Citat:
Ursprungligen postat av
cozaazy
Priserna kommer inte gå upp i det närmsta, så jag sålde och köper antingen till samma pris eller billigare om något år.
Mitt boende kostade 30 000 kr/mån (amortering, avgift, boendekostnader) med 1% ränta, vilket är mycket pengar. Går räntan upp till 3-5% så kommer det landa på 40 000-50 000 kr/mån. Det finns nog inte många som vill eller kan betala så mycket för sitt boende. Därför måste priserna falla om räntorna går upp. Lägg på en potentiell lågkonjuktur, då kommer folk inte ens kunna betala dessa summor.
Jag känner mig väldigt lugn i båten nu när jag är utanför marknaden och kan hoppa in igen på mina villkor. Det var väl värt ”en mindre förlust” än vad som kan vänta ränta hörnet.
Det var något sinnessjukt pris du betalar. Måste vara ett gigantiskt lån på många många miljoner antar jag?
Jag äger ingen bostad utan hyr min bostad. Jag bor bokstavligt talat 3 meter från havet. Kan inte vara mer glad över läget jag bor på och skulle inte vilja köpa en bostad i något annat område.
Min hyra är ca 9500 kr per månad. Skulle jag köpa en lägenhet i samma område skulle kostnaden vara mellan 3 miljoner till 5 miljoner för en likvärdig lägenhet som jag redan hyr.
Varför skulle jag vilja dra på mig det lånet när jag redan bor så perfekt.
Och herregud, som sagt du nämner att ditt boende kostar 30 000 i månaden och kan öka till 40 eller 50k. Det är ju summor som får en att gråta nästan. Hur fan kan man lägga så mycket pengar på boende? Varför vill man det? Måste vara en villa i guld med pool, havet runt hörnet och sjuttielva rum,annars vad betalar man för?