2022-07-12, 16:12
Medlem
Scenen i omklädningsrummet efter duschen är en av de mest fascinerande i hela Top Gun.

Iceman och Maverick intar något märkliga positioner. Bilden närmast nedan är från början av scenen. Iceman längst till vänster.

https://images.app.goo.gl/f6a6wXCTtnqKweqp9

Nedan Maverick och Goose innan den lätta axelberöringen när Goose går iväg. Maverick har då samma positionering som på bilden.

https://images.app.goo.gl/Yr4YwM1dYk2i9zj18

Skådespelarna måste ha förstått att de var med i en gayfilm. Kanske inte minst Val Kilmer vars Iceman med en rad miner och blickar visar sin attraktion för Maverick.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-12 kl. 16:41.
Citera
2022-07-12, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll12
Scenen i omklädningsrummet efter duschen är en av de mest fascinerande i hela Top Gun.

Iceman och Maverick intar något märkliga positioner. Bilden närmast nedan är från början av scenen. Iceman längst till vänster.

https://images.app.goo.gl/f6a6wXCTtnqKweqp9

Nedan Maverick och Goose innan den lätta axelberöringen när Goose går iväg. Maverick har då samma positionering som på bilden.

https://images.app.goo.gl/Yr4YwM1dYk2i9zj18

Skådespelarna måste ha förstått att de var med i en gayfilm. Kanske inte minst Val Kilmer vars Iceman med en rad miner och blickar visar sin attraktion för Maverick.
Det jag menar med Tonys självmord är att Gay kanske bara var det första han upptäckte att han var.
En psykos med pederast som sexualitet kan faktiskt få människor att ta livet av sig.
Han verkar i alla fall brottas med sin sexualitet.

om vi nu ägnar oss åt att spekulera över ett självmord och så trådens karaktär
Citera
2022-07-12, 18:02
Medlem
boqpods avatar
Tony Scotts
TOP GUN (1986)
Den här tråden kanske ändå är något på spåren.

Nu 36 år senare har jag precis sett den för första gången! Vad blir domen?
- Skitfilm.
Kan köpa att man 1986 fascinerandes av filmens flygscener, dessa måste ha varit storslagna för sin tid.
Men i övrigt är filmen ett riktigt sömnpiller.

Vad som däremot gav filmen någon form av underhållningsvärde var det faktum att regissören Tony Scott fullkomligt strösslade homosexualitet över hela filmen.
Filmens ”homoerotiska” porträttering har helt gått mig förbi. Fram tills alldeles nyligen.
Trots att jag inte hade sett den, har filmen för mig alltid varit synonym med någon slags amerikanskt patriotism och en hyllning till U.S Airforces. God bless America!

Nåväl, efter att ha ledsnat efter en kvarts tittande första gången gav jag filmen en ny chans för ett par timmar sedan, efter att ha läst lite i denna tråd.
Men den här gången skulle jag se filmen utifrån vad den är! (”Homoerotisk”). Och håll i hatten, Oh’boy, vad bögig den är 😂.

Roade mig med att skriva ner uppenbara ”bögreferenser” under första halvan av filmen.
Observera att jag varken är homosexuell eller homofob på något sett!

Citat:
Så håll i hatten, här kommer några uppenbara delar ur filmens första 40? Minuter.
👉🏻👈🏻

Den här dragkampen mellan hetero och homo genomsyrar hela filmen. Det antyds att man måste knulla sig uppåt i hierarkin. (Som enbart består av män). Den här ”dragkampen”, återspeglar den verkliga händelser i Tony Scotts liv? Det hade inte varit konstigt.
Vad som däremot ÄR konstigt är det faktum att den här filmen inte ses med total avsky från alla kristna amerikaner som älskar sitt (bögfria) USA. HUR har den här filmens budskap gått dem förbi?
Citera
2022-07-12, 21:36
Medlem
En sång i filmen som sjungs av Goose och Maverick, delvis på tu man hand (förutom lilla ungen på pianot) och delvis tillsammans med sina respektive flickvänner, är ”Great Balls of Fire”.

Förutom att originalsångaren Jerry Lee Lewis skapade skandal när han gifte sig med en 13-årig flicka så är ju sången i sig vågad.

https://auralcrave.com/en/2019/05/12/great-balls-of-fire-the-rise-and-fall-of-jerry-lee-lewis/

”Great Balls of Fire told, through the many allusions and ambiguities that were typical of early rock ‘n roll songs, a story of sex between two novice lovers, aware they were doing something forbidden, but who were unable to stop”.

Här är sångtexten:

Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-12 kl. 22:14.
Citera
2022-07-13, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Tony Scotts
TOP GUN (1986)
Den här tråden kanske ändå är något på spåren.

