Citat:
Ursprungligen postat av
borriz
Detta kallas ränteskillnadsersättning
Swedbank säger:
"När du har ett bolån med bunden ränta som du löser i förtid, kan du behöva betala
ränteskillnadsersättning till din långivare"
https://internetbank.swedbank.se/Con...dna%20l%C3%A5n.
Hörde med min bank ang detta och det är inte en issue i mitt fall. Denna kostnad kan jag som tur är, således bortse från.
Citat:
Ursprungligen postat av
junketi
Två reflektioner från mig. Jag bortser från om du skulle ha tur/otur med just din försäljning så att priserna blir högre/lägre än vad som är normalt när affären görs eftersom man aldrig kan förutsäga det.
1. Att sälja+köpa bostad och inte göra det samtidigt innebär risk. Just nu vet du att du kan bo i en 2:a (hittar på, vet ju inte) i Solna, så när du än säljer den och köper en ny samtidigt så kommer du kunna bo i en motsvarande lägenhet. Om priserna dubblas eller halveras spelar ingen roll, du kan oavsett fortfarande ha råd med motsvarande en 2:a i Solna. Om du säljer nu och sen väntar så riskerar du att inte ha råd att bo någonstans när du sen köper, ifall priserna rakar i höjden. Men givetvis så kan du skaffa något bättre om priserna sjunker. Personligen skulle jag aldrig riskera att bli utan/tvingas bo i någonting sämre än det jag har nu, så därför skulle jag själv aldrig sälja i förväg.
2. Prisförändringar, dvs vinst/förlust, när du säljer är helt irrelevant innan man vet om du planerar att din nästa bostad ska ligga i en högre/samma/lägre prisklass än den du bor i nu. Om det är samma prisklass, se punkt 1: Du måste ta en stor chans/risk om du ska försöka tjäna pengar. Om det är en högre prisklass, dvs att du vill bosätta dig i en "bättre" lägenhet, så ska du hoppas på en krasch av priserna, trots att det gör att din "förlust" på din nuvarande lägenhet blir högre, medan högre priser, dvs en "vinst" på din nuvarande lägenhet, är sämre för dig. Exempel:
- Du köpte din nuvarande lght för 2 miljoner och den är i dagsläget fortfarande värd 2 miljoner.
- Din nästa lägenhet är i dagsläget värd 3 miljoner.
Priserna halveras, och du säljer + köper:
- Du säljer din lägenhet för 1 miljon, dvs med en miljon i förlust.
- Du köper den nya för 1.5
Resultat: Du måste låna en halv miljon för att byta upp dig.
Priserna fördubblas:
- Du säljer din lägenhet för 4 miljoner, dvs två miljoner i vinst.
- Du köper denna för 6 miljoner.
Resultat: Du måste låna två miljoner för att byta upp dig.
Om du tänker gå ner i prisklass vill du på samma sätt att priserna ska gå upp.
Så, vad är din plan? Om du tänker skaffa en "bättre" lägenhet och du tror att priserna kommer gå ner kan du bara helt lugnt vänta; du skulle kunna tjäna pengar på att sälja nu och köpa sen, men risken är att du gissat fel och i så fall kan få problem med att få ett ställe att bo över huvudtaget.
Jag gillar att riskminimera, "slow and steady wins the race". Jag tror också att priserna kommer sjunka närmaste tiden men skulle ändå inte sälja nu för att köpa sedan; om jag gissar rätt och planerar att köpa en bättre lägenhet så kommer jag ändå tjäna på att marknaden går ner även om det innebär en större förlust vid försäljningen eftersom jag kommer tjäna ändå mer på prissänkningen när jag köper min nya lägenhet.
TLDR: Jag rekommenderar att du säljer+köper på samma gång, oavsett vad du tror om marknaden.
Tack för supersvar! Uppskattat!
Planen att är att köpa upp sig, då vi har pengar som helst ska investeras än att bara ligga på ett konto. Dvs, istället för att investera 3 miljoner i en lgh i en förort, investera säg 5 miljoner i en lgh i innerstaden, där prisutvecklingen har procentuellt sett varit högre.
Jag förstår inte riktigt vinsten med att vänta med både försäljning och köp. Om marknaden går ner, så tappar jag ju ännu mer pengar på försäljningen, även om jag köper billigare. Är det endast för tryggheten att man har nånstans att bo som man vill köpa och sälja i samma veva?
Om förväntan är att marknaden går ner, så är det väl bättre att sälja först, köpa senare?
Det stora problemet vore givetvis om jag råkar sälja nu när marknaden är nedåtgående, och den vänder sedan upp igen, och måste då köpa på toppen. Rent faktamässigt är det väl ingen som förväntar sig att marknaden kommer fortsätta upp i höst, men det är fortfarande rena spekulationer givetvis. Just nu är marknaden på väg ner ENDAST för att folk tror att den är på väg ner.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
Känns så skönt att hyra nu när folk snackar om bostadsmarknaden.
Vad ska man säga? Tryggt pris och inga chocker i form av svinhöga räntor som förstör för en.
Tack för din åsikt som inte bidrar med något till just denna tråd. Varför känner ni som inte vill eller har intresse av bostadsköp ett behov av att kommentera detta i varje tråd som behandlar bostadsköp?