2022-07-10, 21:50
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll12
Prova att se om den samtidigt som du har i åtanke att det är en film om homosexualitet.

Tjejen som Toms karaktär blir kär i kallas förresten för det könsneutrala namnet Charlie.

Edit: Tänk om det var under inspelningen av Top Gun som Tom Cruise upptäckte sig själv?

Det vore logiskt om han nämnde en sådan livsomvälvande upplevelse under minst en av de där väldigt ingående undersökningarna som scientologerna brukar göra på medlemmarna – och som naturligtvis även Tom gick igenom/utsattes för.

Haha.
Hmmm den var så ruskigt dålig fram tills jag ledsnade. Men om jag ser den med andra ögon kanske det rentav kan bli en kul filmupplevelse istället för en bra.
Citera
2022-07-10, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Haha.
Hmmm den var så ruskigt dålig fram tills jag ledsnade. Men om jag ser den med andra ögon kanske det rentav kan bli en kul filmupplevelse istället för en bra.

Jag tycker själv att filmen uppvisar en konstnärlig storhet. I början var jag nog irriterad som du, men så plötsligt förstod jag – Tony Scott använde filmen som en möjlighet att berätta om (sin) homosexualitet nästan helt öppet.

Det var då jag återbesökte hans självmord och fann till min häpenhet att Tony nyligen hade börjat träffa Tom igen – sista gången två dagar innan Tonys död.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-10 kl. 22:11.
Citera
2022-07-11, 09:54
Medlem
Tony efterlämnade ett konkret brev till anhöriga (som de aldrig avslöjat innehållet om) samt flera anteckningar av mer administrativ karaktär – som jag förstått det handlade anteckningarna mest om vilka som skulle bli kontaktade om hans död.

Tänk om Tom Cruise fanns med bland de som skulle kontaktas? Kanske med några tillhörande ord?

—————————

Wikipedia: ”Cruise was converted to Scientology by his first wife Mimi Rogers in 1986”.

Top Gun hade premiär i maj 1986.

Mer Wikipedia: ”Cruise married actress Mimi Rogers on May 9, 1987. They divorced on February 4, 1990. Rogers had grown up in Scientology and was one of its 'auditors'; they met when Cruise became one of her clients”.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tom_Cruise
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-11 kl. 10:07.
Citera
2022-07-11, 19:03
Medlem
Jag gissar att det inte finns några puss- och krambilder med Tony och Tom. Här är några från inspelningsplatser:

https://images.app.goo.gl/MD7vMJJRdnZBQQfR9

Här en bild på Tom några timmar efter dödsbeskedet:

https://images.app.goo.gl/Xr72HKdg1UwwoycM6
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-11 kl. 19:09.
Citera
2022-07-11, 19:05
Bannlyst
Om Tony Scott var gay.
Kanske han tog amfetamin.

Om han tog amfetamin kanske han fick en amfetaminpsykos
med röster i huvudet sade till honom att hoppa från en bro för han var gay
Citera
2022-07-11, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kultursprache
Om Tony Scott var gay.
Kanske han tog amfetamin.

Om han tog amfetamin kanske han fick en amfetaminpsykos
med röster i huvudet sade till honom att hoppa från en bro för han var gay

Han lämnade ju efter sig ett brev samt flera anteckningar om folk som skulle kontaktas. Kan han ha skrivit dem under en psykos?

Som jag förstått det så körde han även bil till bron, men jag har ganska dålig kunskap om psykoser och vad som är möjligt att göra under en sådan.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-11 kl. 19:15.
Citera
2022-07-11, 19:15
Bannlyst
Citat:
Han lämnade ju efter sig ett brev samt flera anteckningar om folk som skulle kontaktas. Kan han ha skrivit dem under en psykos?
Ja mycket möjligt. En psykos kan pågå under en längre tid. Behöver inte vara just droger, men stressade situationer kan utlösa psykoser. Det är vanligt med just självmordstankar under psykos. Psykos kopplade till egen sexualitet ofta.

