2022-07-10, 14:40
Medlem
Xedomes avatar
Synd att avsnitt 2, säsong 1 av 'Svenska fall för FBI' inte går att se på tv4. Någon ljudupptagning från rättegången annat än snuttifierat tycks inte finnas heller. Värdelöst. Letat efter transkriberat istället (i sin helhet) redan nu, men utan framgång.

Min uppfattning om OW utifrån allt tillgängligt material, tycker jag fortfarande pekar mot sjukdom / psykisk störning. Antisocial personlighetsstörning tror jag inte på, såsom utarbetat ifrån Hares kriterier för psykopati. Möjligen Npf. Frånvaron av empati gnager.
Citera
2022-07-10, 14:45
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
/... /
Olof är svårt sjuk enligt mig, 4 effektiva år på Saltvik ger honom bara glädje

Mitt intryck också. (Överraskande nog, har tidigare delar av tråden faktiskt bringat ngn ynka mån av klarhet för mig, i fråga om hur hans medvetande fungerar).

Hoppas på ett snabb process nu för familjens skull. Väntan och ovisshet, nya besked i etapper - måste ha inneburit ett helt omänskligt lidande.
Senast redigerad av Xedome 2022-07-10 kl. 14:57.
Citera
2022-07-10, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Kanon, tackar!

Mycket jiddrande om ovidkommande saker & OT.
Min övertygelse, att motivet finns längre bak i tråden i egen hög person. Jag antar dock att han häktats med fulla restriktioner, vilket borde göra det svårt att surfa på nätet.

Allt tyder på en fällande dom och för familjens skull är det avgörande. Nu får de fanemej se till att jobba på ordentligt, så vi har ett korrekt domslut 19/7! Dvs. fälld, givetvis.

Högsta domstolen kommer sannolikt att neka prövningstillstånd i det här fallet.

Om HR friar ytterligare en gång tror jag HD beviljar prövningstillstånd. Dock inte vid fällande dom.

/C
Citera
2022-07-10, 18:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det hade nog inte givit dem någon upprättelse,däremot hade Rune själv hamnat i finkan. De stackars föräldrarna har verkligen lidit nåt fruktansvärt man känner en enorm sympati för dem. Det hade inte varit konstigt eller klandervärt om Rune kört över Olof.

Rent juridiskt hade det dock varit en annan femma, och Rune hade fått skaka galler, vilket inte främjat någon.

Dessutom- om det skulle vara så att Olof faktiskt var oskyldig (knappst troligt) så hade Rune kört ihjäl en oskyldig. Så den risken vågade han nog inte ta även om han är (liksom jag) övertygad om Olofs skuld.

Dessutom sa ju Rune att om han gjorde det så skulle han inte vara bättre än Olof, vilket också är en god poäng om något.
Citera
2022-07-10, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cricko73
Om HR friar ytterligare en gång tror jag HD beviljar prövningstillstånd. Dock inte vid fällande dom.

/C

Vad i detta fallet skulle vara av intresse för Högsta Domstolen att ta upp menar du??
Citera
2022-07-10, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Vad i detta fallet skulle vara av intresse för Högsta Domstolen att ta upp menar du??

Jag TROR att OM OW blir frikänd (OBS gud förbjude) så kommer givetvis åklagaren att överklaga, begära prövningstillstånd i HD och eftersom HD mer eller mindre på vanligt folks språk sagt till HR.

"Nu har ni beviset som saknades -98, sätt han!" Så kommer de även att bevilja prövningstillstånd och ta hand om saken själva.

Jag TROR det oavsett hur ovanligt och omöjligt det må vara enligt alla förståsigpåare att det är en möjligt scenario.

GW yttrade sig i liknande termer men givetvis har ju även han fel titt som tätt i hur saker och ting utkommer i Sveriges rättssalar.

Kom ihåg att detta fall har varit SK "polisiärt uppklarat" i väntan på DNA-tekniken.

/C
Citera
2022-07-10, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskarn111
Jag måste fråga, Är det så här slappt i rättegångar i Sverige? Det känns som han bara sitter och berättar en historia och åklagarens lyssnar snällt. Han blir inte pressad någonstans och sedan går dom igenom förhören och sedan är det slut.

Åklagaren låter mest snäll mot honom och accepterar allt han säger. någon enstaka gång så frågar hon om han vill att man ska tro på det han säger men inget mer än så.

