2022-07-10, 02:02
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpWakeUp
Precis. Tänker att religionerna är människors tolkning men att det verkligen finns någon högre makt som skapade början av allting som blev till det som vi kallar vår jord. Jag köper inte att allt skapades av en slump, detta låter mer osannolikt än att det finns någonting som skapat oss.

Det finns vissa religioner där man har många gudar också.

Applicerar man principen om Occams rakkniv på universum och människans medvetande får man nog erkänna att det mest sannolika svaret är att det inte kan ha uppkommit av en slump. Men det räcker naturligtvis inte som bevis för något.
Citera
2022-07-10, 02:05
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Nu hade detta förtjänat en egen tråd men vi satsar här ändå. Eftersom jag ser massor med felaktigheter om islam här på Flashback skulle jag vilja utmana dig i att hitta ett enda fel i koranen.
Menar du att Koranens författare Mohammed ljuger, i de citat som vissa users har funnit i den skriften o publicerat här?

Och;
Ska Koranen tolkas bokstavligt, eller enbart metaforiskt?
Hur gör 'ni' egentligen?
Tillhör som sagt inte din bekännelse, därav ärliga o uppriktiga frågor.
Citera
2022-07-10, 02:08
Medlem
Keldons avatar
Det som kan påstås utan bevis kan förkastas utan bevis.
Citera
2022-07-10, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpWakeUp
Tänker att bibeln är symbolisk i mycket och man bör inte vara bokstavstroende för att dra nytta ur den, tror inte meningen var att man skulle ta allt bokstavligt heller.

Är själv kristen men icke religiös. Däremot så tror jag starkt på att det finns något mer bakom allting. Jag tror på vetenskapen en hel del, men mycket är teoretiskt som kan visa sig att vara fel med tiden också.

Och bara för att man tror på vetenskapen betyder det inte att en högre makt/gud blir direkt utesluten. Ju mer vetenskap jag läser ju mer troende blir jag eftersom allting är så pass komplext, och jag har svårt att se att allting skapades av sig själv utan någon sorts kraft som designat/styrt det. Vårt medvetande reflekterar den högre makten/gud för mig då människan är skapad i Guds avbild.

Jag önskar också att det finns ett efterliv, de som haft nära döden upplevelser upplever saker som tyder på att någonting händer efter döden, kanske ens själ/medvetande går vidare till någon oändlighet i annan dimension eller något.

Vart förut icke troende men detta gjorde att jag mådde mycket dåligt då jag hamnade i mycket negativa tankebanor och fann mycket lite mening i livet. Det känns bra bättre för mig att ha en tro, ibland behöver man även be. Det lättar på hjärtat och känns som någon slags meditation, och på något sätt känner man sig hörd. Speciellt när bönerna på något sätt känns besvarade.

Underskatta inte det själsliga och en högre makt. Det kan hjälpa människor på många sätt positivt också, gäller bara att ha en sund syn och inte vara extrem i sin tro.

Håller med om det mesta i ditt inlägg, har tidigare ansett mig som typisk ateist som tyckte troende är dumma och ignoranta men har under senaste årtiondet blivit mer och mer troende, mycket pga all vetenskapslitteratur jag läst så att jag nu är rätt så säker på att det finns en skapare. Genom detta har jag samtidigt blivit mycket lyckligare och tålmodigare än förut och tänker betydligt mindre negativa tankar och uppskattar saker mer.

Angående bibeln är ju väldigt mycket symboliskt och liknelser som inte ska tas bokstavligt och när jag läser i den blir jag alltid lugn och ödmjuk på något sätt och har funderat över om det delvis är så Gud har skapat bibeln , just därför att ge den effekten på läsaren, att utöver budskapet är även själva läsandet i den som ger oss något, inte nödvändigtvis bara orden eller meningen med dem utan att bibeln är en sorts instrument i sig oavsett vilket avsnitt man läser om du fattar vad jag menar.
Senast redigerad av alanlissa87 2022-07-10 kl. 02:19.
Citera
2022-07-10, 02:14
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Nu hade detta förtjänat en egen tråd men vi satsar här ändå. Eftersom jag ser massor med felaktigheter om islam här på Flashback skulle jag vilja utmana dig i att hitta ett enda fel i koranen.

Svara gärna på det andra jag skrev som bryter ner din teori.

Snabbt svar och sen slutar vi med detta då det riskerar att leda off topic. Även om det på sätt och vis har med trådfrågan att göra.

