2022-07-11, 11:24
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkentinken
Jag kommenterade enbart vad som påverkar massmedias rapportering av de båda fallen.
Tror knappast att han blir mindre våldsbenägen av en helsida på Aftonbladet. Håller däremot med dig helt att han inte kommer att bli botad varesig av samtal på soc eller fängelse.
Så då tycker du att han ska få springa fritt i samhället och få fortsätta? Jävla vänstervridet tänk du har. Eftersom han inte är svensk så ska han och familjen sättas på ett flyg HEM till Afrika.
Citera
2022-07-11, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syclone71
Han är ingen typisk skidåkare om du frågar mig.

https://twitter.com/Kunskaparen1/sta...108675/photo/1

Så denna knubbiga neger påstår alltså att han är 12 år gammal?
Citera
2022-07-11, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Så när han var 11 år överföll han en 19-årig kvinna? Hur gick det för henne? Blev hon misshandlad? Eller lyckades hon försvara sig? Nu 2 år senare....

Nej nej, det var ETT år sedan, den 19e juni 2021.

https://norran.se/nyheter/skelleftea...gligt/lz2k8zql
Citera
2022-07-11, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newaccount123
Lokal media måste lyfta detta och pressa socialtjänsten om vilka beslut som tagits och vilka insatser som gjorts i samband med föregående års överfall samt de rapporter som skickats från skolan.

Men socialtjänsten kommer så klart mörka detta och hävda sekretess. De är dock ansvariga för att en liten flicka nu ligger nedsövd på NUS!

Jag tänker att socialnämnden som är ytterst ansvariga måste ställas till svars!

Fler än du har kommit med den typen av åsikter och jag har försökt "rätta" när jag ser det - men även om man lätt tror att det är socialttjänsten som har ansvar för att det inte gjorts några synliga åtgärder så är det faktiskt sannolikt inte deras fel.

Även om de får larm om att en person skulle vara en fara för omgivningen så har inte socialtjänsten några verktyg för att "fänglsa" en person som inte utgör en fara för sig själv. Det felciteras ofta i den här tråden en paragraf tagen från LVU (lagen om vård av unga) som åberopas, men den korrekta paragrafen gör det tydligt att det bara kan komma på tal med tvångsåtgärder om den unge personen utgör en fara för sig själv.

Det som skulle ha hänt (och kanske för all del har hänt, det är ju normalt tysdnadsplikt kring ärenden av liknande slag) vore en psykiatrisk utredning för att se om eventuellt BUP eller annan psykiatri skulle vidta tvångsåtgärder. Socialtjänsten kan endast skriva och be om en sådan, men det är vanligare med att vi får in sådant via polis.
Citera
2022-07-11, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Kan det helt enkelt röra sig om en svår förlossning som givit GM en hjärnskada om det är killen på bilden. Så kanske han var stor redan när han skulle ut, lite syrebrist vid födseln kan ju ställa till det eller att han blev tappad i backen (bakom en vagn) när han var liten ?

Sånt kan hända vem som helst men sämre förlossningsvård i födelselandet kan bidra till fler fall med skador och kanske lokala virus/sjukdomar också spelar in så som malaria och fästingburna virus. Bara en tanke för att breda debatten i tråden.

Sen kan uppväxt utan sin far också bidra, hormoner och iska han inte vet var han ska rikta den ?

Mobbing pga vikt/utsende kanske gjort honom till en i"nce"l som hatar kvinnor ?

Känns som att det finns många frågor att reda ut här varför gossen hamnade så snett i livet..

Nää, lite saft och bulle på det så löser det sig nog.
På vilken sida i tråden finns bilden?
Citera
2022-07-11, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Är väldigt sällan socialen eller myndigheter granskas i sömmarna överhuvudtaget, är isåfall i form av aktivism (ex. asylsnyft) eller ifrågasätta värdegrunden (ex. sexism inom försvaret). Är väl uppdrag granskning då som bl.a. rapporterade om våldtäkter på sis-hem, och killen som var inlåst på lss-hem i skogen.
Hur skall de granskas och vem skall rapportera? Allt är idag under sekretess och de sk journalister som finns kvar är bara PK-pajaser som vet att de skall svamla om under 15 år när flickan endast är 10 år.

