2022-07-11, 22:43
  #313
Medlem
dentages avatar
Citat:
Kvinnliga fotbollsspelare ska ha femininare kläder

Tajtare shorts.

Det är FIFA-ordföranden Sepp Blatters lösning för att göra damfotbollen mer attraktiv.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/rLlbMl/fifas-ordforande-foreslar-tajtare-shorts
Hans åsikter är bara toppen på ett isberg när det gäller mäns åsikter om damfotboll. Finns starka krafter både i samhället och inom den globala fotbollen som vill begrava damfotbollen för evigt.
Citera
2022-07-11, 22:47
  #314
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frosten.Patron
"Emma berättar att hon fick höra kommentarer som ”snygg röv” från vissa lagkamrater i omklädningsrummet och märkte hur en del spelare tittade på henne på ett sexuellt sätt. På lagfester bjöd äldre spelare på sprit så att hon blev rejält påverkad och de tryckte sina kroppar mot hennes. Vid ett tillfälle kysste några lagkamrater henne på halsen."

"I damallsvenskan utvecklades Emmas fotbollsdröm till en mardröm när de sexuella trakasserierna blev allt grövre.

Hon berättar att en match slutade med att hon hade sex efteråt med en välmeriterad motspelare.

Hon tog mig på rumpan under en match när det var hörna och sa ”du är min efter matchen”. Sen stod hon och väntade på mig när jag hade duschat klart.Utan att någon egentligen reagerade på det följde jag med henne in i ett omklädningsrum och vi hade sex. Jag tror bara att jag var så chockad. Hon har trots allt varit en idol för mig för att hon varit så duktig så länge.
...
"Eftersom den meriterade spelaren stod och väntade på Emma efter matchen kände hon sig delvis tvingad att gå med och ha sex. I efterhand funderar Emma på varför ingen annan som var i närheten eller någon i hennes eget lag reagerade eller ens frågade hur hon mådde efteråt.

– Den enda logiska förklaringen är att det var så vanligt förekommande att det inte var något man ställde frågor kring. "

https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/fotboll/damallsvenskan/hon-kladde-av-mig-hade-sex-med-mig/

Föga oväntat valde stefan4 och FIF att inte citera detta, hatten av.
Citera
2022-07-11, 23:28
  #315
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Självklart ska public service främja jämställdhet inom idrotten såväl som i alla andra sammanhang eftersom även kvinnor betalar för public service.
Jämställdhet innebär INTE att det är 50% män och 50% kvinnor överallt i samhället. Eller ens i alla TV-program.

I så fall så skulle alla Sveriges kvinnor t ex skickas ut på militärtjänst. Varför tiger feministerna om militärtjänsten...

Fotboll har förresten en hel del gemensamt med militär verksamhet, vad gäller att besegra en motståndare med styrka, snabbhet, intelligens, lagarbete och taktik.

Nej, jämställdhet innebär att ingen ska diskrimineras pga kön. Om det sedan är 90% av det ena könet och 10% av det andra könet i en verksamhet, så är det inget problem. Att kvotera är motsatsen till jämställdhet.

Damfotbollen har sin plats i samhället, men den har inte den dignitet som SVT desperat försöker ge den med folkets skattepengar. Folket ska få den idrott folket vill ha, INTE den idrott SVTs chefer vill ha.

SVT Sport ska ställa sig den enkla frågan: Vad VILL svenska folket se? De ska INTE sitta och räkna hur många män eller kvinnor som "syns" i TV, och därefter bestämma vad folk, enligt dem, BÖR se.
__________________
Senast redigerad av PresidentBahama 2022-07-11 kl. 23:41.
Citera
2022-07-11, 23:32
  #316
Medlem
Jag har aldrig träffat någon som hatar damfotboll. Jag upplever inte att damfotboll är en snackis överhuvudtaget förutom i media
Citera
2022-07-11, 23:44
  #317
Medlem
Jag vill gärna se det här från ett annat perspektiv. Grunden ändå att kunnandet att hantera fotbollen gör att det ser ut som det gör överlag.
Varför ser det ut så för då ?
Jag fick hoppa in och träna ett div 5-lag i mitten på 90-talet och såg direkt att basic saker behövde tränas på innan man började prata om spelsystem o spelidéer.
Detta bemöttes på allvar med kritik från halva laget för hade man tränat detta en gång, så behövdes inget mer. Tjafsande fortsatte några veckor men tillslut ebbade det ut.