Koranen hävdar att jorden och universum skapades på 6 dagar. Det vet vi inte stämmer. Det är så långt ifrån rätt det kan vara. Enligt koranen så skapades jorden före stjärnorna. Det vet vi är väldigt fel. Det var två fel.

Som hemläxa så tycker jag du ska studera hur Koranen beskriver att barn blir till. Det är ett sånt där känt faktafel som visar flera saker. För det första så är Koranens teori stulen från Aristoteles. Men oavsett det så stämmer det inte. Den eller de som skrev Koranen tänkte nog inte på att vetenskap strax över 1500 år senare ganska lätt skulle kunna falsifiera Koranens "sanna ord".

Det passar väl ändå rätt bra med tråden då eftersom det jag tar upp visar att vetenskapen kan användas för att bevisa att islam är falskt. Bra va?
Senast redigerad av nedboy 2022-07-10 kl. 02:17.
Citera
2022-07-10, 02:15
Medlem
Borasare1980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Nja, om nu det skulle finnas ett högre väsen, så tror jag att deismens tankegångar är rimliga.

”Deism (av latin deus, gud) är inom religionsfilosofi en gudsuppfattning som innebär att det finns en transcendent (översinnlig, ej möjlig att uppfatta eller förstå) Gud, som skapat världen, men inte längre ingriper i världens gång.[1] Jämför teism.

Efter skapelsen fungerar världen uteslutande i enlighet med de rationella naturlagar som finns nedlagda i den. / Wikipedia ”

Det skulle förklara allt elände…. Skaparen har lämnat oss och pysslar med annat
Visst, jag kan vara öppen för den teorin. Det kan mycket väl vara möjligt att någon form av högre makt ligger till grund för vårt universums skapelse och sedan övergått till andra projekt. Men att högre makter aktivt bestämmer öde åt varje människas individuella liv, det tror jag inte ett skit på. Så intressanta är vi inte. Inte ens planeten i det stora hela vore intressant nog för högre makter att ödsla tid på.
Citera
2022-07-10, 02:17
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Snabbt svar och sen slutar vi med detta då det riskerar att leda off topic. Även om det på sätt och vis har med trådfrågan att göra.

Koranen hävdar att jorden och universum skapades på 6 dagar. Det vet vi inte stämmer. Det är så långt ifrån rätt det kan vara. Enligt koranen så skapades jorden före stjärnorna. Det vet vi är väldigt fel. Det var två fel.

Som hemläxa så tycker jag du ska studera hur Koranen beskriver att barn blir till. Det är ett sånt där känt faktafel som visar flera saker. För det första så är Koranens teori stulen från Aristoteles. Men oavsett det så stämmer det inte. Den eller de som skrev Koranen tänkte nog inte på att vetenskap strax över 1500 år senare ganska lätt skulle kunna falsifiera Koranens "sanna ord".

Det passar väl ändå rätt bra med tråden då eftersom det jag tar upp visar att vetenskapen kan användas för att bevisa att islam är falskt. Bra va?
Du verkar vara ganska skärpt o analytisk som person.
Frågar dig.
I det stycke du skrev om islam, killgissar jag rätt om att även bibeln tex har likvärdiga förklaringar?
Om tex hur barn blir till? Tack.
Citera
2022-07-10, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alanlissa87
Håller med om det mesta i ditt inlägg, har tidigare ansett mig som typisk ateist som tyckte troende är dumma och ignoranta men har under senaste årtiondet blivit mer och mer troende, mycket pga all vetenskapslitteratur jag läst så att jag nu är rätt så säker på att det finns en skapare. Genom detta har jag samtidigt blivit mycket lyckligare och tålmodigare än förut och tänker betydligt mindre negativa tankar och uppskattar saker mer.

Angående bibeln är ju väldigt mycket symboliskt och liknelser som inte ska tas bokstavligt och när jag läser i den blir jag alltid lugn och ödmjuk på något sätt och har funderat över om det delvis är så Gud har skapat bibeln , just därför att ge den effekten på läsaren, att utöver budskapet är även själva läsandet i den som ger oss något, inte nödvändigtvis bara orden eller meningen med dem utan att bibeln är en sorts instrument i sig oavsett vilket avsnitt man läser om du fattar vad jag menar.

Jo, roligt att någon har liknande upplevelser, trodde först att jag var rätt udda med att ha en tro(utav kristna, några andra religioner verkar ha fler troende), men verkar blivit återigen populärt för vissa har jag märkt numera. Tänker att många mår dåligt och letar svar och mening, där kan en tro hjälpa oerhört.

