• 1
  • 2
2022-07-09, 15:35
Medlem
Lisebergs strsta skandal. S har den kallats. Otuktshrvan som skapade rubriker i alla landets tidningar, vren 1951.

Och fick Liseberg att fr alltid ge upp tanken om en egen barnteater.

Frst nu kan vi genom dokument som varit hemligstmplade i 70 r bertta vad som faktiskt hnde d en nazist som skolats i Hitlerjugend och hans assistent under flera r frgrep sig p smpojkarna i Lisebergs hyllade barnteatergrupp Lisebergarna.

Det var ingen som pratade om det sen, sger ett av teaterchefens offer i dag.

Barnen lmnades att sjlva lka sren frn vergreppen medan teaterchefen gick till nya toppjobb efter skandalen.

Klla: https://nyhetssida.se/efter-70-ar-sa...ergspedofilen/

Kllan lnkar till en lst expressen-artikel.

Ngon som har mer info? Vem var denna hitler-jugend-pedofil som var central i denna otuktshrva?

Ber om urskt om trd redan finns!
Citera
2022-07-09, 19:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Pedofilhrvan p Liseberg vren 1951.

Tack fr att du har tagit upp detta stora pedofilfall frn 1951 som jag aldrig ngonsin hrt talats eller lst om tidigare.

nda har jag gtt igenom mycket gamla tidningar p KB.

Publicerat 2022-06-27:

https://www.expressen.se/nyheter/eft...ergspedofilen/

Citat:

"Och fick Liseberg att fr alltid ge upp tanken om en egen barnteater."
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-07-09 kl. 19:23.
Citera
2022-07-09, 20:31
Medlem
Aurora Borealiss avatar
http://www.lisepedia.se/Barnteatern

Citat:
Teaterledaren dmdes till straffarbete i ett r och tre mnader medan assistenten dmdes till sex mnaders fngelse

Inte fick de s vrst strnga straff, de hr tv svinplsarna. Att googla sig till vilka tv personer som var ansvariga fr de frestllningar som spelades p teatern ssongen innan avsljandet r inte s svrt. Men sjlvklart kan man inte automatiskt anta att dessa tv r de skyldiga, s de namnen fr vi allt lmna drhn tills vidare.
Citera
2022-07-09, 22:37
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Lite mer text frn Lisepediasidan:

http://www.lisepedia.se/1951.html#Ba...uktsh.C3.A4rva

Citat:
Barnteaterledare dms i otuktshrva
I brjan av ret rullas Lisebergshistoriens strsta skandal upp. Den 28 februari hktas ledaren fr Lisebergs barnteatergrupp, Lisebergarna, och dennes assistent fr att ha utnyttjat ett flertal pojkar i teatergruppen.

Teaterledaren dms till straffarbete i ett r och tre mnader fr otukt med andra av samma kn, vilka dels ej fyllt 15 r och dels fyllt 15 men ej 18 r. Assistenten dms till sex mnaders fngelse fr otukt med andra av samma kn, vilka ej fyllt 15 r. Bda erknner brott.

Teaterledaren, som anstlldes p Liseberg i februari 1946, var under mnga r medlem i scoutrrelsen och det var dr han utnyttjade den frsta pojken. Teaterledaren var d vice krchef i scouterna. Mellan 1947 och 1951 utnyttjade han total nio pojkar varav tta var under 15 r. Samtliga var medlemmar av Lisebergs barnteatergrupp.

Assistenten trffade teaterledaren genom scoutrrelsen och nr teaterledaren fick anstllning p Liseberg fljde assistenten med och blev hans medhjlpare. De bda inledde senare ett frhllande som dock inte varade srskilt lnge. I domen gr att lsa att assistenten "beundrade teaterledaren mycket och stod helt och hllet under hans inflytande och auktoritet". Detta ska ha lett till att ven assistenten kom att utnyttja pojkarna, i hans fall fem till antalet.

Skandalen resulterar i att Lisebergs barnteaterverksamhet lggs ner
Citera
2022-07-09, 23:40
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Han hette Tom Lindah, och var en f d Lindholmare. Jag vet ej om han kom att byta namn, eller var han tog vgen efter denna skandal?
Senast redigerad av Ettsjutretton 2022-07-09 kl. 23:44.
Citera
2022-07-10, 00:46
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Han hette Tom Lindah, och var en f d Lindholmare. Jag vet ej om han kom att byta namn, eller var han tog vgen efter denna skandal?