Likadant för 10 år sedan, när jag va hjälptränare åt ett div 1-lag (elitklassad serie), så hade jag synpunkter på att man inte tränade passningar med hårda tillslag o motttagningar och sånt mera (som drill) men det tyckte man inte behövdes, för det var på elitnivå och då visste alla hur detta skulle göras och det var spelidé o sånt som var prio.
Då blev det som det blev spelet också. Mer än hälften av spelarna grusade spelplaner pga hur de inte kunde hantera bollen.

Hur många damlag i Sverige är det som drillar basicsaker på varje träning ?
Eller följer man det som finns i SvFFs träningslära, att det är typ "öppen fyrkant" och såna övningar man lär sig tillslag o mottag ? Det resonemanget bygger ju bara på att då slipper man det "tråkiga" på träningar. Det är roligare med "öppen fyrkant" och sånt saft-o-bulle-resonemang.

Under Juventustiden (?) stod Zlatan o passade i 40 minuter innan en träning med en lagkompis och ett gäng svenska tränare var på plats och frågade varför de gjorde detta och Z sa bara att "tränar du inte basicsaker varje dag, så blir du inte bättre".

Enkelt.

Däri ligger en del av värderingarna kring damfotboll, att de inte kan hantera fotbollen, att alltför många inte vill underdana sig den "tråkiga träningen" med basicövningar.

Media ställer sig mycket på spelarnas sida med detta också.
Man hade ett reportage igår om ledarstil som Frankrikes coach hade ("diktatorisk"), för att några av stjärnorna hade kommit i diskussion med henne om vissa saker.
Spelarna som är med nu underdanar sig hennes stil och det ger resultat.

Sarina Wiegman FK i England sedan förra året. FK i Holland 2016-2021.
Kolla hur engelska spelarna är bakom henne 100 % och hon har mycket bra kommunikation med klubbarna i WSL.

Många damspelare vill ta på sig offerkoftor och tyckas synd om och få hjärtan o likes på IG, TikTok o andra sociala medier istf att kavla upp tröjärmarna och in i skiten o jobba istället.
Undras va AftBl skulle säga om att göra ett reportage om en sån spelare istf nån makeup:ad som bytt modellort från Madrid till Milan ? Ja, det var ju därför hon bytte klubb, för Milano är ju en modeort deLuxe.
Citera
2022-07-11, 23:51
  #318
Medlem
Bolshiess avatar
Exakt, fotboll är fotboll, inget jippo för woke-facism
Citat:
Ursprungligen postat av SkattefriZon
Själv började jag hata damfotbollen när dom startade med knäböjande marxist BLM prylen.
Citera
2022-07-12, 00:25
  #319
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Jag förstår inte alls varför män gör den märkliga kopplingen mellan inträdespriser och likvärdig representation av damfotboll i t.ex SVT? Det är ju inte SVT som betalar ut ersättning till kvinnliga spelare. Självklart ska public service främja jämställdhet inom idrotten såväl som i alla andra sammanhang eftersom även kvinnor betalar för public service. Kvinnor är halva befolkningen och därför har det, historiskt sett, alltid varit "konstigt" att kvinnor inte funnits representerade inom alla områden i samhället. Ofta inte ens representerade i frågor som bara angår kvinnor. Vi ser samma sak i USA nu, där män har tagit på sig uppgiften att ensamma representera den kvinnliga befolkningen i abortfrågan.
SVT har väl inte råd / vill inte sända herrfotboll och ex OS längre. Då marknadsför man väl de rättigheter man har typ damfotboll och längdskidåkning. Om de sporterna blir intressanta på riktigt så går man ett hack ned.
Citera
2022-07-12, 00:49
  #320
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frosten.Patron
"Emma berättar att hon fick höra kommentarer som ”snygg röv” från vissa lagkamrater i omklädningsrummet och märkte hur en del spelare tittade på henne på ett sexuellt sätt. På lagfester bjöd äldre spelare på sprit så att hon blev rejält påverkad och de tryckte sina kroppar mot hennes. Vid ett tillfälle kysste några lagkamrater henne på halsen."

"I damallsvenskan utvecklades Emmas fotbollsdröm till en mardröm när de sexuella trakasserierna blev allt grövre.

Hon berättar att en match slutade med att hon hade sex efteråt med en välmeriterad motspelare.

