Citat:
Ursprungligen postat av
idontknowmyself
Det är med hög sannolikhet så att bostadspriserna går neråt nu under detta år eftersom man aviserat räntehöjningar. Det skapar problem hos en del som har köpt nyligen och hos de som vill köpa nu framöver.
Har man en bostad där man får loss kontanter, alltså ej belånad till max, då är det givetvis en fördel att kunna sälja och vänta in en lägre prisnivå. Speciellt då som bostäderna kanske blir svårsålda för att folk har svårt att låna.
Men har man kontanter så slipper man ju låneproblemet och kan göra kap.
Får man däremot inte loss kontanter utan snarare alla pengarna går till att lösa in lånet så vet jag inte om det är lika lönsamt. Tänker att de lån man redan har är bundna till en väldigt låg ränta, vilket kan bli svårare närmaste året att få.
Tack för en vettig åsikt!
Vi har ca 4 miljoner "kontanter" att investera plus ta ett lån på 1 miljon. Kan ta räntenivå upp till 5%, även om jag såklart gärna behållit min bundna ränta på 1,17% till 2024.
Men att sälja dyrare och köpa billigare i samma veva är omöjligt, så det får bli en högre ränta, vilket ändå bör jämna ut den vinsten man gör på att köpa i nedåtmarknad. Så resonerar vi förstås, hoppas det är riktigt.