2022-07-10, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Nån som har uppgifter om hur mycket ammo ryssarna klarar av att tillverka?

De bränner 50 000 155r om dagen, 3000 ton - från vilken fabrik då?

Finns vittnesuppgifter från Belarus att de har hämtat ammunition där vilken kan tala för en temporär brist åtminstone. Över tid lär dock ryssarna kunna skala upp produktionen av gammal dum ammunition i princip oändligt, men sannolikt inte nyare precisionsammunition. Siffrorna är nog hemliga precis som västs verkliga tak är hemligt.
Citera
2022-07-10, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Källan verkar vara pro-rysk och sprider ibland vad andra uppfattar som ren desinformation. Som t.ex detta:

Armchair Warlord sågar också bilderna på förstörda stridsfordon på Oryx. Han menar att de stämmer inte. Och läser man hans Telegram-kanal, så verkar han onekligen väldigt pro-rysk.

Så man får ta hans beräkningar med en viss nypa salt. De kan vara ren propaganda i syfte att demoralisera.

Ryssarna har ju inte heller direkt gjort sig kända för att reagera snabbt under det här kriget. Varje gång en depå sprängs måste nya rutter planeras, körscheman, var man ska tanka, vilket förband som får hämta ammunition var osv. Dessutom lär några lastbilar och ett gäng soldater som arbetar just med logistik utplånas varje gång vilket minskar förmågan över tid.
Citera
2022-07-10, 11:39
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuietExit
Ser ut att brinna rätt bra där 😊 https://twitter.com/JulianRoepcke/status/1546012801570938886?s=20&t=-s3tqfKgYRVh4p384tBK5w

Journalisten Julian Röpcke verkar ha en annan åsikt än Armchair Warlord:

Citat:
Ukraine is currently deploying four HIMARS in such a way that 100 Uragan can no longer fire. To do this, she needs precision missiles, but above all information. She gets both from some western partners.

As a result, Russia's offensive is over for the time being.
Citat:
It’s an absolute party right now in #Shakhtarsk. Secondaries are being shot out in every direction. Fire can be seen from 20+ miles way.

Visst, han är också partisk. Men intressant att se hur olika man kan se på HIMARS inverkan på slagfältet.
Citera
2022-07-10, 11:40
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Staden Kuzovatovo, Ulyanovsk-regionen.

En bra bit från fronten.

https://m.youtube.com/watch?v=yfKfzKADYaU

Väldigt långt från fronten...... Utanför HIMARS räckvidd
Citera
2022-07-10, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Dom flesta jag känner bara väntar på att bosätta sig i Thailand och Filipinerna...
OBS OBS OBS !!!!
Thailand är faktiskt tomt på ryssar nu

De har inte råd att vara där , thailändarna tar ej rubel

Detta är fakta !!, inte en ryss ,,,där det tidigare kryllade av dem ??

Vad har hänt ?
Citera
2022-07-10, 11:55
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Glöm inte att de västerländska styrkor som intervenerade i Jugoslaven hade ett FN-beslut i ryggen, någonting de ryska styrkorna i Ukraina saknar

Borriz: "En suverän stat har skyldighet att upprätthålla ordningen på sitt territorium och detta innebär även att kväsa uppror."

Det låter mest som du hatar Ryssland och alltid är emot dem. Du är egentligen inte intresserad av något annat.
Citera
2022-07-10, 12:00
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Källan verkar vara pro-rysk och sprider ibland vad andra uppfattar som ren desinformation. Som t.ex detta:

Armchair Warlord sågar också bilderna på förstörda stridsfordon på Oryx. Han menar att de stämmer inte. Och läser man hans Telegram-kanal, så verkar han onekligen väldigt pro-rysk.

Så man får ta hans beräkningar med en viss nypa salt. De kan vara ren propaganda i syfte att demoralisera.

Du kommer bara med ad hominem-argument. Till orientering är han f d artillerist, anställd i amerikanska militären i nån byråkratisk funktion, pro-rysk precis som vissa andra amerikanska militärer. Diskutera själva argumenten istället.
Citera
2022-07-10, 12:02
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Journalisten Julian Röpcke verkar ha en annan åsikt än Armchair Warlord:

Visst, han är också partisk. Men intressant att se hur olika man kan se på HIMARS inverkan på slagfältet.

Hur kommer han fram till att de 100 Uragans nu saknar ammunition?
Citera
2022-07-10, 12:16
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du kommer bara med ad hominem-argument. Till orientering är han f d artillerist, anställd i amerikanska militären i nån byråkratisk funktion, pro-rysk precis som vissa andra amerikanska militärer. Diskutera själva argumenten istället.