Jag har känt likadant att när jag läser Bibeln, att den på något sätt är helig och texterna ger ett själsligt lugn. Ibland har jag bett och öppnat någon random sida i Bibeln när jag haft en svår situation i livet, man blir ibland chockerad över hur så passande vissa texter som uppenbarar sig för en är, när man behöver det som mest.

Tänker att den var skriven ett bra tag sedan också då vi levde på en lite mer annorlunda tid därav är vissa saker kanske inte helt korrekt ur vår synpunkt då mycket förändrats, men känns som att de som skrev den definitivt hade någon form av "helig ande", påverkan av det själsliga.

En till grej som känns otroligt stärkande är kristen musik, sångtexterna är så värmande för själen. Då mycket modern musik som saknar ljus, positivitet, tro och värme i sig kan tendera att göra en mer deprimerad, sorgsen och vilse.

Gillar både kristen pop, rock och metal, även tyngre former (då det står i Bibeln att Gud talar till en på olika sätt eller något). När jag var yngre brukade jag lyssna för mycket på deprimerad musik som ofta använde satanistisk/djävulsk symbolik och denna hade enorm påverkan på mitt mående utan att jag förstod detta. Medan min familj märkte vissa saker så blundade jag.

Jag drevs verkligen till mörkret då(verkligen hemska känslor fick jag, som bestod av hopplöshet, meningslöshet, depression, förakt, destruktivitet och massa annat negativt som drev mig till vansinne), och jag såg också ner på troende då och trodde att gud, ljuset var ett skämt, samtidigt som mitt liv blev värre och värre i mörkret.
Jag kunde inte haft mer fel, idag lever jag ett mycket bättre liv, är glad och ser mening, ljuset trots vissa dagar är svåra ibland utav vissa andra omständigheter så känner jag verkligen att gud, ljuset trycker på mig att kämpa, må bra och inte ge upp.

Låter som jag predikar men jag kan ärligt säga att min tro hjälpt mig oerhört. Det behövs verkligen en tro i så här dystra tider, med tanke på pandemin och nu kriget. Man känner sig så liten och förvirrad som människa ibland, gud hjälper med vägledningen och gör en starkare inombords.

Har några vänner som lever destruktivt samt mår mycket dåligt, jag önskar att dessa gav tro en chans då det hjälpte mig att bryta den onda spiralen neråt.
Senast redigerad av WakeUpWakeUp 2022-07-10 kl. 02:56.
Citera
2022-07-10, 03:52
Medlem
henrikos avatar
Jag vet inte om du är ett så kallat nättroll eller inte. Men jag väljer att svara ändå, då ditt inlägg normaliserar skrock, och det är allvarligt och farligt, i och med att det föder ondska, lidande och död, som exempelvis häxbränning och myter om 70 jungfruar.

Citat:
Låt mig börja med att säga att jag är muslim.

Vilka andra alternativ läste du på om innan du valde just denna religion? Varför valde du just denna religion?

Citat:
En sak jag stör mig lite på som jag märker många ateister och "upplysta" säger är det att de hävdar att vetenskap är säkrast

Varför stör du dig på detta? Det är ju sant.

Vetskapen har inte alltid rätt. Men den är ändå den bästa metoden för att komma så nära en sanning som möjligt, genom att kontinuerligt ifrågasätta och ändra det som behöver ändras allt efter som nya upptäckter och framsteg görs. Dvs precis tvärtom mot religioner som vidhåller sina helt absurda historier oavsett allt.

Citat:
och att allt måste ha en logisk/vetenskaplig förklaring annars är det religiöst trams som bara svagare mindre begåvade människor tror på.

Kan man inte visa att något stämmer med vetenskap så är det en hypotes. Att hänga upp hela sitt liv efter en icke bevisad hypotes är ett tecken på svag begåvning alternativt tecken på skadlig hjärntvätt.

Citat:
Det som stör mig med detta är hur självsäkra många verkar trots att detta argument är logiskt sett väldigt väldigt dumt.

Med ett oändligt antal tänkbara gudar är sannolikheten för att du skulle ha valt rätt gud så nära noll man kan komma. Varför skulle de inte vara självsäkra på att du har fel?

Citat:
Alltså visst kan vetenskapen förklara saker och visst är vetenskap det säkraste sättet för oss människor att vara överens om att något är på ett visst sätt (tills vi vet mer) men det är absolut inte någon garanti på att det inte finns andra förklaringar/sanningar.

