• 1
  • 2
2022-07-07, 20:46
Bannlyst
Tänkte kolla med er i denna tråd istället för att starta en ny tråd.
Jag har precis köpt en Volvo c30 från 2007. Vid köpet hade den gått cirka 9500 mil. Direkt efter köpet upptäckte jag att det var fel på AC'n. Kom verken ut kall eller varmluft ut. Lämnade in bilen på verkstad, utan att kontakta bilhandlaren, då jag knappt kan något om bilar, och trodde att det bara var en simpel service som behövdes för någon tusing eller två, vilket jag gärna betalar för sålänge det blir korrekt utförd än hos en bilverkstad hos bilhandlaren som bara skulle blåsa en.

Kostnaden hos bilverkstaden hamnade på 21k, så det var mer fel än vad jag hade förväntat mig.
Nu är det en tvist mellan mig och bilhandlaren, då jag anser att bilhandlaren ska stå för en del av kostnaden. Bilhandlaren menar på att han istället hade kunnat lösa problemet för bara 5k, vilket jag förhåller mig väldigt tveksam till.

Länk nedan på kvittot från bilverkstaden. Är det verkligen rimligt att kunna göra en sådan service som bilverkstaden gjorde för endast 5k, om vi bortser från alla arbetstimmar som behövs göras?

Länk
Citera
2022-07-08, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Jag har precis köpt en Volvo c30 från 2007. Vid köpet hade den gått cirka 9500 mil. Direkt efter köpet upptäckte jag att det var fel på AC'n. Kom verken ut kall eller varmluft ut. Lämnade in bilen på verkstad, utan att kontakta bilhandlaren, då jag knappt kan något om bilar, och trodde att det bara var en simpel service som behövdes för någon tusing eller två, vilket jag gärna betalar för sålänge det blir korrekt utförd än hos en bilverkstad hos bilhandlaren som bara skulle blåsa en.

Kostnaden hos bilverkstaden hamnade på 21k, så det var mer fel än vad jag hade förväntat mig.
Nu är det en tvist mellan mig och bilhandlaren, då jag anser att bilhandlaren ska stå för en del av kostnaden. Bilhandlaren menar på att han istället hade kunnat lösa problemet för bara 5k, vilket jag förhåller mig väldigt tveksam till.

Länk nedan på kvittot från bilverkstaden. Är det verkligen rimligt att kunna göra en sådan service som bilverkstaden gjorde för endast 5k, om vi bortser från alla arbetstimmar som behövs göras?

Länk

Jag hade ju inte blivit så imponerad av en räkning på 21 papp för att fixa AC:n.. De har bytt både kompressor och kondensor. Har de konstaterat att det verkligen var fel på båda?

Edit: Sen vet inte jag hur det funkar men borde man inte kontakta kunden eller något innan man börjar byta grejer för typ halva bilens värde?
Senast redigerad av ensam87a 2022-07-08 kl. 09:13.
Citera
2022-07-08, 09:21
Medlem
Jag tvivlar inte på att båda delarna var trasiga. Jobbet är utfört på märkesverkstad och mekanikern som jobbat på bilen tjänar inget på att byta delar i onödan. Speciellt inte en kondensor och kompressor på en c30 som vilken mekaniker i världen helst skulle undvika byta då det är ett väldigt tråkigt och besvärligt jobb på den bilen.
Citera
2022-07-08, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Jag tvivlar inte på att båda delarna var trasiga. Jobbet är utfört på märkesverkstad och mekanikern som jobbat på bilen tjänar inget på att byta delar i onödan. Speciellt inte en kondensor och kompressor på en c30 som vilken mekaniker i världen helst skulle undvika byta då det är ett väldigt tråkigt och besvärligt jobb på den bilen.
Precis, men bilhandlaren menar på att ett sådant jobb kan man lösa för under 5k. Och då är frågan om det verkligen går?
Citera
2022-07-08, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Edit: Sen vet inte jag hur det funkar men borde man inte kontakta kunden eller något innan man börjar byta grejer för typ halva bilens värde?

