2022-07-09, 23:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Youya
Detta är varför jag inte förstår mig på ateister. Om de nu vore så smarta som de vill ge sken av skulle de vara troende, för säkerhets skull.
Varför? Det är ju ett idiotargument.

Exempelvis utgår du från att du kommer till himlen bara för att du tror. Det är mycket möjligt att du hamnar i helvetet för att du tillbad fel gud. Och det är också en möjlighet att de som tillber fel gud kommer straffas hårdare än de som inte tillber alls.
Citera
2022-07-09, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Varför? Det är ju ett idiotargument.

Exempelvis utgår du från att du kommer till himlen bara för att du tror. Det är mycket möjligt att du hamnar i helvetet för att du tillbad fel gud. Och det är också en möjlighet att de som tillber fel gud kommer straffas hårdare än de som inte tillber alls.

Varför skulle det vara så? Gud är allsmäktig och förstår således intention. Dessutom tillber de abrahamitiska religionerna samma Gud.
Citera
2022-07-09, 23:46
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Detta är varför jag inte förstår mig på ateister. Om de nu vore så smarta som de vill ge sken av skulle de vara troende, för säkerhets skull.

Exakt. De är så jävla smarta kan allt. Därav kan bibeln inte stämma. Men om de är så jävla smarta borde de veta det grundläggande. Vi är människor kan inte allt. Är ytterst begränsade i vår kunskap. Är på jorden liksom en millisekund sett till tid. Tro skadar inte.
Citera
2022-07-09, 23:47
Avslutad
Citat:
Varför skulle det vara så? Gud är allsmäktig och förstår således intention.
Nu utgår du från "din" gud. Det är inte alls säkert att den sanna guden (om en sådan ens existerar) resonerar på det sättet.

Citat:
Dessutom tillber de abrahamitiska religionerna samma Gud.
Finns fler religioner än så.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Tro skadar inte.
Som jag sa tidigare så kan du inte veta det.
Citera
2022-07-09, 23:50
Avslutad
Det räcker väl med att man inte kan bevisa att gud existerar.
Och om han existerar så verkar han ju inte vilja visa det.

Varenda bok är skriven av vanliga människor.
Ingen verkar ha en korrekt tolkning.

Om det nu är så viktigt att man ska läsa och följa boken.
Ja då vore det enklaste att gud bara skickar ner en bokjävel.

Men neeeeeeeeeee det går inte det är tydligen jävligt krångligt.
Bättre att låta folk mörda varandra för att dom tolkar boken annorlunda.

Han sitter då och tittar på när folks halshuggs, våldtas och torteras. För han orkar inte skicka ner en bok..

Suck
Citera
2022-07-09, 23:51
Medlem
Citat:
Nu utgår du från "din" gud. Det är inte alls säkert att den sanna guden (om en sådan ens existerar) resonerar på det sättet.

Det är nog rimligt att anta att Gud skulle vilja sprida sitt ord som mycket som möjligt och således plantera sina idéer där de har störst chans till spridning.

Gud är dessutom allsmäktig även inom många icke-abrahamitiska religioner.

Enkel riskminimering bara.
Citera
2022-07-09, 23:51
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Det finns ca 4000 religioner i världen. Vad är sannolikheten att du prickar rätt?

Om man tillhör en av de stora. Har man liksom samma Gud. Ganska stor chans således. Även muslimer tror att kristna kommer till himlen. För man tror på samma Gud.
Citera
2022-07-09, 23:57
Avslutad
Citat:
Det är nog rimligt att anta att Gud skulle vilja sprida sitt ord som mycket som möjligt och således plantera sina idéer där de har störst chans till spridning.

Gud är dessutom allsmäktig även inom många icke-abrahamitiska religioner.
Det är också jävligt rimligt att anta att en allsmäktig gud skulle ha noll problem att få 100% av befolkningen att tro på honom genom att helt enkelt bevisa sin existens.

Citat:
Enkel riskminimering bara.
Du får gärna tro på sagor om du vill det. Men din logik håller inte alls.

Vad är det som hindrar att den sanna guden inte bryr sig om oss människor alls och bara har skapat oss som ett sjukt experiment och vid domedagen straffar alla troende som en sjuk sadistisk lek?

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Om man tillhör en av de stora. Har man liksom samma Gud. Ganska stor chans således. Även muslimer tror att kristna kommer till himlen. För man tror på samma Gud.
Det betyder inte att inte den sanna guden vill straffa alla som trodde på den abrahemitiska guden.
Citera
2022-07-10, 00:00
Medlem
Citat:
Det är också jävligt rimligt att anta att en allsmäktig gud skulle ha noll problem att få 100% av befolkningen att tro på honom genom att helt enkelt bevisa sin existens.

