Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-09, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Han kommer att kunna tala i rätten, men fram tills dess borde förundersökningssekretess gälla, åt båda håll, även om gm är skyldig bortom rimligt tvivel.

Om han kräver att försvarsadvokaten ska uttala sig i media, kan denne neka då? Han har nog själv godkänt publicering med bild, ingen tidning vill väl ta den risken annars.
Citera
2022-07-09, 10:19
Medlem
Citat:
Han kommer att kunna tala i rätten, men fram tills dess borde förundersökningssekretess gälla, åt båda håll, även om gm är skyldig bortom rimligt tvivel.

GM har erkänt och erkännandet kom omedelbart och långt innan rättegången har inletts.

Det som kan vara besvärande omständigheter är åklagaren och polisens lurendrejeri med FU arbetet som kommer att bearbetas fram i slowmotion.
Senast redigerad av nepodsladen 2022-07-09 kl. 10:23.
Citera
2022-07-09, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
Det står lite om henne i Wikipedia.. bara det som är allmänt att veta om personen.

Mellan 2004 och 2006 var hon huvudsekreterare i Nationell psykiatrisamordning. SOU 2006:100 . Statens offentliga utredningar. 2006. Hon var ledamot i Region Skånes Etiska råd sedan 2007 och ordförande i referensgruppen till arbetet med att 2008 ta fram nationella riktlinjer för psykosociala insatser vid schizofreni på Socialstyrelsen.
Wieselgren deltog även som expert i olika arbetsgrupper på Statens beredning för medicinsk utvärdering och Läkemedelsverket.
I augusti 2015 utsågs hon till ledamot i regeringens kommission för jämlik hälsa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ing-Marie_Wieselgren

Jaha! Då förstår jag varför föreningen "maskrosbarn" var uppsatt på hennes lista.
Dom var ju med i statens offentliga utredning om barnen som samhället svek. Det var en lång process som höll på i många år.

https://maskrosbarn.org/

"Utredningen ska överväga om ytterligare åtgärder behövs, utöver det som görs inom ramen för Utredningen (S 2006:05) om dokumentation och stöd till enskilda som utsatts för övergrepp och vanvård i den sociala barnavården"

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/statens-offentliga-utredningar/barnen-som-samhallet-svek---atgarder-med_GZB39/html

Politikerna lovade så mycket men har hållit så lite. Utredningen var klar 2011. Det är 11 år sedan och ännu har tydligen inga förändringar skett för barn och unga som mår dåligt. Politiker och myndighetspersoner bara pratar hela tiden, men gör inget!

Barnen som samhället svek - åtgärder med anledning av övergrepp och allvarliga försummelser i samhällsvården
Statens offentliga utredningar 2011:9

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/statens-offentliga-utredningar/barnen-som-samhallet-svek---atgarder-med_GZB39

Bara timmar innan knivdådet, då en 32-årig man attackerade Ing-Marie Wieselgren mitt i centrala Visby, hade hon stått i en panel anordnad av organisationen Maskrosbarn och talat om vilka förändringar som krävs för att samhället ska kunna erbjuda det stöd som behövs till barn som lever i utsatthet.

https://akademikern.se/vikten-av-det-oppna-samtalet/

Jag trodde inte det handlade om politik från början, men det gör det nog i allra högsta grad!
Senast redigerad av Ajabaja555 2022-07-09 kl. 11:11.
Citera
2022-07-09, 10:30
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:

Nog luktar det fisk.
Man langar fram Visby:s brännvins-advokat, samtidigt utfärdar TR stängda dörrar i målet vilket starkt rekommenderar Theo:s ombud att knipa, men ombudet går ut offentligt istället med detaljer i ärendet.
Det fanns liksom anledning för polisen att stänga Theo:s facebook sida, vilket INTE inte innehöll något hat eller reklam för nazister och dylikt.

En sak är säker, det här kommer att bli en jävla cirkus tack vare ombudets agerande som kommer att hålla på i flera år. Om Theo:s anhöriga läser här uppmanas de att anlita en riktig brottsmåls-advokat i Sth eller Gtbg, staten står ju för advokatkostnaderna, och skippa nuvarande "ombud" sfsm.

Vill man ha riktigt roligt med kombinationen TR/medierna och advokatsamfundet samtidigt släpar man in Johan Binninge som sidekick, han snurrade ju upp hela svea rikes lag, tingsrätt och medierna med Busch tilltänkta ruckel till sommarstuga senast....
Citera
2022-07-09, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
En annan som ville skryta om sitt dåd var Akilov trots råd från försvarsadvokat.
Alldeles riktigt.
Och vi vet alla vad påföljden blev: Livstids fängelse..
Kanske adv Staffan Fredriksson borde ha lärt sig något av det även om det nu inte var han som företrädde Akilov.
Citera
2022-07-09, 10:38
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Om han kräver att försvarsadvokaten ska uttala sig i media, kan denne neka då? Han har nog själv godkänt publicering med bild, ingen tidning vill väl ta den risken annars.
Det är väldigt märkligt, gm kan vara i en drogutlöst psykos, det känns bara jättefel.