Hon tog mig på rumpan under en match när det var hörna och sa ”du är min efter matchen”. Sen stod hon och väntade på mig när jag hade duschat klart.Utan att någon egentligen reagerade på det följde jag med henne in i ett omklädningsrum och vi hade sex. Jag tror bara att jag var så chockad. Hon har trots allt varit en idol för mig för att hon varit så duktig så länge.
...
"Eftersom den meriterade spelaren stod och väntade på Emma efter matchen kände hon sig delvis tvingad att gå med och ha sex. I efterhand funderar Emma på varför ingen annan som var i närheten eller någon i hennes eget lag reagerade eller ens frågade hur hon mådde efteråt.

– Den enda logiska förklaringen är att det var så vanligt förekommande att det inte var något man ställde frågor kring. "

https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/fotboll/damallsvenskan/hon-kladde-av-mig-hade-sex-med-mig/

Det är en spännande tankelek om man hade bytt ut Caroline Seger mot en Martin eller Roberto i denna händelse från senaste matchen.

Citat:
Och i glädjeruset efter målet gav Caroline Seger framspelaren Asllani en puss.

Seger blir dock överraskad när hon får höra att pussen fångats upp av tv-kamerorna.*


– Fick ni bild på det också? Man kan inte göra någonting längre. .
https://www.expressen.se/sport/fotboll/em-2022/caroline-segers-forvaning-efter-pussbilden-med-kosovare-asllani/

Vad menat hon händer, eller har hänt, när det inte finns kameror?

Med tanke på det som berättas om i tidigare artikeln.
Citat:
– Hon tog mig på rumpan under en match när det var hörna och sa ”du är min efter matchen”. Sen stod hon och väntade på mig när jag hade duschat klart. Utan att någon egentligen reagerade på det följde jag med henne in i ett omklädningsrum och vi hade sex. Jag tror bara att jag var så chockad. Hon har trots allt varit en idol för mig för att hon varit så duktig så länge.

– Den enda logiska förklaringen är att det var så vanligt förekommande att det inte var något man ställde frågor kring.

https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/fotboll/damallsvenskan/hon-kladde-av-mig-hade-sex-med-mig/

Behöver damfotbollen ett meetoo? Eller så är det så vanligt förekommande att det inte är något sim journalister ställer frågor kring.
Citera
2022-07-12, 00:55
  #321
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Hans åsikter är bara toppen på ett isberg när det gäller mäns åsikter om damfotboll. Finns starka krafter både i samhället och inom den globala fotbollen som vill begrava damfotbollen för evigt.
Fifa-talesmannen Andreas Herren säger att andemeningen i Sepp Blatters uttalanden har gått förlorade i översättningen, rapporterar CNN.
Dock hade ju Blatter rätt i att kvinnorna i volleyboll (i synnerhet beachvolleyboll) har andra kläder än männen. Det senare är som jag ser det helt fel väg om avsikten är att utveckla intresse för själva spelet.

Damfotboll borde växa i den takt som är möjlig, inte åka snålskjuts på att herrarna över tiden lyckats skapa ett stort intresse för sporten. Går man tillbaka till den tid då fotbollen var ung så tjänade inte herrspelare speciellt mycket och ett fåtal var proffs.
Citera
2022-07-12, 03:43
  #322
Medlem
tuggishs avatar
Damfotbollen är en inkvoterad PK-grej?

Kan det vara det?

Kan själv störa mig på att damfotbollen ska gullas med och försökas i media ges samma status som herrfotbollen. Det plingar till i telefonen, Champions leauge slutspelsmatch står det. Jaha? Nej det är damfotbollen som spelas, men det ska ju inte kallas för för damfotboll utan bara fotboll, så man måste dubbelkolla varenda notis för att se om det gäller den riktiga sporten eller damfotbollen (korpnivå).

Sånt jäkla politiskt styrt larv rakt av. Bojkottar damfotbollen och det räcker för mig.
Citera
2022-07-12, 05:18
  #323
Avslutad
Österrike-Nordirland lyckades nästan fylla sin arena till 1/3! Fantastiskt bra kämpat! Var denna matchen en utav dom som det svenska damlandslaget klagade på innan mästerskapet för att den spelades på för liten arena?
__________________
Senast redigerad av trazke 2022-07-12 kl. 05:22.
Citera
2022-07-12, 05:42
  #324
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Österrike-Nordirland lyckades nästan fylla sin arena till 1/3! Fantastiskt bra kämpat! Var denna matchen en utav dom som det svenska damlandslaget klagade på innan mästerskapet för att den spelades på för liten arena?
Var hittar du publiksiffrorna för matcherna i EM? De står inte under de sidor med matchfakta som jag hittat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in