2022-07-09, 13:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Angående sprox-spor, så har jeg ikke lest noe om at det ble funnet sproxspor på badet. Inn og ut av gangen, som Legokatt skrev har jeg lest om. I tillegg ble det funnet sproxspor utendørs, men antall utendørs sproxspor ble ikke nevnt i den artikkelen jeg leste.

Citat:
Havhest, jeg fant flere detaljer her om sproxavtrykkene.

(28.08.2019) "Begge disse skotypene avgir samme avtrykk som er funnet inne og utenfor huset til Anne-Elisabeth Hagen og mannen"
https://www.dt.no/politi/krim/nyheter/har-du-sko-med-denne-salen-da-vil-politiet-snakke-med-deg/s/5-57-1208931

Har det blitt opplyst om på hvilke tepper sproxavtrykket var og i hvilket/hvilke rom dette/de teppet/teppene var?

Citat:
Veldig interessante detaljer, som bl.a. dette:
(01.03.19) "En tidligere drapsetterforsker sier nå at han tror sporene fra forsvinningen kan være plantet for å villede".
"Abrahamsen mener at politiet må være svært forsiktige med å stole på sporene de har funnet i Sloraveien, og at det må holdes som en åpen sannsynlighet at Tom Hagen er målet for forsvinningen."
"– Når det gjelder det som er etterlatt i boligen, så kan det ikke utelukkes at dette er laget for å villede politiet. Og hvis det er tilfellet, kan svaret være at dette er noe helt annet enn en vanlig kidnapping."
Takk for mye interessant info! Jeg må fordøye dette, men min første tanke, dersom sprox-sko-avtrykkene er plantet, er at saueskinnet var meganødvendig, for å kunne plante situasjonssporene/slepesporene.

Jeg tror Abrahamsen er inne på noe, nemlig at det kan se ut som at dette ikke er en helt vanlig kidnapping, og at hovedmotivet egentlig KAN være å ramme TH. Men som sagt, jeg må fordøye all informasjonen du har hostet opp... Jeg får dessuten litt "Breaking Bad/Ozak-feber", når jeg tenker på lysene/bilene, som overvåkingskameraene ved Hjelpemiddelsentralen har fanget opp, sett i sammenheng med hypotesen "plantede spor".

Jeg har ikke fått med meg, at det er bekreftet i media, at sprox-sko-avtrykkene gikk "inn og ut" av boligen. Men husker at jeg har spekulert I om ett av skoavtrykkene kan ha blitt avsatt på flisene, utenfor terassedøren i 1. etasje, som vender mot vannet. Min tanke har vært, at politiet ikke kunne gjøre utvendige undersøkelser, andre steder (før saken ble offentliggjort), pga trusselsituasjonen, bortsett fra i umiddelbar nærhet til inngangene med overbygg (f.eks. plattingen utenfor hovedinngangen, plattingen utenfor terrassedøren på baksiden i 1. etasje og terassen utenfor terrassedøren i 2. etasje).
Citera
2022-07-09, 13:13
Medlem
GG99Slayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horgen
Så utrolig mange rare teorier her.

TH har planlagt dette i over et år. Alt til minste detalj. Alt bortsett fra sitt eget alibi. Veldig rart.. Det eneste alibiet han har er en telefon og en tekstmelding bare minutter etter at han drar på jobb. Det kunne han umulig forutsett med mindre noen av de hun pratet med var med på dette. Hadde det vært TH så hadde han vel sørget for et 100% vanntett alibi. Er det noen som har en god forklaring på det?

Kanskje fordi ett 100% vanntett alibi ikke eksisterer når man må gjøre det meste selv?
Citera
2022-07-09, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
De kan ha brukt termisk til å overvåke huset
https://www.google.com/search?q=termisk+kamera&oq=termisk+kamera&aqs=chro me..69i57j0i512l9.4236j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Ja det kan hende. Fungerer dette både gjennom vegger og vinduer?
Citera
2022-07-09, 13:30
Medlem
Citat:
Jeg har bare prøvd militært utstyr og det ser tvers igjennom det huset uten problem, det samme med politi.
De ser så godt at de kan se om noen har trent og er varmere enn de andre i huset.

Sivilt utstyr har jeg ikke greie på.
Citera
2022-07-09, 13:31
Medlem
For gjerningspersoner var nok det at Fru Hagen holdt seg inne i boligen til angrepet kunne finne sted 1 pri. Utover det var nok hvor i boligen ikke av stor vikighet.
Hun ville nok dukket opp om noen hun kjente gjorde seg til kjenne ved sin ankomst med et blidt hallo fra gangen for eksempel. Alltid rede til å slenge på kaffe/tevann og servere noe søtt fra skapet sikkert.

Badet, derimot, var nok ikke et ønsket oppholdssted. La hun i karet, er det ikke sikkert hverken vått eller tørt ville blitt prioritert foran såpeskum, for å si det på den måten. Kanskje brukte hun også låse døra ved en dupp i karet? Eller nøkkel tilgjengelig så hun raskt kunne smekke igjen låsen om hun skulle komme til å lukte lunta eller noe?

