2022-07-10, 12:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Jag vet faktiskt inte om det går att invända något mot det genialiska tradingtipset att köpa på botten och sälja på toppen. Du har helt enkelt vunnit diskussionen och vi borde bara be mod att stänga hela tråden nu.

Det var ett svar på din kommentar att det inte är lönsamt att sälja högt och köpa lågt. Men du har alltså ändrat uppfattning om detta under de fem minuter som gått sedan du skrev det?
Citera
2022-07-10, 13:07
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Vet du förövrigt Leaston varför många traders lägger extra vikt vid 21 veckors och 12 veckors glidande medelvärden?
21 veckor har jag hört. Har det att göra med att det går jämt upp med 3 månader eller något sådant?
Googla.
Citera
2022-07-10, 13:14
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Tja, du påstår att du tänkte sälja (kanske inte allt, men ändå) på toppen och köpa mer på botten. Det brukar sluta på ett sätt i 90% av fallen. Det är ganska svart på vitt, ja. Hävdar du något annat så ljuger du för dig själv.
Gråskalor är svårt. För vissa. Det är inte ditt fel. Kämpa vidare! Dock kanske du inte ska försöka hitta inkonsekvens där det inte finns någon. Det gynnar dig inte.
Citera
2022-07-10, 13:51
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
21 veckor har jag hört. Har det att göra med att det går jämt upp med 3 månader eller något sådant?
Googla.
Det lär ha gett bra köp/sälj signaler vid tidigare bull runs, på samma sätt som översålt rsi på veckan i kombination med studs på 200 veckors.

Har du bra koll på bond/yield marknaden i usa?
Citera
2022-07-10, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentofSith
Det finns ett enkelt sätt att undvika att förlora på trading och det är att aldrig sälja till ett lägre pris än man köpt, men det är alldeles uppenbarligen för svårt för den stora majoriteten att förstå. Naturligtvis är det logiskt att sälja till förlust om man tror att BTC ska gå till noll, men då ska man inte hålla på med BTC.

Ja, det är en enkel tumregel!
Citera
2022-07-11, 00:10
Medlem
Citat:
Det finns ett enkelt sätt att undvika att förlora på trading och det är att aldrig sälja till ett lägre pris än man köpt, men det är alldeles uppenbarligen för svårt för den stora majoriteten att förstå. Naturligtvis är det logiskt att sälja till förlust om man tror att BTC ska gå till noll, men då ska man inte hålla på med BTC.

Citat:
Att sälja på toppen och köpa på botten kan endast sluta på ett vis = stor vinst. Det är ganska svart på vitt.

Dina kommentarer är lika intelligenta som att säga: ''Köp innan priset går upp och sälj innan priset går ner''.

Är det därför typ all forskning visar att nästan ingen lyckas med trading? För att det är så lätt som du beskriver? Det är bara att köpa in sig när man vill och inte sälja till ett lägre pris...

Du kan inte veta vad som är en low eller high förrän i efterhand. Genom att beskriva det som du gör så kommer det alltid se ut som att du har gjort bra beslut i efterhand, kallas även för ''hindsight trading''.

Det är roligt att se småbarnen i tråden vräka ur sig det ena och det andra. Ena ljuger och hävdar att han tradar med 200x hävstång fast han inte ens kan stava till confirmation, förnekar att han har lagt en prisförutsägelse på bitcoin på hela 10 miljoner dollar till 2030, en annan hävdar att trading är lätt, en annan hävdar att inga andra kan något men han själv kör värst prisförutsägelser av alla.

Riktigt pinsam tråd..

Kruger-effekten är verkligen vid liv i den här tråden
Senast redigerad av Dajmkulan 2022-07-11 kl. 00:22.
Citera
2022-07-11, 01:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dajmkulan
Dina kommentarer är lika intelligenta som att säga: ''Köp innan priset går upp och sälj innan priset går ner''.

Är det därför typ all forskning visar att nästan ingen lyckas med trading? För att det är så lätt som du beskriver? Det är bara att köpa in sig när man vill och inte sälja till ett lägre pris...

Du kan inte veta vad som är en low eller high förrän i efterhand. Genom att beskriva det som du gör så kommer det alltid se ut som att du har gjort bra beslut i efterhand, kallas även för ''hindsight trading''.