Lamotte gav upp till slut och utan Fb eller annan Alternativ media skulle vi bada, dricka öl och plocka blåbär samt tro det var ett spöke vi sett och en ryss som hoppat över sjön och spanat in TV masten.

Så bottenlös naiv är svensken idag. "Jag såg inget när jag handlade förra veckan och på TV visade de melodifestivalen igår, det var så vackra kläder," hör jag från min släkt bortom haven, tack o lov!
Citera
2022-07-11, 11:32
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskbygge
Fler än du har kommit med den typen av åsikter och jag har försökt "rätta" när jag ser det - men även om man lätt tror att det är socialttjänsten som har ansvar för att det inte gjorts några synliga åtgärder så är det faktiskt sannolikt inte deras fel.

Även om de får larm om att en person skulle vara en fara för omgivningen så har inte socialtjänsten några verktyg för att "fänglsa" en person som inte utgör en fara för sig själv. Det felciteras ofta i den här tråden en paragraf tagen från LVU (lagen om vård av unga) som åberopas, men den korrekta paragrafen gör det tydligt att det bara kan komma på tal med tvångsåtgärder om den unge personen utgör en fara för sig själv.

Det som skulle ha hänt (och kanske för all del har hänt, det är ju normalt tysdnadsplikt kring ärenden av liknande slag) vore en psykiatrisk utredning för att se om eventuellt BUP eller annan psykiatri skulle vidta tvångsåtgärder. Socialtjänsten kan endast skriva och be om en sådan, men det är vanligare med att vi får in sådant via polis.

Någon har dock ansvar. Oavsett vilken instans, så finns en kännedom och någon form av journal om pojken, och vi lever i ett samhälle där någon någonstans har sett till så att denna pojke kunnat begå övergrepp, betett sig avvikande och våldsamt, överfallit en kvinna i en gångtunnel och ändå kunnat röra sig fritt trots riskerna. Sverige har en historia av att aldrig utkräva ansvar, men det får vara nog med det.
Citera
2022-07-11, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Tack för att ett mycket bra inlägg. Sansat och sakligt utan rasistiska värderingar och fördomar till skillnad mot för många andra

Fast generellt finns det väldigt mycket forskning på IQ som på gruppnivå säger något helt annat.

Att gärningsmannen är på fri fot är extremt och påvisar vårt samhälles totala ointresse för att förhindra våldsdåd och att det hos många myndigheter finns ett totalt ointresse för att de medvetet medverkar till att offra människor för humanismens skulle.
Citera
2022-07-11, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Gissningarnas kung, hör jag.
Jag har ”högfungerande autism”. Jag har många vänner, välbetalt jobb, fin bil, sambo och allt därtill. Jag fungerar helt normalt.

Och i övrigt; definiera ”helt normalt”…?

Varför ska du ha en diagnos om du fungerar helt normalt (som övriga)? Normalt = enligt rådande normer, det dominerande outtalade men önskade beteendet. Men vet att vissa med diagnosen kan vara lite svartvita.. Och vi är helt off topic.
Citera
2022-07-11, 11:36
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Tack för att ett mycket bra inlägg. Sansat och sakligt utan rasistiska värderingar och fördomar till skillnad mot för många andra
Det hade väl förfan inte spelat någon roll om det vore en svensk som gjort det. Han hade varit lika hatad. Tyvärr kan vi inte utvisa etniskt svenska, men hoppas att vi kan göra det nu. Lägg ner era jävla snyft historier om hur bra bidragstagande lyxmigranter är som kommer hit och begår brott. Tror ni att flickans familj vill att han ska vara i det här landet?
Citera
2022-07-11, 11:38
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdis12
En liten flicka är hittad naken i skogen på Morö backe i Skellefteå.
Nån som vet mer?

Var hon död eller levande? Eller bara misshandlad?
Nuvarande rubriksättning är väldigt konstig.
Citera
2022-07-11, 11:40
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av astralflygaren
Nej nej, det var ETT år sedan, den 19e juni 2021.

https://norran.se/nyheter/skelleftea...gligt/lz2k8zql

Sjukt. Måtte han låsas in för gott nu. Men det går väl inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in