Citat:
Ursprungligen postat av
bergsturk
Det var inte "dömt att misslyckas" att försöka ta Kiev -- det var kanske inte så kompetent genomfört i många delar, men utgående från vad nästan alla (dvs, ryssarna, amerikanerna, och jag

) trodde innan fanns det en bra chans att lyckas med dekapiteringsoperationen mot Kiev. Och de kom ju också mycket långt.
Som grundidé är det inte fel men ryssarna besitter uppenbarligen inte kapaciteten för att genomföra en operation av den skalan på det sättet, så med de förutsättningar som fanns var det "dömt att misslyckas". Sen att både du och amerikanarna trodde det skulle gå är väl inte fel egentligen eftersom många av oss trodde att trodde ryska armén hade relativt hög kapacitet, däremot borde ryssarna själva haft koll på att mycket av deras "kapacitet" till stora delar bara fanns på pappret och haft bättre koll på Ukrainas försvarsförmåga. Sen kan ju listan av ryssarnas misstag och vad det fruktlösa anfallet mot Kiev kostade göras länge men det mesta har redan tagits upp flera gånger i tråden.
Nu har vi ju facit i hand men jag menar att ryssarna borde ha varit realistiska angående sin bristande förmåga och förstått att deras möjlighet till framgång var minimal.
Att ryssarna lyckades förstöra förorter till Kiev med massiva egna förluster vet jag inte om jag personligen anser är att "komma mycket långt". Det är kanske omöjligt att veta hur nära de var att lyckas med dekapiteringsoperationen eftersom vi inte ens vet vad som hade hänt om de lyckats gripa hela regeringen i Ukraina men nu kom ju inte ryssarna tack och lov ens så långt.