Ja, det borde man. När jag har haft bulen inne har jag till och med fått en liten film där meken visar vad som är trasigt och så har jag fått svara ja/nej.
Citera
2022-07-08, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, det borde man. När jag har haft bulen inne har jag till och med fått en liten film där meken visar vad som är trasigt och så har jag fått svara ja/nej.

Jag kan ju ändå förstå om handlaren inte är överförtjust av att bara få en räkning som han ska betala utan att ens ha blivit kontaktad först.
Citera
2022-07-08, 18:46
Medlem
PeterNosters avatar
Arbetskostnade för byte av kondensor låter orimligt i mina öron.

Byttes på min bil men kostnaden var inget jag ens reagerade på.
Verkstaden ringde och talade om att kondensorn var upprostad och vad det skulle kosta.

Här går det undan:
https://www.youtube.com/watch?v=HjEf_JHzqe8
https://www.youtube.com/watch?v=Nw6CEMb613c

Google "replacement ac condenser".
https://www.google.com/search?q=repl...&bih=937&dpr=1
Citera
2022-07-08, 19:53
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

Länk

Jobbar själv inte med AC, men tycker nog inte att det låter rimligt att någon verkstad skulle kunna utföra det jobbet för endast 5k. I alla fall inte vitt med nya delar.

Är inte direkt förvånad över 21k...
Idag finns det ju verkstäder som debiterar både 2000 och 3000 kr per timme.

Men visst fan är det sura pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Jag kan faktiskt tycka att har man som kund beställt en tjänst, är det det man vill ha och inget annat. Dock behöver man ju inte göra en stor grej av det när det är en sån skit summa, men han hade kanske redan köpt nya lampor och brukar göra sådana fix själv, och vill då således inte betala för att låta någon annan göra det.

Dock efterblivet att fortsätta gnälla när du väl bjöd på arbetstiden...

Ja man får helt klart tänka sig för innan man försöker utföra någon liten välgärning... I alla fall om man tänker sig att ta betalt för den.
Men det är ju tur att det är få kunder som beteer sig så där.

Hade jag inte upptäckt den trasiga lampan så hade jag väl fått fan för Det... Man vet aldrig.
Citera
2022-07-08, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Jobbar själv inte med AC, men tycker nog inte att det låter rimligt att någon verkstad skulle kunna utföra det jobbet för endast 5k. I alla fall inte vitt med nya delar.

Är inte direkt förvånad över 21k...
Idag finns det ju verkstäder som debiterar både 2000 och 3000 kr per timme.

Men visst fan är det sura pengar.

Ja man får helt klart tänka sig för innan man försöker utföra någon liten välgärning... I alla fall om man tänker sig att ta betalt för den.
Men det är ju tur att det är få kunder som beteer sig så där.

Hade jag inte upptäckt den trasiga lampan så hade jag väl fått fan för Det... Man vet aldrig.

Jo, det finns ju sådana också. Jag meckar själv om det inte är garanti på bilen (förutom AC och vindrutor) , men likväl kul att läsa om hur det är att jobba i den branschen.
Citera
2022-07-08, 22:40
Medlem
Citat:
Precis, men bilhandlaren menar på att ett sådant jobb kan man lösa för under 5k. Och då är frågan om det verkligen går?

Inte ens med begagnade delar och egen mekaniker som man bara betalar timlön och någon fulfyllare utan licens skulle det bli under 5000.
Citera

Moderatormeddelande

Postat av Generalknase 2022-07-12, 09:05
Moderator
Inlägg utbrutna ur: (FB) Kladdtråd för bilverkstadsanställda och ny tråd skapad där frågeställningen är OnT

/Moderator
2022-07-12, 09:07
Medlem
Flexarn10s avatar
Citat:

Länk
Du kommer få stå för kostnaden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här