2022-07-09, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Varför gjorde lille Olof så här emot Malin? Vad har hänt honom, han kom väl inte till jorden för att döda en liten tös

Vad har han gjort?
Citera
2022-07-09, 13:35
Medlem
Citat:
Varför gjorde lille Olof så här emot Malin? Vad har hänt honom, han kom väl inte till jorden för att döda en liten tös
Jag påstår att svaret finns i Olofs kärnfamilj, hur mår de andra i den konstellationen, agerar de normalt😎
Citera
2022-07-09, 13:55
Medlem
Citat:

Jag tycker också att man behöver fråga sig varför. Ingen frisk eller lycklig människa gör andra illa. Det är tur att det finns de som tänker lite längre, hur skulle det annars finnas människor som kan jobba med kriminella t ex, det behövs empati även för den som begått hemskheter.
Citera
2022-07-09, 14:23
Medlem
Mer.info.007s avatar
Citat:

Undrar i vilket Skick lille Olof var när greps av polisen?
Citera
2022-07-09, 15:57
Medlem
Har inte följt tråden men i det här fallet skulle jag nog vilja se ett hårt straff.
Tokfan sitter ju fortfarande och blånekar trots att han är överbevisad om sin skuld och han visar inget ånger överhuvudtaget heller utan kommer bara med nya fantasifulla lögner hela tiden.
Citera
2022-07-09, 17:32
Medlem
Jag måste fråga, Är det så här slappt i rättegångar i Sverige? Det känns som han bara sitter och berättar en historia och åklagarens lyssnar snällt. Han blir inte pressad någonstans och sedan går dom igenom förhören och sedan är det slut.

Åklagaren låter mest snäll mot honom och accepterar allt han säger. någon enstaka gång så frågar hon om han vill att man ska tro på det han säger men inget mer än så.

Ett försök att pressa karln med "varför lämnade du inte ut pengar till dem om de nu var så farliga" han svarar att han inte ville ge dom pengar för hans mamma skulle se det och så var den saken utagerad.. LAMT av åklagaren!

Det finns massor av liknande tillfällen när man kan sätta tvivel i hans berättelse men INGET sker..

Är sjukt besviken.. han är en mördare men åklagaren låter som en jävla dagisfröken.
Citera
2022-07-09, 18:41
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskarn111
Jag måste fråga, Är det så här slappt i rättegångar i Sverige? Det känns som han bara sitter och berättar en historia och åklagarens lyssnar snällt. Han blir inte pressad någonstans och sedan går dom igenom förhören och sedan är det slut.

Åklagaren låter mest snäll mot honom och accepterar allt han säger. någon enstaka gång så frågar hon om han vill att man ska tro på det han säger men inget mer än så.

Ett försök att pressa karln med "varför lämnade du inte ut pengar till dem om de nu var så farliga" han svarar att han inte ville ge dom pengar för hans mamma skulle se det och så var den saken utagerad.. LAMT av åklagaren!

Det finns massor av liknande tillfällen när man kan sätta tvivel i hans berättelse men INGET sker..

Är sjukt besviken.. han är en mördare men åklagaren låter som en jävla dagisfröken.

Ibland lyssnar jag på rättegången mot Dr Brasa. Det är som en frisk fläkt att höra hur åklagaren ifrågasätter ML:s lögner och fabulerande och ställer honom mot väggen.

(Det finns på Rättegångspodden.)
Citera
2022-07-09, 18:58
Medlem
Snarare än att svars någon enskild individ skriver jag ett allmänt svar kring diskussionerna.

För egen del är jag väldigt intresserad av varför, och vad som ligger bakom att sådant här händer. Det är själva grunden till mitt intresse för mordfall, att försöka förstå. Det är också grunden till att överhuvudtaget kunna arbeta förebyggande mot att sådant här ska behöva ske. Det är inget annat än beundransvärt av människor som arbetar inom kriminalvården som gör det för att kunna förändra.

Jag har ju själv så svårt att se hur man sätter sina egna sjuka lustar över en människas rätt att inte behöva bli våldtagen, torterad, hur man sätter de behoven över ett människoliv. Hur en person kan sitta framför anhöriga fortfarande 26 år senare och bete sig som han gör. Sätta sig själv och med alla medel försöka undvika att sitta några väldigt få år för det man gjort, över att stå för sina handlingar och visa någon som helst hänsyn till anhöriga.