Nu 36 år senare har jag precis sett den för första gången! Vad blir domen?
- Skitfilm.
Kan köpa att man 1986 fascinerandes av filmens flygscener, dessa måste ha varit storslagna för sin tid.
Men i övrigt är filmen ett riktigt sömnpiller.

Vad som däremot gav filmen någon form av underhållningsvärde var det faktum att regissören Tony Scott fullkomligt strösslade homosexualitet över hela filmen.
Filmens ”homoerotiska” porträttering har helt gått mig förbi. Fram tills alldeles nyligen.
Trots att jag inte hade sett den, har filmen för mig alltid varit synonym med någon slags amerikanskt patriotism och en hyllning till U.S Airforces. God bless America!

Nåväl, efter att ha ledsnat efter en kvarts tittande första gången gav jag filmen en ny chans för ett par timmar sedan, efter att ha läst lite i denna tråd.
Men den här gången skulle jag se filmen utifrån vad den är! (”Homoerotisk”). Och håll i hatten, Oh’boy, vad bögig den är 😂.

Roade mig med att skriva ner uppenbara ”bögreferenser” under första halvan av filmen.
Observera att jag varken är homosexuell eller homofob på något sett!

👉🏻👈🏻

Den här dragkampen mellan hetero och homo genomsyrar hela filmen. Det antyds att man måste knulla sig uppåt i hierarkin. (Som enbart består av män). Den här ”dragkampen”, återspeglar den verkliga händelser i Tony Scotts liv? Det hade inte varit konstigt.
Vad som däremot ÄR konstigt är det faktum att den här filmen inte ses med total avsky från alla kristna amerikaner som älskar sitt (bögfria) USA. HUR har den här filmens budskap gått dem förbi?

Kul att du också reagerat på filmens innehåll. Jag hade själv inte reflekterat över ljuden under volleyboll-matchen och du kan nog vara något på spåren med hur Tony kan ha tänkt.

Jag är ju oändligt fascinerad över alla friheter Scott tar sig i sin regi av filmen.

Naturligtvis fanns ett manus som andra skrivit och som behövde följas (oklart hur noga) men Tony, med sin kreativa talang, såg till att manuset förvandlades till ett verktyg för hans gayvision av filmen.

Jag har ännu inte sett Days of Thunder (1990) där Tony och Tom fortsatte samarbetet, men jag kan inte tänka mig att Scott var lika fri där.

Och vid den tidpunkten hade Cruise sugits in ordentligt i scientologerna så det fanns nog en mur då mellan Tom och Tony, och kanske var det därför samarbetet upphörde?

Ni som sett Tarantinos genomgång (i spelfilm) om Top Gun, la ni märke till hur försiktiga hans formuleringar var kring de inblandade i filmen? Han undviker tex helt att nämna Tony Scott utan pekar istället desinformativt på manuset.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-13 kl. 16:05.
Citera
2022-07-13, 16:03
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll12
En sång i filmen som sjungs av Goose och Maverick, delvis på tu man hand (förutom lilla ungen på pianot) och delvis tillsammans med sina respektive flickvänner, är ”Great Balls of Fire”.

Då är väl vollebollscenens musik ännu mer gay - ”Playing with the boys”….
Senast redigerad av SnakePlisssken 2022-07-13 kl. 16:06.
Citera
2022-07-13, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Då är väl vollebollscenens musik ännu mer gay - ”Playing with the boys”….

Hur tusan kunde jag missa det? Enda förklaringen är att jag varje gång blir uppslukad av det som händer i bild trots att jag egentligen inte är lagd åt det hållet.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-13 kl. 16:23.
Citera
2022-07-13, 17:27
Medlem
Wikipedia om Kenny Loggins låt Playing with the Boys, som han (om jag förstår det rätt) skrev specifikt för Top Gun:

Per Loggins's memoir, the song was a hit among gay nightclubs. Spin magazine's interviewer Jonathan Cohen called it "a sort of gay anthem”.

https://en.wikipedia.org/wiki/Playing_with_the_Boys

Det är oklart vilka eventuella textönskemål Tony Scott kan ha haft innan Kenny Loggins startade arbetet med sången.

Här är texten till Playing with the Boys:

Sången är ett exempel på vilken kreativ frihet som Tony Scott, här via Kenny Loggins beställnings-verk, hade under arbetet med Top Gun.

Undrar om sången fanns klar redan när Tony var nära att sparkas för volleyboll-scenen? Själv tycker jag att det är en jättebra låt men jag är ju Top Gun-skadad.

