2022-07-01, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Sverige envisas med att alltid uppfinna hjulet fast det redan finns.

Du lobbar alltid för amerikansk vapenindustri... har du jobb där eller?
Citera
2022-07-01, 17:44
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Sverige envisas med att alltid uppfinna hjulet fast det redan finns.

Är SAAB som tagit fram den och redan exporterat för runt 25 miljarder innan Sverige hoppade på tåget.
Citera
2022-07-01, 17:51
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Jag tolkar det tvärtom. Varför skulle vi köpa något eget som Nato är mycket bättre och billigare på?

Det här beslutet säger mig att natospåret har nått vägs ände. Det blir inget Nato för Sverige. Sverige måste klara sig själva. Högern är förlorare som haussade upp Nato så mycket att regeringen tvingades bevisa för hela världen att det var en återvändsgränd.
Själva Natoklubben har ca 5 gamla spaningsflyg, i övrigt är det medlemmarnas grejer som används.
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det handlar om kanske 1,5 - 2 miljarder av ordervärdet? Jag vet inte hur mycket som färdigställs i Linköping eller Montreal.
Bombardier bygger maskinen och jag utgår från att den flyger på egna vingar till SAAB, som sedan modifierar den rejält. Någon roderyta flyttas, elsystemet behöver nog skalas upp, det ska dras kablar (för el och signaler), taket ska förstärkas för att bära radar och det ska installeras sensorer på olika platser på skrovet.
Citera
2022-07-01, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Själva Natoklubben har ca 5 gamla spaningsflyg, i övrigt är det medlemmarnas grejer som används.

Bombardier bygger maskinen och jag utgår från att den flyger på egna vingar till SAAB, som sedan modifierar den rejält. Någon roderyta flyttas, elsystemet behöver nog skalas upp, det ska dras kablar (för el och signaler), taket ska förstärkas för att bära radar och det ska installeras sensorer på olika platser på skrovet.

Jag antar att det i priset ingår annat än bara själva materiell?

Listpriset för Bombardier googlade jag snabbt till $ 62 miljoner. Säg SAAB låst affären för 10 kr per dollar. (lättast att räkna)

Då hamnar vi på 1,24 miljarder.

Bombardier med radar på ryggen verkar ha modifierad stjärtfena t ex. Det är en ganska stor ombyggnad som jag gissar det förbereds för i fabrik i Kanada. Det kan bli borde billigare och dyrare än vanligt listpris.

Här en tydlig bild på stabilisatorn. Jag gissar de måste kompensera för den platta som utgör radarn? Komma högre upp?

https://defense.bombardier.com/en/aircraft/global-6000
Citera
2022-07-01, 18:21
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag antar att det i priset ingår annat än bara själva materiell?

Listpriset för Bombardier googlade jag snabbt till $ 62 miljoner. Säg SAAB låst affären för 10 kr per dollar. (lättast att räkna)

Då hamnar vi på 1,24 miljarder.

Bombardier med radar på ryggen verkar ha modifierad stjärtfena t ex. Det är en ganska stor ombyggnad som jag gissar det förbereds för i fabrik i Kanada. Det kan bli borde billigare och dyrare än vanligt listpris.

Här en tydlig bild på stabilisatorn. Jag gissar de måste kompensera för den platta som utgör radarn? Komma högre upp?

https://defense.bombardier.com/en/aircraft/global-6000
Jag antar att det ingår några års uppdateringar av "radarOS" eller vad det kan tänkas heta.
Citera
2022-07-01, 19:51
Medlem
Citat:
Hva snakker du egentlig om her?
Hvis det er Nato sine AWACS fly så var det 18 stk, mens det nå er 14 stk med hovedbase i Geilenkirchen, Tyskland. De skal byttes ut om ikke alt for mange år.
Citera
2022-07-01, 20:06
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Hva snakker du egentlig om her?
Hvis det er Nato sine AWACS fly så var det 18 stk, mens det nå er 14 stk med hovedbase i Geilenkirchen, Tyskland. De skal byttes ut om ikke alt for mange år.
Jag hittade ingen uppgift om exakt antal så jag rapade bara upp "ca 5" ur minnet.
Det viktiga i sammanhanget var att Natos egna utrustning bara är en liten del av medlemmarnas förmåga.
Citera
2022-07-01, 20:08
Medlem
Citat:
Jag hittade ingen uppgift om exakt antal så jag rapade bara upp "ca 5" ur minnet.
Det viktiga i sammanhanget var att Natos egna utrustning bara är en liten del av medlemmarnas förmåga.
Her i Europa så utgjør de hovedtyngden, mens USA har selvsagt mange andre steder i verden.
Citera
2022-07-01, 20:24
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Her i Europa så utgjør de hovedtyngden, mens USA har selvsagt mange andre steder i verden.
Det handlar om inlägget (FB) Saab 340 / 2000 ERIEYE AEW&C som antyder att Sverige inte behöver resurser eftersom Nato har resurser.
Citera
2022-07-09, 21:04
Medlem
Phantom042s avatar
Intressant artikel från SAAB för den som vill läsa mer om Globaleye. En över Oskarshamn ger en lägesbild av hela Östersjön åt oss.

https://www.saab.com/sv/markets/sweden/stories/teman/forvarnad-ar-forberedd-nyttan-med-globaleye-och-early-warning?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_ content=link&utm_campaign=saab-some&fbclid=IwAR1BH_mpCLtUWRb6jcY1LNi7wKaKpObwWhw4 qmBHrIcM5AkCQdRKZ8KiohE
Citera
2022-07-10, 08:57
Medlem
Returpappers avatar
I dag kanske värdens bästa Early Warning radar och ledningsflygplan? Blir fullt Natokompatibelt och kan få huvudansvar för norra flanken. Kan komma att leda Norskt, Danskt och Finskt jaktflyg.

Förmodar att de gamla planen uppgraderas och blir kvar som reserv.
Citera
2022-07-10, 12:59
Medlem
Skulle nog behöva mer än två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här