Jag har inga som helst sympatier med gm
Citera
2022-07-09, 10:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Är man psykiskt sjuk så ligger ju förstås nazismen nära till hands att fly in i och tycka synd om sig själv tillsammans med likasinnade mentalt sköra kamrater

Jag tror definitivt att rörelser likt NMR kan attrahera sådana personer. Personer som söker mål och mening med livet. Engagemang och gemenskap. Egentligen tror jag att NMR mest var en slump.

Kunde lika gärna varit Bhagwanrörelsen (som Ted Gärdestad gick med i), Djurrättsalliansen, Hare Krishna eller Green Peace som varit föremålet för engagemanget.

Får bilden av en rätt trasig person. Vet inte om det stämmer. Han bodde hemma hos sina föräldrar ute på landet. Åldrande föräldrar som är på väg att falla ifrån. Hans liv har präglats av psykisk ohälsa. Han såg väl en syndabock i denna samordnare från SKR. I hans världsbild begick han säkerligen en välgärning och han har lärt sig att man ska vara målmedveten. Det hade han med sig från rörelsen. Har däremot ärligt väldigt svårt att se att NMR skulle ha någon direkt skuld i vad som har skett. Tråkigt att vissa försöker göra politik av detta. Hade han varit med i någon av ovanstående organisationer istället. Hade kraven på förbud haglat lika mycket då frågar jag mig. Om han varit med i SSU eller Grön Ungdom?
Citera
2022-07-09, 10:42
Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
GM har erkänt och erkännandet kom omedelbart och långt innan rättegången har inletts.

Det som kan vara besvärande omständigheter är åklagaren och polisens lurendrejeri med FU arbetet som kommer att bearbetas fram i slowmotion.
Ett erkännande kan tas tillbaka, men det är svårt att bortförklara det faktum att han greps direkt på plats, av en rådig pensionär...vilket öde😂😂
Citera
2022-07-09, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror definitivt att rörelser likt NMR kan attrahera sådana personer. Personer som söker mål och mening med livet. Engagemang och gemenskap. Egentligen tror jag att NMR mest var en slump.

Kunde lika gärna varit Bhagwanrörelsen (som Ted Gärdestad gick med i), Djurrättsalliansen, Hare Krishna eller Green Peace som varit föremålet för engagemanget.

Får bilden av en rätt trasig person. Vet inte om det stämmer. Han bodde hemma hos sina föräldrar ute på landet. Åldrande föräldrar som är på väg att falla ifrån. Hans liv har präglats av psykisk ohälsa. Han såg väl en syndabock i denna samordnare från SKR. I hans världsbild begick han säkerligen en välgärning och han har lärt sig att man ska vara målmedveten. Det hade han med sig från rörelsen. Har däremot ärligt väldigt svårt att se att NMR skulle ha någon direkt skuld i vad som har skett. Tråkigt att vissa försöker göra politik av detta. Hade han varit med i någon av ovanstående organisationer istället. Hade kraven på förbud haglat lika mycket då frågar jag mig. Om han varit med i SSU eller Grön Ungdom?

Motståndsrörelsen har inget ansvar eller del i hans verk i Visby och det har polisen gått ut med.

Hans världsbild må vara skev, men det är hos alla. Ta Trump som vägrade till exempel att erkänna sig besegrad, vilket ledde till stormningen av den amerikanska kongressen.

Men frågan är varför han inte vände kniven mot sig själv efter sitt verk?
Citera
2022-07-09, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du måste vara enormt misslyckad som person om du kallar ett mord för mästerverk när en pensionär brottade ner gärningsmannen och denne blev gripen efter ett par minuter och kommer få sitta inlåst resten av livet 😂

Jag tror inte han hade för avsikt att skada någon mer, så därför var det en lätt match att brotta ner honom. Han hade inget agg mot någon annan person. Utan det var just mot denna kvinna. Så tror jag! Han var väl skadad av psykiatrin på något vis. Fått för mycket piller, illa behandlad. Kanske inlåst och fastspänd i en säng. Vad vet man egentligen!

PSYKIATRINS ”TERAPEUTISKA” ÖVERGREPP

https://www.cchr.se/cchr-reports/deadly-restraints/introduction.html
Senast redigerad av Ajabaja555 2022-07-09 kl. 10:52.
Citera
2022-07-09, 10:55
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Varför stängda dörrar i detta fall, när försvarsadvokaten anser att det är för klientens bästa att den stora massan får vetskap om hans klients planerande mm?

Det är inte ovanligt att häktesförhandlingar sker bakom lyckta dörrar, tvärtom är det väldigt vanligt. Att hålla en förhandling bakom lyckta dörrar är inte heller detsamma som yppandeförbud. Bortsett från några få häktesförhandlingarna kan jag inte påminna mig om en enda rättegång där det meddelats yppandeförbud. Avseende yppandeförbud under förundersökning är det något åklagare beslutar om, inte domstol, yppandeförbud vid pågående förundersökning är extremt ovanligt med undantag för enskilda förhör eller enskilda uppgifter.

Att häktningsförhandlingen hålls bakom lyckta dörrar beror oftast på att man inte vill riskera att röja känsliga uppgifter kring utredningen, troligtvis är det så även i detta fall.
Citera
2022-07-09, 10:59
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:

Vadå borde gälla? Förundersökningssekretess gäller väl precis som vanligt i detta fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in