Ett försök att pressa karln med "varför lämnade du inte ut pengar till dem om de nu var så farliga" han svarar att han inte ville ge dom pengar för hans mamma skulle se det och så var den saken utagerad.. LAMT av åklagaren!

Det finns massor av liknande tillfällen när man kan sätta tvivel i hans berättelse men INGET sker..

Är sjukt besviken.. han är en mördare men åklagaren låter som en jävla dagisfröken.

Först och främst får du nog komma ihåg att detta är en gubbe som nekat i sten i 26 år. Så chansen att få honom att erkänna eller komma med nya uppgifter, genom "att pressa honom" är ju NOLL.

Givetvis handlar mycket av detta om taktik. Om en åklagare säger emot, misskrediterar den tilltalades historia och är otrevlig så riskerar man ju att den tilltalade sätter sig på tvären och slutar att svara eller svarar kort och detaljlöst. Givetvis är det bättre att låta den tilltalade "lägga ut texten" och själv snärja in sig i sina lögner och ramla i fällan - Och därefter kan åklagaren i lugn och ro slå hål på det den tilltalade sagt, endera genom motfrågor och/eller i den slutliga pläderingen. Så jag skulle säga att detta, by the book, följer hur ett polisförhör eller domstolsförhör brukar och skall gå till.
Citera
2022-07-10, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cricko73
Jag TROR att OM OW blir frikänd (OBS gud förbjude) så kommer givetvis åklagaren att överklaga, begära prövningstillstånd i HD och eftersom HD mer eller mindre på vanligt folks språk sagt till HR.

"Nu har ni beviset som saknades -98, sätt han!" Så kommer de även att bevilja prövningstillstånd och ta hand om saken själva.

Jag TROR det oavsett hur ovanligt och omöjligt det må vara enligt alla förståsigpåare att det är en möjligt scenario.

GW yttrade sig i liknande termer men givetvis har ju även han fel titt som tätt i hur saker och ting utkommer i Sveriges rättssalar.

Kom ihåg att detta fall har varit SK "polisiärt uppklarat" i väntan på DNA-tekniken.

/C

Högsta Domstolen har visserligen sagt att utifrån bevisläget då och vad Hovrätten (1998) skrev i sina domskäl, så är det sannolikt att Hovrätten hade dömt O.W, om dom hade haft den bevisningen som finns idag. Men dom har ju också i samma resonemang uttryckt: "Det nya beviset ger inte något svar på frågorna om hur och när Malin Lindström berövades livet. Däremot medför det att flera av de omständigheter och bevis som åberopades i hovrätten får en annan betydelse".

Vad Högsta Domstolen "egentligen tycker" om det enskilda/aktuella fallet är helt irrelevant. För Högsta Domstolens uppdrag är INTE att kontrollera att domar som överklagas är korrekta och riktiga. Utan HD:s uppdrag är att ta upp fall där det behövs juridisk vägledning och prejudikat. Därutöver kan dom också ta upp fall där synnerliga skäl föreligger som t ex grova rättegångsfel och liknande. Så frågan kvarstår: Vad av prejudikatvärde alt. vilka synnerliga skäl finns för att HD skulle ta upp detta fallet?
Citera
2022-07-10, 20:16
Medlem
Xedomes avatar
Överväldigande bevisning, synnerligen bindande bevis, vallningen.. *
Finns ju definitivt incitament för att överpröva målet, om GM mot förmodan inte blir dömd. Däremot tror jag det är uteslutet att en ev. överklagan prövas där om han blir dömd. Sannolikheten för att han inte blir fälld är dock säkerligen försvinnande liten.

*(detaljer som det bär mig emot att gå in på, se "Svenska fall för FBI', säsong 1, avsnitt 2) .
Senast redigerad av Xedome 2022-07-10 kl. 20:20.
Citera
2022-07-10, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Håller med.

Ingen bild på (M)GM nånstans?
Kollat igenom i stort sett hela tråden..

Sedan är det egendomligt, att ngn som är insyltad i detta tycks skriva inlägg på inlägg på inlägg.. Om att (M)GM borde frikänmas.

GM har alltså :

× Svårt att uppfatta signaler om när motparten tycker det är dags att sluta prata
(enl. boende i närheten, se tidigare i tråden )
* Livlig fantasi
(se förhör, kriminalarkivet SVT Play mm.)
* En förmåga att inte bara babbla på - utan att hitta på de mest osannolika historier i förhör
* Förmåga att försöka trivialisera de mest konstiga vanor och böjelser (ibid)

*Självklart ett oförtrutet intresse av att rikta misstankar någon annanstans.

