorin kan man alltså också ta reda på hur den lilla gruppen finska dvärgar står sig mot ett representativt urval av ingenjörer.

När man jämför världens länder så gör man alltså dessa två steg för att dels få fram ett 100-värde och därefter låter man representativa grupper i respektive land göra ett test där deras normvärde om 100 jämfört mot indexets 100.

Grovt förenklat:
120 frågor.
100 rätta svar är satta som normal.
Den japanska gruppen klarar 106,8 i snitt.
Den somaliska gruppen 68 frågor i snitt.

Då är Japans 100-värde (norm) 106,8 och somaliernas 68. Vilket i det testet blir deras IQ.

Isolerar man bara den japanska gruppen och jämför dessa inbördes (vilket alltså är det du efterfrågar) så behöver man som Japan göra över 106,8 för att få högre poäng än 100.

Det är alltså två olika saker beroende på vad man är ute efter att mäta.

I fallet med att jämföra länder mot varandra (som alltså är aktuellt här) så krävs alltså ett normvärde om 100 som sen respektive land jämförs med.

Det 100-värde länderna jämförs mot motsvarar alltså inte snittet om man slår ihop alla länders svar och delar med antalet deltagare.

Är det här verkligen rätt tråd för er diskussion? Kan för övrigt slänga in Sydsudan - 55!
Citera
2022-07-12, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle.snus
Det vi behöver är att hålla såna som dig borta från alla beslutfattande positioner, punkt! Såna som du kommer med svindyra och ogenomförbara lösningsförslag och har tyvärr fått lära er att det finns oändlig finansiering till alla möjliga galna projekt. Typisk Svensk vänsterflummare!

Vi behöver många saker, men inte dig!
Jag var inte medveten om att jag kommit med några lösningsförslag, dyra eller ej. Istället har jag efterfrågat grundliga svar på hur det kommer sig att en ung, utvecklingsstörd och utåtagerande kille minst två gånger tidigare, och om jag förstått tidslinjen i tråden rätt dessutom eskalerande, angripit flickor och unga kvinnor utan att samhället gripit in och begränsat honom tillräckligt.
Senast redigerad av Alderia 2022-07-12 kl. 01:17.
Citera
2022-07-12, 01:10
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husam-al-din
Bevis för detta? Vad finns det för länk som verifierar det du är inne på som hänt och om var det misstänkta barnet har sin flykting-bakgrund?
Var finns infon om var pojken har sina rötter? Eller har det blivit en trådsanning om var pojken har sin bakgrund? Länka gärna fakta.

Sorgligt fall.

Det finns bilder i tråden på den afrikanske GM.
Citera
2022-07-12, 01:13
Medlem
SAMMANFATTNING

Om sammanfattningen: Någon som vill ändra (om jag fått saker fel) eller lägga till får gärna utgå från denna. Går säkert att beskriva allt mer detaljerat, men detta var vad jag fick ihop.

Datum och plats: 2022-07-07, Morö Backe i Skellefteå

Händelse: En 9-årig flicka, L, lämnade fritids på Morö Backe skola cirka kl 15.00 för att gå hem. Någonstans därefter blev hon överfallen och misshandlad av MGM. 17.45 hittades hon av andra människor i en skogsdunge som ligger några hundra meter från skolan. De människorna larmade strax efter Polisen.

Exakt hur det gick till när flickan hittades och Polisen larmades verkar lite oklart. MGM ska ha stannat kvar på platsen, stoppat flera andra personer och sedan ska någon av de ha ringt 112. Läs detta inlägg: (FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07).

Karta över platsen samt om Morö Backe:
Morö Backe är en stadsdel som ligger i nordvästra Skellefteå. Det finns både villor samt bostadsrätter och hyreslägenheter. Området uppges vara stökigt och det finns en del problem. Läs mer i detta inlägg: (FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07)

Här länkas till en karta över området där flickan hittades: (FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07)

Om MGM (misstänkt gärningsman): Polisens uppgifter: Polisen gick 2022-07-08 ut med att de har en misstänkt pojke under 15 år. De höll förhör med honom 2022-07-08, men han släpptes efter det med tanke på åldern. Offer och MGM är inte släkt med varandra.

Uppgifter från Flashback: MGM heter Ab*shi (*=u) och är 14 år gammal. Kom till Sverige för 7 år sedan och bor med sin mamma. Hans pappa bor i Italien. Efter att hans uppgifter kom ut så ska familjen ha flyttats till okänd plats. Många har undrat var de är just nu, men självklart vet ingen det.

