• 1
  • 2
2022-07-09, 15:35
Medlem
”Lisebergs största skandal. Så har den kallats. ”Otuktshärvan” som skapade rubriker i alla landets tidningar, våren 1951.

Och fick Liseberg att för alltid ge upp tanken om en egen barnteater.

Först nu kan vi genom dokument som varit hemligstämplade i 70 år berätta vad som faktiskt hände då en nazist som skolats i Hitlerjugend och hans assistent under flera år förgrep sig på småpojkarna i Lisebergs hyllade barnteatergrupp ”Lisebergarna”.

– Det var ingen som pratade om det sen, säger ett av teaterchefens offer i dag.

Barnen lämnades att själva läka såren från övergreppen – medan teaterchefen gick till nya toppjobb efter skandalen.”

Källa: https://nyhetssida.se/efter-70-ar-sa...ergspedofilen/

Källan länkar till en låst expressen-artikel.

Någon som har mer info? Vem var denna hitler-jugend-pedofil som var central i denna ”otuktshärva”?

Ber om ursäkt om tråd redan finns!
Citera
2022-07-09, 19:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Pedofilhärvan på Liseberg våren 1951.

Tack för att du har tagit upp detta stora pedofilfall från 1951 som jag aldrig någonsin hört talats eller läst om tidigare.

Ända har jag gått igenom mycket gamla tidningar på KB.

Publicerat 2022-06-27:

https://www.expressen.se/nyheter/eft...ergspedofilen/

Citat:

"Och fick Liseberg att för alltid ge upp tanken om en egen barnteater."
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-07-09 kl. 19:23.
Citera
2022-07-09, 20:31
Medlem
Aurora Borealiss avatar
http://www.lisepedia.se/Barnteatern

Citat:
Teaterledaren dömdes till straffarbete i ett år och tre månader medan assistenten dömdes till sex månaders fängelse

Inte fick de så värst stränga straff, de här två svinpälsarna. Att googla sig till vilka två personer som var ansvariga för de föreställningar som spelades på teatern säsongen innan avslöjandet är inte så svårt. Men självklart kan man inte automatiskt anta att dessa två är de skyldiga, så de namnen får vi allt lämna därhän tills vidare.
Citera
2022-07-09, 22:37
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Lite mer text från Lisepediasidan:

http://www.lisepedia.se/1951.html#Ba...uktsh.C3.A4rva

Citat:
Barnteaterledare döms i otuktshärva
I början av året rullas Lisebergshistoriens största skandal upp. Den 28 februari häktas ledaren för Lisebergs barnteatergrupp, Lisebergarna, och dennes assistent för att ha utnyttjat ett flertal pojkar i teatergruppen.

Teaterledaren döms till straffarbete i ett år och tre månader för otukt med andra av samma kön, vilka dels ej fyllt 15 år och dels fyllt 15 men ej 18 år. Assistenten döms till sex månaders fängelse för otukt med andra av samma kön, vilka ej fyllt 15 år. Båda erkänner brott.

Teaterledaren, som anställdes på Liseberg i februari 1946, var under många år medlem i scoutrörelsen och det var där han utnyttjade den första pojken. Teaterledaren var då vice kårchef i scouterna. Mellan 1947 och 1951 utnyttjade han total nio pojkar varav åtta var under 15 år. Samtliga var medlemmar av Lisebergs barnteatergrupp.

Assistenten träffade teaterledaren genom scoutrörelsen och när teaterledaren fick anställning på Liseberg följde assistenten med och blev hans medhjälpare. De båda inledde senare ett förhållande som dock inte varade särskilt länge. I domen går att läsa att assistenten "beundrade teaterledaren mycket och stod helt och hållet under hans inflytande och auktoritet". Detta ska ha lett till att även assistenten kom att utnyttja pojkarna, i hans fall fem till antalet.

Skandalen resulterar i att Lisebergs barnteaterverksamhet läggs ner
Citera
2022-07-09, 23:40
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Han hette Tom Lindah, och var en f d ”Lindholmare”. Jag vet ej om han kom att byta namn, eller var han tog vägen efter denna skandal?
Senast redigerad av Ettsjutretton 2022-07-09 kl. 23:44.
Citera
2022-07-10, 00:46
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Han hette Tom Lindah, och var en f d ”Lindholmare”. Jag vet ej om han kom att byta namn, eller var han tog vägen efter denna skandal?