Nej självklart inte. Det kan när som helst komma fram belägg för att det är på ett annat sätt än vi trott innan. Men tills dess finns ju ingen anledning att år in och år ut låta en tänkbar hypotes styra ens liv. Det enda vettiga att göra med en tänkbar hypotes, om den är verifierbar, är att prova den vetenskapligt, med en lämpligt kontroll, för att se om den verkligen håller.

Citat:
Det är lite sjukt hur en så enkel sanning kan missas av så många människor.

Vilken sanning?

Citat:
Det jag försöker säga är att det ena inte utesluter det andra. Ett enkelt exempel är ju bara för att vi t.ex numera vet hur "regn blir till" så betyder ju absolut inte det att det inte t.ex finns en ängel som är ansvarig för regn.

Men om vi har bevisbara teorier för hur regn fungerar behöver ju knappast hitta på ytterligare icke bevisbara teorier. Vad skulle dessa teorier tillföra? Och på vilka kriterier ska vi välja ut dom? För du inser att vi kan tänka oss ett oändligt antal alternativa icke bevisbara teorier?

Citat:
Det sistnämnda kan vi inte utesluta bara för att vi inte vet det med säkerhet då det vi inte vet kan vi inte utesluta. Om det t.ex finns en sådan ängel eller inte blir därmed fråga för religionsvetenskap inte naturvetenskap och naturvetare/ateister osv får inte ge sin åsikt då det de inte vet kan de inte utesluta.

De har oddsen på sin sida. Du har oddsen mot dig.
Citera
2022-07-10, 05:46
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youya
Varför skulle det vara så? Gud är allsmäktig och förstår således intention. Dessutom tillber de abrahamitiska religionerna samma Gud.

Om din gud är allsmäktig, varför låter han tiotusentals små oskyldiga barn dö på hemska sätt i sjukdom, varje år? Varför låter din gud små barn våldtas av sina egna släktingar?

Är det inte så att din gud är ond, njuter av att plåga små oskyldiga barn, ge dom cancer, och att det gör dig till en beundrare av ondska mot barn?

Eller så är din gud impotent och kan ingenting, svag som en daggmask. Eller bara helt likgiltig inför allt lidande i världen, som pågått i tusentals år enligt Bibeln.
Citera
2022-07-10, 06:09
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Det går inte att övertyga en ateist med argument. Även om något tycks vara bevis för en troende så är det inte bevis för en ateist.

Något som övertygat mig om att bibeln stämmer är vissa saker som vi ser i verkligheten idag stämmer med vad som står i bibelns texter som bevisligen skrevs för 2-3000 år sedan.

Till exempel står det att Abraham skulle bli far till många folk. Han blev far till Ishmael genom en slavkvinna, denna blev förfader till araberna som utgör majoriteten av muslimer. Han fick sedan sonen Isak med sin äkta fru Sara. Isak blev förfader till Judarna och från detta släkträd kom även Jesus som är förfader till kristendomen.

Vi kan bevisa att detta stämmer genom att judar och araber än idag båda skär bort förhuden som tradition, startad av Abraham genom guds befallning enligt bibeln.

Båda judar och araber har alltid och är fortfarande i konflikt med varandra och det började redan med Ismael och Isak sedan barnsben. Slavkvinnan och hennes son Ishmael blev till sist förvisade till öknen av Abrahams fru.

Det står om Ishmael "Mer vildåsna än människa skall han vara, han skall slåss mot alla och alla mot honom." Stämmer ganska bra med verkligheten tycker jag.
Men det står även att gud välsignar Ismael att bli ett stort folk, vilket även det stämmer.
Citera
2022-07-10, 06:21
Medlem
Neroxxs avatar
För egen del så är det med bristen på gudomlig bevisning som jag anser att religion inte är att lita på. Då förfaller vetenskapen betydligt bättre att förankra sig på för personlig del . Sen kan förstås inte vetenskapen förklara allt just nu fullt ut, men det är en fortgående process med teorier som måste kunna bevisas innan de kan få bäring. Jag har dock inget emot individer som innehar en tro , det kan till och med vara bra för vissa att kunna förlita sig på en tro i livet (vi är ju fria att tro på vad vi vill). Skulle inte säga anse mig smartare som ateist (egenligen vill jag vara agnostiker men tenderar att hamna i ateist facket). Däremot så kan man väl vända på det hela med att religiösa anser att vad som sfår i en bok stämmer, trots bristen på bevis.
Senast redigerad av Neroxx 2022-07-10 kl. 06:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in