Han kopplas samman med tidigare brottslighet. I juni 2021 överfölls flera kvinnor vid en gångtunnel i Morö Backe. Senare blev den gärningsmannen bekräftad som någon under 15 år och identifierades via skolkatalog och nu påstår flashbackare att det är Ab*shi. MGM sägs även ha trakasserat flickor på Morö Backe skola. Han försökte dra in en flicka på skoltoaletten och efter det flyttades han till Lejonströmsskolan, och går nu särskolan där.

Läs inlägg om hans skolgång mm (inlägg 948): (FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07)

Skadeläge: Flickan ska vara mycket skadad. Togs till och vårdas på Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Det finns länkade bilder från mammans instagram (tidigare öppen profil, numera stängd) som visar allvarliga skador. Sövdes ner på sjukhuset och är måndag 2022-07-11 fortfarande nedsövd.

Förekommer många spekulationer/obekräftade rykten om skadeläge och exakt vad som hänt, exempelvis: (FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07). Det är inte bekräftat att MGM har använt buntband eller exakt vilken typ av våld som förekommit.

Det juridiska och polisarbetet: Larmet inkom till Polisen strax före kl 18.00 2022-07-07 och de inledde då en förundersökning om mordförsök. Teknikerna arbetade på plats för att säkra spår hela kvällen. Polisen höll även vittnesförhör och flög drönare över platsen. Polisen har tagit en blå cykel samt två elsparkcyklar som bevismaterial/i beslag. Oklart om dessa kan kopplas till brottet.

2022-07-09 har den misstänkta pojken i förhör ”gjort vissa medgivanden”.

Övrigt som har diskuterats i tråden:

Brottsoffrets pappa förekommer i en polisutredning angående narkotika: (FB) Narkotikahärva i Skellefteå. Fyra personer anhållna.

Brottsoffrets moster startade en swishinsamling via ett facebookinlägg, men stängde ner denna, oklart varför. https://www.facebook.com/10000115869...5PADN38xbVP8l/

Flashbackinlägg med bilder:
MGM (FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07)
Målsägande, bild från mammans instagram: (FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07)
Inlägg med karta och beskrivning av gångvägarna vid brottsplats: (FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07)
Inlägg med bilder från brottsplats/dungen: (FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07)
Bild från Polisavspärrning, vid Morö Backe skola: (FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07)
Bild som visar förhållande mellan ovanstående bildinlägg: (FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07)
Beslagtagen blå cykel: (FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07)

Nyhetslänkar:
SVT - film med polisavspärrning: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...k-i-skelleftea
SVT - om MGM under 15 år och om cyklar/sparkcyklar: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-pa-moro-backe
Norran - (bakom betalvägg 2022-07-11, men urdrag finns i inlägg (FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07) https://norran.se/bli-prenumerant/artikel/lynoy5pj
Expressen – MGM gjort vissa medgivanden mm: https://www.expressen.se/nyheter/fli...-i-skelleftea/
Norran – om MGM tidigare brott (bakom betalvägg 2022-07-11, men urdrag finns i inlägg (FB) Misstänkt mordförsök: Flicka hittad utomhus, Morö backe, Skellefteå (2022-07-07) https://norran.se/bli-prenumerant/artikel/jnxnwenr
Aftonbladet – kopplas till tidigare överfall, skolan larmade: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-tidigare-fall
Citera
2022-07-12, 01:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Alderia
Jag var inte medveten om att jag kommit med några ändringsförslag, dyra eller ej. Istället har jag efterfrågat grundliga svar på hur det kommer sig att en ung, utvecklingsstörd och utåtagerande kille minst två gånger tidigare, och om jag förstått tidslinjen i tråden rätt dessutom eskalerande, angripit flickor och unga kvinnor utan att samhället gripit in och begränsat honom tillräckligt.

Varför efterfrågar du inte varför denne unge "utvecklingsstörde" (du vet tydligen mer än jag?) och utåtagerande afrikan ens befinner sig i Sverige?

Om han inte hade varit här så hade den lilla flickan glatt gått till fritids imorgon eller kanske åkt på en utflykt med sin familj? En 4H-gård kanske? Fått klappa småbitska kaniner och snälla marsvin och njutit av gofika.
Citera
2022-07-12, 01:15
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Och? Även gröna, turkosa och lila kvinnor borde självklart sluta våldföra sig på män!

Människor som missbrukar Sveriges gästfrihet har inget här att göra. Vi har nog av våra egna problem. Du låtsas som att det handlar om yttre attribut som genus eller hudfärg, det gör det inte. Det handlar om individer som kommer utifrån och skadar vår befolkning. De ska självklart ut. De som sköter sig är självklart välkomna att stanna. Allt annat är självskadebeteende.
...

