2022-07-11, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
I genomsnitt har ungefär 92 000 personer dött under 2000-talet med en topp år 2020 då drygt 98 000 avled. Under 2021 avled knappt 92 000 personer i Sverige.

Dödsorsaken är ju jäkligt osäker. Som sagt minskade ju helt plötsligt antalet som avled av t.ex. hjärt-kärlsjukdomar just när influensan kom. Troligen skulle ju just de avlidit iallafall.

2002 dog det t.ex. 95.000 trots att befolkningen var mindre. Pandemi?

Som jag skrev tidigare. "Överdödligheten" gällde enbart äldre, cirka 95% av de avlidna är över 65år. Genomsnittsinvåmaren har mycket att oroa sig för. Att oroa sig för att dö i covid behöver hen inte.

Det var 9816 registrerade döda med (inte av) Covid-19 under år 2020, men överdödligheten var enligt dig 8000 vilket inte var särskilt stor skillnad.
Totalt var det 18000 registrerade döda med Covid-19 fram till våren 2022. Du säger överdödlighet var 0 år 2021. Under 2021 var alltså skillnaden mellan antal registrerade döda och överdödligheten väldigt stor. Märkligt. Varför?

Överdödligheten blir tydligare om man bara titta på äldre. Diagram visar att det fanns överdödlighet bland äldre även under våren 2021 (under andra vågen) innan vaccineringarna kom igång.

Frågan är om det var vaccinet som räddade livet på många under tredje och fjärde vågen, eller om det var virusvarianter som inte var lika dödliga.
Citera
2022-07-11, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det dog inte fler 2020 än genomsnittet de senaste 20 åren. 12 av åren mellan 2000 och 2020 hade högre andel döda än 2020.

Lögn. Visa källa. Eller se mina och Decimal1:s tidigare inlägg i denna tråd.
Citera
2022-07-11, 15:45
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Lögn. Visa källa. Eller se mina och Decimal1:s tidigare inlägg i denna tråd.

Det där redde vi ju ut redan för något år sedan här på FB. Nej, det fanns ingen överdödlighet 2020, ännu mindre 2021.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_demografi
Citera
2022-07-11, 16:00
Medlem
Citat:
Det var 9816 registrerade döda med (inte av) Covid-19 under år 2020, men överdödligheten var enligt dig 8000 vilket inte var särskilt stor skillnad.
Totalt var det 18000 registrerade döda med Covid-19 fram till våren 2022. Du säger överdödlighet var 0 år 2021. Under 2021 var alltså skillnaden mellan antal registrerade döda och överdödligheten väldigt stor. Märkligt. Varför?

Överdödligheten blir tydligare om man bara titta på äldre. Diagram visar att det fanns överdödlighet bland äldre även under våren 2021 (under andra vågen) innan vaccineringarna kom igång.

Frågan är om det var vaccinet som räddade livet på många under tredje och fjärde vågen, eller om det var virusvarianter som inte var lika dödliga.

Det som räddade livet på oss alla verkar vara att det var ett relativt harmlöst virus.

Vaccinationen är förmodligen verkningslös:

Lite data över avlidna:
v 19:*42, varav*40 vaccade
v 20:*40, varav*37 vaccade
v 21:*26, varav*25 vaccade
V 22:*23, varav*21 vaccade
v 23:*24, varav*22 vaccade
V 24:*18, varav*16 vaccade
V 25:*20, varav*18 vaccade

Det har i statistiken sjunkit antal som dör i t.ex. hjärt-kärlsjukdomar då de istället redovisas som avlidna i covid. De skulle med största sannolikhet alltså avlidit oavsett.

Om det i snitt dött cirka 92000/år på 2000-talet och cirka 98000 under "pandemiåret" 2020 så dog det alltså ungefär 6000fler individer.

6000 är av 10.000.000 0.06%

Ta även i beaktning att ovan avlidna är statistiskt sett ungefär i 80% av fallen 80+, 10% 70+, 5% 65% och övriga 5% tillhör någon riskgrupp.

Att som frisk 0-65 åring oroa sig över att dö i detta virus är alltså i princip helt obefogat. Det är till och med som frisk i de övre ålderskategorierna statistiskt väldigt låg risk att man ska avlida av covid.
Senast redigerad av Decimal1 2022-07-11 kl. 16:29.
Citera
2022-07-11, 16:40
Medlem
Roidberts avatar
Har faktiskt själv börjat ta Covid på större allvar nu. Jag har nedsatt fertilitet och det kan tydligen bero på Covid, även om jag misstänker andra orsaker.