Läs Bibeln eller annan valfri helig skrift från de abrahamitiska religionerna om du är intresserad av hur man resonerar kring detta. Men jag tror att du redan vet och bara spelar dum.

Citat:
Vad är det som hindrar att den sanna guden inte bryr sig om oss människor alls och bara har skapat oss som ett sjukt experiment och vid domedagen straffar alla troende som en sjuk sadistisk lek?

Det kan man inte veta, man kan bara gissa och då bettar jag mot din tanke, just pga att det låter orimligt.

Just detta var också TS poäng, att ingen människa kan veta sådant här.
Citera
2022-07-10, 00:04
Avslutad
Citat:
Läs Bibeln eller annan valfri helig skrift från de abrahamitiska religionerna om du är intresserad av hur man resonerar kring detta. Men jag tror att du redan vet och bara spelar dum.

Har läst den. Den är intressant ur ett historiskt perspektiv, men inte i den här diskussionen.

Jag skulle kunna skriva en egen bok om en gud som beter sig på det sättet jag beskrev. Sen kan jag peka på den och säga att det är rimligt att förvänta sig att en gud beter sig som i den boken. Och jag har exakt lika mycket att backa upp det påståendet med som ni kristna och muslimer. Det vill säga absolut noll.

Citat:
Det kan man inte veta, man kan bara gissa
Bra, då är vi överens.
Citera
2022-07-10, 00:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Låt mig börja med att säga att jag är muslim. En sak jag stör mig lite på som jag märker många ateister och "upplysta" säger är det att de hävdar att vetenskap är säkrast och att allt måste ha en logisk/vetenskaplig förklaring annars är det religiöst trams som bara svagare mindre begåvade människor tror på. Det som stör mig med detta är hur självsäkra många verkar trots att detta argument är logiskt sett väldigt väldigt dumt.

Alltså visst kan vetenskapen förklara saker och visst är vetenskap det säkraste sättet för oss människor att vara överens om att något är på ett visst sätt (tills vi vet mer) men det är absolut inte någon garanti på att det inte finns andra förklaringar/sanningar.

Det är lite sjukt hur en så enkel sanning kan missas av så många människor. Det jag försöker säga är att det ena inte utesluter det andra. Ett enkelt exempel är ju bara för att vi t.ex numera vet hur "regn blir till" så betyder ju absolut inte det att det inte t.ex finns en ängel som är ansvarig för regn. Det sistnämnda kan vi inte utesluta bara för att vi inte vet det med säkerhet då det vi inte vet kan vi inte utesluta. Om det t.ex finns en sådan ängel eller inte blir därmed fråga för religionsvetenskap inte naturvetenskap och naturvetare/ateister osv får inte ge sin åsikt då det de inte vet kan de inte utesluta.
Du skriver "religionsvetenskap", alltså vetenskap om religiösa frågor. Det kan inte finnas en "vetenskap" om religion eller religiositet. Det är ingen vetenskap. Det är utanför det som ses som vetenskap även för en liten muslim.
Citera
2022-07-10, 00:07
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Låt mig börja med att säga att jag är muslim. En sak jag stör mig lite på som jag märker många ateister och "upplysta" säger är det att de hävdar att vetenskap är säkrast och att allt måste ha en logisk/vetenskaplig förklaring annars är det religiöst trams som bara svagare mindre begåvade människor tror på. Det som stör mig med detta är hur självsäkra många verkar trots att detta argument är logiskt sett väldigt väldigt dumt.

Alltså visst kan vetenskapen förklara saker och visst är vetenskap det säkraste sättet för oss människor att vara överens om att något är på ett visst sätt (tills vi vet mer) men det är absolut inte någon garanti på att det inte finns andra förklaringar/sanningar.

Det är lite sjukt hur en så enkel sanning kan missas av så många människor. Det jag försöker säga är att det ena inte utesluter det andra. Ett enkelt exempel är ju bara för att vi t.ex numera vet hur "regn blir till" så betyder ju absolut inte det att det inte t.ex finns en ängel som är ansvarig för regn. Det sistnämnda kan vi inte utesluta bara för att vi inte vet det med säkerhet då det vi inte vet kan vi inte utesluta. Om det t.ex finns en sådan ängel eller inte blir därmed fråga för religionsvetenskap inte naturvetenskap och naturvetare/ateister osv får inte ge sin åsikt då det de inte vet kan de inte utesluta.

Hur vet vi i så fall att det inte är Tor som sköter regnet, eller varför inte en trädgårdstomte? Kan du med säkerhet utesluta dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in