I ett sådant här krig där informationskrig, psykologisk krigföring och desinformation är en viktig del av krigföringen, så är det av avgörande betydelse att kolla vem som är källan till informationen. Begrepp som "argumentum ad hominem" är helt irrelevant när källorna är eller misstänks vara en del av de stridande parterna eller sympatiserar med en av de stridande parterna.

Steg 1 är alltid att kolla "vem är källan?". Det är faktiskt en väldigt viktig regel.

Baserat på källan kan du i många fall redan i förväg spå vad som kommer att sägas.

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Hur kommer han fram till att de 100 Uragans nu saknar ammunition?

Jag vet inte, men jag gissar att han gjorde en väldigt grov uppskattning på ren magkänsla. Eller bara gissade lite.

Varken Julian Röpcke eller Armchair Warlord vet förstås hur det ligger till i verkligheten, utan de drar bara till med lite siffror baserat på sina åsikter.
Citera
2022-07-10, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Dom flesta jag känner bara väntar på att bosätta sig i Thailand och Filipinerna...

Men du pratade ju om alla de 80% av människorna som bor i länder som inte kritiserar Rysslands krig i Ukraina. Om nu alla i Mellanöstern, Afrika, Latinamerika etc ogillar väst så mycket och tycker Ryssland gör rätt, varför söker sig då alla människorna därifrån sig hit till väst? Borde de inte söka sig till Ryssland istället, om nu hemlandet inte är tillräckligt bra? Varför söker man sig till ett land vars system man ogillar starkt och önskar att det ska gå under? Är 80% av mänskligheten självplågare som vill lida så mycket som möjligt?
Senast redigerad av Auric 2022-07-10 kl. 12:21.
Citera
2022-07-10, 12:24
Avstängd
Jagduvidoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Det handlar ju om att avväpna den aggressiva parten , att förhindra mer dödande o hot från angriparen

Detta löses bäst genom att göra slut på angriparens resurser , se till att resurserna tar slut , och ej kan återskapas .
Detta sker för närvarande , och taktiken kan nog anses lyckad , angriparen har sagt sig behöva ”paus” ,,!!!,,,dvs krigsförmågan passerat kulmen , och avtar nu.
Du avväpnar inte en militär makt med att ge bönder moderna vapen. Det slösar infrastruktur och liv.
Så länge väst inte går in med soldater och flygplan är det bara ont att skicka vapen tycker jag. Finns inte på världskartan att Ukraina själva slår ut ryssen. Glöm det.

Tror du att Ryssland får slut på resurser i Ukraina får du nog fundera om. Om detta pågår i 2-3 år kanske vi får se ett försvagat Ryssland om dom fortsätter i denna takt. Dock finns det inte så mycket att skjuta på längre i Ukraina längre. Dock så rustar ryssen upp i hög takt för tillfället så man ska nog tänka om.
Dom har inte satt in det stora gardet än. Dom har allt material och behöver inte importera mycket.

Detta anser jag som ren och korrekt fakta och vill inte bli kallad rysstroll. Jag anser mig påläst men kan absolut ha fel och är öppen för annan fakta jag inte har sett.
Citera
2022-07-10, 12:29
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
I ett sådant här krig där informationskrig, psykologisk krigföring och desinformation är en viktig del av krigföringen, så är det av avgörande betydelse att kolla vem som är källan till informationen. Begrepp som "argumentum ad hominem" är helt irrelevant när källorna är eller misstänks vara en del av de stridande parterna eller sympatiserar med en av de stridande parterna.

Steg 1 är alltid att kolla "vem är källan?". Det är faktiskt en väldigt viktig regel.

Baserat på källan kan du i många fall redan i förväg spå vad som kommer att sägas.

Jag vet inte, men jag gissar att han gjorde en väldigt grov uppskattning på ren magkänsla. Eller bara gissade lite.

Varken Julian Röpcke eller Armchair Warlord vet förstås hur det ligger till i verkligheten, utan de drar bara till med lite siffror baserat på sina åsikter.

Jag förstår var alla AW tal kommer från, och hans logiska steg. Jag förstår inte hur JR kommer till sin slutsats om 100 Uragans.

Anledningen till att man ska undvika ad hominem är att diskussionen blir fördummad. Att veta källa är framför allt bra när det gäller datakällor. Om vi pratar om analyser, är det en bra intelllektuell regel att alltid vara skeptisk oavsett avsändare. På det här forumet finns det för många idioter som inte läser saker för det kommer från "rysstroll". (där rysstroll inte är riktiga ryssar, betalda av Kreml, utan alla som hamnar i en slutsats som skiljer sig från deras).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in