2022-07-11, 22:53
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harrygucci
Börjar det bli jobbigt?
Du får lyssna på Tegnells uttalande igen och läsa noggrant så skall du se att det klarnar.
Tegnell har inte bekräftat att någon majoritet av döda med "COVID-19 dött av andra orsaker".

Det är till att börja med inte hans jobb. Det har vi läkare till i det här landet. Vad Tegnells myndighet har för definition och hur de misslyckats med den är dessutom inte intressant för sakfrågan.

Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Glöm ej heller att Tegnell bekräftat att majoriteten av de döda MED Covid-19 dött av andra orsaker. Video på detta finns på FoHM:s Youtube. Jag skickar gärna länk om någon vill ha.
Citera
2022-07-11, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Nej, det är inte det han påstår.

Och vad är det då han påstår?

Citat:
...vi vet att vi har en väldigt bred definition på dödsfall orsakade av covid. Det är fortfarande så att den stora huvuddelen av dem som har avlidit har avlidit med covid inte av covid. Det har ju upprepade undersökningar från olika delar av Sverige visat.

"Den stora huvuddelen" måste vara liktydigt med "majoriteten", eftersom gruppen avlidna (i vilken, vilket är underförstått i sammanhanget, alla är registrerade som avlidna med covid) är indelad i endast två disjunkta delar: "avlidna med covid inte av covid" och "avlidna av covid".

De som har avlidit "med covid inte av covid" har ju fortfarande avlidit, så då måste de ha avlidit av andra orsaker. (Jag förutsätter då att lagen om orsak och verkan gäller.)

Slutsatsen måste bli att majoriteten av dem som registrerats som avlidna med covid har dött av andra orsaker än av covid.

Finns det någon annan möjlig tolkning?
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-07-11 kl. 23:13. Anledning: Förtydligande
Citera
2022-07-11, 23:17
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Och vad är det då han påstår?

"Den stora huvuddelen" måste vara liktydigt med "majoriteten", eftersom gruppen avlidna (i vilken, vilket är underförstått i sammanhanget, alla är registrerade som avlidna med covid) är indelad i endast två disjunkta delar: "avlidna med covid" och "avlidna av covid".

De som har avlidit "med covid inte av covid" har ju fortfarande avlidit, så då måste de ha avlidit av andra orsaker. (Jag förutsätter då att lagen om orsak och verkan gäller.)

Slutsatsen måste bli att majoriteten av dem som registrerats som avlidna med covid har dött av andra orsaker än av covid.

Finns det någon annan möjlig tolkning?
Han säger ju i klartext att "och vi vet att vi har en väldigt bred…eehh…definition…på dödsfall orsakad av COVID". Och det är ju helt korrekt. Folkhälsomyndigheten HAR en bred definition "på dödsfall orsakad av COVID". Och det har ju sin förklaring. Jag har länkat till förklaringen ett dussin gånger. Här kommer den igen:

Citat:
Under aprilperioden återfanns 89 procent av de 2 386 dödsfall som Folkhälsomyndigheten rapporterade i Socialstyrelsens statistik. Denna andel var lägre i december; endast 73 procent av de 2 427 dödsfall Folkhälsomyndigheten rapporterade under decemberperioden fanns i Socialstyrelsens statistik. Den förändrade skillnaden mellan myndigheternas statistik beror dels på att fler dödsfall där covid-19 inte är dödsorsak fångas upp i Folkhälsomyndighetens övervakningsmått, och dels på att eftersläpningen till Socialstyrelsens statistik har ökat
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/statistik/datakallor-avlidna-covid19-210225.pdf

Han bekräftar INTE att "majoriteten av de döda MED Covid-19 dött av andra orsaker".

Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Glöm ej heller att Tegnell bekräftat att majoriteten av de döda MED Covid-19 dött av andra orsaker. Video på detta finns på FoHM:s Youtube. Jag skickar gärna länk om någon vill ha.
Senast redigerad av korrektamund0 2022-07-11 kl. 23:20.
Citera
2022-07-11, 23:33
Medlem
Citat:
Han säger ju i klartext att "och vi vet att vi har en väldigt bred…eehh…definition…på dödsfall orsakad av COVID". Och det är ju helt korrekt. Folkhälsomyndigheten HAR en bred definition "på dödsfall orsakad av COVID". Och det har ju sin förklaring. Jag har länkat till förklaringen ett dussin gånger. Här kommer den igen:

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/statistik/datakallor-avlidna-covid19-210225.pdf

Han bekräftar INTE att "majoriteten av de döda MED Covid-19 dött av andra orsaker".

Det du länkar till verkar mer vara ett försök att vederlägga Tegnells påstående i sak?
Citera
2022-07-11, 23:46
Medlem
Bolshiess avatar
Haha, helt makalöst att det 2022 finns fortfarande individer som tror stenhård på detta corona narrativ. Vakna för fan och stå upp mänskligheten rättigheter och frihet. Man blir ju mörkrädd när man ser hur tankarna snurrar hos er.
Citera
2022-07-11, 23:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Nej, så räknas det bara på FHM. Den statistiken du skall titta på är den som sammanställs av Socialstyrelsen.

Just nu är det 16,676 personer som avlidit i COVID-19. Dessa personer har inte avlidit MED COVID-19 utan AV COVID-19. Det betyder att COVID-19 är angiven som underliggande dödsorsak.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/

.

Det där är ju intressant. Vissa här vill göra gällande att skillnaden är avgrundsdjup. Jag har hela tiden sagt att skillnaden är blygsam.

Faktum är alltså att när man gör denna granskning så har alltså närmare 90% av de avlidna enligt FHM siffror faktiskt dött AV
Covid19, och inte "med". Lägg där till ett mörkertal, så undrar jag om inte FHM snarare är en underrapportering, snarare än en överrapportering rörande hur många som dött pga Covid19.
Citera
2022-07-11, 23:58
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Det du länkar till verkar mer vara ett försök att vederlägga Tegnells påstående i sak?
Absolut. Problemet är att antivaxxar-patrasket inte förstår vad som är "sak" i hans uttalande och inbillar sig att han "bekräftar att majoriteten av de döda MED Covid-19 dött av andra orsaker". Det är inte vad han säger.

Men så är ju inte antivaxxar-patrasket speciellt intelligenta heller.

Socialstyrelsen för statistik över antaler personer som avlidit i COVID-19 - och den statistiken är baserad på dödsorsaksbevis som anger den underliggande dödsorsaken. Inget annat. I det här landet VET vi med ganska stor säkerhet orsaken till att folk avlider.

Allt trams och blaj om att "majoriteten har avlidit MED COVID-19" kan man i princip stoppa i närmaste soptunna tillsammans med 99% av det som det patrasket skriver på det här forumet. Tramsblajet om att "folk som dör i biloyckor kommer med i statistiken om de testat positiva för COVID-19" kan läggas ned, det är inte så det fungerar annat än i antivaxxar-patraskets fantasifulla hjärnor.

Citat:
Socialstyrelsen mäter dödsfall genom dödsorsaksregistret. Dödsorsaksregistret uppdateras varje år enligt föreskrift. I registret ingår samtliga dödsfall i den svenska befolkningen, och från 2012 även dödsfall som inträffat inom Sveriges gränser bland personer som inte var folkbokförda i Sverige. Det är den underliggande dödsorsaken som sedan 1961 årligen presenteras i Socialstyrelsens officiella dödsorsaksstatistik. Vid varje dödsfall i Sverige ska ett dödsbevis och ett dödsorsaksintyg fyllas i av läkare. Information inkommer till Socialstyrelsen från två olika håll.

Citat:
Statistiken över dödsfall som presenteras av Folkhälsomyndigheten består av personer som har fått en laboratoriebekräftad covid-19 diagnos och är rapporterade som avlidna i databasen SmiNet. SmiNet är ett elektroniskt övervakningssystem för anmälan enligt smittskyddslagen, där såväl behandlande läkare som laboratorium anmäler information om bekräftade fall av covid-19. Smittskyddsenheten vid regionen kan också lägga till information (t ex dödsdatum) om den smittade personen i SmiNet.