Det är roligt att se småbarnen i tråden vräka ur sig det ena och det andra. Ena ljuger och hävdar att han tradar med 200x hävstång fast han inte ens kan stava till confirmation, förnekar att han har lagt en prisförutsägelse på bitcoin på hela 10 miljoner dollar till 2030, en annan hävdar att trading är lätt, en annan hävdar att inga andra kan något men han själv kör värst prisförutsägelser av alla.

Riktigt pinsam tråd..

Kruger-effekten är verkligen vid liv i den här tråden

För det första definierar jag mig inte som trader. Jag sysslar inte med daytrading, använder aldrig hävstång, tror inte på TA. (Jag trodde dumt nog på PlanB och det har jag fått sota för, men inte i realiserade förluster utan i minskad möjlighet att köpa in mig nu när BTC är på ett riktigt bra pris).

Någon enstaka gång har jag sålt BTC till en mindre förlust för att kunna frigöra kapital som jag sedan satt in i raketer som Gamestop. Gamestop var en raket som jag tjänade hutlöst bra på, på bara ett dygn.

Att tro att man ska kunna pricka toppar och bottnar är ett vanligt amatörmisstag. Något man ägnar sig åt de första månaderna som högst. Men att bara köra HODL och inte ta någon vinst är inte min metod, jag tar ut vinst som jag köper med när priset går ner. Jag köper även annat med uttagen vinst.
Citera
2022-07-11, 11:57
Medlem
Aim for knees and shoulders, never head or toes.

Sic erat scriptum.
Citera
2022-07-11, 12:46
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juniorobserver
Aim for knees and shoulders, never head or toes.

Sic erat scriptum.

Tjena junior, vad är din bild av Bitcoinmarknaden och makroutsikterna i dagsläget? Kan det bli tal om ett relief-rally snart eller är det snarare mer blod på ingång?
Citera
2022-07-11, 23:29
Medlem
W formationen har gjort ett bra jobb att spelas ut än så länge.

Bitcoin har hållit sin zoon plus vandrat uppåt, ÄVEN fast dollar index har stigit. Detta är mkt konstigt. Något är på g att hända.

Vi befinner oss nu i retrace lvl 1. Det är nu vi måste hålla. Då låser vi in W formationen och har confirmation på att MM vill erbjuda högre priser.

Daily https://www.tradingview.com/x/nK16Rflq/
1h tf https://www.tradingview.com/x/m7CDaorK/
Citera
2022-07-12, 01:37
Medlem
Ok, så fejkpump på några procent.
Även fast jag investerat tungt nu senaste veckorna tror jag på nergång, just pga det inte blev nån större pump när vi passerade 20,21,22k.

Det ksulle bara fortsatt uppåt om det hade varit som förra året tex.

Istället förväntar jag mig några veckors nergång, kanske 1-3 månader, för sen hösten brukar kunna va bra.

BOtten ligger nog lägre än vi sett hittills, 12k ser jag inte som omöjligt då det var där bullrun startade 2020.
Citera
2022-07-12, 11:19
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
För det första definierar jag mig inte som trader. Jag sysslar inte med daytrading, använder aldrig hävstång, tror inte på TA. (Jag trodde dumt nog på PlanB och det har jag fått sota för, men inte i realiserade förluster utan i minskad möjlighet att köpa in mig nu när BTC är på ett riktigt bra pris).

Någon enstaka gång har jag sålt BTC till en mindre förlust för att kunna frigöra kapital som jag sedan satt in i raketer som Gamestop. Gamestop var en raket som jag tjänade hutlöst bra på, på bara ett dygn.

Att tro att man ska kunna pricka toppar och bottnar är ett vanligt amatörmisstag. Något man ägnar sig åt de första månaderna som högst. Men att bara köra HODL och inte ta någon vinst är inte min metod, jag tar ut vinst som jag köper med när priset går ner. Jag köper även annat med uttagen vinst.

Om man ägnar sig åt försöka fånga toppar och bottnar de första månaderna är det klart man inte lyckas med det

Sånt kan man försöka sig på efter ett par år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in