Som kjent var det sørget for at badet i 2 ikke var brukanes og TH satt vakt frem til angriperen ankom området. Problems solved. I bolig, sysselsatt og klar til å servere.
Senast redigerad av Kokadu 2022-07-09 kl. 13:33. Anledning: Rette
Citera
2022-07-09, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Takk for mye interessant info! Jeg må fordøye dette, men min første tanke, dersom sprox-sko-avtrykkene er plantet, er at saueskinnet var meganødvendig, for å kunne plante situasjonssporene/slepesporene.

Jeg tror Abrahamsen er inne på noe, nemlig at det kan se ut som at dette ikke er en helt vanlig kidnapping, og at hovedmotivet egentlig KAN være å ramme TH. Men som sagt, jeg må fordøye all informasjonen du har hostet opp... Jeg får dessuten litt "Breaking Bad/Ozak-feber", når jeg tenker på lysene/bilene, som overvåkingskameraene ved Hjelpemiddelsentralen har fanget opp, sett i sammenheng med hypotesen "plantede spor".

Jeg har ikke fått med meg, at det er bekreftet i media, at sprox-sko-avtrykkene gikk "inn og ut" av boligen. Men husker at jeg har spekulert I om ett av skoavtrykkene kan ha blitt avsatt på flisene, utenfor terassedøren i 1. etasje, som vender mot vannet. Min tanke har vært, at politiet ikke kunne gjøre utvendige undersøkelser, andre steder (før saken ble offentliggjort), pga trusselsituasjonen, bortsett fra i umiddelbar nærhet til inngangene med overbygg (f.eks. plattingen utenfor hovedinngangen, plattingen utenfor terrassedøren på baksiden i 1. etasje og terassen utenfor terrassedøren i 2. etasje).
Takk
Angående sprox-avtrykk inn og ut: Hvis politiet eventuelt ikke kunne se at avtrykkene på vei ut er avsatt oppå de avtrykkene som var på vei inn, så kan det kanskje hende at GM ikke hadde sprox-skoene på føttene da han var på vei inn i huset. GM kan feks ha gått baklengs ut fra entreen (for å villede politiet til å tro at han kom inn med de skoene på), etter å ha gjort ferdig plantingen i entreen.
Han kan ha hatt annet fottøy (med skotrekk som hindrer skoavtrykk?) på seg under første del av forbrytelsen, og deretter ha skiftet til sprox-sko inne i entreen.

Hvis det er sprox-spor på terassen på vei inn i huset, men ikke sprox-spor i området fra terassedøren og til entreen og/eller til andre rom i huset, så kan GM ha tatt på skotrekk på vei inn, eller GM må kanskje ha vasket bort/tørket bort sine sproxavtrykk på de gulvområdene.
Senast redigerad av z-z-z 2022-07-09 kl. 13:49.
Citera
2022-07-09, 14:10
Medlem
Det er påfallende at alle de sentrale personene i saken har forklart seg uklart, husker ikke eller nekter å si noe.

- TH husker ikke en rekke viktige detaljer og sier ting som ikke stemmer med faktiske forhold.
- TEH husker ikke tema fra 9.14-samtalen før han flere uker senere oppgir noe informasjon.
- MB oppfattes av politiet som vag, tilbakeholden og kortfattet da hun forklarte seg om 31.10.

Med andre ord fremstår begge alibisamtalene som uklare, mens hovedpersonen er et kapittel for seg selv.

Dårlig hukommelse, uriktige opplysninger og manglende samarbeid er intet godt grunnlag for å løse saken.
At alibiene også står i et avhengighetsforhold til TH på ulike vis, gjør ikke saken akkurat bedre.
Citera
2022-07-09, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horgen
Så utrolig mange rare teorier her.

TH har planlagt dette i over et år. Alt til minste detalj. Alt bortsett fra sitt eget alibi. Veldig rart.. Det eneste alibiet han har er en telefon og en tekstmelding bare minutter etter at han drar på jobb. Det kunne han umulig forutsett med mindre noen av de hun pratet med var med på dette. Hadde det vært TH så hadde han vel sørget for et 100% vanntett alibi. Er det noen som har en god forklaring på det?

Hvordan sørger man for et 100% vanntett alibi om man skal hjem å kvele sin kone i løpet av arbeidsdagen? Tight alibi blir alternativet. Hvordan sørger man så for det? Jo man har vattnisse/r tilgjengelig som gjør forberedelser som vil korte ned tiden du vil mangle alibi, og vattnisse/r som kjører vekk liket til siste hvilested.

Fru Hagen var nok av den pliktoppfyllende typen. Fikk hun en kort beskjed etter telefonsamtalen med hu der på kontoret om at hytteturen måtte utsettes, kan det være at TH forutså at hun ville kontakte både sønn og datter? Eller en av de ved å gi en slik beskjed før han trådte av og forlot hjemmet?