Jag söker ständigt svar på hur det här kan hända och vad som ligger till grund för det. Men så finns det en del människor som är rakt av själviska också och då kan man söka svaren i all evighet utan att finna dem. Det finns ju forum för att diskutera hur man kan förebygga brott och rehabilitera mördare om man vill det kan jag väl tillägga. För oss att förstå hur Olof specifikt kunde göra det här tror jag är lönlöst med den information vi har om honom men det står var och en fri att försöka. Svar vore ju önskvärt, enklast vore det om han rakryggat kunde berätta något som faktiskt är sant. Det enda man kan konstatera är att han tycks inte ha gjort om något liknande. Så nu återstår bara att se till att vi inte har en trasigare individ som kommer ut från fängelset än vad som kom in, vilket är upp till Olof att ta all den hjälp som faktiskt erbjuds, och Kriminalvården.

En bra start för Olof vore ju just att stå för vad han gjort och vad som drev honom för att kunna få hjälp överhuvudtaget. Jag hoppas att han tar all form av psykologisk hjälp och stöd han möjligtvis kan behöva som han har rätt och möjlighet till. Jag hoppas innerligt att han mår dåligt, inte bara av att behöva ta konsekvenserna över sitt agerande utan faktiskt mår över det han har gjort, för gör han inte det då är vägen till att må bra väldigt lång. Jag ser inga som helst indikationer på det sistnämnda men jag hoppas verkligen det. Mår han inte dåligt över det så hoppas jag att han får ännu mer hjälp för då fattas det något fundamentalt viktigt hos honom. Det krävs ju dock att han ens vill ha den hjälpen.

Men själva diskussionen om att han ska undslippa straffansvar som figurerat i tråden senaste dagarna för att det är så synd om honom, hur hans dåliga mående inför att behöva ta ansvar för det här mordet ska stå över de anhörigas desperata sökan efter en fällande dom för deras dotters mördare, det är det som övergår mitt förstånd. Hur synd det är om honom, som ska ha mått så oerhört dåligt att han råkade bli en brutal sexualmördare och ljuga om det 26 år senare ska ha fokus över målsägarnas rättigheter, det kan jag aldrig köpa. Att de får det avslut, den dom, det skadestånd de är berättigade till utesluter inte att Olof får hjälp för det han i sin tur eventuellt mår dåligt över. Han begick ett mord medveten om att samhället och i synnerhet anhöriga har rätten att se dig ta de rättsliga följderna av det. Han tog ett liv. Han vägrar ge svar. Det finns ingen anledning att han ska få ett fripass.

Jag ursäktar mig från tråden eftersom den bara får mig att må dåligt i det här läget, och jag tror inte jag har något mer att tillföra eller ge längre. Jag tackar enormt mycket de som varit stöttande längs vägen i tråden och i PM. Jag har gett mitt allt. Jag hoppas med varenda cell i min kropp att Malins föräldrar får det avslut de väntat på i 26 år den 19 juli. Deras lidande gör mig ont varenda dag. Jag skulle gå sönder om de gick igenom den här processen för tredje gången för ingenting.
Citera
2022-07-09, 18:59
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskarn111

I princip så kan en åtalad person förhålla sig till vilken historia som helst.
Skrikiga åklagare och hetsiga ifrågasättanden är nog mest på film.
Närsomhelst kan den åtalade välja att inte svara på åklagarens frågor vilket oftare uppstår med en lite tuffare åklagare.
Ju töntigare en historia är desto lättare blir det i många avseenden för rätten.
Olofs historia är ju naturligtvis rena falsarierna men det är svårt att slå sönder genom motbevis.
Övertygad om att rätten kommer att bortse från stora delar Olofs runkhistoria då den saknar trovärdighet!
Sammantaget så har han ju förnekat all kännedom tills dess att DNA-analysen blev verklighet.
Då plötsligt kom runk och gängstoryn på tapeten….
Citera
2022-07-09, 19:40
Medlem
Användaren XeniaOnatopp har tidigare sagt att Malin hade mörkrosa trosor.

Kanske kan den frågan bli ett steg framåt?
Citera
2022-07-09, 19:41
Bannlyst
Undrar om han dödade henne så inte skulle kunna berätta vem som våldtog henne lr om han var så störd så det var ett lustmord?
Konstigt att man ens kan se att hon blivit våldtagen efter att kroppen legat ute så länge..
Citera
2022-07-09, 19:59
Bannlyst
Ett mord som påminner om detta är från filmen ”Lockbetet” (Cruising) med Al Pacino från 1980.
Där är offrets armar och ben fastsurrade och mördaren sitter på offret och hugger med kniv flera gånger i ryggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in