2022-07-10, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Låt mig börja med att säga att jag är muslim. En sak jag stör mig lite på som jag märker många ateister och "upplysta" säger är det att de hävdar att vetenskap är säkrast och att allt måste ha en logisk/vetenskaplig förklaring annars är det religiöst trams som bara svagare mindre begåvade människor tror på. Det som stör mig med detta är hur självsäkra många verkar trots att detta argument är logiskt sett väldigt väldigt dumt.

Alltså visst kan vetenskapen förklara saker och visst är vetenskap det säkraste sättet för oss människor att vara överens om att något är på ett visst sätt (tills vi vet mer) men det är absolut inte någon garanti på att det inte finns andra förklaringar/sanningar.

Det är lite sjukt hur en så enkel sanning kan missas av så många människor. Det jag försöker säga är att det ena inte utesluter det andra. Ett enkelt exempel är ju bara för att vi t.ex numera vet hur "regn blir till" så betyder ju absolut inte det att det inte t.ex finns en ängel som är ansvarig för regn. Det sistnämnda kan vi inte utesluta bara för att vi inte vet det med säkerhet då det vi inte vet kan vi inte utesluta. Om det t.ex finns en sådan ängel eller inte blir därmed fråga för religionsvetenskap inte naturvetenskap och naturvetare/ateister osv får inte ge sin åsikt då det de inte vet kan de inte utesluta.
Låt mej börja med att skriva att jag inte är muslim, jag kan tänka.

Låt mej fortsätta att skriva dej på näsan att det det finns en sak som är säker:

- allt som står i koranen är påhittade sagor, ofta plagierade från toran/bibeln.

Jag tror inte detta, jag vet
Citera
2022-07-10, 06:31
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Det går inte att övertyga en ateist med argument. Även om något tycks vara bevis för en troende så är det inte bevis för en ateist.
Jo om det fanns starka argument så skulle det nog accepteras av ateister. Dock är detta inte fallet.

Citat:
Till exempel står det att Abraham skulle bli far till många folk. Han blev far till Ishmael genom en slavkvinna, denna blev förfader till araberna som utgör majoriteten av muslimer. Han fick sedan sonen Isak med sin äkta fru Sara. Isak blev förfader till Judarna och från detta släkträd kom även Jesus som är förfader till kristendomen.
Vi kan bevisa att detta stämmer genom att judar och araber än idag båda skär bort förhuden som tradition, startad av Abraham genom guds befallning enligt bibeln.
Båda judar och araber har alltid och är fortfarande i konflikt med varandra och det började redan med Ismael och Isak sedan barnsben. Slavkvinnan och hennes son Ishmael blev till sist förvisade till öknen av Abrahams fru.
Det står om Ishmael "Mer vildåsna än människa skall han vara, han skall slåss mot alla och alla mot honom." Stämmer ganska bra med verkligheten tycker jag.
Men det står även att gud välsignar Ismael att bli ett stort folk, vilket även det stämmer.
Jo men det här är ju företeelser som är så troliga att falla in att det omöjligt kan sägas ha något bevisvärde. Dess utom kan du ju välja ut grejer som infallit.
Citera
2022-07-10, 06:33
Medlem
Citat:
Låt mig börja med att säga att jag är muslim. En sak jag stör mig lite på som jag märker många ateister och "upplysta" säger är det att de hävdar att vetenskap är säkrast och att allt måste ha en logisk/vetenskaplig förklaring annars är det religiöst trams som bara svagare mindre begåvade människor tror på. Det som stör mig med detta är hur självsäkra många verkar trots att detta argument är logiskt sett väldigt väldigt dumt.

Alltså visst kan vetenskapen förklara saker och visst är vetenskap det säkraste sättet för oss människor att vara överens om att något är på ett visst sätt (tills vi vet mer) men det är absolut inte någon garanti på att det inte finns andra förklaringar/sanningar.

Det är lite sjukt hur en så enkel sanning kan missas av så många människor. Det jag försöker säga är att det ena inte utesluter det andra. Ett enkelt exempel är ju bara för att vi t.ex numera vet hur "regn blir till" så betyder ju absolut inte det att det inte t.ex finns en ängel som är ansvarig för regn. Det sistnämnda kan vi inte utesluta bara för att vi inte vet det med säkerhet då det vi inte vet kan vi inte utesluta. Om det t.ex finns en sådan ängel eller inte blir därmed fråga för religionsvetenskap inte naturvetenskap och naturvetare/ateister osv får inte ge sin åsikt då det de inte vet kan de inte utesluta.
Din rubrik i tråden är märklig..Ateister tror att de är smartare men de gör ett mycket dumt misstag!

Menar du alltså att Muslimer tror att de är dummare men de gör ett mycket klokt misstag?

Som både du och jag vet är både islam och Pastafari påhittade ismer, fast den ena är påhittad med glimten i ögat, den andra är påhittad för att skada människor
Citera
2022-07-10, 06:36
Medlem
Odovacers avatar
Det kanske starkaste argumentet mot kristen tro är det mycket stora antalet direkta motsägelser som finns i bibeln. Det kan vara sådant som att det på ena stället framgår att A föregick B, och på en annan att B föregick A.

