Citat:
Ursprungligen postat av
Newaccount123
Lokal media måste lyfta detta och pressa socialtjänsten om vilka beslut som tagits och vilka insatser som gjorts i samband med föregående års överfall samt de rapporter som skickats från skolan.
Men socialtjänsten kommer så klart mörka detta och hävda sekretess. De är dock ansvariga för att en liten flicka nu ligger nedsövd på NUS!
Jag tänker att socialnämnden som är ytterst ansvariga måste ställas till svars!
Fler än du har kommit med den typen av åsikter och jag har försökt "rätta" när jag ser det - men även om man lätt tror att det är socialttjänsten som har ansvar för att det inte gjorts några synliga åtgärder så är det faktiskt sannolikt inte deras fel.
Även om de får larm om att en person skulle vara en fara för omgivningen så har inte socialtjänsten några verktyg för att "fänglsa" en person som inte utgör en fara för sig själv. Det felciteras ofta i den här tråden en paragraf tagen från LVU (lagen om vård av unga) som åberopas, men den korrekta paragrafen gör det tydligt att det bara kan komma på tal med tvångsåtgärder om den unge personen utgör en fara för sig själv.
Det som skulle ha hänt (och kanske för all del har hänt, det är ju normalt tysdnadsplikt kring ärenden av liknande slag) vore en psykiatrisk utredning för att se om eventuellt BUP eller annan psykiatri skulle vidta tvångsåtgärder. Socialtjänsten kan endast skriva och be om en sådan, men det är vanligare med att vi får in sådant via polis.