2022-07-10, 12:10
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Amorterar?
Och vad tror du att de säger äger HR gör istället med pengarna du slösar på amortering i en hög inflationsmiljö? De investerar de.

Och alla BR föreningar har inte stora behov av omfattande renoveringar??

Vem försöker du lura?
Sig själv!
2022-07-10, 12:10
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Betydligt mer relevant. Priserna mtd är alltså ned -3.8% mot fg år i Juli.

Ditt tidigare inlägg får det att framstå som stt priserna är ned -15% vilket absolut inte är sant pga säsongvariationerna.

Att vi inte ser mycket mer än -3.8% än i bostadspriserna trots RBs besked förvånar mig. Trodde priserna skulle sjunka mkt mer. Visar ju hur extremt överdrivet allt är i denna tråd.

Tjafset i denna tråd om att priserna skulle vara pre-pandemi nivåer är mao totalt nonsens. Priserna är fortfarande +8% mot juli 2020

Haha, ja ni är för lustiga. Hänger kvar vid minsta lilla som kan rädda er från att inse att bostadsmarknaden är i kraftig nedgång. Priserna är ner 15% från ATH.

Mar-22: 120
Mar-23: 80 (prognos!)
2022-07-10, 12:16
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja, för KPIF som kommer på torsdag ligger konsensus (vad nu det är värt) på 8%. Hamnar det till och med över 8% är frågan om inte Riksbanken måste ha ett extramöte för att höja 25-50p ytterligare redan i början av augusti.

KPIF hamnar på minst 8% som du säger men det tror jag Riksbanken förstod redan i juni. Jag tror också att de förstår bakgrunden till kraschen i långräntorna senaste månaden.

50 punkter i september är nästa anhalt.
2022-07-10, 12:18
Avslutad
Citat:
Haha, ja ni är för lustiga. Hänger kvar vid minsta lilla som kan rädda er från att inse att bostadsmarknaden är i kraftig nedgång. Priserna är ner 15% från ATH.

Mar-22: 120
Mar-23: 80 (prognos!)

Antingen är du betydligt mer korkad än vad jag tror eller så spelar du dum.

Justerar för normala säsongsvariationer är alltså priserna kanske ned -8% ytd från ath. Detta dessutom från en extrem topp som kom pga lågt utbud i vintras. Bara gå tillbaka till lite innan jul och jämföra och priserna har alltså inte ens påverkats trots allt som har hänt. Galet att det inte sjunkit mer pga riksbankens besked och visar att hushållen är betydligt mindre räntekänsliga än jag trodde.

Sthlm är ju dessutom värst drabbat. Kollar man på hela landet är verkligen prisfallet extremt odramatiskt.

Om du är så dum som du försöker framställa dig sitter du nog i mitten av Juli och är fascinerad över att svenska jordgubbar störtdykt i pris sedan Maj och funderar på vad det beror på
2022-07-10, 12:19
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
KPIF hamnar på minst 8% som du säger men det tror jag Riksbanken förstod redan i juni. Jag tror också att de förstår bakgrunden till kraschen i långräntorna senaste månaden.

50 punkter i september är nästa anhalt.

Kraschen? Den som redan börjat vända tillbaka menar du? Skulle väl kalla det en dipp snarare.

https://tradingeconomics.com/united-states/government-bond-yield
2022-07-10, 12:21
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Kraschen? Den som redan börjat vända tillbaka menar du? Skulle väl kalla det en dipp snarare.

https://tradingeconomics.com/united-states/government-bond-yield

Tänker på de svenska långräntorna.

Särskilt 5-åriga bostadsobligationernas nedgång om nästan 100 punkter från 16 juni -> 6 juli får ses som extra anmärkningsvärd.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-07-10 kl. 12:24.
2022-07-10, 12:23
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Antingen är du betydligt mer korkad än vad jag tror eller så spelar du dum.