Om det var ett oväntat självmord kanske det finns tecken på psykos. Har du letat om information om hans psykiska mående?
Senast redigerad av Kultursprache 2022-07-11 kl. 19:18.
Citera
2022-07-11, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Haha.
https://www.youtube.com/watch?v=ZF1LXL6OOsM

här har du Quention Tarantino som kockar ner det åt dig
Citera
2022-07-11, 19:19
Medlem
Citat:
Ja mycket möjligt. En psykos kan pågå under en längre tid. Behöver inte vara just droger, men stressade situationer kan utlösa psykoser. Det är vanligt med just självmordstankar under psykos.

Om det var ett oväntat självmord kanske det finns tecken på psykos. Har du letat om information om hans psykiska mående?

Offentligt verkar det iallafall inte finnas info om hur Scott mådde psykiskt.

Hans bror Ridley tyckte att Tonys död var ofattbar även efter att ha läst brevet.

Tony hade tidigare haft cancer och genomgått tuff behandling (som jag förstår det). Det kan naturligtvis vara en utlösare för depression och kanske psykos? Men borde inte Ridley då ha kunnat förstå det?

Edit: Jag ser just nu filmen för tredje gången. Det är fascinerande att hela tiden se nya detaljer i Tony Scotts underförstått sexuellt ångande regi. Han är helt orädd.

I vissa scener svettas de inblandade på ett nästan parodiskt sett. Svett och solglasögon, på män, gillade Tony.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-11 kl. 20:08.
Citera
2022-07-11, 19:52
Medlem
boqpods avatar
Citat:

Haha,
Kan bli en omtitt.
Till stor del eftersom den är så hyllad bland “amendment-amerikaner”. Eller Top gun kanske ses som en bögfilm i bibelbältet? Isåfall har det gått mig förbi.
Citera
2022-07-11, 20:38
Medlem
(Varning för möjlig övertolkning)

Toms karaktär till ”Charlie”: Do you always get what you want?

Charlie, medan hon häller upp vin åt dem båda: Not always… Yeah maybe (Skrattar).

Varje gång jag ser scenen tänker jag på Tony – att han var den som ursprungligen sa ”Yeah maybe” när Tom frågat honom samma sak under ett privat möte innan scenen spelades in.

——————

Citat:

NU fattade jag till slut Charlies (Kelly McGillis) märkliga klädval i hiss-scenen, som Tarantino pratade om. Han har ju rätt! Hon imiterar ”Iceman” (Val Kilmer) i tävlingen mellan dem om att få ligga med Maverick (Tom Cruise).

——————

Andrepiloten Goose (Anthony Edwards) till piloten Maverick under flygövning: ”Holy shit, we’re head to head. I can’t believe we’re doing this”.

Direkt efteråt en utanför-duschen-scen i omklädningsrummet med många bara överkroppar, bland annat Maverick, Iceman och till och med Goose (t-shirt under volleybollen). När Goose lämnar omklädningsrummet vidrör han Maverick lätt på axeln.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-11 kl. 21:37.
Citera
2022-07-11, 22:08
Medlem
Citat:
Andrepiloten Goose (Anthony Edwards) till piloten Maverick under flygövning: ”Holy shit, we’re head to head. I can’t believe we’re doing this”.

Direkt efteråt en utanför-duschen-scen i omklädningsrummet med många bara överkroppar, bland annat Maverick, Iceman och till och med Goose (t-shirt under volleybollen). När Goose lämnar omklädningsrummet vidrör han Maverick lätt på axeln.

De två första gångerna jag såg filmen så utgick jag från att Anthony Edwards t-shirt-bärande i volleybollscenen berodde på att Tony Scott inte tyckte att han såg tillräckligt bra ut.

Men AE ser faktiskt vältränad ut i filmen och utanför-dusch-scenen visade att det inte fanns något att skämmas för.

Det här kan eventuellt ha varit ett lika konstnärligt som fräckt grepp av Tony:

När de spelade volleyboll var Goose ännu inte lika ”erfaren” som de andra killarna (ni förstår vad jag menar) och därför bar han t-shirt (vit).

Men så skedde ”I can’t believe we’re doing this”. Direkt efter åker tröjan av…

——————

Vid anmärkningsvärt många tillfällen i filmen sker lätta beröringar mellan män.

——————

Wolfman (Barry Tubb): https://images.app.goo.gl/qnEN3jNcG5o1pzMY6

Mer Wolfman: https://images.app.goo.gl/jyttQt9dCF3jQE89A
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-11 kl. 22:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in