Har media gett närmare besked om statusen för flickebarnet? Vad planerar läkarna, hur ser prognosen ut?
Det sista jag hörde var att hon skulle fortsättas vara nersövd. Stackars liten
Citera
2022-07-12, 01:16
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Jag var inte medveten om att jag kommit med några ändringsförslag, dyra eller ej. Istället har jag efterfrågat grundliga svar på hur det kommer sig att en ung, utvecklingsstörd och utåtagerande kille minst två gånger tidigare, och om jag förstått tidslinjen i tråden rätt dessutom eskalerande, angripit flickor och unga kvinnor utan att samhället gripit in och begränsat honom tillräckligt.

Du verkar ha svårt att ta till dig, att någon som inte är straffmyndig handläggs av socialtjänsten och socialtjänsten kan inte omhänderta någon, som är farlig endast för andra människor.
Citera
2022-07-12, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Tack för svar! Om man inte har någon som helst insyn, så har man tyvärr inte en susning vad som menas med "få platser". Så när du skriver "dom få låsta platserna som finns på BUP" är det ca 5 platser, ca 15 platser eller ca 25 platser? Fler?

Linköping tex som har ett stort upptagningsområde hade 6 platser för 3år sen vet jag iaf, har svårt att tro att dom blivit fler eftersom det är kris o katastrof på bup i hela Sverige. Västerås hade 4 platser för 3år sen. Örebro Län som har ca 300.000 invånare har 5 platser.

Tänk in då vilka jag barn/unga som jag beskrev innan som ska behandlas där så är det många till antalet o extremt få platser.
Citera
2022-07-12, 01:18
Medlem
Citat:

Jag kan din typ, det är såna som du och ditt snickesnackeri som bidrar till förfallet. Nä jag vet, du kommer aldrig att förstå och därför sätter jag återigen punkt!
Citera
2022-07-12, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Varför efterfrågar du inte varför denne unge "utvecklingsstörde" (du vet tydligen mer än jag?) och utåtagerande afrikan ens befinner sig i Sverige?

Om han inte hade varit här så hade den lilla flickan glatt gått till fritids imorgon eller kanske åkt på en utflykt med sin familj? En 4H-gård kanske? Fått klappa småbitska kaniner och snälla marsvin och njutit av gofika.

Ja så enkelt är det och det hade varit en mycket bättre verklighet än den hon nu tvingas genomlida. Som svar lär du få megakomplicerat vänsterflummeri som aldrig går att använda i praktiken.
Citera
2022-07-12, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Om du har läst texten, så ser du att svarta amerikaner har en genomsnittlig IQ=85 - snittet är alltså inte 100 för alla grupper.

I gruppen svarta amerikaner sätts snittet till 100 när man jämför dessa med varandra. Då kommer alltså vissa scora högre och några länder, men i just den gruppen blir 100 snittet.
100=snittet=normen i den gruppen.

Jämförts dock gruppen svarta amerikaner mot ett annat normvärde (exempelvis hela landets snitt) så är det möjligt att landets normvärde är 100 och att svarta amerikaner bara klarar 85 i den jämförelsen.
Det indikerar ju också att det finns andra grupper som i samma undersökning kommer scora långt över 100.
Gissningsvis asiat-amerikaner.

Asiat-amerikaner har ju också 100 som normvärde när dessa bara jämförs med varandra.
För då utgör ju 100 snittet inom den asiat-amerikanska gruppen.

Det man måste förstå är att 100 betyder ingenting annat än indexets medelvärde.

Har man bara 1 index så kan man alltså bara göra jämförelser mellan folk inom det indexet, vilket kan vara relevant för att lista ut vilka inom den asiat-amerikanska gruppen som är smartast.

Men ska man jämföra massor av grupper mot varandra så har man normalt inte ett enskilt index.

Mer normalt är:
Index 1: Sample som utgör ens 100-värde, exempelvis snittet för personer som tagit examen på Harvard.
Index 2-20: Sample från 19 olika representativa grupper från 19 olika universitet.

Då har du totalt 20 index.
Men när du jämför ditt Index 1 (sample) mot övriga 19 så får du ju fram en jämförelse om hur 19 universitet står sig i relation till Harvard.
Slår något universitet Harvard kommer dom alltså landa över 100, gör dom det inte så hamnar dom under 100 och hur mycket under 100 beror alltså bara på hur långt ifrån respektive testgrupp befinner sig svarsmässigt från Harvard.

Värt att notera är att snittet för alla 19 jämförelseuniversitet givetvis är 100 när man bara jämför individer inom det universitetet med varandra.
100=det universitetets snitt.

I själva verket kan dock Uppsala Universitets 100 motsvara kanske 85 när det jämförs mot Harvards 100.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in