Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Smart tänk. Är troende kristen mest just för man fan vet ju inte! Smart människa som man anser sig vara skulle det ju vara sjukt om det som sägs i bibeln stämmer. Kontra alla som en sann rationell människa kan tycka. Det går inte att gå tex på vatten. Finns inte.
Med det sagt det är nog bra att vara på. För om allt detta är sant är det ju bättre att leva i en evighet i himlen än att plågas för alltid i eld.
Tänker att bibeln är symbolisk i mycket och man bör inte vara bokstavstroende för att dra nytta ur den, tror inte meningen var att man skulle ta allt bokstavligt heller.
Är själv kristen men icke religiös. Däremot så tror jag starkt på att det finns något mer bakom allting. Jag tror på vetenskapen en hel del, men mycket är teoretiskt som kan visa sig att vara fel med tiden också.
Och bara för att man tror på vetenskapen betyder det inte att en högre makt/gud blir direkt utesluten. Ju mer vetenskap jag läser ju mer troende blir jag eftersom allting är så pass komplext, och jag har svårt att se att allting skapades av sig själv utan någon sorts kraft som designat/styrt det. Vårt medvetande reflekterar den högre makten/gud för mig då människan är skapad i Guds avbild.
Jag önskar också att det finns ett efterliv, de som haft nära döden upplevelser upplever saker som tyder på att någonting händer efter döden, kanske ens själ/medvetande går vidare till någon oändlighet i annan dimension eller något.
Vart förut icke troende men detta gjorde att jag mådde mycket dåligt då jag hamnade i mycket negativa tankebanor och fann mycket lite mening i livet. Det känns bra bättre för mig att ha en tro, ibland behöver man även be. Det lättar på hjärtat och känns som någon slags meditation, och på något sätt känner man sig hörd. Speciellt när bönerna på något sätt känns besvarade.
Underskatta inte det själsliga och en högre makt. Det kan hjälpa människor på många sätt positivt också, gäller bara att ha en sund syn och inte vara extrem i sin tro.