2022-07-12, 05:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Var hittar du publiksiffrorna för matcherna i EM? De står inte under de sidor med matchfakta som jag hittat.
Flashscore har allt.
Citera
2022-07-12, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Flashscore har allt.
Tack! Mycket riktigt låga publiksiffror i de flesta matcherna.
Citera
2022-07-12, 06:50
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Senaste matchtråden där Sverige mötte Nederländerna verkade efter ett tag översköljas av hatfulla individer som skrev om allt annat än om just själva matchen. Finns flera trådar där folk öppet spyr ut sitt förakt mot sporten, hur vågar dom mot männens sista bastion! Argument efter argument, om man nu kan kalla dessa ibland totalförvirrade inlägg för argument, försöker detronisera en sport som växer och får alltfler intresserade. Man skriver om deras eventuella (lesbiska förhållanden) Man nedvärderar dom, man försöker med alla medel ifrågasätta, bland annat med argumentet att dom är alltför politiska Dessa arga män klistrar på dom epitet som mest verkar komma från deras egna fantasier.

Varför har då dessa misslyckade män utsett just damfotbollen till sitt största hatobjekt? Jag har ju själv mina teorier, men dom är just bara teorier.

1. Man är rädd att damfotbollen ska växa på bekostnad av herrarnas. Man totalförbjöd damfotbollen efter första världskriget av den anledningen.
2. Dom får mycket medietid vilket retar upp män som ser sin sista manliga sport hotad.
3. Vissa har starka åsikter vilket retar upp män som tycker en kvinna ska vara ett tystlåtet kuttersmycke.

Det mest tröttsamma och samtidigt mest irrelevanta är deras eventuella sexuella böjelser. Män tycker det av någon anledning är väldigt intressant att spekulera i när det kommer till damfotboll. Jag tror inte jag någonsin fått läsa liknande saker om damhandbollen, den kvinnliga friidrotten, Kvinnors hockey eller annan damidrott. Det är just damfotbollen dessa (ska man kalla dom för Incels?) ger sig på?

Jag har alltid kollat på tjejernas mästerskap när Sverige är med men ärligt talat så är nivån under all kritik.

Så är det ju verkligen inte inom den mesta av annan damidrott.

Det jag stör mig mest angående mediakampanjen för damfotboll och hockey är att kvinnor överlag inte alls gillar att titta på sport. Jag bor ihop med en, och känner flertalet kvinnor som är betydligt mer idrottsintresserade än snittet för kvinnor, men dom skulle aldrig sitta och glo på fotboll. Möjligen om det var semifinal eller final.
Citera
2022-07-12, 07:35
Medlem
Det som stör mig är inte damfotbollen utan medier och delar av samhället som ska påtvinga mig att tycka att det ska vara lika intressant som herrfotboll, Jag blir lika sur för ett påtvingat vaccin eller blir påtvingad att leva med grannar som inte borde vara i landet!

Det handlar alltså inte om själva damfotbollen! Utan ett medvetet val från samhället/media.

Ett exempel är igår när sportradion hade 3 allsvenska matcher att rapportera om när inslag om och om igen styrdes in på damfotbollen allt ifrån sjukdomar till att intervjua små tjejer som sett Sverige-Nerländerna...sista kvarten så slutade man helt att rapportera från herr allsvenskan för att koncentrera sig på hör och häpna England-Norge? Som skulle börja 21.00 de hade en hel kvart för att prata upp matchen när allsvenska matcherna var slut men icke!
Påtvinga lyssnare gällande en damfotbollsmatch som slutade 7-1 tror jag? För hela jävla helvete!! Vad är det för fel på det här jävla landet?
Citera
2022-07-12, 08:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Jag har alltid kollat på tjejernas mästerskap när Sverige är med men ärligt talat så är nivån under all kritik.

Så är det ju verkligen inte inom den mesta av annan damidrott.

Det jag stör mig mest angående mediakampanjen för damfotboll och hockey är att kvinnor överlag inte alls gillar att titta på sport. Jag bor ihop med en, och känner flertalet kvinnor som är betydligt mer idrottsintresserade än snittet för kvinnor, men dom skulle aldrig sitta och glo på fotboll. Möjligen om det var semifinal eller final.

Det som damfotbolls-hajparna inte förstår är att det inte handlar om att dom är kvinnor. Det handlar om att deras sport är för tråkig att titta på (p.g.a utförande)

Det finns gott om sporter där damklassen är lika underhållande att titta på, handboll, tennis m.m. Sedan har v skidor där damerna är roligare att titta på.

