Citat:
Ursprungligen postat av
Frosten.Patron
De har fått extremt och oförtjänt mycket mediatid de senaste >10 åren, på bekostnad av all annan sport.
Det har också varit pinsamt uppenbart att det funnits en agenda i svensk media kring detta, där det ska hyllas, kritiska röster ska tystas och bisarra, återkommande artiklar kring lönerna i damfotbollen där de konstant jämförts med herrarna. När det gäller själva spelet har det dock gång på gång poängterats att man inte ska jämföra de båda.
Att en överväldigande majoritet är homosexuella (och gärna exponerar detta, kräver kaptensbindel i pride-färgerna osv) är faktiskt både väldigt märkligt men också humoristiskt.
Att man inte sällan är tillsammans med lagkamrater eller motståndare, hämmar säkert även sportens utveckling där heterotjejer lär känna sig väldigt obekväma i de situationer som uppstår.
Jag minns vittnesmål från #metoo som lät som rena sexnoveller från fantasin, där man hade sex med motståndare efter matchen i omklädningsrummen.
Jag hoppas att damfotbollen fortsätter att utvecklas både spelmässigt och i professionellt agerande utanför planen.
Det svenska damlandslaget i fotboll har tagit OS-silver 2016 och 2020, samt VM-brons 2011 och 2019. Men du anser alltså att de har fått för mycket uppmärksamhet i media på bekostnad av andra idrotter? Herrlandslaget har väl ändå fått betydligt mer medial uppmärksamhet än damerna, trots sämre resultat? Så man kan ju tycka att det i så fall borde finnas en ännu större motvilja mot herrlandslaget av just den anledningen.
Kan du ge några konkreta exempel på svenska landslag med likvärdiga/bättre mästerskapsmeriter under det senaste dryga decenniet, som har drabbats negativt av fotbollsdamernas exponering i media?
Att damerna vill kunna leva på sin idrott, som elitsatsande, kan jag förstå, och är knappast något som kommer ruinera herrfotbollen på sikt - man planerar ju att bygga ett nationellt fotbollscenter för närmare miljarden inom bara några år...
Är det några inom landslagsverksamheten som har uttryckt sitt missnöje över den regnbågsfärgade kaptensbindeln, eller vad är det som gör dig upprörd? Har du missat att Manuel Neuer har burit regnbågsbindeln under landskamper med det tyska herrlandslaget? Även
UEFA har anammat regnbågsfärgerna på sin logga:
https://cached-images.bonnier.news/gcs/di-bilder-prod/mly/4c41ba04-29cd-4319-9680-ff1cbcf03510.jpeg?output-quality=80&output-format=auto&resize=1920px:1080px
Inom idrotten är det nog en betydligt större andel hbtq-personer än heterosexuella som
"lär känna sig väldigt obekväma" och den där #metoo kommentaren låter mest som dina egna fantasier i ämnet, så den avfärdar jag som rent trams om du inte kan länka till någon trovärdig källa.