Citat:
Socialstyrelsens statistik ger på lång sikt en verifierad medicinsk beskrivning av dödsorsakerna och är den officiella statistiken i Sverige vad gäller dödsorsaker
https://www.svt.se/special/articledata/3438/datakallor-avlidna-covid19.pdf
Citera
2022-07-12, 00:08
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det där är ju intressant. Vissa här vill göra gällande att skillnaden är avgrundsdjup. Jag har hela tiden sagt att skillnaden är blygsam.

Faktum är alltså att när man gör denna granskning så har alltså närmare 90% av de avlidna enligt FHM siffror faktiskt dött AV
Covid19, och inte "med". Lägg där till ett mörkertal, så undrar jag om inte FHM snarare är en underrapportering, snarare än en överrapportering rörande hur många som dött pga Covid19.
Antivaxxare VILL helt enkelt inte förstå fakta eller erkänna att de har fel. De arbetar frenetiskt för att slippa ta del av fakta som välter deras världsbild.

Citat:
De som har testat positivt för covid-19 och sedan avlider till följd av andra orsaker ingår inte i Socialstyrelsens statistik över antal döda i covid-19.

Hur många gånger har du hört raka motsatsen?
Citera
2022-07-12, 00:10
Medlem
Citat:
Absolut. Problemet är att antivaxxar-patrasket inte förstår vad som är "sak" i hans uttalande och inbillar sig att han "bekräftar att majoriteten av de döda MED Covid-19 dött av andra orsaker". Det är inte vad han säger.

Men så är ju inte antivaxxar-patrasket speciellt intelligenta heller.

Socialstyrelsen för statistik över antaler personer som avlidit i COVID-19 - och den statistiken är baserad på dödsorsaksbevis som anger den underliggande dödsorsaken. Inget annat. I det här landet VET vi med ganska stor säkerhet orsaken till att folk avlider.

Allt trams och blaj om att "majoriteten har avlidit MED COVID-19" kan man i princip stoppa i närmaste soptunna tillsammans med 99% av det som det patrasket skriver på det här forumet. Tramsblajet om att "folk som dör i biloyckor kommer med i statistiken om de testat positiva för COVID-19" kan läggas ned, det är inte så det fungerar annat än i antivaxxar-patraskets fantasifulla hjärnor.

Sakfrågan vill jag inte ge mig in i, nu åtminstone, den får du diskutera med Tegnell, men det förefaller som Socialstyrelsen i detta sammanhang är väldigt generös med att godkänna den enskilda behandlade läkarens uppfattning om dödsorsaken.
Citera
2022-07-12, 00:20
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Sakfrågan vill jag inte ge mig in i, nu åtminstone, den får du diskutera med Tegnell, men det förefaller som Socialstyrelsen i detta sammanhang är väldigt generös med att godkänna den enskilda behandlade läkarens uppfattning om dödsorsaken.
Ett dödsorsaksintyg reflekterar inte en läkares "uppfattning".
Citera
2022-07-12, 00:21
Medlem
RustyShacklefords avatar
"New study: COVID booster significantly delays end of infection"
Citat:
A new study published in the New England Journal of Medicine (NEJM) has demonstrated that people who are triple-vaccinated (boosted) against COVID recover significantly more slowly from COVID infection and remain contagious for longer than people who are not vaccinated at all.
https://www.israelnationalnews.com/news/356245

Dumt nog så länkas ej den nämnda NEJM-studien i artikeln. Så om någon vet vilken studie som syftas på så får man gärna länka i tråden.

Kan någon påminna mig om vad det var tänkt att man skulle vinna på att ta vaxx-sprutan?
Citera
2022-07-12, 00:41
Medlem
harryguccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
"New study: COVID booster significantly delays end of infection"

Kan någon påminna mig om vad det var tänkt att man skulle vinna på att ta vaxx-sprutan?

Ryggdunkar från kreti och pleti, samt en chans till att bli infertil om man önskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in