Och när dom dessutom försöker påtvinga tittarna politik varje gång dom syns både på och utanför planen så är det inte särskilt konstigt att dom är så illa omtyckta bland den stora fotbollspubliken.
Citera
2022-07-12, 09:04
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Det är inte antalet folk på EM-matcherna som är grejen eller genombrottet. Det är EM. Det är enda anledningen till att folk går och tittar.

Genombrottet kommer när folk besöker damallsvenskan och laget med högst snitt ligger på ett par tusen.
Då kan jag glädja dig med att Hammarby har över 2000 i snitt hittills i år på hemmamatcherna. Dessutom ca 4700 sålda till nästa hemma match, derbyt mot djurgården, som spelas om en dryg månad.

I övrigt håller jag med. Många (de flesta) lag har väldigt dåliga publiksiffror. Ska damfotbollen lyfta på sikt så är det där grunden måste läggas.
Senast redigerad av DikT 2022-07-12 kl. 09:54.
Citera
2022-07-12, 09:20
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Det finns bara en sak som kan höja statusen för damfotbollen - och det är att fler köper biljetter och går på matcherna.

Oftast är det dom största gnällarna som bara ser damfotboll via tvn…
Citera
2022-07-12, 09:35
Medlem
Anpassa sporten för damer. Mindre plan, mindre mål, mindre boll. m.m.
De går så förbannat sakta, för damerna och de orkar inte så stor plan.
Citera
2022-07-12, 09:56
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bridge
Anpassa sporten för damer. Mindre plan, mindre mål, mindre boll. m.m.
De går så förbannat sakta, för damerna och de orkar inte så stor plan.
Det blir ju för svårt/jobbigt rent praktiskt med utrustning, planer och arenor.
Man får acceptera att damfotboll, i vissa avseenden, är en annan sport än herrfotboll.
Citera
2022-07-12, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Det finns bara en sak som kan höja statusen för damfotbollen - och det är att fler köper biljetter och går på matcherna.

Oftast är det dom största gnällarna som bara ser damfotboll via tvn…

Det håller jag med om. Men det du skriver är lite oklart. Jag antar att du med det fetade menar att fler tjejer måste köpa biljetter och gå på matcherna och alltså börja intressera sig för fotboll? Eller menar du kanske att det är killars ansvar att stå för damfotbollsintresset och därmed biljettköpen? De ambitionerna är ju minst sagt lite olika.

För övrigt kan man så klart tycka illa om gnällare, men de bryr sig ju iaf om sporten. Det gör inte de riktigt damfotbollsillojala, de som deltar i trådar av det här slaget av politiska och liknande skäl men som är ointresserade av fotboll. De skulle aldrig gå på en match och knappast titta på en på TV. En sån verkar TS vara. Han skrev igår att han inte visste vem Daniel Nannskog är ("vem är den mörkhyade i studion?"). Det är en fråga som avslöjar mycket och det fattar alla fotbollsintresserade.
Citera
2022-07-12, 10:31
Avslutad
Det kan ju vara underhållande i sig som när England förnedrade Norge.

Men jag står inte ut med dom som säger "Damfotboll är roligare att se för det är mer tekniskt och inte så fysiskt"

Det är verkligen inte mer tekniskt. Det är otroligt många rena snedsparkar o felpassar och gör NÅGON en tvåfotare går alla i taket.
Citera
2022-07-12, 10:38
Medlem
dentages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamreallyLars

För övrigt kan man så klart tycka illa om gnällare, men de bryr sig ju iaf om sporten. Det gör inte de riktigt damfotbollsillojala, de som deltar i trådar av det här slaget av politiska och liknande skäl men som är ointresserade av fotboll. De skulle aldrig gå på en match och knappast titta på en på TV. En sån verkar TS vara. Han skrev igår att han inte visste vem Daniel Nannskog är ("vem är den mörkhyade i studion?"). Det är en fråga som avslöjar mycket och det fattar alla fotbollsintresserade.
Svårt att alltid minnas namn vissa kommer man ihåg lättare än andras. Men att döma någons intresse efter vilka namn man känner till på fotbollskommentatorer är rätt lågt och fult. Trodde det var uppenbart nu att jag inte är en han, så där måste du fått något om bakfoten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in