Då var det han jag trodde att det var, men jag vågade inte skriva ut namnet eftersom jag inte visste säkert.

Han bytte aldrig namn. Vad han kom att arbeta med har jag inte hittat något om, men i SvB 1960 så har han bytt titel från regissör till redaktör.

Han gifte sig i januari 1961 med en kvinna som medförde en 7-årig son i boet. (SUCK!)
I november 1961 födde hustrun tvillingsöner, så vår pedofil hade då alltså inte mindre än tre minderåriga gossebarn i sitt hem!

Pedofilen och hustrun skildes 1974. Han dog 1998, vid 78 års ålder.
Citera
2022-07-10, 09:31
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Då var det han jag trodde att det var, men jag vågade inte skriva ut namnet eftersom jag inte visste säkert.

Han bytte aldrig namn. Vad han kom att arbeta med har jag inte hittat något om, men i SvB 1960 så har han bytt titel från regissör till redaktör.

Han gifte sig i januari 1961 med en kvinna som medförde en 7-årig son i boet. (SUCK!)
I november 1961 födde hustrun tvillingsöner, så vår pedofil hade då alltså inte mindre än tre minderåriga gossebarn i sitt hem!

Pedofilen och hustrun skildes 1974. Han dog 1998, vid 78 års ålder.
Stort tack för denna information. Skrämmande att denne man kom att skaffa sig egna söner.

Jag missade bokstaven L i GM:s efternamn i mitt förra inlägg. Han hette förstås Lindahl, och inte Lindah.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2022-07-10 kl. 09:37.
Citera
2022-07-10, 09:42
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Stort tack för denna information. Skrämmande att denne man kom att skaffa sig egna söner.

Jag missade bokstaven L i GM:s efternamn i mitt förra inlägg. Han hette förstås Lindahl, och inte Lindah.

Har du möjligen namnet på hans assistent också? Jag tror jag vet vem det är, men vill ogärna hänga ut fel person.
Citera
2022-07-10, 11:15
Medlem
Citat:

Stort tack för era efterforskningar!

Så här i efterhand infinner sig en känsla av obehag när jag ser att pedofilen regisserat en pjäs med titel ”Springpojke försvinner”. 😧

http://www.lisepedia.se/Springpojke_försvinner.html
Citera
2022-07-10, 22:47
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Har du möjligen namnet på hans assistent också? Jag tror jag vet vem det är, men vill ogärna hänga ut fel person.
Elis Andersson dömdes i samma mål till 6 månaders fängelse. Hovrätten höjde till 1 år. Han var barndomsvän med Lindahl, och flera av övergreppen han dömdes för var begångna under mitten av 1940-talet. Vem assistenten var vet jag dock inte. Denne person skulle ha varit 20 år gammal (alltså yngre än Elis Andersson), och enligt massmedia verkat under "stark påverkan" av Lindahl.
Citera
2022-07-11, 15:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Pedofilerna på Liseberg.

Stort tack Aurora och Ettsjutretton för alla intressanta uppgifter gällande dessa pedofiler.

De här typerna fick verkligen inga stränga straff.

Har mycket svårt att tänka mig att deras "intresse" för unga gossar slutade när de väl var på fri fot igen.

Citat från ett av Auroras inlägg:

"Han gifte sig i januari 1961 med en kvinna som medförde en 7-årig son i boet. (SUCK!)
I november 1961 födde hustrun tvillingsöner, så vår pedofil hade då alltså inte mindre än tre minderåriga gossebarn i sitt hem!"

Stackars dessa minderåriga pojkar med den här mannen till far/styvfar.
Citera
2022-07-11, 16:16
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stort tack Aurora och Ettsjutretton för alla intressanta uppgifter gällande dessa pedofiler.

De här typerna fick verkligen inga stränga straff.
I en tidsålder då staten utförde sanktionerade "djurförsök" på barn, så är straffet faktiskt ganska högt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in