Kommer dock aldrig sätta på mig en munblöja.
Citera
2022-07-11, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Det där redde vi ju ut redan för något år sedan här på FB. Nej, det fanns ingen överdödlighet 2020, ännu mindre 2021.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_demografi

I den artikeln visar diagrammet "Antal födda och döda i Sverige" en tydlig röd stolpe 2020, dvs plötslig överdödlighet 2020, som sticker av jämfört med åren 2014 till 2019, men ingen överdödlighet 2021, möjligen en liten underdödlighet då. Inget enskilt år har haft en så plötslig ökning som 2020 sedan spanska sjukan 1918. Hur hög stolpen är beror på hur många års löpande medelvärde man jämför med. Du bör inte jämföra med de senaste 20 åren som MachDiamonds gjorde här ovan, för åren innan 2013 låg dödstalen konstant högre till följd av en en mer långsam utveckling som inte berodde på någon enskild epidemi.

Hur många års löpande medelvärde tycker ni att man bör jämföra med som baslinje?
Citera
2022-07-11, 17:30
Medlem
Jag ser att flera skriver om hur många i Sverige som dött MED Covid-19. Glöm ej hur detta räknas, alltså ett positivt test inom 30 dagar före dödsfallet och oavsett dödsorsak.

Glöm ej heller att Tegnell bekräftat att majoriteten av de döda MED Covid-19 dött av andra orsaker. Video på detta finns på FoHM:s Youtube. Jag skickar gärna länk om någon vill ha.
Citera
2022-07-11, 17:47
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror dig, men vad är din poäng? Min poäng är att man inte blir immun särskilt länge efter att man blivit smittad.

Jag har tagit tre sprutor, varav den sista i början av detta år. Jag har utsatts för viruset, men aldrig blivit smittad, trots att samtliga i min absoluta närhet blivit smittade. Däremot har jag känt vissa symtom, men då har jag testat mig både med snabbtest och pcr- test som samtliga visat negativt. Jag har en teori om att mitt immunförsvar snabbt kämpat ned viruset då jag haft aktivt vaccinationsskydd då jag utsatts för viruset. Misstänker starkt att jag just nu inte har något som helst skydd och därför skulle vara mottaglig om jag blev utsatt.

Poängen var att 6 månader för en spruta kanske stämmer innan man får trycka i sig en sil till. Men en genomgången infektion håller bra mycket längre än 6 månader.

Sen kan det dock vara värre för alla som tog sprutan och inte varit sjuka med grundinfektion när Omicron drog fram som duckade för dåvarande vaccinet, så det kan då bli ett kraftigare förlopp.

Jag har precis som dig känt mig krasslig till och ifrån , även haft feber vissa gånger mellan dessa två år och varje gång har jag gjort ett PCR test som visat neg.

Så visst, det kan ligga något i att du får viruset i dig men kroppen jobbar ner det väldigt snabbt vilket gör att det inte syns varken på PCR och definitivt inte snabbtester, utan att du bara känner dig vissen en dag.

När jag var sjuk sist, så gjorde jag ett snabbtest som var Neg, men gjorde ändå ett PCR dagen efter som var positivt och då hade jag realtivt hög feber 39.5 och jobbigt jädrans huvudvärk när jag gjorde snabbtestet. Lägg till att man även stambytte lägenheterna bredvid med konstant bilande (Nu ska ni tycka synd om mig)
Senast redigerad av Reidji 2022-07-11 kl. 17:51.
Citera
2022-07-11, 17:51
Medlem
Citat:
I den artikeln visar diagrammet "Antal födda och döda i Sverige" en tydlig röd stolpe 2020, dvs plötslig överdödlighet 2020, som sticker av jämfört med åren 2014 till 2019, men ingen överdödlighet 2021, möjligen en liten underdödlighet då. Inget enskilt år har haft en så plötslig ökning som 2020 sedan spanska sjukan 1918. Hur hög stolpen är beror på hur många års löpande medelvärde man jämför med. Du bör inte jämföra med de senaste 20 åren som MachDiamonds gjorde här ovan, för åren innan 2013 låg dödstalen konstant högre till följd av en en mer långsam utveckling som inte berodde på någon enskild epidemi.

Hur många års löpande medelvärde tycker ni att man bör jämföra med som baslinje?

Du missar några viktiga saker.

Du kollar på antalet döda istället för dödstal. Befolkningen har ökar ganska kraftigt senaste åren.

2013 och framåt har vi haft de lägsta dödstalen (antal avlidna per 1000 personer) sedan 1900 och det lägsta dödstalet var 2019 med 8,7 döda per 1000 personer.