En sammanställning av motsägelser:
https://defendinginerrancy.com/bible-solutions/_list_bible_%22contradictions%22.html
Citera
2022-07-10, 06:54
Medlem
Vitmambas avatar
Citat:
Låt mig börja med att säga att jag är muslim.
Jag är också muslim fast inte troende på Allah eller koranen. Ibland läser jag bibeln och vissa dagar andra skrifter. Jag väljer och vrakar.
Man kan säga att jag håller flera sanningar i luften samtidigt. Därför anses jag mig minst dubbelt så bra som monoteister och mer avancerad än bara litteratur och faktanissar.
Citera
2022-07-10, 07:00
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Det kanske starkaste argumentet mot kristen tro är det mycket stora antalet direkta motsägelser som finns i bibeln. Det kan vara sådant som att det på ena stället framgår att A föregick B, och på en annan att B föregick A.

En sammanställning av motsägelser:
https://defendinginerrancy.com/bible-solutions/_list_bible_%22contradictions%22.html

Bibeln är ju en samling böcker skrivna av olika människor från olika perspektiv så det kanske inte är så märkligt ändå?

Det som jag finner mest intressant med berättelser i bibeln är att det är som direkt taget från sumerernas berättelser om Anunaki.

Sedan så har vi luciferianerna, exemplevis frimurarna som ser det på ett helt annat sätt där Lucifer är god och hjälper människan medans den som kristna ser som Gud är ond och vill hindra människor från att utvecklas.

Det är en berättelse som rakt av liknar Enki och Enlil. Så som sumererna beskrev Anunaki och hur de skapade människan som en arbetarras.

Människan skapades tex med hjälp av Anunakis DNA och därav skapad i guds avbild.

Det är ungefär som att det finns en grundberättelse sedan så har den fått förgreningar med tiden.

Mycket intressant faktiskt.
Citera
2022-07-10, 07:18
Medlem
Citat:

Visst är det ignorant och dumdristigt att avfärda all religion och paranormala fenomen som total nonsens. Ungefär lika ignorant som och hävda att bibel,koranen eller någon annan skrift är sanning. Personligen så är jag agnostiker och det är de flesta mensa medlemmar som jag känner också.
Citera
2022-07-10, 07:30
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:
Det går inte att övertyga en ateist med argument. Även om något tycks vara bevis för en troende så är det inte bevis för en ateist.
Det skulle vara väldigt enkelt att få mig som är ateist att tro att det finns en gud ge mig bara bevis på att han finns. Det borde vara väldigt enkelt för en gud att övertyga en ateist om att bli troende eftersom han ska vara allvetande.

Vad skulle övertyga dig som troende att det inte finns någon gud? Det är däremot omöjligt att göra.
Senast redigerad av Niskalaukaus 2022-07-10 kl. 08:02.
Citera
2022-07-10, 07:59
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:

Självklart är vetenskap det bästa sättet att kolla om något stämmer.
Vet inte om jag skulle kalla troende för mindre begåvade. Däremot så fyller dom sina hjärnor med annat.
Här är en väldigt intressant litet klipp av Neil deGrasse Tyson som handlar om vad som händer när religioner tar över.
https://www.youtube.com/watch?v=tJJLvoDg2_E
Citera
2022-07-10, 08:01
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youya
Detta är varför jag inte förstår mig på ateister. Om de nu vore så smarta som de vill ge sken av skulle de vara troende, för säkerhets skull.
Men om man tror för säkerhetsskull är man verkligen troende då?
Citera
2022-07-10, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Bibeln är ju en samling böcker skrivna av olika människor från olika perspektiv så det kanske inte är så märkligt ändå?

Det som jag finner mest intressant med berättelser i bibeln är att det är som direkt taget från sumerernas berättelser om Anunaki.

Sedan så har vi luciferianerna, exemplevis frimurarna som ser det på ett helt annat sätt där Lucifer är god och hjälper människan medans den som kristna ser som Gud är ond och vill hindra människor från att utvecklas.

Det är en berättelse som rakt av liknar Enki och Enlil. Så som sumererna beskrev Anunaki och hur de skapade människan som en arbetarras.

Människan skapades tex med hjälp av Anunakis DNA och därav skapad i guds avbild.

Det är ungefär som att det finns en grundberättelse sedan så har den fått förgreningar med tiden.

Mycket intressant faktiskt.

Ja många av berättelserna och idéerna i Bibeln, både nya och gamla testamentet samt i Koranen och även i andra religiösa skrifter är hämtade från ännu äldre religioner. Det är intressant hur man plockar en detalj och spinner vidare med en ny berättelse. Sensmoralen kanske är densamma.

Dessvärre var de flesta av de tidigare religionerna muntliga enbart och inga skrifter finns bevarade så där har vi jättesvårt nu då att göra jämförelser.

Men kan tipsa om att jämföra med andra religioner som är färskare och som låtit sig inspireras av de äldre religionerna. Det finns t ex idag otaliga varianter av både kristendom, judendom och islam där man kan jämföra vad olika grupper har fokuserat på och ändrat i berättelsen eller lagt till nya berättelser efter behag.

Det har också skrivits miljontals böcker enbart inom kristendomen, alla med sina egna tolkningar och berättelser med nya detaljer.
Citera
2022-07-10, 08:31
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:

För mig känns det som Gud har gjort ett självgående system.
Från början så perfekt. I tiden..

Jag vill inte förminska nåt, men gör det direkt när jag skriver ut det och försöker tänka på det. Och då förstör jag för mig och andra.
Därför förstår jag att vi bör överlämna en del åt mystiken "natural mystic" som det ju är. För vi vet inte nånting.

Vi bara kan förminska det. Eller iaf jag då.
Med min lilla begreppsförmåga..
Vi är helt fantastiska. Tänk då på Vår Fader. Det är helt mindboggling. Såklart omöjligt.

Då är det väl bra med Jesus och det där?

Som är helt häpnadsväckande.

Överlåtit det här till oss nu. Sin avbild, där det går att efterlikna "Honom"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in