Justerar för normala säsongsvariationer är alltså priserna kanske ned -8% ytd från ath. Detta dessutom från en extrem topp som kom pga lågt utbud i vintras. Bara gå tillbaka till lite innan jul och jämföra och priserna har alltså inte ens påverkats trots allt som har hänt. Galet att det inte sjunkit mer pga riksbankens besked och visar att hushållen är betydligt mindre räntekänsliga än jag trodde.

Sthlm är ju dessutom värst drabbat. Kollar man på hela landet är verkligen prisfallet extremt odramatiskt.

Om du är så dum som du försöker framställa dig sitter du nog i mitten av Juli och är fascinerad över att svenska jordgubbar störtdykt i pris sedan Maj och funderar på vad det beror på

Bra liknelse, jordgubbar och bostäder. Verkligen samma tydliga säsongsmönster. Ni BLTs är verkligen något extra. Oavsett bostadsbubblans vara eller icke så lever ni i alla fall i en förnekelsebubbla. Vad blir nästa halmstrå ni griper efter?
2022-07-10, 12:25
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Tänker på de svenska långräntorna.

Särskilt bostadsobligationernas nedgång om nästan 100 punkter från 16 juni -> 6 juli får ses som extra anmärkningsvärd.

De kommer nog följa de amerikanska, alternativt så tar kronan ännu mer stryk.

16 juni hade BoObl 5Y en extrem topp, vet inte exakt varför men att StatObl och spread mellan dessa båda gått ner innebär snarare en normalisering än en krasch skulle jag säga. Nu ser det ut att vända igen.
2022-07-10, 12:28
Avslutad
Citat:
Bra liknelse, jordgubbar och bostäder. Verkligen samma tydliga säsongsmönster. Ni BLTs är verkligen något extra. Oavsett bostadsbubblans vara eller icke så lever ni i alla fall i en förnekelsebubbla. Vad blir nästa halmstrå ni griper efter?

Ok nu visar du att du är en pajas som Kajusi och slemhog. Varför tror du den i särklass mest trovärdiga källan valueguard justerar för säsongsvariationer? Är det de hemska bltsen som driver valueguard?

Du som inte är en "förnekare" kan ju förklara varför bostadspriserna RASAR med 6-7% mellan typ mars och Juli varje år? Är det riksbanken som höjer och sänker räntan under ett par månader varje år?
Senast redigerad av flanders 2022-07-10 kl. 12:35.
2022-07-10, 12:29
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
De kommer nog följa de amerikanska, alternativt så tar kronan ännu mer stryk.

16 juni hade BoObl 5Y en extrem topp, vet inte exakt varför men att StatObl och spread mellan dessa båda gått ner innebär snarare en normalisering än en krasch skulle jag säga. Nu ser det ut att vända igen.

Den som lever får se.

Oaktat amerikanska och svenska statsobligationer är det ju uppenbart att specifikt bostadsobligationerna, som berör denna tråd, tappat en hel del uppbyggd riskpremie senaste månaden.

Blir intressant att se om vi får ytterligare räntesänkningar på långa bindningstider närmsta veckan.
2022-07-10, 12:44
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ok nu visar du att du är en pajas som Kajusi och slemhog. Varför tror du den i särklass mest trovärdiga källan valueguard justerar för säsongsvariationer? Är det de hemska bltsen som driver valueguard?

Du som inte är en "förnekare" kan ju förklara varför bostadspriserna RASAR med 6-7% mellan typ mars och Juli varje år? Är det riksbanken som höjer och sänker räntan under ett par månader varje år?

Husmask

Mar-16: 91
Jul-16: 91

Mar-17: 97
Jul-17: 97

Mar-18: 87
Jul-18: 91

Mar-19: 90
Jul-19: 93

Frågor på det?
2022-07-10, 12:49
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Blir intressant att se om vi får ytterligare räntesänkningar på långa bindningstider närmsta veckan.

Marknaden och analytiker tror på räntesänkningar, inflationen tycks vara övergående på något års sikt. Den här "kraschen" blir mer och mer en dipp som vanligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in