2022-05-14, 00:13
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Fast någon egentlig uppdatering av taktik skede ju aldrig i röda armen och verkar inte hellre ha hänt i Ryska armen av idag. Ensa skillnaden mellan finska vinterkriget och slaget om östfronten var ju att röda armen hunnit återhämta sig något från utrensningen av officerare som Stalin ställde till med. När Tyskland anföll rasade dock röda armen som ett fullkomligt korthus! Jag skulle nog påstå att den bristfälliga tyska logistiken var en större anledning att tysklands anfall bromsade in än ev lärdomar från finska vinterkriget. Eller har du exempel på taktikanpassning som genomfördes?
Innan vinterkriget hade man dessutom krigat i Spanien under spanska inbördeskriget.
Det verkar inte heller ha gett några större förändringar.
Citera
2022-05-14, 00:22
Medlem
Innehåller tvättmaskiner några värdefulla komponenter som kan användas till att reparera ryska tanks? Eller varför är ryssarna besatta av att stjäla dem?
Citera
2022-05-14, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Någon
Innehåller tvättmaskiner några värdefulla komponenter som kan användas till att reparera ryska tanks? Eller varför är ryssarna besatta av att stjäla dem?
Mycket "rost" i kalsongerna som behövs tvättas ur efter en sejour i Ukraina..
Citera
2022-05-14, 02:43
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Någon

Jag lyssnade på en Rysk soldat som ringde sin fru och berättade om allt de stulit. Hon kontrade med att en träningsoverall, samt en dator är bra
De som sköt de 2 bilhandlarna stal ju delar och skickade grejerna via post från Belarus eller separatist styrda Donetsk och hem. De var fullt i soldater som stulit saker och skickar hem.

En kvinna accepterade att hennes man stal och han fick våldta hur mycket han ville bara han inte berättar om det.
En annan kvinna ville ha något annat typ TV, tvättmaskin etc.
Det är bara att inse att Ryska soldater beter sig som kräk, kriminellt slödder total avsaknad av respekt för människoliv och avsaknad av disciplin och moral.
Citera
2022-05-14, 09:37
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
https://twitter.com/RALee85/status/1525182648838238210

fredagsmys

Tvättmaskiner och lök, vilka jävla drägg dom är.
Citera
2022-05-14, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Jag lyssnade på en Rysk soldat som ringde sin fru och berättade om allt de stulit. Hon kontrade med att en träningsoverall, samt en dator är bra
De som sköt de 2 bilhandlarna stal ju delar och skickade grejerna via post från Belarus eller separatist styrda Donetsk och hem. De var fullt i soldater som stulit saker och skickar hem.

En kvinna accepterade att hennes man stal och han fick våldta hur mycket han ville bara han inte berättar om det.
Det är bara att inse att Ryska soldater beter sig som kräk, kriminellt slödder total avsaknad av respekt för människoliv och avsaknad av disciplin och moral.

Man stjäl jordbruksmaskiner också, typ skördetröskor och traktorer. Man kör hem dem med samma tungdragare som man använder för att transportera dit stridsvagnar och dylikt. En John Deere handlare i östra Ukraina utsattes tydligen av två olika "gäng", det ena gänget kom på morgonen och det andra på kvällen. Enligt GPS spåraren så hamnade dessa maskiner tydligen i Tjetjenien, dock deaktiverade på distans så att de inte kan köras.
Citera
2022-05-14, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
https://twitter.com/RALee85/status/1525182648838238210

fredagsmys
Fra samme side som du linker til - oppdatert kart over Nord-Europa.
https://twitter.com/DarthPutinKGB/status/1525160190177329152
Citera
2022-05-14, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT

