• 7
  • 8
2022-07-08, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cozaazy
Egentligen ingen märkvärdig lägenhet = men ja ett gigantiskt lån. 9 200 000 kr / 125 000 kr per kvadrat = 73,6 kvadratmeter. Det är vad en 3a i Stockholms innerstad har kostat på sistone.

Säg ett lån på 8 miljoner (85%) med 3% amortering (20 000 kr) och 1% i ränta (6 667 kr före avdrag / 4 667 efter avdrag). Relativt låg månadsavgift på 3 000 kr. Lägg på 1 500-2 500 kr för el, försäkring och diverse. Då är man uppe i 30 000 kr. Visserligen är den riktiga boendekostnaden 10 000 kr och 20 000 kr är amortering, men när räntorna går upp så finns ju inga pengar kvar till amorteringen. Det är ohållbart. Därför har jag sålt. Det finns bara en väg bostadsmarknaden kan gå åt nu.

OT men hur får man ett lån på 8 miljoner? Antar att ni är två?
Citera
2022-07-08, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil2021
När folk säger att priserna på bostäderna sjunker, menar man bara i storstäderna eller över hela landet?

Om en lägenhet kostade 1,5 miljoner för ett år sedan i en medelstor stad. Vad kmr samma lägenhet att kosta till jul exempelvis?

Just den ekvationen är ganska enkel. Man tar priset 2021 och delar med längden på ett snöre så får man ett cirkavärde på bostaden lagom till julen 2022.
Citera
2022-07-08, 23:58
Medlem
Det är med hög sannolikhet så att bostadspriserna går neråt nu under detta år eftersom man aviserat räntehöjningar. Det skapar problem hos en del som har köpt nyligen och hos de som vill köpa nu framöver.

Har man en bostad där man får loss kontanter, alltså ej belånad till max, då är det givetvis en fördel att kunna sälja och vänta in en lägre prisnivå. Speciellt då som bostäderna kanske blir svårsålda för att folk har svårt att låna.

Men har man kontanter så slipper man ju låneproblemet och kan göra kap.

Får man däremot inte loss kontanter utan snarare alla pengarna går till att lösa in lånet så vet jag inte om det är lika lönsamt. Tänker att de lån man redan har är bundna till en väldigt låg ränta, vilket kan bli svårare närmaste året att få.
Citera
2022-07-09, 23:29
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Det är med hög sannolikhet så att bostadspriserna går neråt nu under detta år eftersom man aviserat räntehöjningar. Det skapar problem hos en del som har köpt nyligen och hos de som vill köpa nu framöver.

Har man en bostad där man får loss kontanter, alltså ej belånad till max, då är det givetvis en fördel att kunna sälja och vänta in en lägre prisnivå. Speciellt då som bostäderna kanske blir svårsålda för att folk har svårt att låna.

Men har man kontanter så slipper man ju låneproblemet och kan göra kap.

Får man däremot inte loss kontanter utan snarare alla pengarna går till att lösa in lånet så vet jag inte om det är lika lönsamt. Tänker att de lån man redan har är bundna till en väldigt låg ränta, vilket kan bli svårare närmaste året att få.

Tack för en vettig åsikt!

Vi har ca 4 miljoner "kontanter" att investera plus ta ett lån på 1 miljon. Kan ta räntenivå upp till 5%, även om jag såklart gärna behållit min bundna ränta på 1,17% till 2024.

Men att sälja dyrare och köpa billigare i samma veva är omöjligt, så det får bli en högre ränta, vilket ändå bör jämna ut den vinsten man gör på att köpa i nedåtmarknad. Så resonerar vi förstås, hoppas det är riktigt.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in