Citat:
Ursprungligen postat av
Barf
Gött! RB är ju den bästa kontra-indikatorn. Hoppas vi inte landar på fel sida av prognosen då. För egen del ser jag inget som skulle pusha inflationen högre i nuläget, men det finns säkert nåt som kan hoppa in som en lite överraskning.
RB är ingen kontra-indokator. Yngves har varit bekymrad länge över hushållens belåningsgrad, långt innan kriget i Ukraina. Men han är lågmäld och de nyanserna uppfattar inte gemene man. Inflationen har kommit för att stanna längre än vad optimisterna kalkylerar med när de köar på Arlanda. Fed måste höja räntan och Sverige är i släptåg. Men det är först efter valet i höst som polletten kommer trilla ner, hos det inget ont anande folket. I Sverige har RB tafatt försökt mildra det som komma skall, med att långsamt och lågmält höja räntan i början av året, men utan att folket uppfattar allvaret.
I vinter kommer hela Europa märka höja energipriser. Räntorna är något man kunnat räkna med när man äger bostad, och ha marginaler. Men kriget i Ukraina och beroendet av ryska gasen och dess konsekvenser var inget en bostadsköpare kunde göra kalkyl om när de köpte bostad. Vi har en regering som vaskat kärnkraft och inte kan lösa energiförsörjningen.
Elräkningarna är ett större hot mot ekonomin än höjda räntor. Jag är pessimistisk, då hela ekonomin har varit baserad på att hushållen betalar notan för politikernas vårdlösa politik.
Jag har noterat att det inte är lika mycket folk i butikerna, och att hyllorna fylls med billigare varor. Det kommer smygande, och tristessen breder ut sig, när en minskad mängd av just de varor man brukar köpa, minskar på hyllorna och blir dyrare. I förlängningen betyder det att krisen kommer förvärras när folk efterfrågar färre varor och tjänster, och tvingas leva billigt. I Sverige kommer det leda till arbetslöshet, social oro och många bostäder hos kronis.