Inte för att jag vill vara en försvarare av ryska övergrepp men på ett sätt kan jag förstå att en rysk soldat som skickats till ett krig med huvudet fyllt av propaganda drabbas av ett bryskt uppvaknande och inser att allt från Kreml är byggt på lögner. Då är nog steget till att försöka få hem något av värde inte jättestort. Soldater som litar på att staten tar hand om dig och din familj efter kriget beter sig inte så.
Citera
2022-05-14, 13:22
Moderator
vfs avatar
Ryssarna verkar ha ont om material https://twitter.com/200_zoka/status/1525055727286599682?s=20&t=aRLjZ6fjIzCBXFsGRDuUJg

Mosin-Nagant gevär, från 1800-talet.
Citera
2022-05-14, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Ryssarna verkar ha ont om material https://twitter.com/200_zoka/status/1525055727286599682?s=20&t=aRLjZ6fjIzCBXFsGRDuUJg

Sämre beväpnade än en 12åring i Västafrika. Kanske ändå är en skenmanöver för ingen kan väl vara så in i helvete dum?
Citera
2022-05-14, 14:14
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf

Man har ju sett sådana förr men inte att en hel skyttegrupp är beväpnad med dem.
De verkar tillhöra LPR.
Frågan är varför man inte deserterar om man får materiel som ansågs omodernt av ryssarna själva redan under trettiotalet när man efterfrågade en halvautomatisk efterträdare.

"RF volunteers from the most remote regions of Russia were not properly equipped and sent into slaughter in the LPR frontlines."
https://twitter.com/mdmitri91/status/1525416436281262081
Citera
2022-05-14, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Jag vet redan svaren. Jag vill veta vad DU kan. Du kommer med vissa påståenden som inte har några som helst belägg i någon historiebok och då blir det naturligtvis intressant att veta vad DU påstår.

Jag har dock en ganska klar bild redan av dina kunskaper...

För att återgå till grundämnet så fortsätter bara den ryska floppen.

Flodövergångarna kändes inte helt genomtänkta och framförallt inte bra genomförda. Terrängen där där de slog broarna var väldigt kanaliserande och förutsägbara.

Det var heller inte tillräckligt med artilleriförberedelser eller annan form av understöd. Eftersom det inte sköts ned några flygplan eller helikoptrar kan man dra slutsaten att flodövergångarna inte stöddes av flygresurser vilket är helt skandalöst.

Det verkar inte heller förkommit någon form av counterbattery fire för att hålla nere Ukrainskt artilleri.

Enligt rysk doktrin skall/bör flodövergångar inledas med helikopterburna landsättningar på motsatt strand för att säkra terrängen där övergången skall ske. Det verkar inte förekommit (jag kan förstå varför, det finns inga sådana förband kvar i skick att genomföra det samt att de inte har tillräckligt med luftherravälde för att förbandet skall överleva anflygningen)

Det borde varit rejält med förbekämpning, luftlandsättning och SEDAN flodövergång. Samt under flodövergången rejält med understöd för att hålla nere ukrainskt artilleri och eller eldledare.

Det som genomfördes nu vara bara pinsamt vad jag kan bedöma. Jag tror mig veta varför. För att ryssen inte kan samverka och koordinera. De kan inte genomföra den här typen av operationer då de aldrig övat realistiskt på det. Vidare att de "plottrat" bort allt understöd i form av flyg och robotar hittills under kriget. De fick aldrig luftherravälde helt enkelt. Detta då de inte kan kriga på riktigt.

istället för få kraftfulla slag har de snärtat med fingrarna lite här och lite där utan någon som helst form av realistisk plan eller samverkan. Nu är de slutkörda och då kan det bara gå utför.
Välutbildade jägarförband på den ryska sidan som rör sig i terrängen om natten och gör eldöverfall på ukrainska artilleri förband bland annat hade gjort enorm skillnad.
Utrustade med tält och flyg som släpper av ammunition och mat.

Blir väldigt förutsägbart med kolonner av pansar som rör sig på vägarna.

Hade varit helt annorlunda med jägarförband som smyger sig på och gör anfall mot byar på natten.
Istället för pansar som man ibland kan förbereda sig dagar inför att de ska komma på ett specifikt ställe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in