Finland som hade väldigt få avlidna i Covid 19 2020 hamnade på ett dödstal på 10,0 - dvs högre än Sverige - och då låg dödstalen 8 gånger högre i Covid 19 för Sverige jämfört med Finland.

https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Finland
Citera
2022-07-11, 19:03
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Jag ser att flera skriver om hur många i Sverige som dött MED Covid-19. Glöm ej hur detta räknas, alltså ett positivt test inom 30 dagar före dödsfallet och oavsett dödsorsak.
Nej, så räknas det bara på FHM. Den statistiken du skall titta på är den som sammanställs av Socialstyrelsen.

Just nu är det 16,676 personer som avlidit i COVID-19. Dessa personer har inte avlidit MED COVID-19 utan AV COVID-19. Det betyder att COVID-19 är angiven som underliggande dödsorsak.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/

Här kan du se skillnaderna mellan de båda statistikkällorna:

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/statistik/datakallor-avlidna-covid19-210225.pdf

Här en beskrivning av de båda källorna:
https://www.svt.se/special/articledata/3438/datakallor-avlidna-covid19.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Glöm ej heller att Tegnell bekräftat att majoriteten av de döda MED Covid-19 dött av andra orsaker. Video på detta finns på FoHM:s Youtube. Jag skickar gärna länk om någon vill ha.
Nej, någon sådan video finns inte.
Citera
2022-07-11, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det här var väldigt intressant.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/108-000-nya-covidfall-om-dagen-har-rapporterats-in-i-usa/

"En ny studie baserad på hälsojournaler visar att om man får covid om och om igen, verkar öka risken att nya och ibland ihållande hälsoproblem efter en infektion. Människor som haft två eller fler dokumenterade infektioner hade mer än dubbelt så stor risk att dö och tre gånger så hög risk att bli inlagd på sjukhus inom sex månader efter deras senaste infektion".

Det här indikerar ju att det kommer bli värre. Nu när smittan sprids kraftigt igen lär ju garanterat fler och fler bli reinfekterade och hamnar då i riskgrupp för tidig död och/eller behov av sjukhusvård, men det hänger ju förstås ihop.

Har förstått under en längre tid att det finns en anledning till att Kineserna slår ned så hårt mot detta virus. De känner förstås till det här. Men intelligensreserven på Flashback tror att kinesiska myndigheter gör det för att de är ondskefulla kommunister som stänger ned för att de älskar att plåga människor...

Verkar tyvärr inte som Covid är över på långa vägar.

I utländsk media, inte minst från USA skrivs det mycket om antivirala läkemedel som en möjlighet att hantera smittspridningen. Vet inte om det är en långsiktig lösning med hänsyn till ovanstående. Noterar bara att i Sverige skrivs det egentligen ingenting om detta. Här är det mer låt-gå-mentalitet och så trycker man på att vi borde vaccinera om oss till hösten. Vet inte om det är good enough. Känns inte riktigt så, eftersom smittan sprids kraftigt här och nu. Mitt i värsta semesterperioden med sjukhus som knappt har någon personal.
ja nu skall desinformationen ut på alla kanaler vaccinet mögliga biverkningar skall döljas.
Citera
2022-07-11, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Det som räddade livet på oss alla verkar vara att det var ett relativt harmlöst virus.

Vaccinationen är förmodligen verkningslös:

Lite data över avlidna:
v 19:*42, varav*40 vaccade
v 20:*40, varav*37 vaccade
v 21:*26, varav*25 vaccade
V 22:*23, varav*21 vaccade
v 23:*24, varav*22 vaccade
V 24:*18, varav*16 vaccade
V 25:*20, varav*18 vaccade

Det har i statistiken sjunkit antal som dör i t.ex. hjärt-kärlsjukdomar då de istället redovisas som avlidna i covid. De skulle med största sannolikhet alltså avlidit oavsett.

Om det i snitt dött cirka 92000/år på 2000-talet och cirka 98000 under "pandemiåret" 2020 så dog det alltså ungefär 6000fler individer.

6000 är av 10.000.000 0.06%

Ta även i beaktning att ovan avlidna är statistiskt sett ungefär i 80% av fallen 80+, 10% 70+, 5% 65% och övriga 5% tillhör någon riskgrupp.

Att som frisk 0-65 åring oroa sig över att dö i detta virus är alltså i princip helt obefogat. Det är till och med som frisk i de övre ålderskategorierna statistiskt väldigt låg risk att man ska avlida av covid.
lika dant över hela värden expose headline. Whilst you were distracted by Boris resigning, the UK Gov. quietly published a report confirming the Vaccinated account for 94% of all COVID-19 Deaths since April, 90% of which were Triple/Quadruple Jabbed ....Whilst Trudeau had Covid-19 again, his Government revealed the Vaccinated account for 93% of COVID Deaths in Canada; 50% of which were Quadruple Jabbed
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in