Om ikke dette hadde latt seg gjøre er ikke det å lage litt aktivitet på pad/telefon, for noen andre, det helt store problemet heller. Vel, kanskje for enkelte.

Om sms/oppringning manglet så ville hun uansett ha vært i live frem til 08.56 i dette tilfellet. Og TH ankom jobb 09.10 eller der omkring. Gir ikke mye tid til et drap og kvitte seg med et lik.

Om ikke den samtalen hadde funnet sted, så må vi ikke glemme at det var planlagt en fingert kidnapping, med en roman av et løsepengekravbrev, lagt igjen på en rød stol sammen med andre greier som ga assosiasjoner til et stilleben hos TH.
Hadde politiet kjøpt den historien, ja da ville selvfølgelig Fru Hagen ha vært i live når TH forlot SV4, ikke? Og det at Fru Hagen utførte disse aktivitetene ikke en nødvendighet i det hele tatt.
Med andre ord, samtalen med hu på kontoret, oppringning til datter, telefonsamtale til sønn kan egentlig være noe som bare skjedde den dagen. Alternativt at TH, den dagen, tenkte at han ville forsikre seg om at hun ga noen livstegn fra seg før angrepet på henne fant sted. Tilpasset naturlig. Gammel mann, paranoia tenker gjerne tusen tanker hele tiden.

På sparket øker dessuten spenninga i det hele vil jeg tro. Og vil føre til at idiotiet vil få sitt å slite med.

Sånn.
Senast redigerad av Kokadu 2022-07-09 kl. 14:40. Anledning: Tillegg
Citera
2022-07-09, 14:40
Medlem
Citat:
Takk
Angående sprox-avtrykk inn og ut: Hvis politiet eventuelt ikke kunne se at avtrykkene på vei ut er avsatt oppå de avtrykkene som var på vei inn, så kan det kanskje hende at GM ikke hadde sprox-skoene på føttene da han var på vei inn i huset. GM kan feks ha gått baklengs ut fra entreen (for å villede politiet til å tro at han kom inn med de skoene på), etter å ha gjort ferdig plantingen i entreen.
Han kan ha hatt annet fottøy (med skotrekk som hindrer skoavtrykk?) på seg under første del av forbrytelsen, og deretter ha skiftet til sprox-sko inne i entreen.

Hvis det er sprox-spor på terassen på vei inn i huset, men ikke sprox-spor i området fra terassedøren og til entreen og/eller til andre rom i huset, så kan GM ha tatt på skotrekk på vei inn, eller GM må kanskje ha vasket bort/tørket bort sine sproxavtrykk på de gulvområdene.
"GM kan feks ha gått baklengs ut fra entreen" i tillegg til å plante et par avtrykk som viste at han "gikk med sproxskoene ut fra huset".

Så uansett om politiet så at avtrykkene på vei ut er avsatt oppå de avtrykkene som var på vei inn, så kan dette ha blitt plantet for å få det til å se ut som at GM hadde sproxsko på da han kom inn i huset.
Men det var partikler fra biologiske spor fra AE (samme som i slepesporet) på ett (eller flere?) av sproxavtrykkene. Hvis det var slike partikler i ett eller flere av de sproxavtrykkene som var på vei inn i huset, så hadde nok politiet funnet ut at det hadde vært en baklengsgående GM.

(siterer da det var for sent å redigere).
Senast redigerad av z-z-z 2022-07-09 kl. 14:48.
Citera
2022-07-09, 15:00
Medlem
Citat:
Med deg kan alt hende. Nye teorier fremsettes på løpende bånd. Rene Socrates.
Citera
2022-07-09, 15:28
Medlem
Citat:
Man kan ikke bare slenge ut en påstand som dette "de har avsatt spor ti av ti ganger" hvis det ikke er fakta.
Obiter Dictum?
Citera
2022-07-09, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg tror forklaringen på det tynne alibiet er at TH er alene om ugjerningen.

At TH har brukt Kunstig Intelligens og stemmekloning for å lure MB til å tro at hun snakket med AE. At telefonsamtalen med TEH også er fake, eks lydavspilling av stemmen til AE. Telefonaktiviteten på AEs mobil er forfalsket.

TH har hatt noe hjelp med kryptorigget, men ikke sikkert at medhjelper vet hva hen har vært med på.

TH trodde opplegget hans skulle være godt nok til å lure politiet. Eller iallfall godt nok til å forhindre at han selv skal bli dømt for drapet.

Opplegget kunne kanskje vært godt nok, dersom det fantes noen konkrete og ekte spor etter ukjente GM i S4. Eller, dersom det hadde vært en aktiv Motpart for å kreve inn løsepenger.

Når begge faktorene mangler, og politiet har endevendt åstedet i flere måneder, så må man til slutt konkludere med at det ikke har vært noen fremmede GM i S4.

Og da sitter TH i saksen. Det kan ikke være noen andre enn ham selv.
Du glemte å nevne robotstøvsugeren.

(FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31
Senast redigerad av OleStoltenberg 2022-07-09 kl. 15:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in