2022-07-09, 14:30
Medlem
OverAndUnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Rekorddyr mat – och ingen ljusning i sikte

https://www.expressen.se/nyheter/rekorddyr-mat-och-ingen-ljusning-i-sikte/

Så har vi liksom fb i tråden som citerar SBAB som alltid har fel, att inflationen har toppat..

Räkna även med att energipriserna kommer att öka ytterligare i höst och vinter. Ser inte hur länderna i Västeuropa ska lyckas fylla sina gaslager till i vinter om inte ett mirakel sker.
2022-07-09, 14:42
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Några foliehattar kvar som inte förstått att det rasar?

https://www.expressen.se/tv/ekonomi/prisraset-pa-boende-fortsatter-marknaden-har-varit-dopad/

Videon öppnar med att det är ett sunt köpläge och att det som alltid handlar om var man vill bo långsiktigt.

Jag vet inte vad du ville ha sagt? 🤔
2022-07-09, 14:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Videon öppnar med att det är ett sunt köpläge och att det som alltid handlar om var man vill bo långsiktigt.

Meningslöst att fråga en mäklare. Kommer ju aldrig någonsin säga att det är dåligt köpläge
2022-07-09, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt

oj en mäklare som tjänar pengar på att folk köper rekommenderar folk att köpa nu

hur jävla blond svensson är du?
2022-07-09, 15:16
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Meningslöst att fråga en mäklare. Kommer ju aldrig någonsin säga att det är dåligt köpläge

Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
oj en mäklare som tjänar pengar på att folk köper rekommenderar folk att köpa nu

hur jävla blond svensson är du?

Jag lägger ingen värdering i en mecklares ord. Men swingtrader hävdade att inslaget bekräftade fortsatt ras?

Jag fann bara självklarheter i inslaget jag.
2022-07-09, 16:29
Medlem
Mäklare tjänar på försäljningsvolym. De behöver få igenom affärer, det är där pengarna ligger. Inte på att offra veckor på att försöka kräma ur en extra hundratusing ur ett objekt. Det är måhända säljarens intresse och blir en väldigt dålig timpeng för mäklaren i en avvaktande/småbearish marknad.

Problemet verkar vara att många säljare tycks betrakta faktumet att de inte får samma nominella belopp som en motsvarande lgh som såldes i januari, som en "förlust" Även fast de kanske bott där i över tio år och garanterat gjort en fet vinst, även om priserna skulle sjunka 10-15% till från dagens nivåer. Eller kan det vara så att dessa köpt "dyrt" i februari, väntat med att sälja befintlig lgh och nu sitter i saxen? För en som "köper och säljer på samma marknad", torde det ju bli en real +/-0-affär och en sådan säljare har väl sällan anledning att gnälla och inte möta köparna på marknaden?
2022-07-09, 17:06
Medlem
DVikings avatar
Kul att kolla runt lite på det som säljs nu. Tycker det i stor är hyfsad volym och inget alltför kraftigt prisfall om man ser hur stor förändringen av fundamenta ändå blivit med 2% styrränta 2023 jämfört med 0% ränta 2024 ut.

Så här kan det se ut nu: https://www.booli.se/bostad/152867

Köpt 2015 för 3.9m, såld nu 2022 för 4.35m, 450k under utgångspris (syns på Hemnet)

Tror allt mer på min "överrullningsteori" (som ni snart kanske kan läsa om i MSM), dvs de som sålt för 120k/kvm i april tycker att det är rea redan vid 105k/kvm och de måste dessutom köpa något så de bryr sig inte så mycket om att priserna går ner 10% till i år eller inte. De har redan gjort ett klipp (ytterligare ett om de köpte t.ex. 2014) när de sålde nära toppen och nu kan köpa in sig markant billigare igen.
2022-07-09, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Kul att kolla runt lite på det som säljs nu. Tycker det i stor är hyfsad volym och inget alltför kraftigt prisfall om man ser hur stor förändringen av fundamenta ändå blivit med 2% styrränta 2023 jämfört med 0% ränta 2024 ut.

Nu kollar jag inte så mycket i Sthlm men har noterat många objekt där en ensam budgivare lägger sig på utgångspris eller till och med över. Vet inte hur jag ska tolka det. Jag hade börjat med att lägga 10-20 % under. Sen om säljaren inte accepterar det får man väl förhandla.
2022-07-09, 17:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Nu kollar jag inte så mycket i Sthlm men har noterat många objekt där en ensam budgivare lägger sig på utgångspris eller till och med över. Vet inte hur jag ska tolka det. Jag hade börjat med att lägga 10-20 % under. Sen om säljaren inte accepterar det får man väl förhandla.

Bud under utgång visas sällan.
2022-07-09, 17:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Du har inte funderat på att länder som Kina slutat sälja billiga komponenter etc till oss? Pågår ett kallt krig som kommer driva upp priserna på obestämd tid?
Kina har aldrig sålt billiga komponenter. Däremot finns det företag i Kina och företag utanför kina som har produktion i kina som levererar komponenter.
Apple t ex köper tillverkning av Foxconn i Taiwan som har produktion i Kina.

Men produktionen i kina har ju inte upphört.
Och det kommer hit varor som tillverkats i Kina eller som har komponenter tillverkade i kina. Business as usual. Det var Trump som menade att det var en bra ide att folk som hade högavlönade jobb i USA skulle sluta med de och börja med ett lågavlönat jobb i en aluminiumsmältverk istället.
Tror inte det gäller längre.
2022-07-09, 18:24
Medlem
På USAs relativt fria marknad börjar hyrorna skjuta i höjden nu, som sig bör. https://finance.yahoo.com/news/first-time-ever-median-rent-170000016.html

Citat:
In June, the nationwide median rent rose to $2,045/mo., based on the data drawn from Dwellsy's inventory of over 641,000 available rentals. This sample represents availability from over 13 million rental properties across the country.

Kommer svenska hyrestorskar skonas från detsamma?
2022-07-09, 18:40
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilitantOptimist
På USAs relativt fria marknad börjar hyrorna skjuta i höjden nu, som sig bör. https://finance.yahoo.com/news/first-time-ever-median-rent-170000016.html

Kommer svenska hyrestorskar skonas från detsamma?

Lägenheter upp 5% YoY i USA. Ja eventuellt får vi se något i närheten av det även i Sverige, men snarare 3%.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in