...
Att banka en analfabet i huvudet med en bok, påvisar däremot bara, att man är korkad själv. Finns ingen mening och är bara tröttsamt att se. Istället för att försöka få tyst på skribenten, är det bara att ignorera/hitta på något annat. *

- Finns bild på (M)GM någonstans?

* För egen del tyckte jag inlägg nr 5 i tråden "Förslag på ny lag: Olaga indicieskapande" var 'intressant', f.ö.

Du, jag har läst tråden "Förslag på ny lag: Olaga indicieskapande" och måste säga att det var det absolut dummaste jag läst. Dels hade det troligen brutit mot allt vad rörelsefriheten, yttrandefriheten/åsiktsfriheten heter - eftersom att det faktum "att man är på en viss plats" och/eller "att man säger eller tycker någonting specifikt" skulle vara brottsligt. Det kan ju dessutom vara helt omöjligt att själv veta att/om ens eget beteende eller tillvägagångssätt skulle kunna "skapa indicier" mot en själv. Eftersom mycket handlar om hur polisen och/eller allmänheten uppfattar det hela eller helt andra faktorer som händer innan eller efter som man inte har en aning om eller kan påverka.

Jag skulle också vilja se hur denna rättstillämpningen skulle se ut i praktiken. Jag menar; Hur bevisar man att det är ställt utom rimligt tvivel att någon "skapat indicier mot sig själv?" Och för att begå brott krävs uppsåt (eller i vissa fall oaktsamhet) - och då kan man undra vem som uppsåtligen/avsiktligen "skapar indicier mot sig själv" och skulle man ha gjort det av oaktsamhet, så har man ju troligen inte ens förstått att man skapat indicier mot sig själv???
Citera
2022-07-10, 20:26
Medlem
Xedomes avatar
Ja. inlägg nr 5 som fångade mitt intresse.. Vill inte luska mer i det, gör mig extremt illa till mods. Grävde igenom tråden här i jakt på en helhetsbild, o. hittade kanske trots allt fler svar än jag ville veta, med avseende på mördarens psykologi.
Håller tummarna för snar fällning.
Senast redigerad av Xedome 2022-07-10 kl. 21:04.
Citera
2022-07-10, 21:40
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Högsta Domstolen har visserligen sagt att utifrån bevisläget då och vad Hovrätten (1998) skrev i sina domskäl, så är det sannolikt att Hovrätten hade dömt O.W, om dom hade haft den bevisningen som finns idag. Men dom har ju också i samma resonemang uttryckt: "Det nya beviset ger inte något svar på frågorna om hur och när Malin Lindström berövades livet. Däremot medför det att flera av de omständigheter och bevis som åberopades i hovrätten får en annan betydelse".

Vad Högsta Domstolen "egentligen tycker" om det enskilda/aktuella fallet är helt irrelevant. För Högsta Domstolens uppdrag är INTE att kontrollera att domar som överklagas är korrekta och riktiga. Utan HD:s uppdrag är att ta upp fall där det behövs juridisk vägledning och prejudikat. Därutöver kan dom också ta upp fall där synnerliga skäl föreligger som t ex grova rättegångsfel och liknande. Så frågan kvarstår: Vad av prejudikatvärde alt. vilka synnerliga skäl finns för att HD skulle ta upp detta fallet?

Efter att ha lyssnat igenom 5 timmars rättegång så kan det finnas ett skräckscenario ur denna närmast otroliga historia.

HD skall som Du säger pröva ett fall om det framkommer bevisning som troligen hade medfört ett annorlunda domstolsutslag vid den aktuella rättegången.

Så långt är vi alla överens:
Det saknades då teknisk bevisning som kunde binda O till Malin.

I samband med att DNA kunde fastställas så kunde man binda O till kroppen.
Därmed borde det vara klappat och klart kan man tycka……. MEN

Nu kommer O med en helt både osannolik och absurd historia!
De runkar på den s.k ledarens uppmaning.

O hjälper sedan till att lyfta bort Malins kropp genom att grabba tag med sin hand i den öppna gylfen.
Han hävdar då att han kan ha haft sperma på fingrarna som han då omedvetet skall ha kletat på offret.

Det är den förklaringen som hovrätten skall bedöma efter att DNA beviset har presenterats i kombination med Olofs förklaring.

Givetvis förstår ju alla att det är rena falsarier men hur skall rätten ställa sig rent juridiskt?

Är det utom allt rimligt tvivel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in