D var det han jag trodde att det var, men jag vgade inte skriva ut namnet eftersom jag inte visste skert.

Han bytte aldrig namn. Vad han kom att arbeta med har jag inte hittat ngot om, men i SvB 1960 s har han bytt titel frn regissr till redaktr.

Han gifte sig i januari 1961 med en kvinna som medfrde en 7-rig son i boet. (SUCK!)
I november 1961 fdde hustrun tvillingsner, s vr pedofil hade d allts inte mindre n tre minderriga gossebarn i sitt hem!

Pedofilen och hustrun skildes 1974. Han dog 1998, vid 78 rs lder.
Citera
2022-07-10, 09:31
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
D var det han jag trodde att det var, men jag vgade inte skriva ut namnet eftersom jag inte visste skert.

Han bytte aldrig namn. Vad han kom att arbeta med har jag inte hittat ngot om, men i SvB 1960 s har han bytt titel frn regissr till redaktr.

Han gifte sig i januari 1961 med en kvinna som medfrde en 7-rig son i boet. (SUCK!)
I november 1961 fdde hustrun tvillingsner, s vr pedofil hade d allts inte mindre n tre minderriga gossebarn i sitt hem!

Pedofilen och hustrun skildes 1974. Han dog 1998, vid 78 rs lder.
Stort tack fr denna information. Skrmmande att denne man kom att skaffa sig egna sner.

Jag missade bokstaven L i GM:s efternamn i mitt frra inlgg. Han hette frsts Lindahl, och inte Lindah.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2022-07-10 kl. 09:37.
Citera
2022-07-10, 09:42
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Stort tack fr denna information. Skrmmande att denne man kom att skaffa sig egna sner.

Jag missade bokstaven L i GM:s efternamn i mitt frra inlgg. Han hette frsts Lindahl, och inte Lindah.

Har du mjligen namnet p hans assistent ocks? Jag tror jag vet vem det r, men vill ogrna hnga ut fel person.
Citera
2022-07-10, 11:15
Medlem
Citat:

Stort tack fr era efterforskningar!

S hr i efterhand infinner sig en knsla av obehag nr jag ser att pedofilen regisserat en pjs med titel Springpojke frsvinner. 😧

http://www.lisepedia.se/Springpojke_frsvinner.html
Citera
2022-07-10, 22:47
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Har du mjligen namnet p hans assistent ocks? Jag tror jag vet vem det r, men vill ogrna hnga ut fel person.
Elis Andersson dmdes i samma ml till 6 mnaders fngelse. Hovrtten hjde till 1 r. Han var barndomsvn med Lindahl, och flera av vergreppen han dmdes fr var begngna under mitten av 1940-talet. Vem assistenten var vet jag dock inte. Denne person skulle ha varit 20 r gammal (allts yngre n Elis Andersson), och enligt massmedia verkat under "stark pverkan" av Lindahl.
Citera
2022-07-11, 15:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Pedofilerna p Liseberg.

Stort tack Aurora och Ettsjutretton fr alla intressanta uppgifter gllande dessa pedofiler.

De hr typerna fick verkligen inga strnga straff.

Har mycket svrt att tnka mig att deras "intresse" fr unga gossar slutade nr de vl var p fri fot igen.

Citat frn ett av Auroras inlgg:

"Han gifte sig i januari 1961 med en kvinna som medfrde en 7-rig son i boet. (SUCK!)
I november 1961 fdde hustrun tvillingsner, s vr pedofil hade d allts inte mindre n tre minderriga gossebarn i sitt hem!"

Stackars dessa minderriga pojkar med den hr mannen till far/styvfar.
Citera
2022-07-11, 16:16
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stort tack Aurora och Ettsjutretton fr alla intressanta uppgifter gllande dessa pedofiler.

De hr typerna fick verkligen inga strnga straff.
I en tidslder d staten utfrde sanktionerade "djurfrsk" p barn, s r straffet faktiskt ganska hgt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in