Här är en dålig musikvideo där material från filmen undviks. Istället tröjor på och inomhus när kvinnor spöar män i volleyboll: https://youtu.be/M3cd0zxd7EU
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-13 kl. 18:27.
Citera
2022-07-13, 21:59
Medlem
I ett försök att djupare förstå mig på Tony Scott ser jag just nu hans långfilms-regidebut The Hunger (1983) med bland annat David Bowie och Susan Sarandon.

Jag har bara kommit en bit in i filmen och hade egentligen inte tänkt skriva något ikväll men måste dokumentera detta direkt.

En tjej på kanske typ 14 år(?) och som ser ut typ exakt som Taylor Hanson vid tiden för Mmmbop dyker upp i filmen.

Bild på Taylor så ni förstår: https://images.app.goo.gl/5qE2vthrFmrioxKD7

Ärligt talat så trodde jag först att det var en kille. Jag får direkt en vagt orolig känsla.

Någon minut senare, med fiol i handen, efter att ha lirat klassisk musik med Bowie och Catherine Deneuve, konverserar tjejen (Alice) med CD som berättar om makens sömnlöshet.

Alice säger då:

– Want some ludes? I got some in my case.
– What?
– Quaaludes.
– Alice.
– I stole them from my stepmother.
– Alice!
– She doesn’t care, she gets them by the gross. She’s got every pill ever invented. She collects them.

Om jag inte är helt ute och cyklar så var Quaaludes Bill Cosbys favorit-piller att lura i sina offer.

Jag pausar här.

Kort återkomst: Alice blev en stund senare ett brutalt offer för Bowie som spelar en vampyr med hälsoproblem.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-13 kl. 22:40.
Citera
2022-07-14, 11:59
Medlem
En viktig detalj för mig att få veta är om Quaaludes förekom även i boken The Hunger (Whitley Strieber) som filmen bygger på.

Jag har inte tillgång till boken och har inte hittat någon info på nätet om det.

Filmen The Hunger är jäkligt artsy fartsy och är inte helt lätt att ta sig igenom. Jag var tvungen att läsa handlingen på Wikipedia för att fatta vad som egentligen hände.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-14 kl. 12:04.
Citera
2022-07-14, 12:12
Medlem
Så här ser min nuvarande teori ut:

Tony Scott och Tom Cruise hade börjat träffas igen och det gillades inte alls av scientologerna, eftersom Tom var/är deras viktigaste affischnamn. Om han plötsligt kommit ut ur garderoben hade det nog setts som en katastrof inom rörelsen.

För att Tom inte skulle få några ”dumma” idéer behövde Tony stoppas/tystas och metoden som valdes var att hota honom med att låta Tonys anhöriga ta del av en hemsk sanning från Tonys förflutna som scientologerna grävt fram med sina stora resurser.

Kan Tony ha haft en ”Cosby-period” i sitt liv där han lurade i offer (tonåringar?) Quaaludes och sedan utnyttjade dem sexuellt?

Tony kan ha blivit hotad med att detta skulle komma fram om han inte omedelbart slutade träffa/kontakta Tom Cruise.

Och Scott kan då ha blivit så knäckt av vetskapen att detta blivit framgrävt att han hoppade från en bro.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-14 kl. 12:31.
Citera
2022-07-14, 15:02
Medlem
Ingår Quaaludes normalt bland det som finns med under en filminspelning? Jag frågar eftersom jag sprang på denna info om inspelningen av True Romance (1993) som regisserades av Tony och skrevs av tidigare nämnde Quentin Tarantino.

Citat:
Sadly for [Michael] Rapaport, being on a rollercoaster didn't really fit with his constitution, and he ruined the first take by vomiting. To get through it, the film-makers decided drugs were the only option:

"The second time, they sedated me. Some shots show me smiling because I'm drugged out of my mind, and some show me crying because I honestly thought I was going to crap."
Director Tony Scott later admitted the extent of what Rapaport took:

"Pinchot was s****ing himself, and Rapaport was so scared that he dropped a bunch of Quaaludes and couldn't say his lines."

https://whatculture.com/film/10-more-actors-who-got-high-to-shoot-their-movies?page=7

Wikipedia om Quaaludes (Methaqualone):
Citat:
The rights to Quaalude were held by the JB Roerig & Company division of Pfizer, before the drug was discontinued in the United States in 1985, mainly due to its psychological addictiveness, widespread abuse, and illegal recreational use.

https://en.wikipedia.org/wiki/Methaqualone

Men någon hade alltså kvar Quaaludes åtta år efter förbudet när True Romance gjordes. Vem kan det ha varit? Om det var Tony och det går att bekräfta skulle jag se det som en smoking gun.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-14 kl. 15:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in